لوگوی کاردون

علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

The reason for dishes becoming opaque in the dishwasher
فهرست محتوا

عوامل موثر در مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

Effective factors in dishes becoming opaque in the dishwasher

عوامل متعددی، می‌تواند در مات‌شدن ظروف در ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد که هرکدام را می‌توان برای اطمینان از شفافیت ظروف بعد از هر شستشو برطرف کرد.

۱) آب سخت

آب سخت، حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که در طول چرخه شستشو روی ظروف باقی می‌ماند. این ماده باقی‌مانده، در طول زمان جمع می‌شود و منجربه بروز ظاهری کدر روی ظروف شیشه‌ای خواهد شد. استفاده از نرم‌کننده آب یا افزودن مواد کمک آبکشی به ماشین ظرفشویی، می‌تواند به کاهش تاثیر آب سخت بر روی ظروف کمک کند.

۲) استفاده بیش از حد از مواد شوینده

اگرچه ممکن است غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ اما، استفاده بیش از حد از مواد شوینده، درواقع می‌تواند به کدرشدن ظروف منجر شود. مواد شوینده اضافی، لایه‌ای سخت روی ظروف باقی می‌گذارد و درنتیجه ظاهری کدر ایجاد می‌کند. استفاده از مقدار توصیه‌شده مواد شوینده برای هر چرخه شستشو، به جلوگیری از این مشکل یاری می‌رساند.

۳) پاک نکردن ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی

ذرات غذا یا بقایای باقی‌مانده روی ظروف، می‌توانند در طول چرخه شستشو با مواد شوینده مخلوط شوند و ظاهری کدر ایجاد کنند. برای جلوگیری از این امر، باید قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی، ذرات غذا را پاک کنید. با این کار، ظروف بعد از هر بار شستشو کاملا شفاف و تمیز می‌شوند.

۴) نوع ماده شوینده نامناسب

برخی از مواد شوینده، مستعد باقی‌ماندن بر روی ظروف هستند؛ درحالی‌که، برخی دیگر به‌طور خاص برای جلوگیری از این مشکل فرموله شده‌اند. استفاده از یک شوینده با کیفیت بالا و طراحی‌شده برای جلوگیری از کدر شدن، می‌تواند به بهترین ظاهر ظروف بینجامد.در صورتی که ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده است و قصد تعمیر آن را دارید، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی کاردون استفاده کنید.

۵) دمای آب نامناسب

آبی که خیلی داغ است، می‌تواند به کدر‌شدن ظروف شیشه‌ای منجر شود. به‌خصوص، اگر ظروف مملو از کنده‌کاری‌های ظریف یا حساس به حرارت باشند. تنظیم دمای آب به میزان کمتر، می‌تواند در جلوگیری از وقوع این مشکل موثر باشد.

۶) کیفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی قدیمی، ممکن است ظروف را به‌خوبی تمیز نکنند؛ امری که منج به ایجاد ظاهری کدر روی ظروف شیشه‌ای خواهد شد. نگهداری و تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی با حذف هرگونه زباله یا بقایای انباشته شده در آن، می‌تواند به شفاف و تمیزشدن ظروف بعد از هر شستشو کمک کند.

راهکارهای جلوگیری از مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

در این‌ بخش، به چند راه‌حل موثر برای جلوگیری از مات‌شدن ظروف در ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم.

  • محصولات کمک آبکشی: با این کار، می‌توانید به جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب و کدرشدن ظروف بپردازید.
  • دوز مواد شوینده: باید مقدار شوینده استفاده‌شده را نسبت به میزان سختی آب لوله‌کشی خود تنظیم کنید. استفاده زیاد از مواد شوینده با آب نرم، می‌تواند منجر به مات‌شدن ظروف در ماشین ظرفشویی شود.
  • نرم‌کننده آب: خرید یک سیستم نرم‌کننده آب یا نمک ماشین ظرفشویی، می‌تواند در جلوگیری از رسوب مواد معدنی موجود در آب سخت روی ظروف شما موثر باشد.
  • بارگیری مناسب: ظروف، باید به‌درستی در ماشین ظرفشویی قرار بگیرد تا آب و مواد شوینده بتوانند به‌طور موثر در گردش باشند.
  • تمیز کردن ماشین ظرفشویی: به‌طور مرتب ماشین ظرفشویی ازجمله بازوهای اسپری، فیلترها و قسمت داخلی آن را تمیز کنید تا از هرگونه تجمع رسوبات جلوگیری شود.
  • شستشو با سرکه: می‌توانید سرکه سفید را به‌عنوان یک شوینده طبیعی به‌کار ببرید. یک فنجان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را با سرکه پر کنید و آن را در طول چرخه شستشو روی قفسه بالایی قرار دهید.
  • دمای آب: دمای آب ماشین ظرفشویی شما، نباید خیلی بالا باشد. زیرا، آب داغ می‌تواند باعث کدرشدن ظروف شود.
  • تمیز کردن ظروف: تکه‌های غذای روی ظروف را پاک کنید؛ اما، آن‌ها را شستشو ندهید.

