لوگوی کاردون

هزینه ظرف شستن با ظرفشویی اقتصادیه یا نه؟!

Is the cost of washing dishes economical or not
فهرست محتوا

مطمئنا هیچ فردی از شستن ظروف با دست لذت نمی‌برد. اما، وقتی صحبت از ماشین ظرفشویی در مقابل شستشوی دستی به میان می‌آید، کدام یک برای موجودی حساب بانکی شما بهتر است؟ درواقع، هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه؟ برای پاسخ به این سوالات، باید به بررسی میزان مصرف آب و برق و هزینه استهلاک در ماشین ظرفشویی در مقایسه با شستشوی دستی ظروف پرداخت.

آیا ماشین ظرفشویی واقعاً اقتصادی است؟

Is the dishwasher really economical

بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از ماشین ظرفشویی مقرون‌به‌صرفه‌تر از شستن ظروف به‌صورت دستی است، زیرا آب کمتری مصرف می‌کند. اما، همیشه هم به این صورت نیست. درحالی‌که ماشین‌های ظرفشویی نسبت به شستشوی دست آب کمتری مصرف می‌کنند، مصرف برق قابل توجهی دارند. به‌خصوص اگر به‌طور مکرر یا با روش ناکارآمد استفاده شود. علاوه،بر این، هزینه خرید و نگهداری ماشین ظرفشویی، ازجمله تعمیرات و مواد شوینده مخصوص می‌تواند در طول زمان افزایش یابد.

در نظر گرفتن تمام عوامل هنگام تعیین مقرون‌به‌صرفه بودن یک ماشین ظرفشویی مهم است. درحالی‌که مزایای راحتی و صرفه‌جویی در زمان ممکن است برای برخی از افراد بیشتر از هزینه‌ها باشد، برخی دیگر ممکن است شستن دستی ظروف را یک گزینه اقتصادی‌تر بدانند. درنهایت، تصمیم به استفاده از ماشین ظرفشویی باید بر اساس شرایط و ترجیحات فردی صورت گیرد.

مقایسه‌ی گام‌به‌گام هزینه‌های شستشوی دستی و ماشین ظرفشویی

مقایسه گام‌به‌گام هزینه‌های شستشوی دستی و ماشینی در پاسخ بهتر به سوال هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه موثر است.

  1. مصرف آب: ماشین ظرفشویی آب مصرفی کمتری نسبت به شستشوی دستی می‌خواهد. به‌طور معمول یک برنامه شستشوی آن حدود 10 تا 15 لیتر آب مصرف می‌کند.
  2. مصرف برق: ماشین‌های ظرفشویی مصرف برق قابل‌توجهی دارند، اما باتوجه‌به کارایی بالا و برنامه شستشوی اکو می‌توانند مصرف برق را کاهش دهند.
  3. زمان و انرژی: ماشین ظرفشویی در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند تا به امور مهم‌تر خود بپردازید.
  4. کیفیت: ماشین ظرفشویی معمولا به دلیل استفاده از آب گرم و چرخه‌های خاص، می‌تواند ظروف را بهتر از شستشوی دستی تمیز کند.
  5. تعمیرات: مطمئنا، ماشین ظرفشویی در صورت خرابی هزینه بیشتری صرف می‌کند. با این حال، هزینه خرید وسایل شستشو اعم از دستکش، اسکاچ، سیم و غیره را فراموش نکنید.

به‌طور کلی، استفاده از ماشین ظرفشویی می‌تواند در مصرف آب، انرژی و زمان شما صرفه‌جویی کند. همچنین کیفیت شستشوی بهتری دارد و مصرف برق آن هم قابل مدیریت است. با این حال، هزینه تعمیرات آن گهگاه می‌تواند زیاد باشد.

نقش برچسب‌های انرژی در انتخاب ماشین ظرفشویی اقتصادی

کارآمدترین ماشین‌های ظرفشویی دارای رتبه انرژی A یا B هستند و هر چه عدد کیلووات ساعت کمتر باشد، دستگاه برق کمتری مصرف خواهد کرد. مطمئنا از نظر مصرف، ماشین ظرفشویی پرهزینه‌تر از شستشوی دستی است. با این حال، اگر شستشوی ظروف را به قبل یا بعد از ساعات اوج مصرف برق محول کنید، از هزینه قبض شما کاسته می‌شود.

مقایسه‌ی مصرف آب و برق در شستشوی دستی و ماشین ظرفشویی

Comparison of water and electricity consumption in hand washing and dishwasher

در این بخش، به مقایسه مصرف آب و برق در شستشوی دستی و ماشین ظرفشویی می‌پردازیم. نتیجه این مقایسه، مشخص خواهد کرد که آیا هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه؟

۱) مصرف آب

ماشین ظرفشویی، معمولا آب کمتری نسبت به شستن ظروف با دست مصرف می‌کند. با این حال، میزان مصرف به نحوه شستن ظروف با دست نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برخی افراد از شیر آب فقط برای قبل یا بعد از آبکشی ظروف استفاده می‌کنند. اما، برخی شیر آب را تا انتهای شستشوی ظروف به‌صورت باز رها می‌کنند. برخی هم ترجیح می‌دهند سینک را پر از آب کنند.

طبق آمارهای تخمینی شستن ظروف با دست 4 درصد از آب مصرفی یک خانوار را در ماه به خود اختصاص می‌دهد. درحالی‌که، تنها یک درصد از مصرف آب ماهانه به ماشین ظرفشویی اختصاص دارد.

۲) مصرف برق

از نظر مصرف برق نیز، مصرف متوسط یک ماشین ظرفشویی بین 1.2 تا 1.5 کیلووات ساعت در هر بار شستشوی ظروف است. میزان وات مصرفی ماشین ظرفشویی معمولا برحسب کیلووات ساعت بر روی برچسب رتبه‌بندی انرژی آن درج شده است.

شما باید ماشین ظرفشویی خود را فقط پس از بارگیری کامل روشن کنید تا از میزان مصرف برق کاسته شود. داده‌های انرژی صرفه‌جویی، نشان می‌دهد که تقریبا ۸ درصد از قبض برق هر خانوار صرف یک ماشین ظرفشویی می‌شود.

محاسبه‌ی هزینه‌ی استهلاک و تعمیر ماشین ظرفشویی

محاسبه هزینه‌ی استهلاک و تعمیر، نشان می‌دهد که آیا هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه. اولا استهلاک به کاهش ارزش دارایی در طول زمان اشاره دارد. عواملی مانند فرسودگی، سن و شرایط آن در بازار دست دوم در تعیین استهلاک ماشین ظرفشویی نقش دارند. برای محاسبه هزینه استهلاک یک ماشین ظرفشویی، باید هزینه خرید دستگاه، عمر مفید مورد انتظار و امکان فروش در پایان عمر مفید را تخمین زد.

از سوی دیگر، تعمیر ماشین ظرفشویی نیز هزینه‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شود. وقتی ماشین ظرفشویی خراب می‌شود، راه‌اندازی مجدد آن نیاز به تعویض قطعات، اجرت تعمیرات و حتی خدمات حمل‌ونقل دارد. این هزینه‌ها، به میزان آسیب و کیفیت قطعات و خدمات استفاده شده وابسته است. به‌طور کلی، برای محاسبه هزینه استهلاک و تعمیرات ماشین ظرفشویی به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  1. هزینه اولیه: قیمت خرید ماشین ظرفشویی
  2. طول عمر: سال‌های مورد انتظار برای کارکرد مناسب ماشین ظرفشویی
  3. ارزش فروش مجدد: ارزش ماشین ظرفشویی در پایان عمر آن (در صورت وجود)
  4. هزینه‌های تعمیر و سرویس سالانه: هزینه مورد انتظار برای تعمیرات و سرویس در هر سال

مقایسه‌ی میزان آلودگی و رشد میکروب‌ها در هر دو روش

بررسی این‌که هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه نباید بدون درک اثربخشی آن در از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا صورت گیرد. شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

شستشوی دستی

  • دمای آب ناسازگار: برای شستن دستی ظروف اغلب از دمای آب در حدود 38 درجه سانتیگراد استفاده می‌شود. این دما ممکن است برای کشتن برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها به اندازه کافی گرم نباشد.
  • خطای انسانی: شستشوی ناقص، ناکافی و استفاده از اسفنج‌ها یا پارچه‌های کثیف، منجر به عدم کاهش میزان آلودگی و رشد میکروب‌ها می‌شود.

ماشین ظرفشویی

  • دمای آب بالا: ماشین‌های ظرفشویی معمولا از آب در دمای بین 54 درجه سانتیگراد تا 77 درجه سانتیگراد استفاده می‌کنند که در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها موثرتر است.
  • چرخه ضدعفونی: بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی دارای چرخه ضدعفونی هستند که از دمای بالاتر و زمان شستشوی طولانی‌تر برای اطمینان از تمیز کردن کامل بهره می‌برد.
  • سازگاری: عملکرد تمیز کردن ظروف در ماشین ظرفشویی به شکل یکنواخت، منظم و بدون خطای انسانی انجام می‌شود.

در نتیجه، ماشین ظرفشویی به دلیل دمای بالاتر آب، تمیز کردن مداوم و در دسترس بودن چرخه‌های ضدعفونی، عموما در کاهش آلودگی میکروبی ظروف موثرتر از شستشوی دستی عمل می‌کند. البته، با استفاده از روش‌های مناسب شستشوی دستی و ابزارهای تمیزکننده پاک (اسفنج، برس)، همچنان می‌توان به نتایج خوبی دست یافت. به‌خصوص در شرایطی که ماشین ظرفشویی در دسترس نباشد.

جمع بندی

امیدواریم مطالعه این مطلب درک خوبی از این موضوع به شما داده باشد که هزینه ظرف شستن ظرفشویی اقتصادیه یا نه. به‌طور کلی، استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی می‌تواند هزینه‌های آن را بهینه کند و نیاز به تعمیرات را به حداقل برساند. همچنین، در زمان با ارزش شما صرفه‌جویی خواهد کرد و این مهم‌ترین نکته استفاده از ماشین ظرفشویی است.

سوالات متداول

پاسخ به این سوال به روش شستشوی دستی ظروف توسط شما بستگی دارد. با این حال، شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی معمولا به مصرف آب کمتری نیاز دارد.

هزینه مواد شوینده در ماشین ظرفشویی معمولا کمتر است. ماشین‌های ظرفشویی معمولا به خاطر چرخه‌های خودکار و دقیق، آب گرم و فشار آب بازوهای اسپری خود به مقدار کمتری از مواد شوینده نیاز دارند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها