لوگوی کاردون

نحوه ضدعفونی کردن و تمیز کردن ماشین ظرفشویی چگونه است؟

How to disinfect and clean the dishwasher
فهرست محتوا

اهمیت تمیز کردن ماشین ظرفشویی

The importance of cleaning the dishwasher

درست است که کار ماشین ظرفشویی شما تمیز کردن است، اما به طور دوره‌ای باید خود آن نیز تمیز و ضدعفونی شود. با گذشت زمان، بقایای مواد غذایی زهکشی و بازوهای اسپری کننده آب را مسدود می‌کنند. این گرفتگی‌ها میزان گردش آب در طول شستشو را کاهش می‌دهند و ظروف می‌توانند با لکه‌هایی از غذا آلوده شوند. به علاوه، اگر آب سخت فیلتر نشده دارید، رسوبات معدنی در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شوند و جریان آب را کاهش می‌دهند. نحوه تمیز و درخشان نگه داشتن ماشین ظرفشویی در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرفشویی، یک مرحله پیشگیرانه کلیدی در نگهداری آن است. یک ماشین ظرفشویی کثیف می‌تواند بوی بدی دهد که هیچ‌ کسی مواجه شدن با این مشکل را نمی‌خواهد. بنابراین، به خاطر تمیزی ظروف و وضعیت آشپزخانه خود، نکات زیر را رعایت کنید و ماشین ظرفشویی خود را به طور منظم تمیز نگه دارید. شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۱) تمیز کردن قطعات ماشین ظرفشویی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی این است که کار را از قطعات جداشونده آن شروع کنید. جای ظروف و قفسه‌های ماشین ظرفشویی را یک به یک بیرون بیاورید. آن‌ها را بشویید یا پاک کنید تا تکه‌های غذای گیر کرده بین آن‌ها از میان بروند.
اگر کثیفی‌ها کاملا به قفسه‌ها چسبیده‌اند، سینک ظرفشویی یا یک تشت بزرگ را تا نیمه پر از آب گرم کنید و 2 فنجان سرکه سفید درون آن بریزید. سرکه برای استفاده در شستشوی قطعات ماشین ظرفشویی، کاملا بی‌خطر است و به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی خانگی عمل می‌کند. قطعات جداشونده ماشین ظرفشویی را در محلول آب گرم و سرکه بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه خیس بخورند. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و با دقت سر جای خود در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

۲) تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی

ابتدا ماشین ظرفشویی را کاملا از ظروف آن خالی کنید. سپس یک فنجان سرکه سفید را در یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بریزید. کاسه را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. سپس داغ‌ترین چرخه ماشین ظرفشویی را اجرا نمایید. اما ویژگی خشک کردن ماشین ظرفشویی را فعال نکنید. در نهایت نیز درب ماشین ظرفشویی را پس از شستشو باز نمایید تا در هوای آزاد خشک شود.
در عین حال می‌توانید یک فنجان جوش ‌شیرین را به جای سرکه در کف ماشین ظرفشویی بپاشید و اقدامات بالا را تکرار کنید تا فضای داخلی آن تمیز شود و بوهای بد از بین بروند. استفاده از سرکه و جوش‌شیرین روش‌هایی آسان، طبیعی و موثر برای ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی هستند، اما از آن‌ها به طور هم‌زمان استفاده نکنید. شما می‌توانید ماشین ظرفشویی را ابتدا با سرکه و سپس با جوش‌شیرین تمیز نمایید.
علاوه بر این، تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی با سفیدکننده نیز میسر است و می‌تواند لکه‌های سخت، کپک‌ها و قارچ‌های داخل دستگاه را از بین ببرد. اما این کار فقط در صورتی میسر است که ماشین ظرفشویی شما از جنس استیل و حاوی فولاد ضدزنگ نباشد. استفاده از سفیدکننده نیز مانند سرکه است و باید یک فنجان سفیدکننده را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید. سپس یک چرخه کامل را اجرا کنید، اما مشابه سرکه، از چرخه خشک کردن صرف نظر نمایید.

استفاده از سفیدکننده در ماشین ظرفشویی استیل ضدزنگ امکان‌پذیر نیست و همچنین نباید هم‌زمان با جوش‌شیرین یا سرکه استفاده شود.

۳) تمیز کردن درب ماشین ظرفشویی

Cleaning the dishwasher door

تمیز کردن درب ماشین ظرفشویی و واشر لاستیکی آن نیز باید در دستور کار قرار گیرند. به آرامی اطراف واشر لاستیکی را با یک مسواک قدیمی و نرم و محلولی مخلوط از 3 فنجان آب داغ و نیم فنجان سرکه پاک کنید. برخی از تولیدکنندگان ماشین‌های ظرفشویی توصیه می‌نمایند که فقط از آب گرم استفاده شود، بنابراین دستورالعمل‌های کتابچه راهنمای دستگاه خود را در نظر بگیرید.
اگر واشر لاستیکی ماشین ظرفشویی کماکان کثیف به نظر می‌رسد یا علائمی از کپک یا قارچ روی خود دارد، دستورالعمل‌های سازنده ماشین ظرفشویی را بخوانید. استفاده از یک پاک‌کننده چندمنظوره یا محصول دیگر برای تمیز کردن واشر لاستیکی، باید بدون آسیب رساندن به آن انجام شود.

۴) تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدید دارای فیلترهای خود تمیز شونده هستند. اما اگر مدل شما دارای فیلتر دستی است، باید آن را جدا نمایید و هر ماه یا هر چند وقت یکبار کاملا تمیز کنید. دفترچه راهنمای دستگاه شما حاوی اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و فیلتر آن خواهد بود. اما به طور کلی، فیلتر ماشین ظرفشویی را می‌توان با دنبال کردن مراحل زیر تمیز کرد.
۱.  فیلتر بالایی ماشین ظرفشویی را باز کنید و به آرامی از سر جای خود بیرون بکشید. اگر مدل ظرفشویی شما فیلتر پایین‌تری هم دارد، آن را نیز جدا نمایید.
۲.  محل قرارگیری فیلتر ماشین ظرفشویی را از مواد غذایی احتمالی گیر کرده در آنجا پاک کنید. محل را با یک حوله میکرو فیبر مرطوب پاک کنید تا کاملا تمیز شود.
۳. فیلتر را بردارید و با دست در آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. اگر ذرات غذا در فیلتر گیر کرده‌اند، آن‌ها را به آرامی و با یک برس کوچک یا مسواک از فیلتر جدا کنید.
۴.  فیلترها را زیر آب جاری گرم بشویید تا به طور کامل تمیز و آبکشی شوند.
۵. در نهایت فیلترها را با دقت سر جای خودشان قرار دهید. اگر فیلتر بالایی مکانیسم قفل شدن دارد، قبل از راه‌اندازی دوباره ماشین ظرفشویی مطمئن شوید که کاملا قفل شده باشد.

۵) تمیز کردن زهکشی ماشین ظرفشویی

تمیز کردن سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی به صورت ماهانه، یکی دیگر از مراحل مهم در فرآیند تمیز کردن ماشین ظرفشویی به صورت عمقی محسوب می‌شود. ابتدا یک فنجان سرکه سفید را در یک کاسه بزرگ و قابل استفاده در مایکروفر بریزید. سپس کاسه را به مدت 15 الی 20 ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا کمی گرم شود. کاسه را از مایکروفر خارج کنید و 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین به آن اضافه نمایید. مخلوط را در آبکش ته ماشین ظرفشویی بریزید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه همان جا بماند.
در همین حین یک کتری آب را روی اجاق گاز بجوشانید. درست در زمانی که محلول جوش‌شیرین در حال از بین رفتن است، آب را با احتیاط در شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بریزید تا هر گونه زباله یا گرفتگی آن پاک شود. این کار را به آرامی انجام دهید و مراقب باشید که آب خیلی داغ نباشد.

۶) تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی

آگاهی از نحوه تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی، بسیار مهم است. اما فراموش نکنید که بیرون ماشین ظرفشویی هم باید کاملا تمیز شود. شما می‌توانید از یک پارچه تمیزکننده، آب گرم و شوینده ملایم مانند چندمنظوره برای تمیز کردن پانل بیرونی دستگاه استفاده کنید. سپس بدنه ماشین ظرفشویی را با یک حوله کهنه‌تر خشک نمایید. یادتان نرود که برای ماشین ظرفشویی با بدنه استنلس استیل یا ضدزنگ باید از شیشه پاک‌کن یا تمیزکننده مخصوص استیل استفاده شود.

از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

Eliminate the bad smell of the dishwasher

گاهی اوقات ماشین‌های ظرفشویی نه تنها ظرف‌ها را به درستی تمیز نمی‌کنند، بلکه باعث ایجاد بوی بدی نیز خواهند شد. این بوها اغلب از تکه‌های مواد غذایی گیرکرده در سیستم تخلیه یا بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی ساطع می‌شوند. دانستن نحوه ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی بدبو می‌تواند به شما کمک کند تا از شر این بوهای بد خلاص شوید.
تمیزکاری را با بازرسی بازوهای اسپری‌کننده شروع کنید و در صورت لزوم جت‌های مسدودشده را با خلال‌دندان تمیز نمایید. همچنین از دستمال کاغذی یا پارچه‌ای برای پاک کردن هر گونه زباله از کف وان ماشین ظرفشویی استفاده کنید. داخل ماشین ظرفشویی را هم باید مجددا و هر چند وقت یکبار که نیاز داشت، تمیز کرد.
به عنوان آخرین مرحله در فرآیند بوزدایی از ماشین ظرفشویی، دو چرخه جداگانه، یکی با سرکه و دیگری را با جوش‌شیرین اجرا کنید. این اقدام برای از بین بردن بوی ماندگار از ماشین ظرفشویی بسیار موثر خواهد بود. این پاک‌کننده‌های طبیعی و در عین حال قوی می‌توانند روی ماشین ظرفشویی بدبوی شما اثری معجزه‌آسا داشته باشند.
برای چرخه اول، یک کاسه پر از سرکه سفید مقطر را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید و یک چرخه معمولی را اجرا کنید. سپس یک فنجان جوش‌شیرین را در کف ماشین ظرفشویی بریزید و چرخه دوم را شروع نمایید. حالا ماشین ظرفشویی شما باید کاملا تمیز و بدون بو شده باشد.

استفاده از پودر و قرص جرم‌گیر

تجمع آهک در مناطق دارای آب سخت باعث ایجاد جرم‌های سخت در ماشین ظرفشویی خواهد شد. آب در معرض مواد معدنی موجود در خاک و سنگ ازجمله کلسیم، منیزیم، آهن و مس قرار می‌گیرد که هر کدام نقش مهمی در سختی آب دارند. این رسوبات کربنات کلسیم و سایر مواد معدنی، به راحتی در طول زمان به صورت جرم در می‌آیند. به بیان ساده، اگر ماشین ظرفشویی شما دائماً با آب سخت، شستشو را انجام دهد، در معرض خطر تجمع آهک ناخواسته و لکه‌های آب سخت قرار می‌گیرد. این امر باعث کدر شدن ظروف شما خواهد شد.
استفاده از پودر و قرص جرم‌گیر برای رهایی از این جرم‌های ناخواسته در ماشین ظرفشویی بسیار عالی خواهد بود. نحوه استفاده از این مواد برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. شما باید مقداری از پودر یا یک عدد قرص جرم‌گیر را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید و چرخه شستشوی ظروف را با آن‌ها اجرا کنید. این مواد از نمک ماشین ظرفشویی برخوردار هستند که از رسوب مواد معدنی در ماشین ظرفشویی شما جلوگیری خواهند کرد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با مواد طبیعی

لازم نیست برای تهیه مواد موردنیاز برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی به فروشگاه بروید. زیرا احتمالا جایگزین‌های طبیعی این مواد در آشپزخانه شما وجود دارند. این پاک‌کننده‌های طبیعی ماشین ظرفشویی، بدون مواد شیمیایی و بوهای تند کار خود را به خوبی انجام می‌دهند

۱) سرکه سفید

می‌توانید برای تمیز کردن وان ماشین ظرفشویی، از سرکه سفید استفاده کنید. یک فنجان را در وسط قفسه بالایی قرار دهید و آن را با سرکه پر کنید. سپس یک چرخه ماشین ظرفشویی را روی حرارت زیاد (60 درجه) اجرا نمایید. برای از بین بردن لکه‌های آب نیز می‌توانید از آب‌لیمو بهره ببرید.

۲) الکل ضدعفونی

از الکل ضدعفونی هم می‌توان برای تمیز کردن فضای بیرونی ماشین ظرفشویی بهره برد. درب و دستگیره ماشین ظرفشویی خود را با افزودن الکل ضدعفونی به یک پارچه میکرو فیبر تمیز و پاک کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما دکمه‌های پلاستیکی دارد، از شستشو با پاک‌کننده‌های طبیعی اسیدی مانند سرکه خودداری کنید، زیرا می‌توانند مواد را تجزیه کنند.

۳) جوش‌شیرین

جوش‌شیرین به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی، معجزه می‌کند. قبل از شروع چرخه شستشوی داغ، یک فنجان جوش‌شیرین را در کف وان ماشین ظرفشویی بپاشید. این ماده هم اثر تمیزکنندگی دارد و هم بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین خواهد برد.

بهترین دما برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

The best temperature for cleaning the dishwasher

برای عملکرد مناسب تمیز کردن و جلوگیری از آسیب دیدن ماشین ظرفشویی، دمای آب باید حداقل 45 و حداکثر 60 درجه سانتی‌گراد باشد. می‌توانید دمای آب ورودی به ماشین ظرفشویی را با استفاده از دماسنج آبگرمکن بررسی کنید. همچنین می‌توانید از شیر آب گرم نزدیک ماشین ظرفشویی، یک لیوان آب بردارید. سپس دماسنج را در آن لیوان قرار دهید و دمای آب را اندازه‌گیری کنید.
اگر ماشین ظرفشویی شما دارای ورودی آب گرم است و مشاهده می‌کنید که آب به اندازه کافی گرم نیست، ممکن است آبگرمکن شما نیاز به تنظیم دما داشته باشد. اگر آبگرمکن شما از ماشین ظرفشویی دور می‌باشد، بهتر است قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی، اجازه دهید آب گرم در سینک ظرفشویی برود تا داغ شود. این امر اطمینان حاصل می‌کند که ماشین ظرفشویی با آب گرم موردنیاز برای دستیابی به عملکرد خوب شستشو، شروع به کار می‌نماید.

آیا نحوه ضدعفونی کردن ظرفشویی را می‌دانید؟

مواد شوینده پودری، ژل و قرص فقط برای تمیز کردن قابلمه، تابه و ظروف شما طراحی شده‌اند. در مقابل، ضدعفونی‌کننده‌های ماشین ظرفشویی، خود دستگاه را تمیز می‌کنند. شما می‌توانید محصولاتی را بیابید که هم شوینده هستند و هم مخصوص ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی می‌باشند.
برخی از محصولات ضدعفونی‌کننده دارای موادی مانند اسیدسیتریک هستند که لکه‌ها، بوها و جرم‌های سنگین را از بین می‌برند. قرص‌های شستشوی ماشین ظرفشویی نیز در بازار وجود دارند که باید در یک چرخه جداگانه و بدون هیچ چیزی داخل ماشین ظرفشویی قرار گیرند.
همچنین می‌توانید با استفاده از محصولاتي که از قبل در آشپزخانه خود داريد، ماشين ظرفشويي را ضدعفونی کنيد. البته برخلاف استفاده از قرص‌ها و برای شروع باید قفسه‌ها، جای ظروف و فیلتر ظرفشویی را بیرون بکشید. سپس سینک خود را با یک فنجان سرکه سفید و آب گرم پر کنید و اجازه دهید این قسمت‌ها به مدت نیم ساعت یا بیشتر خیس بخورند. در مرحله بعد می‌توانید از یک چرخه خالی به همراه یک فنجان سرکه یا جوش‌شیرین برای ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

چند وقت یکبار باید ماشین ظرفشویی را تمیز کرد؟

How often should the dishwasher be cleaned

پاسخ به این سوال بستگی این دارد که به چه میزان از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید. هر چقدر استفاده از ماشین ظرفشویی افزایش یابد، میزان تمیز کردن آن هم باید افزایش پیدا کند. با این حال، کارهایی وجود دارد که باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید. در اینجا نکاتی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی آورده شده‌اند.
۱. روزانه: تکه‌های قابل مشاهده غذا را بردارید.
۲. هفتگی: لبه‌های درب و واشر لاستیکی آن را از وجود هر گونه زباله پاک کنید. همچنین فیلتر ماشین ظرفشویی باید از سر جای خود برداشته و تمیز شود.
۳. ماهانه: فضای داخلی ماشین ظرفشویی را با توجه به دستورالعمل‌های ذکرشده در این مطلب تمیز کنید.
۴. در صورت نیاز: لکه‌های قسمت بیرونی و بدنه ماشین ظرفشویی را تمیز نمایید. همچنین در صورت مشاهده، رسوبات داخل ماشین ظرفشویی هم باید جرم‌گیری شوند.

سرویس دوره‌ای راهی مطمئن برای نظافت

در سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی داخل دستگاه به طور کامل نظافت می‌شود. جاپودری و فیلتر تمیز می‌شوند و با استفاده از قرص جرمگیر، از ماشین ظرفشویی شما جرم‌زدایی می‌شود. شما می‌توانید در کاردون درخواست سرویس دوره‌ای ثبت کنید تا تکنسین‌های کاردون در اسرع وقت در محل شما حاضر شوند و دستگاه شما را سرویس دوره‌ای کنند.

سوالات متداول

ماشین ظرفشویی با اینکه مدام برنامه‌های شست‌وشو را اجرا می‌کند، اما به مرور باقی‌مانده مواد غذایی آن را کثیف می‌کند و به همین دلیل به ضدعفونی و نظافت نیاز پیدا می‌کند.

بله. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی در ماشین ظرفشویی می‌توانید به صورت جداگانه با سرکه و جوش شیرین برنامه شست‌وشو اجرا کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حنا
11 ماه قبل

با سلام
آیا تمیز کردن ماشین ظرفشویی هر ماه زیاد هست؟ باید هر چند وقت یکبار ماشین ظرفشویی رو تمیز کرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حنا
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
تمیز کردن ماشین ظرفشویی به صورت ماهیانه از تجمع باکتری ها و گرفتگی خروجی های ماشین ظرفشویی جلوگیری میکنه و بسیار هم زمان مناسبی هست.