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما، درواقع روشی صحیح برای انجام آن وجود دارد. اولین قدم، این است که بقایای مواد غذایی را قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی پاک کنید. این کار، با جلوگیری از گرفتگی ماشین ظرفشویی ظروف را بهتر شستشو می‌دهد.

سپس ظروف را در ماشین ظرفشویی به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنید که آب و مواد شوینده به همه سطوح برسد. بشقاب‌ها و کاسه‌ها، باید رو به داخل و به سمت مرکز ماشین ظرفشویی قرار گیرند. درحالی‌که، فنجان‌ها و لیوان‌ها باید به‌شکل وارونه، روی قفسه بالایی باشند. ظروف، باید با دسته‌های رو به پایین و در جای ظروف قرار گیرند تا از انسداد آب روی آن‌ها جلوگیری شود.

علاوه‌بر این، از شلوغی بیش از حد ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید تا امکان گردش مناسب آب فراهم شود. ظروف را روی هم قرار ندهید و فاصله صحیح آن‌ها از هم را رعایت کنید. استفاده از مقدار صحیح مواد شوینده برای ماشین ظرفشویی و تمیزکردن منظم فیلتر ماشین ظرفشویی نیز اهمیت دارد.

تنظیمات صحیح ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از مات شدن ظروف

برای جلوگیری از کدرشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، استفاده از تنظیمات صحیح اهمیت بسیاری دارد.

۱) دمای آب

دمای آب ماشین ظرفشویی خود را روی حدود 49 تا 65 درجه سانتی‌گراد (120 تا 150 درجه فارنهایت) تنظیم کنید. این دما، به اندازه کافی گرم است تا بدون ایجاد آسیب یا مات‌شدن ظروف، آن‌ها را به‌طور موثر تمیز کند.

۲) کمک آبکشی

اطمینان یابید که مخزن کمک آبکشی پرشده باشد. محصول کمک آبکشی، به آب کمک می‌کند تا به جای تشکیل قطرات، به‌صورت ورقه درآید و با این کار لکه و رسوب را به حداقل می‌رساند.

۳) شوینده

اگر آب نرم دارید، به مواد شوینده کمتری نیاز خواهید داشت. با آب سخت، ممکن است نیاز به مقدار بیشتری شوینده باشد. همچنین، اگر مشکلی در آب منطقه شما وجود دارد، از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که به‌طور خاص برای آب سخت طراحی شده‌اند.

۴) انتخاب چرخه

چرخه شستشو را برای نوع ظروف خود برگزینید. چرخه‌های سریع برای ظروف کمتر کثیف مناسب هستند و می‌توانند از مات‌شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

۵) بارگیری

ظروف را در ماشین ظرفشویی خود به‌درستی بارگیری کنید. از شلوغی بیش از حد ظرفشویی بپرهیزید تا آب به همه سطوح و ظروف برسد.

۶) تعمیر و نگهداری منظم

فیلترهای ماشین ظرفشویی خود را به‌صورت دوره‌ای تمیز کنید. بازوهای اسپری کننده آب، باید به‌طور مرتب بررسی شوند تا از مسدود نشدن آن‌ها اطمینان حاصل گردد.

۷) قبل از آبکشی

از شستشوی بیش از حد ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی بپرهیزید. زیرا، این کار می‌تواند به‌مات‌شدن ظروف در ظرفشویی منجر شود.

۸) نمک ماشین ظرفشویی

اگر در منطقه دارای آب سخت زندگی می‌کنید، حتما ظرفشویی خود را پر از نمک ماشین ظرفشویی نگه دارید. با پیروی از این تنظیمات و اقدامات، ظروف شما پس از شسته‌شدن کاملا شفاف و بدون لکه باقی می‌مانند.

برنامه‌های مناسب برای شستشوی ظروف مات شده

برنامه‌های مناسب برای شستشوی ظروف مات‌شده، باید بتواند ماهیت ظریف اقلام را درنظر بگیرد. در عین حال، تمیز کردن کامل ظروف را نیز در پی داشته باشد. در این بخش، چند برنامه مناسب ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف مات شده ذکر شده است.

  1. برنامه ظروف شیشه‌ای یا ظریف: این برنامه، به‌طور خاص برای شستشوی ظروف شیشه‌ای طراحی شده است و می‌تواند برای ظروف مات نیز به اندازه کافی ملایم باشد. این برنامه، معمولا از دماهای پایین‌تر و شستشوی ظریف‌تر استفاده می‌کند.
  2. شستشوی سریع: اگر ظروف مات‌شده به‌شدت کثیف نیستند، یک برنامه شستشوی سریع می‌تواند آن‌ها را بدون قرار گرفتن در معرض حرارت طولانی‌مدت و فشار شدید آب تمیز کند.
  3. برنامه سازگار با محیط زیست: برای ظروف مات و کم‌تر کثیف، برنامه سازگار با محیط‌زیست نیز می‌تواند مناسب باشد. این برنامه شستشو، در عین استفاده از آب و انرژی کمتر، ظروف را به‌طور موثر تمیز می‌کند و همچنین، به معنای استفاده از چرخه شستشو ملایم‌تر است.

به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد لکه و افزایش رسوب مواد شوینده بر روی ظروف، حتما از مایع باکیفیت استفاده کنید. همچنین، ظروف مات‌شده باید قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشند و به‌طور صحیح در ماشین ظرفشویی قرار گیرند.

روش‌های خانگی برای جلا دادن به ظروف مات شده

صیقل و جلا‌دادن به ظروف مات‌شده در خانه را، می‌توان با برخی مواد و روش‌های ساده انجام داد. یک روش ملایم و در عین حال موثر برای جلادادن ظروف مات‌شده به‌شرح زیر هستند:

  1. جوش شیرین و آب: یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید. جوش شیرین، یک ساینده ملایم است که می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها و سطح مات ظروف بدون خراش‌دادن به آن‌ها کمک کند.
  2. محلول سرکه: به‌کاربردن سرکه سفید برای ازبین‌بردن لکه‌های آب سخت و درخشندگی لیوان‌ها نیز عالی است. قسمت‌های مساوی سرکه و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. سپس با اسپری‌کردن محلول روی ظروف مات، آن‌ها را با یک پارچه نرم پاک کنید.
  3. پارچه میکروفیبر: پس از تمیزکردن ظروف با محلول سرکه یا جوش‌شیرین، از یک پارچه میکروفیبر تمیز و خشک برای جلادادن ظروف بهره بگیرید. پارچه‌های میکروفیبر، برای ایجاد درخشش، بدون باقی‌گذاشتن رگه و خراش روی سطح ظروف عالی هستند.

همیشه ابتدا هر محلول تمیزکننده را روی یک منطقه کوچک و نامحسوس ظروف تست کنید تا مطمئن شوید که به پوشش آن‌ها آسیب نمی‌رساند. هنگام تمیزکردن نیز، حرکات دایره‌ای و ملایم برای جلوگیری از هرگونه خراش احتمالی را مورد استفاده قرار دهید.

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب به ظروف در ماشین ظرفشویی

برای جلوگیری از آسیب‌دیدن ظروف در ماشین ظرفشویی، چند نکته مهم وجود دارد که به‌شرح زیر است:

  • قبل از بارگذاری، ذرات بزرگ غذا را از روی ظروف بردارید تا همزمان با جلوگیری از انسداد ظرفشویی، ظروف بهتر تمیز شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که هر ظرف، فضایی برای گردش آب و مواد شوینده دارد و از برخورد اقلام به یکدیگر جلوگیری می‌شود.
  • اقلام شکننده را روی قفسه بالایی و اقلام سنگین‌تر را در پایین ظرفشویی قرار دهید. ظروف، باید کاملا ایمن باشند و در طول چرخه حرکت نکنند.
  • شوینده‌ای مناسب برای ماشین ظرفشویی و ظروف خود برگزینید. مواد شوینده به مقدار بیش از حد رسوب باقی می‌گذارند یا باعث آسیب به آن‌ها می‌شوند.
  • دمای بالای آب، می‌تواند به اقلام ظریف آسیب برساند. همیشه برای شستشوی ظروف شکننده از تنظیم دمای کمتر استفاده کنید.
  • اجازه دهید ظروف بعد از چرخه شستشو خنک شوند. این کار، از شوک حرارتی جلوگیری می‌کند و ظروف ترک نمی‌خورند.
  • فیلتر ماشین ظرفشویی را به‌طور مرتب تمیز کنید تا کارایی آن حفظ شود و به حفاظت از ظروف در برابر آسیب بپردازد.

با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان یابید که ظروف شما پس از هر چرخه در ماشین ظرفشویی تمیز و بدون آسیب خارج می‌شوند.

سوالات متداول

قرار دادن نامناسب ظروف و چیدمان نادرست می تواند سبب تمیز نشدن و یا کدر بودن ظروف شود با قرار دادن نامناسب ظروف ممکن است برخی از قسمت ها به طور کامل شسته نشود و یا باقی مانده غذا ها و یا مواد شوینده بر روی ظروف باقی بماند.

گرفتگی سوراخ های بازوی شستشوی ظرفشویی مانع از خروج آب شود در نتیجه آب کافی وارد ماشین ظرفشویی نشده و ظروف تمیز نمی شود.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها