لوگوی کاردون

بررسی مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی

Investigating the common problems of bucket washing machines
فهرست محتوا

مشکلات مربوط به دیگ

Boiler related problems

ماشین‌های لباسشویی سطلی، در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شوند. با این حال، مانند هر وسیله دیگری با مشکلاتی مواجه شوند، به‌ویژه در مورد دیگ لباسشویی که بخش مرکزی دستگاه است. شناخت مشکلات رایج مربوط به دیگ، می‌تواند در عیب‌یابی سریع و نگهداری صحیح دستگاه موثر باشد.

۱) مشکلات عدم تعادل

یکی از رایج‌ترین مشکلات دیگ ماشین لباسشویی‌های سطلی، مربوط به عدم تعادل در طول چرخه شستشو است. این مشکل، معمولا زمانی رخ می‌دهد که لباس‌ها به‌طور ناموزون در داخل دیگ توزیع می‌شوند و لرزش بیش از حد لباسشویی به وقوع می‌پیوندد.

برای رفع این مشکل، باید ابتدا با متوقف‌کردن چرخه شستشو، درب لباسشویی را باز کنید. سپس، لباس‌ها را به‌طور مساوی در اطراف دیگ لباسشویی توزیع کنید. علاوه‌بر این، مطمئن شوید که ماشین لباسشویی روی یک سطح صاف و محکم قرار دارد. زیرا، حتی یک شیب جزئی نیز می‌تواند باعث عدم تعادل دستگاه شود.

۲) بلبرینگ فرسوده

از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی، می‌توان به بلبرینگ فرسوده اشاره کرد. دیگ یک ماشین لباسشویی سطلی، برای چرخش روان به یاتاقان‌ها متکی است. با گذشت زمان، این یاتاقان‌ها ممکن است فرسوده شوند و صدای غرش بلندی را در هنگام شستشوی لباس‌ها به وجود آورند.

اگر در پشت دستگاه متوجه زنگ‌زدگی شدید یا دیگ در هنگام چرخاندن با دست، بیش از حد می‌لرزد، احتمالا نشان‌دهنده فرسودگی یاتاقان باشد. تعویض بلبرینگ‌ها، امری پیچیده است که اغلب نیاز به کمک تکنسین حرفه‌ای دارد.

۳) پروانه آسیب‌دیده

پروانه دیگ در لباسشویی سطلی، لباس‌ها را در طول چرخه شستشو در آب حرکت می‌دهد. اگر پروانه گشاد شود یا آسیب ببیند، لباس‌ها در آن گیر می‌کنند یا مانع حرکت دیگ می‌شوند. بازرسی و تعویض پروانه آسیب‌دیده یا شکسته دیگ، می‌تواند از آسیب بیشتر به لباس های شسته‌شده و ماشین لباسشویی جلوگیری کند.

۴) اشیای خارجی

اقلام کوچک مانند سکه ها، دکمه‌ها یا حتی سیم‌های لباس زیر، می‌توانند در دیگ یا زیر آن گیر کنند. امری که به ایجاد صدا یا آسیب احتمالی به دیگ لباسشویی سطلی می‌انجامد. پس قبل از شستن لباس‌ها حتما باید جیب‌های آن‌ها را چک کنید و هر جسم خارجی پیدا‌شده در دیگ لباسشویی را فورا خارج نمایید.

۵) تسمه محرک

از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی، باید به تسمه محرک اشاره کرد. تسمه محرک موتور را به دیگ متصل می‌کند و آن را به چرخش درمی‌آورد. اگر تسمه فرسوده، گشاد یا پاره شده باشد، دیگ به‌درستی نمی‌چرخد. بررسی تسمه محرک از نظر ساییدگی و تعویض آن، در صورت لزوم می‌تواند عملکرد صحیح دیگ لباسشویی شما را بازگرداند.

۶) مشکلات تعلیق

ماشین لباسشویی‌های سطلی، یک سیستم تعلیق دارند که از حرکت دیگ پشتیبانی می‌کند. اگر فنرها یا میله‌های تعلیق سیستم فرسوده یا آسیب دیده باشند، دیگ ممکن است از چرخش بایستد یا به‌درستی نچرخد. این مشکل، می‌تواند به خرابی‌های بزرگ‌تر در دستگاه منجر شود. پس، باید سریعا توسط یک تکنسین واجد شرایط مورد رسیدگی قرار گیرد.

مشکلات مربوط به فیلتر

وجود فیلتر در ماشین لباسشویی‌های سطلی برای به دام انداختن پرز، مو و سایر زباله‌ها در طول چرخه شستشو بسیار مهم است. در این بخش، برخی از مشکلات رایج مرتبط با فیلتر در ماشین لباسشویی‌های سطلی و نحوه رفع آن‌ها ذکر شده است.

۱) گرفتگی فیلتر

مشکل اصلی، مربوط به مسدود شدن فیلتر با پرز و زباله است. این امر، می‌تواند منجر به تخلیه ضعیف و درنتیجه حبس شدن آب و آسیب احتمالی به اجزای داخلی دستگاه شود. تمیز کردن منظم فیلتر، برای حفظ جریان و زهکشی بهینه آب ضروری است.

۲) مکان فیلتر

مکان‌یابی فیلتر، از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی برای بسیاری از کاربران است. در اکثر لباسشویی‌های سطلی که پس از سال 2001 ساخته شده‌اند، فیلتر ممکن است به‌راحتی قابل دسترسی نباشد یا اصلا وجود نداشته باشد. در حالی که فیلتر در مدل‌های قدیمی‌تر معمولا در پایین دیگ دستگاه و در زیر همزن آن قرار دارد.

۳) تمیز کردن فیلتر

اگر دستگاه شما دارای فیلتر قابل جابه‌جایی است، باید به‌طور مرتب آن را تمیز کنید. برای این کار، باید فیلتر را از دستگاه خارج سازید و آن را در آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. سپس، کثیفی‌های باقی‌مانده را با استفاده از یک برس یا مسواک نرم تمیز کنید و درنهایت، دوباره آن را در جای خود قرار دهید.

اگر فیلتر را نمی‌توان جدا کرد، تمیز کردن آن با یک برس تنها راه‌حل باقی‌مانده است. فیلتر را حداقل یک بار در ماه یا در صورت نیاز هر دو هفته یکبار تمیز کنید.

مشکلات مربوط به درب و واشر

ماشین‌های لباسشویی سطلی معمولا قابل‌اعتماد هستند، اما گاهی اوقات با مشکلات مربوط به درب و واشر لاستیکی آن مواجه می‌شوند. این مسائل، بر عملکرد دستگاه تاثیر مخرب دارد و به نشت آب یا مشکلات عملیاتی دستگاه می‌انجامد. در این بخش، برخی از مشکلات رایج مربوط به درب و واشر آب‌بندی و راه حل‌های بالقوه آن‌ها ذکر شده است.

۱) گیر کردن درب

گیرکردن درب، از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی است. این مشکل، می‌تواند ناشی از خرابی قفل یا دستگیره درب باشد. اگر دستگیره درب آسیب دیده یا گم شده است، نیاز به تعویض وجود دارد. گاهی اوقات، استفاده از یک سیم یا پیچ‌گوشتی سر صاف می‌تواند به‌طور موقت درب را باز کند، اما دستگیره همچنان نیاز به تعویض دارد.

۲) مشکلات مونتاژ گیره درب

مجموعه چفت درب، از بسته شدن ایمن آن در حین کار اطمینان می‌دهد. اگر این قطعه آسیب ببیند یا شکسته شود، درب لباسشویی به‌درستی باز یا بسته نمی‌شود. امری که به نشت احتمالی آب و بروز مسائل ایمنی منجر خواهد شد. چفت و گیره درب در لباسشویی‌های سطلی، معمولا در قسمت بالایی دیگ یافت می‌شود.

ضمنا، اگر درب لباسشویی به‌درستی تراز نشده باشد، به نشتی آب می‌انجامد یا از بسته شدن درست درب جلوگیری خواهد شد. با تنظیم لولا یا قفل درب، می‌توان از تناسب و تراز شدن درب دستگاه اطمینان حاصل کرد.

۳) نشت لاستیک آب‌بندی درب

لاستیک مهر و موم درب که به‌عنوان واشر نیز شناخته می‌شود، به مرور زمان می‌فرساید و درنتیجه نشتی ایجاد می‌کند. بنابراین، بررسی دوره‌ای واشر درب برای علائم سایش، آسیب یا تجمع زباله بسیار مهم است. تمیز کردن واشر درزگیر به‌طور منظم و تعویض آن در صورت لزوم می‌تواند با جلوگیری از نشتی آب کارایی لباسشویی را حفظ کند.

مشکلات مربوط به موتور و تسمه

Engine and belt problems

ماشین لباسشویی‌های درب بالا برای عملکرد صحیح خود، به موتور و تسمه محرک آن متکی هستند. هنگامی که مشکلاتی در این قطعات ایجاد می‌شود، توانایی ماشین در شستشو و چرخش موثر لباس‌ها از بین می‌رود. در این بخش، برخی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی از نظر موتور و تسمه و نحوه عیب‌یابی آن‌ها ذکر شده است.

۱) مشکلات موتور

موتور درواقع قلب تپنده یک ماشین لباسشویی است. اگر ماشین روشن نمی‌شود یا در طول چرخه شستشو مشکل دارد، ممکن است موتور علت اصلی آن باشد. گرمای بیش از حد، فرسودگی برس‌ها یا ایرادات الکتریکی می‌تواند به بروز مشکلات موتور منجر شود. اگر به مشکل موتور مشکوک هستید، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید. زیرا، تعمیر موتور ماشین لباسشویی‌های سطلی کاری پیچیده و نیازمند دانش فنی است.

۲) مشکلات تسمه

تسمه محرک موتور را به دیگ لباسشویی متصل می‌کند و آن را می‌چرخاند. بنابراین، هر از گاهی باید تسمه را از نظر علایم ساییدگی، ترک یا شل بودن آن مورد بررسی قرار دهید. اگر لباسشویی روشن می‌شود اما حرکت نمی‌کند، ممکن است تسمه پاره شده یا از جای خود در رفته باشد. تسمه فرسوده یا آسیب‌دیده، در حین کار لباسشویی صدای جیغ یا کوبیدن ایجاد می‌کند.

درنهایت توجه داشته باشید که بروز مشکل در کوپلینگ موتور که آن را به گیربکس متصل می‌کند نیز، از چرخش درام جلوگیری خواهد کرد. همچنین، یک گیربکس معیوب هم می‌تواند بر چرخش دیگ لباسشویی تاثیر بگذارد.

اگر در انجام این بررسی‌ها راحت نیستید یا بعد از عیب‌یابی مشکل همچنان ادامه داشت، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. تعمیر و نگهداری منظم، مانند تمیز کردن فیلتر پرزگیر و بررسی وضعیت تسمه می‌تواند از بروز بسیاری از این مسائل جلوگیری کند و عمر ماشین لباسشویی شما را افزایش دهد.

مشکلات مربوط به برد و برنامه ها

ماشین‌های لباسشویی سطلی، مجهز به برد کنترل اصلی هستند که عملکردها و برنامه‌های مختلف دستگاه را مدیریت می‌کند. هنگامی که مشکلاتی در برد اصلی یا برنامه‌ها ایجاد می‌شود، طیف وسیعی از مشکلات عملیاتی رخ خواهد داد. برخی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی، از نظر برد و برنامه‌ها و نکات عیب‌یابی آن‌ها به‌شرح زیر است:

۱) نقایص برد کنترل اصلی

برد کنترل اصلی که به آن برد کنترل الکترونیکی نیز می‌گویند، مغز متفکر یک ماشین لباسشویی است. این قطعه مهم، ممکن است به دلیل نوسانات برق، استهلاک یا رسیدن رطوبت به آن از کار بیفتد. علائم خرابی برد کنترل اصلی لباسشویی‌های سطلی، به‌شرح زیر است:

  • روشن نشدن ماشین لباسشویی حتی زمانی که به برق متصل است.
  • دکمه‌های کنترل پاسخگو نیستند یا ماشین لباسشویی بلافاصله پس از راه‌اندازی خاموش می‌شود.
  • لباسشویی وارد چرخه شستشو نمی‌شود یا در اواسط چرخه متوقف می‌گردد.

۲) خطاهای برنامه‌ها

خطاهای برنامه‌ها در لباسشویی‌های سطلی، ممکن است به دلیل مشکلات نرم‌افزاری رخ دهند و به‌صورت زیر ظاهر شوند:

  • گیر کردن واشر روی قسمت خاصی از چرخه شستشو
  • ظاهر شدن کدهای خطا در صفحه کنترل لباسشویی
  • چرخش آهسته یا عدم چرخش دیگ یا وان لباسشویی

۳) مراحل عیب یابی

مراحل عیب‌یابی مشکلات مربوط به برد و برنامه‌ها در لباسشویی‌های سطلی، شامل موارد زیر است:

  1. ریست کردن لباسشویی: دستگاه را چند دقیقه از برق بکشید تا قطعات الکترونیکی آن ریست شود.
  2. بررسی کدهای خطا: برای تفسیر کدهای خطای نمایش داده شده به دفترچه راهنمای کاربری دستگاه مراجعه کنید.
  3. بررسی اتصالات: تمام اتصالات سیمی بین برد کنترل و سایر اجزای لباسشویی، باید امن و درست باشد.
  4. تست اجزا: از حالت عیب‌یاب خودکار لباسشویی (در صورت وجود) برای آزمایش اجزایی مانند پمپ تخلیه، دریچه‌های ورودی آب و قفل درب استفاده کنید.
  5. تعویض برد کنترل: اگر مشکل برد کنترل تایید شد، ممکن است تعویض آن ضروری باشد. این امر، پیچیده است و تنها توسط یک تکنسین مجاز قابل انجام خواهد بود.

۴) پیشگیری و نگهداری

رعایت نکات زیر می‌تواند از بروز مشکلات مربوط به برد و برنامه‌ها در ماشین لباسشویی‌های سطلی جلوگیری کند:

  • با خرید و نصب یک محافظ ولتاژ، از ماشین لباسشویی خود در برابر نوسانات برق محافظت کنید.
  • اطراف ماشین لباسشویی را خشک نگه دارید تا از رسیدن رطوبت به برد جلوگیری شود.
  • اگر مدل لباسسشویی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، مرتبا به‌روزرسانی‌های میان‌افزار را انجام دهید.

تعمیر و نگهداری منظم و رسیدگی سریع به مشکلات مربوط به برد و برنامه‌ها، می‌تواند به جلوگیری از بروز مسائل مهم‌تر در برد اصلی و برنامه‌های ماشین لباسشویی منجر شود.

مشکلات مربوط به سیستم تخلیه

Drainage system problems

اگر در ماشین لباسشویی سطلی خود با مشکلات مربوط به سیستم تخلیه یا زهکشی مواجه هستید، می‌توانید چند مرحله عیب‌یابی زیر برای حل این مشکل کمک بگیرید. این مراحل را دنبال کنید تا از زهکشی مناسب اطمینان حاصل شود و دستگاه شما به‌خوبی کار کند. اگر با انجام مراحل زیر موفق به رفع مشکل ماشین لباسشویی خود نشدید، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

۱) بررسی شیلنگ تخلیه

گرفتگی شیلنگ تخلیه، یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی و سیستم تخلیه آن است. برای بررسی گرفتگی شیلنگ تخلیه و رفع آن، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • منبع برق و آب ماشین لباسشویی را قطع کنید.
  • شیلنگ تخلیه در پشت دستگاه قرار دارد، آن را از لوله زهکشی یا سینک فاضلاب خارج کنید و مورد بررسی قرار دهید.
  • چنانچه گرفتگی در شیلنگ یافتید، ابزار تمیزکننده یا یک سیم بلند برای تمیز کردن آن مورد استفاده قرار دهید.
  • هنگامی که شیلنگ تخلیه تمیز شد، آن را مجددا به لوله زهکشی یا سینک آب وصل کنید.

۲) بررسی فیلتر

یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات مربوط به سیستم تخلیه و زهکشی در ماشین‌های لباسشویی سطلی، مسدود شدن فیلتر است. برای بررسی انسداد فیلتر و رفع آن، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

  • پس از خاموش کردن ماشین لباسشویی، کابل آن را از پریز برق بکشید.
  • پانل دسترسی به فیلتر در جلوی دستگاه قرار دارد، آن را با دقت بردارید و فیلتر را پیدا کنید.
  • هرگونه آلودگی یا انسداد را با استفاده از یک مسواک یا پارچه نرم از فیلتر جدا سازید.
  • هنگامی که فیلتر تمیز شد، آن را در جای خود قرار دهید و پنل دسترسی به آن را به‌طور ایمن ببندید.

۳) رفع هرگونه انسداد

اگر شیلنگ تخلیه و فیلتر را بررسی کردید، اما همچنان با مشکل سیستم تخلیه لباسشویی مواجه هستید، ممکن است در خود ماشین لباسشویی انسداد داشته باشید. برای رفع هرگونه انسداد، این مراحل را دنبال کنید:

  • ماشین لباسشویی را خاموش کنید و آن را از برق بکشید.
  • هر گونه اجسام قابل مشاهده یا زباله را از دیگ دستگاه خارج سازید.
  • اگر مشکوک به وجود انسداد در عمق دستگاه هستید، لازم است تا برای کمک بیشتر با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که اگر تخلیه آب صورت می‌گیرد، اما سرعت و حجم آن بسیار کم است، پمپ تخلیه لباسشویی دچار ایراد شده است. این مشکل یا به دلیل خرابی خود پمپ یا قطع ارتباط آن با کلید فعال‌کننده در کنترل پنل لباسشویی رخ می‌دهد. در این شرایط، بهتر است مشکل خود را با یک تکنسین واجد شرایط در میان بگذارید.

مشکلات مربوط به لوله های ورودی و خروجی

اگر با مشکلات رایج ماشین لباسشویی های سطلی در لوله های ورودی و خروجی آن مواجه هستید، خواندن مطالب زیر برای شما مفید و راهگشا خواهد بود:

۱) مشکلات لوله ورودی

  • آهسته پر شدن: این مشکل، ممکن است به دلیل گرفتگی فیلتر یا معیوب بودن شیر ورودی آب رخ دهد. بنابراین، می‌توانید فیلتر را بررسی و آن را تمیز کنید یا تداوم شیر ورودی آب را مورد آزمایش قرار دهید.
  • صداهای بلند: اگر ماشین لباسشویی در حین آبگیری صداهای بلندی تولید می‌کند، ممکن است به دلیل فشار بالای آب یا عملکرد نادرست دریچه ورودی باشد.

۲) مشکلات لوله خروجی

  • تخلیه نشدن: اگر آب از لباسشویی تخلیه نمی‌شود، اغلب به دلیل انسداد در شیلنگ تخلیه یا پمپ تخلیه معیوب است. بنابراین، شیلنگ را از نظر پیچ‌خوردگی یا گرفتگی بررسی کنید و پمپ را توسط یک تکسین حرفه‌ای مورد آزمایش قرار دهید.
  • سرریز شدن: اگر شیر ورودی آب یا سوئیچ فشار دچار خرابی شود یا لوله فشار هوا مسدود شده باشد، احتمالا سرریز شدن آب رخ می‌دهد. آزمایش این اجزا، می‌تواند در شناسایی دقیق مشکل و رفع آن موثر باشد.

به یاد داشته باشید که همیشه قبل از اقدام به تعمیر و عیب‌یابی لباسشویی باید برق را قطع کنید. ضمنا اگر دانش فنی لازم را ندارید، حتما با یک متخصص امر مشورت کنید.

سوالات متداول

از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی‌های سطلی می‌توان نچرخیدن دیگ، نشتی آب، پاره شدن تسمه محرک و کاهش کارایی فیلترها اشاره کرد.

برای رفع مشکلات مربوط به دیگ، فیلتر، درب و واشر ماشین لباسشویی می‌توان به راهکارهایی مانند به تمیزکاری و حذف رسوبات دیگ و فیلتر، تعویض لولا و گیره درب و واشر لاستیکی متوسل شد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها