لوگوی کاردون

ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه

The washing machine turns on but does not spin
فهرست محتوا

چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

Why doesn't the washing machine spin

دلایل مختلفی برای نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی وجود دارد. یکی از دلایل رایج، به شکستن یا فرسودگی تسمه برمی‌گردد. تسمه، وظیفه انتقال نیرو از موتور به دیگ ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. بنابراین، در صورت آسیب‌دیدگی، پارگی یا گشاد شدن آن، دیگ قادر به چرخیدن نیست.

یکی دیگر از دلایل احتمالی، خرابی موتور است. اگر موتور به‌درستی کار نکند، قادر به تولید نیروی لازم برای چرخش دیگ لباسشویی نخواهد بود. در برخی موارد نیز، مشکل مربوط به برد کنترل یا تایمر است که می‌تواند از دریافت سیگنال شروع چرخش موتور جلوگیری کند.

یکی دیگر از دلایل این‌که ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه، معیوب بودن سوئیچ درب آن است. این سوئیچ، یک ویژگی ایمنی است که از چرخش دستگاه در هنگام باز بودن درب آن جلوگیری می‌کند. اگر سوئیچ خراب باشد، ممکن است دستگاه سیگنال بسته بودن درب را نگیرد و بنابراین نخواهد چرخید.

علاوه‌بر این، گرفتگی یا معیوب بودن پمپ تخلیه نیز، گهگاه از چرخش دیگ لباسشویی جلوگیری می‌کند. اگر پمپ نتواند به‌درستی به تخلیه آب بپردازد، به توقف چرخش دستگاه می‌انجامد. به‌طور کلی، چندین دلیل بالقوه برای نچرخیدن دیگ لباسشویی وجود دارد که عیب‌یابی و شناسایی آن‌ها برای انجام تعمیرات لازم مهم است.

عیب‌یابی و حل مشکل نچرخیدن دیگ

اگر دیگ ماشین لباسشویی شما نمی‌چرخد، چند مرحله عیب‌یابی زیر، می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

۱) بررسی منبع تغذیه

ماشین لباسشویی شما باید به‌درستی به برق وصل شده باشد و ضمنا برق لازم را دریافت کند. برای این کار، باید فیوز بخش آشپزخانه (محل نصب لباسشویی)، کابل، دوشاخه و پریز به‌خوبی مورد بررسی قرار گیرند.

۲) کدهای خطا

ماشین‌های لباسشویی مدرن در زمان برخورد با مشکل، برخی کدهای خطا را نمایش می‌دهند. دانستن معنای این کدها، می‌تواند به تشخیص مشکل و رفع آن یاری برساند. برای دستیابی به فهرست کدها و معانی آن‌ها، به کتابچه راهنمای کاربری دستگاه خود مراجعه کنید.

۳) بررسی قفل درب

اگر درب محکم بسته نشود، ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد. پس اطمینان حاصل کنید که قفل درب به‌درستی درگیر شده باشد.

۴) تست دیگ با دست

سعی کنید دیگ را به‌صورت دستی بچرخانید. اگر آزادانه حرکت کرد، احتمالا تسمه آن جدا شده است. اگر سفت است یا حرکت نمی‌کند، احتمالا مانعی بر سر راه آن وجود دارد یا یاتاقان‌ها مسدود شده‌اند.

۵) بررسی تسمه محرک

اگر درام آزادانه و با دست می‌چرخد، ببینید که آیا تسمه محرک آن سالم و سر جای خود هست یا خیر. زیرا، اگر ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه، لغزش یا پارگی تسمه از عوامل اصلی بروز مشکل محسوب می‌شود.

۶) بررسی اشیای خارجی

گاهی اوقات، ممکن است اقلام کوچک در دیگ یا بین درام و محفظه گیر کنند و از چرخش دستگاه جلوگیری به عمل آورند. بنابراین، هرگونه زباله یا جسم خارجی قابل مشاهده را با دست یا ابزار مخصوص بردارید.

۷) ارزیابی موتور

اگر تسمه خوب است و هیچ مانع قابل مشاهده‌ای بر سر راه چرخش دیگ وجود ندارد، ممکن است مشکل از موتور یا برس‌های کربنی موتور باشد. این قطعات، در صورت فرسوده شدن نیاز به تعویض دارند. ارزیابی موتور، کار پیچیده‌ای است و فقط از عهده تکنسین واجد شرایط بر می‌آید.

۸) تعادل بار

بار نامتعادل نیز می‌تواند به توقف دیگ ماشین لباسشویی در اواسط چرخه منجر شود. در این‌صورت، باید با مرتب‌سازی مجدد لباس‌ها، اجازه دهید تا به‌طور مساوی توزیع شوند. سپس دوباره چرخه را اجرا کنید. همچنین بدون هیچ لباسی، یک چرخه تست را اجرا کنید تا ببینید آیا دیگ می‌چرخد یا خیر. اگر این‌طور نیست، ممکن است یک مشکل مکانیکی یا الکتریکی وجود داشته باشد که نیاز به تعمیرات حرفه‌ای دارد.

اگر کماکان ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه، حتما برای تشخیص و رفع مشکل با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. برای این کار به شما استفاده از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون را پیشنهاد می کنیم. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از انجام هرگونه تعمیر یا بررسی در داخل ماشین لباسشویی باید برق و آب ورودی به دستگاه را قطع کنید.

تشخیص و رفع مشکلات رایج مربوط به دیگ

در این بخش، به برخی از مشکلات رایج دیگ ماشین لباسشویی و راه‌حل‌های بالقوه آن‌ها اشاره شده است.

۱) نبود آب گرم

اگر ماشین لباسشویی شما آب گرم تولید نمی‌کند، باید تداوم عنصر گرمایش با یک مولتی متر بررسی شود. اگر معیوب است، احتمالا نیاز به تعویض دارد.

اگر آب به اندازه کافی گرم نمی‌شود، باید تنظیم دمای روی دستگاه را بررسی کنید. همچنین، ترموستات‌های لباسشویی باید برای عملکرد صحیح مورد بررسی قرار گیرند.

در صورت گرم شدن بیش از حد دیگ، ممکن است ترموستات روی دمای خیلی بالا تنظیم شده باشد. معمولا تنظیم یا تعویض ترموستات، می‌تواند این مشکل را حل کند.

۲) نشتی آب

نشتی دیگ ماشین لباسشویی، به دلیل فرسودگی بدنه یا مهر و موم لاستیکی درب دستگاه رخ می‌دهد. پس این قطعات باید بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.

۳) رسوب

آب سخت، می‌تواند به تجمع مواد معدنی در دیگ ماشین لباسشویی بینجامد. در این مواقع، از یک محصول رسوب‌زدا برای تمیز کردن دیگ استفاده کنید. ضمنا، برای جلوگیری از تجمع رسوب در آینده می‌توانید از یک نرم‌کننده آب (فیلتر تصفیه آب) بهره ببرید.

۴) مشکلات برق

اگر مشکلات الکتریکی مانند روشن نشدن دستگاه عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد، باید منبع تغذیه، فیوزها و سیم‌کشی را بررسی کنید. همه اتصالات باید ایمن باشند و اجزای آسیب‌دیده نیز جایگزین شوند.

۵) مشکلات تامین آب

گاهی اوقات، وقتی ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه، مشکلات تامین آب وجود دارد. پس مطمئن شوید که شیرها و دریچه‌های تامین آب کاملا باز هستند و هیچ‌گونه پیچ‌خوردگی یا انسدادی در شیلنگ‌ها وجود ندارد. ضمنا، فشار کم آب نیز، می‌تواند بر عملکرد صحیح دیگ ماشین لباسشویی تاثیر بگذارد. بنابراین، پس از بررسی گیج فشار، اگر خارج از محدوده توصیه‌شده قرار دارد، فشار آب را تنظیم کنید.

تعمیر و نگهداری منظم ماشین لباسشویی مانند بررسی شیلنگ‌ها، اتصالات و فیلترهای آن، می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به دیگ را برطرف کند. اگر در انجام این بررسی‌ها راحت نیستید یا اگر مشکل همچنان ادامه دارد، بهتر است برای تشخیص و تعمیر کامل با یک تکنسین باتجربه تماس بگیرید.

دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

اگر درام ماشین لباسشویی شما نمی‌چرخد، دلایل مختلفی می‌تواند در پس این مشکل وجود داشته باشد. در این بخش، به برخی از علل رایج و راه‌حل‌های بالقوه آن‌ها اشاره شده است:

  • قرار دادن لباس‌های بیش از حد در دیگ
  • بار نامتعادل لباس‌ها و عدم توزیع آن‌ها به‌طور مساوی
  • مشکلات برق ورودی به دستگاه
  • سوئیچ درب معیوب
  • گرفتگی و انسداد شیلنگ تخلیه
  • تسمه محرک آسیب‌دیده یا پاره شده
  • موتور معیوب ماشین لباسشویی
  • استفاده از نوع و مقدار نامناسب مواد شوینده و ایجاد کف زیاد
  • یاتاقان‌های فرسوده شده
  • خرابی یا اختلال در برد کنترل ماشین لباسشویی

نکات و ترفندهایی برای جلوگیری از نچرخیدن دیگ

ماشین لباسشویی روشن میشه ولی نمیچرخه؟ نگران نباشید. زیرا، نکات و ترفندهایی برای جلوگیری از نچرخیدن دیگ وجود دارد.

  • بررسی‌های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری منظم سیستم دیگ
  • تمیز کردن دیگ و اجزای آن از گرد و غبار، زباله و رسوب
  • تهویه کافی دیگ برای جلوگیری از گرما و رطوبت بیش از حد آن
  • کنترل کیفیت آب با استفاده روش‌های تصفیه آب و جلوگیری از تجمع مواد معدنی
  • بررسی و کنترل فشار آب ورودی برای جلوگیری از استرس بر سیستم دیگ
  • تنظیمات دمای مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد یا نوسانات
  • کمک حرفه‌ای برای اطمینان از نصب درست، عملکرد بهینه دیگ، تعمیر و عیب‌یابی

سوالات متداول

رایج‌ترین دلیل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را می‌توان به خرابی یا پارگی کامل تسمه محرک لباسشویی نسبت داد.

خیر؛ نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی معمولا باعث آتش‌سوزی نمی‌شود. با این حال، می‌تواند مشکلات مکانیکی و ناکارآمدی در فرآیند شستشو را در پی داشته باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها