لوگوی کاردون

چرا کولر گازی یخ میزند؟

Why does the air conditioner freeze
فهرست محتوا

کولر گازی، برای راحتی در هوای گرم ضروری است؛ اما گاهی اوقات با مشکل یخ زدن روبرو می‌شود. این مشکل متناقض، زمانی اتفاق می‌افتد که اواپراتور یخ را به وجود آورد و توانایی کولر برای خنک کردن موثر را متوقف می‌کند. مشکل اصلی یخ زدن کولر گازی، اغلب جریان هوای ضعیف است که فرآیند انتقال حرارت ضروری برای عملکرد دستگاه را مختل می‌کند. البته، عواملی مانند فیلترهای هوا کثیف، مجراهای مسدود شده و سطح مبرد پایین نیز مانع از رسیدن هوای گرم به کویل‌ها می‌شوند که افت دما و متعاقبا یخ‌زدگی را در پی دارد.

دلایل یخ زدن کولر گازی

Reasons for air conditioner freezing

دلایل یخ زدن کولرهای گازی در این بخش، به شکلی دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱) سطح مبرد پایین

مبرد درواقع خون حیات‌بخش کولر گازی است که گرما را در سیستم به گردش در می‌آورد و به خود جذب می‌کند. اگر نشتی گاز در دستگاه وجود داشته باشد، سطح مبرد کاهش می‌یابد که باعث کاهش فشار مبرد در دستگاه می‌شود.

این امر، دمای کویل اواپراتور را به زیر صفر می‌رساند که منجر به یخ‌زدگی خواهد شد. برای رفع این مشکل، باید محل نشتی را بیابید و تعمیر کنید. کاری که فقط از عهده یک تکنسین با تجهیزات تخصصی برمی‌آید. برای این کار ما به شما استفاده از سرویس تعمیر کولر گازی کاردون را پیشنهاد می کنیم.

۲) مشکلات زهکشی

کویل‌های اواپراتور کولر گازی، چگالشی تولید می‌کنند که معمولا از یک لوله تخلیه می‌شود. با این حال، اگر ظرف یا خطوط تخلیه کولر مسدود شده باشد، آب به سمت بالا برمی‌گردد و روی سیم‌پیچ‌ها یخ می‌زند. بنابراین، نگهداری منظم مسیرهای زهکشی برای اطمینان از عدم یخ زدن کولر گازی ضروری است.

۳) فن معیوب

فن داخل کولر گازی شما، جریان هوا را روی کویل‌های اواپراتور افزایش می‌دهد. اگر فن درست کار نکند، جریان هوا کاهش می‌یابد و کویل‌ها بیش از حد سرد می‌شود و یخ می‌زنند. اطمینان از کارکرد فن و رفع سریع هرگونه مشکل آن، می‌تواند از یخ‌زدگی دستگاه جلوگیری کند.

۴) ترموستات معیوب

ترموستات‌ها، چرخه‌های خنک‌کننده کولر گازی را تنظیم می‌کنند. ترموستات خراب، سیگنالی به کمپرسور دستگاه نمی‌دهد تا در صورت لزوم خاموش شود. بنابراین، موتور به‌طور مداوم کار می‌کند و درنهایت یخ می‌زند. بررسی و تعمیر یا تعویض ترموستات، می‌تواند این مشکلات را حل کند.

۵) دمای بیرونی پایین

کولر گازی، به‌شکلی طراحی شده است تا در محدوده دمایی خاصی کار کند. بنابراین، وقتی هوای بیرون خیلی سرد است، یخ زدن سیم‌پیچ‌ها دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین، بهتر است در هوای خنک و سرد از حالت سرمایش کولر گازی خود استفاده نکنید.

۶) گرد و غبار سیم‌پیچ‌ها

به مرور زمان، گرد و غبار و زباله روی سیم‌پیچ‌ها جمع می‌شود و جریان هوا و عایق را مسدود می‌کند. امری که می‌تواند منجر به یخ زدن کولر گازی شود. بنابراین، تمیز کردن منظم سیم‌پیچ‌ها برای حفظ عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است.

۷) عدم جریان هوا

هر چیزی مانند فیلتر هوای کثیف یا دریچه‌های بسته که جریان هوا را محدود کند، باعث یخ زدن کویل اواپراتور می‌شود. بنابراین، تعویض منظم فیلترهای هوا و اطمینان از باز بودن و بدون مانع بودن دریچه‌های هوای کولر گازی بسیار مهم است.

راه حل های رفع یخ‌زدگی کولر گازی

برای حل مشکل یخ‌زدگی کولر گازی، می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید.

۱) خاموش کردن کولر

ابتدا دستگاه را خاموش کنید تا از یخ‌زدگی بیشتر جلوگیری شود. این کار، از آسیب احتمالی به سیستم کولر گازی جلوگیری خواهد کرد.

۲) بررسی جریان هوا

مطمئن شوید که همه دریچه‌های کولر گازی باز و بدون مانع هستند. ضمنا، فیلترهای هوای کثیف را تعویض کنید؛ زیرا به محدودسازی جریان هوا و یخ زدن کویل‌ها منجر خواهد شد.

۳) بررسی کویل‌ها

به دنبال هرگونه نشانه‌ای از گرد و غبار یا زباله روی کویل‌های اواپراتور باشید. سپس، آن‌ها را به‌دقت تمیز کنید تا هرگونه انسداد مختل‌کننده جریان هوا از بین برود.

۴) بررسی سطوح مبرد

اگر مشکوک به نشت مبرد یا گاز کولر هستید، به یک متخصص برای بررسی سطوح و تعمیر هرگونه نشتی نیازمند خواهید بود؛ چرا که کار با مبرد نیاز به آموزش و تجهیزات کاملا تخصصی دارد.

۵) ارزیابی ترموستات

مطمئن شوید که ترموستات کولر گازی شما به‌درستی کار می‌کند و روی دمای مناسب تنظیم شده است. اگر ترموستات معیوب باشد، نیاز به تعمیر یا تعویض توسط متخصصان امر خواهد داشت.

۶) بررسی سیستم زهکشی

هرگونه گرفتگی در ظرف یا خطوط تخلیه را پاک کنید تا امکان تخلیه مناسب چگالش فراهم شود. این اقدام، می‌تواند مشکل یخ زدن کولر گازی را برطرف کند.

۷) ارزیابی فن

فن کولر گازی، باید به‌درستی کار کند تا دستگاه یخ نزند. اگر این‌طور نیست، ممکن است برای بازگرداندن جریان هوای کافی نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

۸) بررسی دمای هوای بیرون

از روشن کردن کولر گازی خود در زمانی که دمای خارج از منزل برای عملکرد موثر دستگاه بسیار پایین است، خودداری کنید.

۹) راهنمای حرفه‌ای

اگر این مشکلات را بررسی کرده‌اید و مسئله همچنان ادامه دارد؛ یا اگر در انجام این کارها راحت نیستید، بهتر است برای بازرسی و تعمیر کامل با یک تکنسین کولر گازی واجد شرایط تماس بگیرید. نگهداری و سرویس منظم، کلیدی برای جلوگیری از مشکلات یخ‌زدگی در کولرهای گازی است.

توصیه می‌شود که حداقل سالی یک بار(قبل از آغاز فصل گرما) دستگاه خود را به‌صورت حرفه‌ای سرویس کنید تا از سالم ماندن آن اطمینان حاصل شود.

روش های پیشگیری از یخ‌زدگی کولر گازی

Methods of preventing air conditioner freezing

برای پیشگیری از یخ زدن کولر گازی خود، می‌توانید استفاده از این روش‌ها را در نظر بگیرید.

۱) حفظ جریان هوا و دمای مناسب

فیلترهای هوا را به‌طور منظم(هر 1 تا 3 ماه) تمیز یا تعویض کنید. دریچه‌ها و رجیسترها را باز نگه دارید تا از جریان هوای کافی اطمینان حاصل شود. ضمنا از تنظیم بیش از حد ترموستات خودداری کنید؛ زیرا به یخ زدن کویل‌های اواپراتور می‌انجامد. انتخاب دمای 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد کاملا استاندارد است.

۲) سرویس منظم و عایق‌بندی مناسب

سالانه کولر گازی خود را توسط یک سرویس‌کار حرفه‌ای سرویس کنید تا از نشت مبرد، گرفتگی سیم‌پیچ‌ها و سایر مشکلات احتمالی جلوگیری شود. ضمنا، ساختمان باید به‌خوبی عایق‌بندی شده باشد تا ازخروج هوای سرد و ورود هوای گرم پیشگیری شود . این کار، می‌تواند فشار روی کولر گازی را کاهش دهد.

۳) رفع مشکلات مبرد و پاک‌سازی یونیت بیرونی

اگر مشکوک به نشتی مبرد هستید، از یک تکنسین بخواهید آن را تشخیص دهد و فورا تعمیر کند. زیرا سطوح پایین مبرد از عوامل اصلی یخ زدن کولر گازی است. ضمنا برای حفظ جریان هوای مناسب، کثیفی‌های روی کندانسور یونیت بیرونی را پاک کنید و پوشش گیاهی اطراف آن را بچینید.

۴) مدیریت سطح رطوبت و اجتناب از عملکرد مداوم

اگر سطح رطوبت داخل خانه بالا است، از رطوبت‌گیر استفاده کنید. زیرا رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث یخ‌زدگی کولر شود. ضمنا دستگاه خود را هر از گاهی استراحت دهید تا از کارکرد بیش از حد و احتمال یخ زدن آن جلوگیری شود.

۵) استفاده از ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی و بررسی لوله‌کشی

یک ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی، می‌تواند به حفظ تنظیمات دما و جلوگیری از نوسانات شدید دما کمک کند. ضمنا نشتی، ترک یا عایق ضعیف در کانال یا لوله‌کشی کولر خود را مورد بررسی قرار دهید. زیرا این موارد بر راندمان کولر شما تاثیر منفی دارند و منجر به یخ‌زدگی آن می‌شوند.

۶) تعویض قطعات فرسوده

به محض این‌که متوجه علائم خرابی شدید، قطعات آسیب‌دیده مانند تیغه‌های فن یا موتورهای دمنده را تعمیر یا تعویض کنید. هرگز خودتان این کارها را انجام ندهید و آن‌ها را به یک تکنسین باتجربه و واجد شرایط واگذار نمایید. با رعایت این اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید احتمال یخ‌زدگی کولر گازی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین دلیل یخ زدن کولر گازی را می‌توان عدم چرخش هوای کافی در یونیت داخلی دستگاه و خرابی فن یونیت بیرونی آن دانست.

بله؛ یخ زدن کولر گازی، می‌تواند خطرناک باشد. زیرا، در صورت نشت مبرد، خطراتی مانند سمی شدن هوا، اشتعال، خفگی و آسیب فیزیکی مانند سوختگی دارد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها