لوگوی کاردون

علت سوختن لامپ یخچال چیست؟

علت سوختن لامپ یخچال چیست؟
فهرست محتوا

یخچال از مهم‌ترین و پر کاربردترین وسیله برقی داخل آشپزخانه است که بودنش در هر خانه‌ای بسیار ضروری است. در صورتی که یخچال نباشد، مواد غذایی خراب و فاسد می‌شوند.هیچکس دوست ندارد که مواد غذایی‌اش فاسد یا خراب شود. یخچال هم مانند دیگر وسایل برقی ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی شود. یکی از این خرابی‌ها سوختن لامپ یخچال است.

اگر برای شما هم سوختن لامپ یخچال اتفاق افتاده است اصلا نگران و مضطرب نشوید؛ ما در این مطالب برای شما علت‌های سوختن لامپ یخچال را بازگو می‌کنیم تا شما منشا سوختن لامپ یخچال را سریع‌تر پیدا کنید و نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کنید. با ما تا پایان این مطالب همراه باشید.

کاربرد لامپ داخل یخچال چیست؟

What is the use of the lamp inside the refrigerator

بهتر است قبل از اینکه دلایل سوختگی لامپ یخچال را بررسی کنیم، کاربرد لامپ یخچال را بدانیم. در اینجا برای شما چند نمونه از کاربرد لامپ یخچال را آورده‌ایم. سپس به دلایل سوختگی لامپ یخچال می‌پردازیم.

  • بودن لامپ باعث دید خوب‌تر ما می‌شود و درون یخچال را بهتر می‌بینیم.
  • یکی از نشانه‌های روشن یا خاموش نشدن لامپ یخچال می‌تواند مربوط به مشکلات برقی باشد و این یک نوع نشانه است.
  • اگر متوجه روشن بودن لامپ یخچال شدید، به احتمال زیاد درب یخچال درست بسته نشده است. درب یخچال را بررسی کنید. اگر مشکل از درب نبود احتمالا مشکلات برقی وجود دارد.

برای تعمیر یخچال خود می توانید از متخصصین حرفه ای و با تجربه کاردون کمک بگیرید.

علت‌های سوختن لامپ یخچال

در این قسمت به دلایل سوختن لامپ یخچال می‌پردازیم.

۱) سوختن لامپ

سوختن لامپ از اصلی‌ترین دلایل سوختن لامپ یخچال است. اصولا لامپ یخچال عمر طولانی‌ای دارد اما ممکن است در برخی مواقع و به علت خاموش و روشن کردن مکرر، شاهد سوختن لامپ یخچال باشیم.

بهتر است بدانید دو مدل لامپ یخچال وجود دارد:

 ۱) لامپ رشته‌ای 

۲) لامپ ال ای دی

لامپ‌های رشته‌ای بیش‌تر داخل یخچال‌های قدیمی وجود دارند و سوختن آن‌ها زیاد اتفاق میفتد.

لامپ‌های ال ای دی بیش‌تر داخل یخچال‌های جدید وجود دارند. قابل ذکر است که این لامپ‌های ال ای دی بسیار کم مصرف هستند.

برای فهمیدن سوختن لامپ یخچال از نوع رشته‌ای، باید بدانید اگر این نوع از لامپ‌ها بسوزند، این لامپ سیاه رنگ می‌شوند.

لامپ‌های ال ای دی برعکس لامپ‌های رشته‌ای خیلی کم می‌سوزند. اگر زمان باز کردن درب یخچال متوجه سوختن لامپ یخچال از نوع ال ای دی شدید، آن را باز کنید و یک لامپ شبیه به لامپ سوخته یخچال را خریداری کنید و لامپ سوخته یخچال را با لامپ نو عوض کنید.

۲) مشکل و خرابی در برد الکتریکی

از دیگر دلایل لامپ سوخته یخچال باید به خرابی برد اشاره کرد. از آنجایی که برد یک قطعه مهم و اصلی یخچال است، در صورتی که برد دچار خرابی و مشکل شود، برخی دیگر از قطعات ممکن است آسیب ببینند یا دچار خرابی شوند. اگر در یخچال یک خازن بسوزد، این سوختگی خازن می‌تواند باعث سوختن لامپ یخچال و قطعی برق یخچال شود. همان‌طور که می‌دانید برد یخچال بسیار حساس است. پس برای تعمیر آن بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

۳) مشکل و خرابی در سرپیچ یا سوکت لامپ

از دیگر دلایل سوختن لامپ یخچال می‌توان به وجود مشکل در سرپیچ یا سوکت لامپ اشاره کرد. سرپیچ لامپ یخچال ممکن است به دلایلی دچار خرابی یا ایراد شود. یکی از این خرابی‌ها زنگ زدگی سرپیچ است. رطوبت یخچال ممکن است به سرپیچ لامپ برسد و در نتیجه باعث زنگ زدگی سرپیچ شود. هنگامی که سرپیچ دچار زنگ زدگی شود دیگر درست کار نمی‌کند و به لامپ نیز برق نمی‌رساند.

دلیل دیگری که باعث کار نکردن سرپیچ می‌شود، سوختگی خود سرپیچ است. جریان برق سرپیچ را می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر اندازه گیری کنید. اگر متوجه نبود جریان برق در سرپیچ شدید به احتمال قوی سرپیچ لامپ سوخته است و این سوختگی نیز می‌تواند باعث سوختن لامپ یخچال شود. بهتر است سرپیچ لامپ و خود لامپ را با هم عوض کنید. در برخی موارد نیز ممکن است سرپیچ شل شده باشد، لامپ را باز و بسته کنید و در صورتی که دوباره روشن نشد، احتمالا مشکل از همان سوختگی سرپیچ است.

۴) خرابی میکروسوئیچ

خرابی میکروسوئیچ می‌تواند باعث سوختن لامپ یخچال شود. شاید بگویید کار میکروسوئیچ چیست و چه ربطی به سوختن لامپ یخچال دارد؟ باید گفت میکروسوئیچ یکی از قطعات مهم یخچال است. این قطعه، جریان برق را در زمان باز شدن درب یخچال به لامپ می‌رساند و باعث روشن شدن لامپ یخچال می‌شود. اگر میکروسوئیچ دچار خرابی شود، لامپ نیز روشن نخواهد شد یا شاهد سوختن لامپ یخچال خواهید بود.

برای تست جریان برق در میکروسوئیچ نیز می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید. اگر متوجه سوختگی میکروسوئیچ شدید باید آن را تعویض کنید تا دیگر شاهد سوختن لامپ یخچال نباشید.

اگر از یخچال برند ال جی استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال ال جی کاردون استفاده کنید.

روش عوض کردن لامپ یخچال

How to change the refrigerator lamp

اگر دچار مشکلات سوختن لامپ یخچال شدید، حتما باید نسبت به تعویض لامپ یخچال خود اقدام کنید و لامپ جدید را جایگزین لامپ سوخته یخچال کنید. هم‌چنین اگر مشکل سوختن لامپ با تعویض لامپ حل نشد حتما با یک فرد متخصص تماس بگیرید تا شما را راهنمایی و کمک کند. در صورت نیاز نیز خودش به خانه شما مراجعه کند و یخچال را بررسی کند و در صورت مشکلات جدی‌تر همان جا مشکل را رفع کند. ما در اینجا قصد داریم روش عوض کردن لامپ یخچال را به شما آموزش دهیم.

  • قبل از هرکاری باید برق یخچال را بکشید.
  • در صورتی که یخچال شما جدید باشد، لامپ آن در بالای یخچال است. در صورتی که قدیمی است کنار ترموستان قرار دارد. اگر لامپ را پیدا نکردید از دفترچه راهنما، راهنمایی بگیرید.
  • معمولا روی لامپ‌ها یک محفظه وجود دارد. آن محفظه با پیچ گوشتی مناسب باز کنید و آن را بردارید. اگر پیچی در کار نبود کمی فشار به آن وارد کنید تا باز شود.
  • لامپ را از سرپیچ باز کنید و لامپ جدید را جایگزین کنید.
  • دوباره همین مراحل را برای بستن لامپ اجرا کنید و برق یخچال را وصل کنید.

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد و دلایل سوختن لامپ یخچال خود را متوجه شده باشید. همان‌طور که گفته شد، اگر مشکل سوختن لامپ یخچال با تعویض هم حل نشد بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا ممکن است بعضی از مشکلات از سوختن لامپ یخچال جدی‌تر بوده و نیاز به بررسی تخصصی و فنی داشته باشند.

سوالات متداول

برای فهمیدن سوختن لامپ یخچال از نوع رشته‌ای، باید بدانید اگر این نوع از لامپ‌ها بسوزند، این لامپ سیاه رنگ می‌شوند.

برای تست جریان برق در میکروسوئیچ نیز می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید. 

به تعمیر یخچال نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی یخچال

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها