علت یخ زدن بدنه یخچال چیست؟ {بررسی خطرات آن}

بررسی علل اصلی یخ زدن بدنه یخچال یخ زدن بدنه یخچال زمانی رخ می‌دهد که صفحه داخلی یخچال دچار یخ‌زدگی شود. یعنی شما با باز کردن درب یخچال، متوجه آثار یخ زدگی روی قسمت‌های مختلف مثلا کشوها و درب‌های داخلی یخچال می‌شوید. دلایل این امر ممکن است خیلی پیچیده یا خیلی ساده باشند. یه طور […]

What is the cause of freezing of the refrigerator body

بررسی علل اصلی یخ زدن بدنه یخچال

Investigating the main causes of freezing of the refrigerator body

یخ زدن بدنه یخچال زمانی رخ می‌دهد که صفحه داخلی یخچال دچار یخ‌زدگی شود. یعنی شما با باز کردن درب یخچال، متوجه آثار یخ زدگی روی قسمت‌های مختلف مثلا کشوها و درب‌های داخلی یخچال می‌شوید. دلایل این امر ممکن است خیلی پیچیده یا خیلی ساده باشند. یه طور کلی، چند علت اصلی یخ زدن صفحه داخلی یخچال به شرح زیر هستند:

۱) نقص در سیستم دیفراست

یک علت یخ زدن بدنه یخچال ممکن است از خرابی در سیستم دیفراست باشد. سیستم دیفراست یخچال یا همان سیستم یخ زدا متشکل از تایمر، ترمودیسک، اوپراتور، هیتر، سنسور و ترموفیوز است. وظیفه سنسور این است که دمای اطراف اوپراتور را اندازه‌گیری و به برد اصلی یخچال منتقل کند‌. باتوجه به مدل یخچال، سنسور در یک دمای خاص به المنت فرمان روشن شدن و در یک دمای دیگر به آن فرمان خاموش شدن می‌دهد.

اگر سنسور سالم باشد، با پایین آمدن دما تا حد مشخصی و با رسیدن فرمان به برد اصلی، هیتر سیستم دیفراست روشن و برفک‌ها و یخ‌ها آب می‌شوند‌. با پایان فرآیند یخ‌زدایی و پس از رسیدن یخچال به دمای مشخص، هیتر خاموش می‌شود.

حال اگر در سیستم دیفراست مشکلی رخ داده باشد، صدور فرمان خاموش و روشن شدن هیتر هم به مشکل می‌خورد. در این حالت، ممکن است هیتر اصلا روشن نشود و یخ‌زدایی هم انجام نگیرد. این‌گونه می‌شود که علت یخ زدن بدنه یخچال ممکن است از خرابی در یکی از بخش‌های سیستم دیفراست باشد.

۲) خرابی ترموستات

همان‌طور که گفته شد، در صورت خرابی سنسور سیستم دیفراست، کمپرسور فرمان قطع نمی‌گیرد. همین امر باعث می‌شود موتور یخچال بدون توقف کار و سرمای زیادی در یخچال ایجاد کند. این امر به یخ زدن بدنه یخچال منجر می‌شود.

ترموستات یکی دیگر از قطعات خیلی مهم در یخچال است که خرابی آن می‌تواند باعث یخ زدن بدنه شود. کارایی ترموستات تقریبا شبیه به سنسور است‌. اگر ترموستات خراب شود، کمپرسور فرمان قطع کار دریافت نمی‌کند و به طور یکنواخت کار می‌کند.

درنتیجه، یک علت یخ زدن بدنه یخچال و سرمای زیاد آن می‌تواند به دلیل خرابی ترموستات باشد.

۳) نشتی گاز یخچال

نشتی گاز یخچال هم می‌تواند یکی از علل یخ زدن بدنه داخلی یخچال باشد. در برخی مواقع، حتی پس از تزریق گاز به یخچال ممکن است شما شاهد یخ زدگی بدنه باشید. در چنین حالتی، علت این اتفاق می‌تواند به خاطر تزریق بیش از حد گاز یا کمبود تزریق آن باشد.

نشت گاز یخچال می‌تواند به علل مختلفی مثل خرابی یا پوسیدگی لوله‌های انتقال دهنده گاز رخ دهد. مهم‌ترین علامت نشت گاز، سرد شدن بیش از حد و یخ زدن بدنه یخچال قرار است. همچنین با نشت گاز ممکن است کمپرسور به صورت مداوم کار کند که همین امر می‌تواند علت یخ زدن بدنه یخچال باشد.

۴) انسداد لوله تخلیه برفک

Clogged drain pipe

یکی دیگر از دلایل یخ زدن صفحه داخلی یخچال، مسدود شدن لوله تخلیه است. وقتی آب اضافی یخچال به درستی تخلیه نشود، می‌تواند به سرمای بیش از حد داخل یخچال منجر شود و دمای آن را مختل کند. اگر مطمئن هستید که ایراد یخ زدن بدنه یخچال از لوله تخلیه برفک است، می‌توانید از یک میله‌ باریک یا سوزن استفاده کنید. در غیر این صورت، توصیه می‌شود از یک تکنسین ماهر و تعمیرکار حرفه‌ای یخچال برای رفع مشکل کمک بگیرید.

۵) ایراد در فن اواپراتور

یک علت یخ زدن بدنه یخچال می‌تواند از فن اپراتور نشات داشته باشد. فن اپراتور یک وسیله بسیار مهم است که در داخل قسمت فریزر قرار دارد‌. وقتی که کمپرسور شروع به کار می‌کند، فن اپراتور، هوا را به طرف کویل‌های اپراتور می‌مکد. به این ترتیب، فرآیند تبادل دمای هوا به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

هوایی که توسط فن اپراتور خنک شده است، از طریق دریچه‌هایی به قسمت داخلی یخچال منتقل می‌شود. حال اگر فن اپراتور ایرادی پیدا کند، فرآیند تبادل دمای هوا به درستی انجام نمی‌شود و ممکن است بدنه یخچال یخ بزند. معمولا شنیدن صداهای غیر عادی و بلند از قسمت فریزر مربوط به خرابی فن اپراتور است.

۶) مشکل در نوار دور درب یخچال

به‌ نوار دور درب یخچال، لاستیک درب یخچال هم گفته می‌شود. نوار دور درب یخچال یکی از مهم‌ترین اجزای این دستگاه به شمار می‌رود. ممکن است این نوار ساده به نظر برسد. اما در واقع، وظایف زیادی را انجام می‌دهد و تاثیرات بسیار زیادی هم روی فرآیند و عملکرد یخچال دارد. خراب شدن لاستیک دور درب یخچال منجر به اتفاقات ناخوشایندی مثل فاسد شدن مواد غذایی می‌شود.

البته خراب شدن لاستیک دور درب یخچال می‌تواند باعث بروز اتفاقات بدتر مانند استهلاک دستگاه شود یا می‌تواند علت یخ زدن بدنه یخچال هم باشد. وظیفه لاستیک دور درب یخچال این است که به هوای گرم اجازه ندهد وارد یخچال شود و در عین حال، از خروج هوای سرد هم جلوگیری می‌کند‌. اختلاف دمایی که با خراب شدن این لاستیک در یخچال رخ می‌دهد، ممکن است باعث یخ زدگی یا برفک زدگی شود.

تکنسین تعمیرات یخچال برای پیدا کردن علت یخ زدن و سرمای بیش از حد بدنه داخلی یخچال، ابتدا لاستیک دور درب را ابتدا چک و بررسی می‌کند.برای رفع مشکلات یخچال خود می توانید از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدن بدنه یخچال

Necessary measures to prevent the body of the refrigerator from freezing

برای جلوگیری از یخ زدن بدنه یخچال، توجه به برخی اقدامات حائز اهمیت است. البته وقتی این مشکل رخ می‌دهد، لازم است دستگاه ابتدا توسط تکنسین عیب‌یابی شود. در بیشتر مواقع، تعویض قطعه می‌تواند مشکل را حل کند. اما قبل از آن و برای جلوگیری از چنین اتفاقی، انجام راهکارهای زیر ضروری به نظر می‌رسد:

  • اگر گاز یخچال تمام شده است، بهتر است به صورت اصولی توسط تعمیرکار شارژ شود.
  • غذاهای داغ و گرم را به هیچ وجه داخل یخچال قرار ندهید. چون بخار و گرمای حاصل از آن باعث ایجاد فشار زیاد به کمپرسور می‌شود.
  • فضای یخچال را برای جلوگیری از استهلاک بیش از حد دستگاه مرتب نگه دارید. می‌توانید از نظم دهنده‌ها و همچنین ظروف درب دار نگهداری غذا استفاده کنید.
  • اگر یخچال شما لوله تخلیه دارد، رسوب آن را با کمک آب جوش یا میله نازک تمیز کنید‌.
  • درب یخچال را زیاد باز و بسته نکنید و آن را هم زیاد باز نگذارید.
  • لاستیک دور درب یخچال را مرتب چک کنید.
  • واشرها و لوله‌های قابل دسترسی یخچال را مرتب بررسی کنید
  • دمای یخچال را باتوجه به فصل تنظیم کنید.

سوالات متداول

یخ زدن بدنه یخچال به خودی خود ممکن است موضوع خطرناکی نباشد. اما این یخ زدن می‌تواند نشانه یک ایراد پیچیده‌تر باشد که در صورت عدم رسیدگی، به سوختگی موتور دستگاه منجر شود.  

در وهله اول، لوله تخلیه آب دستگاه و لاستیک دور درب یخچال را چک کنید. اگر غذای داغی در یخچال گذاشته‌اید هم ممکن است دلیل یخ‌زدگی باشد. اگر مشکل رفع نشد، از تعمیرکار کمک بگیرید.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها