لوگوی کاردون

چرا تلویزیون صدا دارد تصویر ندارد؟

Why does the TV have sound but nopicture

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قرار است برنامه تلویزیونی محبوبتان را تماشا کنید، ریموت کنترل را بر می‌دارید و دستگاه را روشن می‌کنید. صدای تلویزیون در محیط پخش می‌شود اما تصویری ندارید. انگار رادیو را روشن کرده‌اید و خبری از تصویرهای رنگی و شفاف نیست. قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد به عوامل متعددی مربوط می‌شود که نشان از خرابی و عیبی در دستگاه دارد. در مجموعه مطالب کاربردی تعمیرات لوازم خانگی کاردون با موضوعیت تلویزیون این بار به قطع شدن تصویر تلویزیون در حالتی که صدا پخش می شود می‌پردازیم. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد علت چیست؟

برای کاربران تلویزیون امکان دارد اتفاق افتاده باشد زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنند صدا داشته باشند اما تصویری را مشاهده نکنند. یا در هنگام تماشای تلویزیون یا عوض کردن کانال‌ها، تصویر به یک‌باره سیاه شده و فقط صدا پخش بشود. وقتی تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد به احتمال خیلی زیاد مشکل از بک لایت دستگاه است. نمایشگر تلویزیون برای نشان دادن تصویر به نور احتیاج دارد و بک لایت این نور را فراهم ‌می‌کند اما این تنها دلیل نیست. امکان دارد در مدل و برند این دستگاه به شکل متفاوتی قطع شدن تصویر اتفاق افتد. علت اینکه با عدم وجود تصویر هنوز صدا را می‌شنویم این است که با خرابی در قسمت بک لایت تلویزیون خدشه‌ای به پخش صدا وارد نمی‌شود و دو مسیر متفاوت را دنبال می‌کنند. برای اینکه تمامی موارد از جمله خرابی بک لایت و دیگر اختلالات را بررسی کنیم در ادامه تعدادی از اصلی‌ترین‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱) نقص در بک لایت

خرابی بک لایت تلویزیون و نقص آن متداول است و به نگهداری نامناسب از دستگاه یا مرغوب نبودن قطعه مربوط می‌شود. بک لایت نور تلویزیون را می‌سازد و با تاباندن نور و عبور نور از پنل باعث می‌شود ما تصاویر را روی صفحه تلویزیون ببینیم. اگر در لامپ‌‌های بک لایت اختلالی صورت گیرد یا تصویری مخدوش و تاریک داریم یا کلا تصویری نداریم. در صورت قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد احتمالا و در اولین گزینه باید به بک لایت و عدم کارکرد صحیح آن شک کرد.

۲) آسیب در برد تیکان

برد تیکان یکی از بخش‌های مهم پنل تلویزیون است. وظیفه این قطعه این است که سیگنال تصویر را پردازش کرده و به صفحه نمایش در زمانی معین منتقل کند. از علائم خرابی برد تیکان می‌توان به قطع شدن تصویر تلویزیون، پدیدار شدن خطوط عمودی و افقی در تصویر، سفیدی کامل تصویر و درهم ریختگی رنگ تصویر اشاره کرد.

۳) آسیب در پنل تلویزیون

در خصوص آسیب پنل در بسیاری از موارد با شکستگی یا وارد شدن ضربه به این قسمت رو به رو هستیم. اگر به علت‌های مختلفی مثل برخورد توپ، برخورد اجسام نوک تیر یا ضربه‌ی محکم در هنگام جا به جایی پنل آسیب جدی دید، به احتمال بسیار بالا امکان تعمیر پنل وجود نخواهد داشت و این قطعه باید تعویض شود، یعنی راهکار تعمیری ندارد و تعویض آن نیز بسیار هزینه بر است. علاوه بر این پنل تلویزیون می‌تواند با آسیب‌هایی نظیر پیکسل سوختگی نیز روبرو شود. قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد می تواند به علت همین خرابی پنل باشد که با سیاه شدن تصویر یا بروز خطوط در نمایشگر نمایان می‌شود.

۴) برهم خوردن تنظیمات تصویر

ممکن است به هر دلیلی تنظیمات تصویر مثل وضوح و روشنایی آن برهم بخورد. در این حالت به تنظیمات دستگاه رفته و نور صفحه را به حالت اولیه بازگردانید. یکی از تنظیماتی که بسیاری از تلویزیون‌ها دارند، تنظیمات مربوط به انرژی تلویزیون است که در حالت‌های مختلف نور صفحه نمایش را تغییر می‌دهد یا صفحه تلویزیون را به طور کامل خاموش می‌کند. اگر برایتان ممکن نبود می‌توانید تلویزیون را ریست کرده و به حالت اولیه تنظیمات برگردانید.

۵) نفوذ آب به دستگاه

نکته مهم اینکه اگر آب به درون دستگاه تلویزیون شما نفوذ کرده ابتدا آن را از برق بکشید و سپس تا جایی که در دسترس شماست را خشک کنید. نفوذ آب به درون تلویزیون می‌تواند سبب بروز خطوط عمودی یا ایجاد هاله سفید بر روی تصویر و در نهایت قطع شدن تصویر شود. قطعی کامل تصویر نشانه نفوذ آب به برد آدرس‌دهی یا تیکان و تخریب برد اصلی یا مین برد است. وقتی تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد می‌تواند به علت نفوذ آب به تلویزیون باشد.

دلایل سوختن بک لایت تلویزیون

دلایل متعددی برای سوختن بک لایت تلویزیون ال جی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱) فرسودگی

لامپ‌های LED بک لایت، مانند هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگر، عمر مفیدی دارند و با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. این امر یکی از شایع‌ترین دلایل سوختن بک لایت تلویزیون‌ها است.

۲) گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد می‌تواند به لامپ‌های LED بک لایت آسیب برساند و باعث سوختن آنها شود. این امر می‌تواند به دلیل تهویه نامناسب، انسداد دریچه‌های هوا یا استفاده‌ی طولانی مدت از تلویزیون در دمای بالا رخ دهد.

۳) نوسانات برق

نوسانات برق می‌تواند به برد تغذیه‌ی تلویزیون آسیب برساند و باعث ایجاد مشکل در تامین برق بک لایت شود. این امر می‌تواند منجر به سوختن بک لایت شود.

۴) مشکلات مربوط به برد پاور

برد پاور وظیفه‌ی تامین برق تمام اجزای تلویزیون، از جمله بک لایت را بر عهده دارد. اگر برد پاور خراب شود، می‌تواند باعث سوختن بک لایت شود.

۵) مشکلات مربوط به پنل

در برخی موارد، مشکلات مربوط به پنل تلویزیون، مانند اتصالات شل یا آسیب‌دیدگی، می‌تواند باعث خاموش شدن یا سوسو زدن بک لایت شود.

نشانه‌های سوختن بک لایت

  • تاریکی کامل: اگر بک لایت به طور کامل سوخته باشد، هیچ تصویری روی صفحه نمایش ظاهر نمی‌شود.
  • تاریکی موضعی: اگر فقط قسمتی از بک لایت سوخته باشد، ممکن است لکه‌های تیره یا سایه‌هایی روی صفحه نمایش مشاهده کنید.
  • سوسو زدن: اگر بک لایت به طور کامل سوخته نباشد، ممکن است سوسو بزند یا خاموش و روشن شود.

علت قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد چیست؟

تمامی موارد بررسی شده شامل حال این بخش نیز می‌شود اما مهم ترین علت‌ قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد، معمولا مشکل از بک لایت است. البته بک لایت در این دو نوع تلویزیون متفاوت است. در تلویزیون LCD از لامپ‌های فلورسنت برای ایجاد روشنایی در تلویزیون استفاده می‌شده است، اما در تلویزیون‌های LED از لامپ‌های LED یا دیودهای ساطع‌کننده نور برای ایجاد نور استفاده می‌شود. مشکل بعدی می‌تواند مربوط به خرابی بردپاور و مین برد باشد. برای عیب‌یابی و تعمیر مشکل قطع شدن تصویر تلویزیون LED و LCD هنگامی که صدا دارد، با تکنسین مجرب مشورت کنید.

دلایل دیگر قطع تصویر تلویزیون‌ها در حالی که صدا دارند

به دلایل اصلی خرابی تصویر وقتی تلوزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد پرداختیم. حالا در ادامه تعدادی از دلایل فرعی این مشکل را مرور می‌کنیم.

۱) خرابی کابل یا از بین رفتن اتصال

در تمامی کابل‌های تلویزیون تعدادی رشته‌های نازک وجود دارد که برخی مسئول انتقال برق، صدا و تصویر هستند. از این رو اگر هر یک از این کابل ها و اتصالات آسیب دیده و مورد پارگی یا بریدگی قرار گرفته باشند در بخش صدا و تصویر امکان قطعی وجود دارد.

۲) عدم ارائه سیگنال تلویزیونی

همانطور که گفتیم معیوب بودن سیم و کابل در انتقال سیگنال اختلال ایجاد می کند و سبب قطع شدن تصویر LED و LCD هنگامی که صدا دارد می شود. بعلاوه ممکن است سیگنال به وسیله آنتن به درستی مخابره نمی‌شود یعنی یا خود آنتن یا اتصالات پایه ای آن دارای مشکل هستند. وجود فاصله زیاد بین گیرنده دستگاه و آنتن تلویزیون نیز مسبب بروز این مشکل است.

۳) اتصال اشتباه کابل

درست است که در آخر به این مورد پرداختیم اما پس از مطالعه این قسمت، شاید بهتر باشد ابتدا این مورد را چک کنید که اتصالات تلویزیون به درستی وصل شده است؟ نصب اشتباه سیم و کابل و اتصالات داخلی ممکن است علت تصویر نداشتن تلویزیون باشد. اگر تکنسینی به تازگی تلویزیون شما را تعمیر کرده است شاید اتصالات را به درستی نصب نکرده یا شل شده باشند. در قسمت ورودی دستگاه هم ممکن است کابل ها را جا به جا وصل کرده باشید.

سوالات متداول

در بیشتر موارد تصویر نداشتن تلویزیون LED در حالتی که صدا دارد به خرابی بک لایت برمی‌گردد. البته ممکن است برد دستگاه یا پنل آن نیز مشکل داشته باشد.

ابتدا به قسمت تنظیمات تلویزیون بروید و بررسی کنید که تنظیمات روشنایی تلویزیون مشکلی نداشته باشد. بعد دکمه‌ی منو را روی تلویزیون فشار دهید تا چک کنید که تصویر نداشتن تلویزیون یک مشکل عمومی تلویزیون است یا خیر. در مرحله بعد باید با تکنسین تماس بگیرید تا دستگاه شما را به صورت تخصصی بررسی کند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

19 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا داوودنژاد
1 سال قبل

من تلویزیونم بردش آسیب دید و هرجا بردم گفتن دیگ باید بیخیالش شم
کاردون تعمیر برد تلویزیون هم انجام میده؟!

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  رضا داوودنژاد
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
بله تمامی خدمات تعمیر تلویزیون توسط کاردون انجام میشه، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید.

آمی
پاسخ به  Ayob Akhlaj
6 ماه قبل

چجوری انجام میدین تلویزیون ماام از رو پایه افتاد
الان صدا هست ولی تصویر رنگی میاره

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  آمی
6 ماه قبل

با سلام
لطفا با شماره 1604 در تماس باشید.
با تشکر

قاسم
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید بورد تیکان هزینه تعویضش زیاده؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  قاسم
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بستگی به برند تلویزیونتون و مدل اون داره
اما بله میشه گفت که هزینه تعویض برد تیکان نسبتا زیاد هست.

سلیمی
10 ماه قبل

سلام

ال ای دی ۴۹ ایکس ویژن داریم
چند روزه که اول تصویر میاد بعد از چند دقیقه تصویر قطع میشه ولی صدا هست ؟

علتش چیه ؟

Parham
6 ماه قبل

سلام من تلویزیون وستل ۴۵ دارم چندوقت پیش یه خط سفید خیلی باریک عمودی تو صفحه اش افتاده بود الان تصویرش بعد دو سه ساعت کار کردن سیاه میشه ولی صدا داره، چندساعت خاموش بشه دوباره برای دو سه ساعت تصویرش میاد، خواستم راهنمایی کنید مشکلش چیه و چقدر هزینه تعمیرشه؟ ممنون

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  Parham
6 ماه قبل

با سلام
این مورد دلایل متعددی دارد برای راهنمایی بیشتر با شماره 1604 در تماس باشید.
باتشکر

محسن
3 ماه قبل

سلام تلوزیون وان استار۵۵دارم هر یک یادوساعت تصویرقطع میشه ولی صدادارد وقتی خاموش روشن میکنم درست میشه.خواستم راهنمایی کنیدمشکلش چیه؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  محسن
3 ماه قبل

باسلام
به احتمال زیاد قسمت پنل تلویزیون و خروجی ولت بک لایت خراب شده است و نیاز به بررسی تکنسین فنی برای عیب یابی دقیق تر می باشد.
باتشکر

Saadati
3 ماه قبل

سلام تلویزیون ما دوو 50 هست تلویزیون سالم سالم بود شب خوابیدیم صبح باشدیم دیدیم صدا هست ولی تصویر هیچی سیاه سیاه مشکلش چیه و درست بشو هست اگه هست قیمت چنده؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  Saadati
3 ماه قبل

سلام وفت بخیر
بله قابل تعمیر است ولی باید ابتدا توسط تکنسین بازدید و بررسی شود تا هزینه اعلام شود.

ادریس کر
3 ماه قبل
  1. تلویزیون هاینتس ۴۳ اینچ دارای دیجیتال بدون ریسیور وحداقل ۷سال پیش خریدم صدامیان ولی تصویرندارم وقتی روشن میکنی یه لحطه آرم هاینتس میادوسریع میره میخواستم راهنماییم کنید 
پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  ادریس کر
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
احتمالا پنل یا بک لایت مشکل دارد برای بررسی دقیق تر با شماره 1604 در تماس باشید.
باتشکر

داود اقبال
3 ماه قبل

سلام چجوری میشه بک لایت رو تست کرد ؟ آیا ممکنه تمامی بک لایتها با هم بسوزن ؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  داود اقبال
2 ماه قبل

باسلام
بله احتمال دارد و روش تست بک لایت کاملا فنی است و باید توسط متخصص انجام شود.
باتشکر

Ferferi
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید تلوزیزون star track هم تعمیر میکنید؟چون چینی هستن پرسیدم
صبح تلوزیونو روشن کردم صدا داشت ولی تصویری وجود نداشت به نظرتون مشکلش چیه و کجا تعمیرش کنم؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  Ferferi
1 ماه قبل

باسلام
بله قابل تعمیر است لطفا با شماره 1604 در تماس باشید.
باتشکر