لوگوی کاردون

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

The reason for the presence of water in the salt tank of the dishwasher
فهرست محتوا

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای ضروری در آشپزخانه‌های مدرن است که زندگی را برای ما آسان‌تر می‌کند. با این حال، این وسیله ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شود که یکی از آن‌ها، وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی است. هنگامی که آب به مخزن نمک راه پیدا می‌کند، روند شستشو را مختل خواهد کرد و بر عملکرد کلی ماشین ظرفشویی تاثیر مخرب دارد. بنابراین شناخت روش‌های رفع مشکل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی بسیار حیاتی است.

چرا در مخزن نمک ماشین ظرفشویی من آب وجود دارد؟

Why is there water in the salt tank of my dishwasher

وجود حدود 0 تا 4 اینچ آب در انتهای مخزن نمک ماشین ظرفشویی امری کاملا طبیعی است. اما اگر آب بالاتر از این سطح باشد، یک مشکل عمده وجود دارد. مخزن نمک ماشین ظرفشویی برای آزاد کردن نمک در طول چرخه شستشو استفاده می‌شود. این کار به حذف رسوبات آب سخت از ماشین ظرفشویی کمک می‌کند و آن را در تمیز کردن ظروف موثرتر می‌کند.

مخزن نمک بخش مهمی از ماشین ظرفشویی است که برای عملکرد بهینه آن باید به درستی کار کند. وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا به فهرستی از دلایل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی اشاره شده است. این‌ها همگی باعث به وجود آمدن خطرات وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی هستند.

  • مخزن نمک مسدود شده است.
  • دستگاه پخش نمک نیاز به رسوب‌زدایی دارد.
  • پخش‌کننده نمک دچار نشتی شده است.
  • سوئیچ شناور با خطا روبرو است.
  • شیر ورودی آب اختلال دارد.
  • سختی آب بالا است.
  • ماشین ظرفشویی تراز نیست.

نحوه تنظیم نمک ماشین ظرفشویی

نحوه تنظیم مقدار نمک توزیع‌شده در ماشین ظرفشویی توسط یک سوئیچ شناور کنترل می‌شود که در محفظه نمک قرار دارد. هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن می‌شود، این سوئیچ شناور فعال خواهد شد و اجازه جریان یافتن نم به داخل ماشین ظرفشویی را می‌دهد. با جلوتر رفتن چرخه ماشین ظرفشویی، سوئیچ شناور پایین می‌آید و جریان نمک را قطع می‌کند. این امر تضمین می‌کند که مقدار مناسبی از نمک استفاده می‌شود و نمک اضافی وارد ماشین ظرفشویی نخواهد شد.

خرابی کدام قطعات باعث وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی می شود؟

خرابی دو قطعه کلیدی ماشین ظرفشویی می‌تواند منجر به تجمع آب در مخزن نمک شود. قطعه اول، شیر شناور یا سوئیچ شناور است. این قطعات وظیفه تنظیم سطح آب داخل ماشین ظرفشویی را بر عهده دارند. هنگامی که شیر شناور یا سوئیچ شناور از کار بیفتد، ممکن است سطح آب صحیح را تشخیص ندهد و منجر به سرریز آب به مخزن نمک شود. اگر هم سوپاپ شناور در حالت باز گیر کند یا سوئیچ شناور نتواند به ماشین ظرفشویی سیگنال درست بدهد، این اتفاق می‌افتد.

دومین قطعه‌ای که خرابی آن با خطرات وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی همراه است، شیر ورودی آب است. این دریچه وظیفه کنترل جریان آب ورودی به داخل ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. اگر دریچه ورودی آب به درستی بسته نشود، به جریان آب در ماشین ظرفشویی ادامه می‌دهد. بنابراین آب اضافی می‌تواند به مخزن نمک فرار کند. درنتیجه، آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی جمع می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

Factors affecting the presence of water in the salt tank of the dishwasher

در بخش قبلی به قطعات به وجود آورنده مشکل وجود آب زیاد در مخزن نمک ماشین ظرفشویی پرداختیم. حالا بیایید به عوامل تاثیرگذار در وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی بپردازیم. به طور کلی، سه عامل عمده برای ایجاد این مشکل وجود دارد.

۱) رسوب جرم در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

شایع‌ترین دلیل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی این است که رسوب جرم در آن رخ داده باشد. نمک می‌تواند در دیسپنسر گیر کند و از عملکرد صحیح سوئیچ شناور جلوگیری کند. بنابراین اگر جرم‌گیری نشود، ممکن است عیوب بیشتری را در سوئیچ شناور به وجود آورد.

برای رفع مشکل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی به دلیل رسوب جرم در مخزن ابتدا باید دستگاه را از منبع برق جدا کنید. در مرحله بعد، هر قسمت جداشونده را از مخزن نمک ماشین ظرفشویی بردارید. سپس محل انسداد را پیدا کنید و از یک برس کوچک یا خلال‌دندان برای پاک کردن آن استفاده کنید. اگر گرفتگی سرسخت باشد، می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی یا ابزارهای دیگر برای رفع آن بهره ببرید.

با گذشت زمان، رسوبات معدنی موجود در آب و مواد شوینده می‌توانند در داخل دستگاه پخش شوند و از جریان آزاد نمک جلوگیری کنند. اگر به طور مرتب نمک‌پاش را تمیز می‌کنید، این مسئله نباید مشکلی ایجاد کند. اما اگر چنین است، می‌توانید تجمع مواد معدنی را با استفاده از محلول سرکه یا یک پودر جرم گیر از بین ببرید.

۲) تنظیمات نادرست برنامه شستشو ماشین ظرفشویی

گاهی وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند نشانه واضحی از تنظیمات نادرست برنامه شستشو باشد. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند نقص در سنسور یا انتخاب نامناسب چرخه شستشو ایجاد شود. آب موجود در مخزن نمک مانع از عملکرد صحیح دستگاه می‌شود و کیفیت شستشو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳) سختی بیش از اندازه آب

عدم رفع مشکل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند با سختی بیش از اندازه آب ارتباط داشته باشد. این مشکل اغلب به دلیل سطوح بالای سختی آب موجود در منطقه رخ می‌دهد. معیار سختی موجود در آب با میزان مواد معدنی، عمدتا کلسیم و منیزیم، مشخص می‌شود.

پس از گرم شدن آب سخت و تبخیر آن در ماشین ظرفشویی، مواد معدنی آب به عنوان رسوب باقی می‌مانند. با گذشت زمان، این رسوبات می‌توانند در داخل مخزن نمک ماشین ظرفشویی جمع شوند و مشکلاتی را به وجود آورند.

اثرات سختی آب در ماشین ظرفشویی بسیار قابل توجه است. اولا تجمع مواد معدنی می‌تواند بازوهای اسپری آب را مسدود کند و کارایی ماشین ظرفشویی را در تمیز کردن ظروف کاهش دهد. بنابراین شاهد باقی ماندن لکه‌ها و بقایای مواد شوینده روی ظروف خواهید بود.

از طرف دیگر، مواد معدنی روی عنصر گرمایشی می‌نشینند و کارایی آن را کاهش می‌دهند. افراد ساکن در مناطق دارای آب سخت بیش از حد می‌توانند برای مقابله با این مشکل اقدام به نصب یک نرم‌کننده آب کنند. برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

خطرات وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

خطرات وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی را نباید نادیده گرفت. اول از همه، این مشکل می‌تواند به خود ماشین ظرفشویی آسیب برساند. هنگامی که آب بیش از حد وارد این مخزن می‌شود، می‌تواند خطراتی مانند خوردگی، زنگ‌زدگی و درنهایت اختلال در عملکرد دستگاه را در پی داشته باشد.

آب موجود در مخزن نمک نیز معمولا موجب گرفتگی یا انسداد در سیستم می‌شود. همچنین جریان نمک را مسدود می‌کند و توانایی ماشین ظرفشویی برای نرم کردن موثر آب را به خطر می‌اندازد. این امر منجر به عملکرد ضعیف در تمیز کردن ظروف، باقی ماندن مواد شوینده روی ظروف و آسیب احتمالی به ظروف شیشه‌ای یا ظریف خواهد شد

ضمنا وجود آب اضافی در مخزن نمک را باید بستری برای رشد باکتری‌ها و کپک‌ها دانست. این میکروارگانیسم‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند. سپس اجزای ماشین ظرفشویی را آلوده می‌سازند و می‌توانند باعث ایجاد بوی بد و عدم تمیزی ظروف شوند. همچنین ممکن است خطراتی را برای سلامتی افراد خانواده (مخصوصا کودکان و کهنسالان) ایجاد کنند.

خوردگی قطعات ماشین ظرفشویی به دلیل وجود آب در مخزن نمک

Corrosion of dishwasher parts due to the presence of water in the salt tank

اگر فکری برای رفع مشکل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی نشود، خطر خوردگی قطعات دستگاه کاملا جدی است. ماشین‌های ظرفشویی از مخزن نمک برای نرم کردن آب سخت استفاده می‌کنند. آب سخت حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است.

این مواد معدنی می‌توانند با اجزای فلزی ماشین ظرفشویی واکنش دهند و درنتیجه باعث خوردگی شوند. با گذشت زمان، خوردگی قطعات موجب خراب شدن ماشین ظرفشویی می‌شود و تعمیرات گران را در پی دارد.

وجود آب بیش از حد در مخزن نمک ماشین ظرفشویی، واکنش‌های الکتروشیمیایی را افزایش می‌دهد و فرآیند خوردگی را تسریع می‌کند. ترکیب آب، مواد معدنی و فلز شرایطی ایده‌آل برای وقوع خوردگی محسوب می‌شود.

ضمنا خود نمک هم می‌تواند به عنوان کاتالیزور خوردگی عمل کند. اگر نمک استفاده شده در مخزن نمک ماشین ظرفشویی از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، حاوی ناخالصی‌هایی است که خوردگی قطعات را تسریع می‌کنند. بنابراین نمک ماشین ظرفشویی را حتما از برندهای معتبر و شناخته شده تهیه فرمایید.

سوالات متداول

زمانی متوجه وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی می‌شوید که ظروف به خوبی تمیز نشوند و به حالت کدر از دستگاه بیرون آیند.

برای جلوگیری از رسوب جرم در مخزن نمک ماشین ظرفشویی باید از ورود آب بیش از حد به آن جلوگیری کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها