لوگوی کاردون

آیا موتور یخچال قابل تعمیر است؟

تعمیر موتور یخچال
فهرست محتوا

تعمیر موتور یخچال هزینه زیادی به همراه دارد. این موضوع باعث می شود که شناخت انواع موتور یخچال و آسیب های آن ضروری شود. پس با ما همراه باشید.

معرفی انواع موتور یخچال

موتور های پیستونی

این مدل از موتور های یخچال به عنوان ساده ترین و رایج ترین نوع موتور یخچال شناخته می شود. طرح این نوع موتور با اینکه قدیمی است اما هنوز هم بسیار محبوب است و در اکثر یخچال ها از آن استفاده می شود. حتی می توان گفت که اکثر مدل ها با الهام گیری از این مدل ساخته و طراحی شده اند. برای اینکه بهتر با نحوه تعمیر موتور یخچال آشنا شوید خوب است بدانید که موتور های پیستونی در پیکربندی ها و اندازه های بسیار زیادی وجود دارند.

موتور های پیستونی راحت تر قابل تهیه هستند و قیمت و هزینه نصب بسیار کمتری نسبت به دیگر موتور ها دارند؛ به همین دلیل است که این مدل به عنوان مدلی اقتصادی در نظر گرفته می شود. یکی از نکاتی که در مورد این نوع موتور باید به آن توجه کرد این است که این موتور ها نیاز به روغن کاری و تمیز کاری مداوم دارند.

موتور های اسکرو

برای اینکه بهتر بتوانید عیب یابی یخچال خودتان را انجام دهید، خوب است که با یک مدل محبوب دیگر از موتور های یخچال آشنا شوید. موتور های اسکرو یک یا دو فن دارند که با سرعت بسیار بالا می چرخد تا گاز مبرد را فشرده و یخچال را سرد کند.

این دسته از موتور ها نیز مانند بسیاری از موتور های دیگر نیاز به مراقبت و توجه مداوم دارد. این موتور ها باید به خوبی روغن کاری و روانکاری شود تا از ایجاد هرگونه خرابی در آن ها جلوگیری شود.

برای اینکه بهتر با نحوه تعمیر موتور یخچال آشنا شوید خوب است بدانید که موتور های اسکرو بیشتر به دلیل خروجی عالی خود شناخته می شوند. این موتور ها معمولا محدوده قدرتی بین 20 کیلو وات تا 1200 کیلو وات دارند. این موتور ها نسبت به موتور های پیستونی حجیم تر هستند و به فضای بیشتری نیاز دارند. مشکلی که این مدل دارد، این است که صدای زیادی تولید می کند. می توان با روغن کاری مناسب تا حد زیادی صدای تولید شده را کاهش داد.

موتور های اسکرول

یکی دیگر از موتور های محبوب در بین موتور های یخچال، موتور های اسکرول است. عیب یابی یخچال هایی که از این نوع موتور استفاده می کنند کمی سخت تر است؛ زیرا این موتور به عنوان پیچیده ترین نوع موتور شناخته می شود. از این موتور ها برای اولین بار در سال 1980 استفاده شد.

این دسته از موتور ها قطعات کمتری دارد؛ به همین دلیل دچار خطای کمتری می شود. علاوه بر این، نگهداری از آن نیز ساده تر است. برای اینکه بهتر با نحوه تعمیر موتور یخچال آشنا شوید، خوب است بدانید که موتور های اسکرول تغییرات گشتاور کمتری دارند؛ به همین دلیل موتور های قابل اعتماد تری هستند و خروجی بالا تری دارند. توان خروجی استاندارد این موتور ها چیزی بین 40 تا 50 کیلو وات است.

چگونه مشکلات موتور یخچال را تشخیص دهیم؟

مشکلات موتور یخچال ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم عملکرد، صدای بلند، روشن شدن یا خاموش شدن ناگهانی یا گرم شدن بیش از حد و … رخ دهند. برای تشخیص مشکلات موتور یخچال، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  1. بررسی برق و سیم‌ها: ابتدا مطمئن شوید که برق به درستی به یخچال متصل شده است و کابل‌ها و پریزها در حالت کاری هستند.
  2. بررسی کلیدها: ممکن است که مشکل از کلیدهای روشن/خاموش یخچال باشد. در این صورت، کلیدهای مربوطه را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که درست کار می‌کنند.
  3. بررسی فن: بررسی کنید که فن درست کار می‌کند و صدای غیرطبیعی وجود ندارد. اگر فن کار نمی‌کند، ممکن است مشکل از موتور باشد.
  4. بررسی کمپرسور: اگر یخچال شما دارای کمپرسور است، بررسی کنید که آیا کمپرسور درست کار می‌کند و صدای غیرطبیعی وجود ندارد. اگر کمپرسور کار نمی‌کند، ممکن است مشکل از موتور باشد.
  5. بررسی سیستم خنک کننده: بررسی کنید که آیا سیستم خنک کننده درست کار می‌کند و آیا قطعات آن درست نصب شده‌اند. اگر سیستم خنک کننده درست کار نمی‌کند، ممکن است مشکل از موتور باشد.
  6. تعویض قطعات: اگر با انجام مراحل فوق به نتیجه نرسیدید، ممکن است لازم باشد قطعات مشکل‌ساز را تعویض کنید. در این صورت، بهتر است توسط تعمیرکار ماهر و صاحب تخصص این کار انجام شود.

چگونه از خرابی موتور یخچال جلوگیری کنیم؟

برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از خرابی موتور یخچال انجام دهید عبارتند از:

  1. تمیز کردن مرتب قسمت‌های داخلی یخچال: این کار باعث می‌شود که یخچال از کار کردن بیشتر برای حفظ دمای مناسب کمترین استفاده را بکند و موتور آن نیز کمتر فعال شود.
  2. عدم تنظیم دمای ایده‌آل: در صورت تنظیم دمای بیش از حد سرد یا گرم، موتور یخچال بیشتر باید کار کند تا دمای مناسب را حفظ کند و این می‌تواند باعث خرابی موتور شود. بنابراین، بهتر است دمای مناسب را تنظیم کنید.
  3. عدم نگهداری و تعمیرات دوره‌ای: بهتر است یخچال را به صورت دوره‌ای تعمیر کرده و کمپرسور، فن، سیستم خنک کننده و قطعات دیگر را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

علل سوختن موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

What are the causes of the engine or refrigerator compressor burning

فرسودگی

یکی از رایج ترین عوامل سوختن موتور یخچال فرسودگی آن است. یخچال ها عمری طولانی دارند؛ اما ممکن است که موتور آن ها تحت شرایطی فرسوده و خراب شود. یکی از عواملی که باعث فرسودگی زود هنگام موتور می شود، دمای بالا است.

نسبت تراکم

برای عیب یابی یخچال، خوب است که با نسبت تراکم آشنا شوید. نسبت تراکم یا فشار یک سیستم تبرید در واقع به فشار تخلیه مطلق تقسیم بر فشار مکش مطلق گفته می شود. محاسبه این نسبت می تواند به شما کمک زیادی در عیب یابی بکند.

معمولاً تمامی سازندگان موتور حداکثر نسبت تراکم را تعیین می کنند. اگر نسبت تراکم موتور خارج از محدوده استاندارد و تعیین شده توسط شرکت باشد، موتور خواهد سوخت. وجود اشکال در فن، کندانسور یا مبرد یخچال می تواند باعث به هم خوردن تعادل نسبت تراکم شود.

مشکلات برقی

برای اینکه بیشتر در مورد تعمیر موتور یخچال و عیب یابی آن بدانید، خوب است اول با عوامل خرابی موتور یخچال آشنا شوید. یکی از رایج ترین و مهم ترین عواملی که باعث خرابی یخچال می شود، خرابی کمپرسور های سه فاز موتور و عدم ثبات ولتاژ است. همیشه سعی کنید که از محافظ های برق استفاده کنید تا امکان سوختن موتور یخچال را تا حد امکان کاهش دهید.

طول عمر موتور یخچال چقدر است؟

اینکه بخواهیم بگوییم یک یخچال چقدر عمر خواهد کرد اشتباه است؛ زیرا عوامل محیطی بسیار زیادی وجود دارد که می تواند بر میزان عمر طبیعی یخچال تأثیر بگذارد؛ اما برای اینکه بهتر بتوانید عیب یابی یخچال خود را انجام دهید باید بدانید که یک یخچال در صورت نگهداری در شرایط استاندارد عمری بین 10 تا 18 سال خواهد داشت. میانگین عمر یک یخچال استاندارد و با کیفیت را چیزی حدود 14 سال می توان دانست.

علاوه بر این، یخچال های جمع و جور و کوچک نیز عمر متفاوتی دارند. یخچال های کوچک حدوداً بین 4 تا 12 سال عمر می کنند که میانگین عمر آن ها نیز چیزی حدود 8 سال می شود. تمامی این موارد در حد حدسیات و آمار های موجود هستند. در صورت استفاده صحیح و شرایط مناسب یخچال می تواند عمر بیشتری داشته باشد.

نشانه های رایج یخچال سوخته چیست؟

۱) به اندازه کافی سرد نیست

برای اینکه بدانید چه زمانی به تعمیر موتور یخچال نیاز است، خوب است که به دمای آن دقت زیادی داشته باشید. اگر یخچال شما به اندازه کافی سرد نیست، می تواند نشان دهنده این باشد که موتور یخچال شما خراب یا دچار یک مشکل اساسی شده است و نیاز به تعمیر دارد.

در صورتی که متوجه شدید یخچال شما نمی تواند به اندازه کافی سرد باشد، در اولین فرصت آن را به یک تعمیر کار نشان دهید. عیب یابی یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در این شرایط معمولاً یخچال برای اینکه بتواند خنک تر شود انرژی بسیار زیادی مصرف می کند که باعث می شود هزینه برق شما به شدت افزایش یابد.

بهترین کاری که می توانید تا قبل از تعمیر آن انجام دهید این است که در یخچال را به هیچ عنوان باز نکنید تا یخچال تا حد امکان سرد بماند و انرژی مصرف نکند. در این شرایط برق کمتری مصرف خواهد شد و غذای درون یخچال نیز فاسد نخواهد شد.

۲) غذا سریع تر از حد معمول فاسد می شود

یکی دیگر از عواملی که می تواند نشان دهنده خرابی یخچال باشد، فاسد شدن سریع مواد غذایی است. برای اینکه بدانید چه زمانی به تعمیر موتور یخچال نیاز دارید، به دقت مدت زمانی که طول می کشد غذای شما فاسد شود را بررسی کنید. اگر زودتر از زمان معمول بود، احتمالاً یخچال شما آسیب دیده است و نیاز به تعمیر دارد؛ زیرا یخچال نباید بیش از حد گرم شود. حتی تغییر دمای اندکی که حس نمی شود نیز می تواند نشان از وجود خرابی در موتور یخچال باشد.

۳) در یخچال چگالش وجود دارد

یکی دیگر از نشانه هایی که باید در عیب یابی یخچال به آن توجه داشته باشید، میزان چگالش یخچال است. در هر یخچالی مقداری چگالش وجود دارد؛ اما این موضوع زمانی مهم می شود که میزان چگالش از حد طبیعی خود بیشتر شود. شما تحت هیچ شرایطی نباید برفک را روی غذای خود احساس کنید. اگر چنین چیزی وجود دارد، می تواند نشان از این باشد که یخچال شما به درستی کار نمی کند.

در صورتی که برفک و چگالش بیش از حد طبیعی در یخچال شما دیده شود، باید به سرعت برای تعمیر موتور یخچال اقدام کنید و از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بخواهید. همیشه هم مشکل از موتور نیست. شاید مشکل ساده تر از آن چیزی که فکر می کنید باشد. برای مثال ممکن است که بتوان با تعویض واشر یخچال به راحتی مشکل را برطرف کرد.

۴) فریزر یخ زده است و قابل استفاده نیست

اگر در فریزر شما یخ جمع شده باشد، به نحوی که از مقدار طبیعی بیشتر باشد، می توان گفت که یخچال شما دچار مشکل شده است و نمی تواند دمای خود را کنترل کند و آن را در حد استاندارد نگه دارد. خوشبختانه در صورت بروز این اتفاق نیازی به عیب یابی یخچال و تعمیر آن نیست. برای تعمیر چنین موردی خودتان اقدام کنید. ابتدا در فریزر را باز بگذارید و اجازه دهید که یخ های آن آب شوند. می توانید برای سرعت بخشیدن به آب شدن یخ ها از سشوار و کمی آب گرم نیز استفاده کنید. بعد از آب شدن یخ ها آب را دور بریزید و در فریزر را ببندید. چند روزی منتظر بمانید و ببینید که آیا فریزر باز هم با این مشکل رو به رو می شود یا خیر. اگر مشکل برطرف شد نیازی به اقدام دیگری نیست؛ اما اگر باز هم فریزر با این مشکل رو به رو شد، حتماً باید از یک تعمیر کار برای تعمیر موتور یخچال خود کمک بخواهید تا مشکل جدی تر نشود.

۵) موتور یخچال خیلی داغ است

قطعاً داغ بودن موتور یخچال طبیعی است؛ اما این گرما نباید بیشتر از حدی که شرکت سازنده تعیین کرده است شود. برای اینکه ببینید موتور داغ است یا خیر، دست خود را روی آن قرار دهید و ببینید که از حد معمول گرم تر شده است یا خیر. داغ بودن بیش از حد موتور را در صورتی که حتی یخچال شما به اندازه کافی سرد است جدی بگیرید؛ زیرا موتوری که بیش از حد داغ می کند، انرژی زیادی نیز مصرف می کند و می تواند هزینه های برق شما را به شدت افزایش دهد.

شما می توانید برای تعمیر یخچال خود از متخصصین حرفه ای و با تجربه کاردون کمک بگیرید.

۶) یخچال بیش از حد صدا دارد

برای عیب یابی یخچال باید به میزان صدای تولید شده توسط آن توجه داشته باشید. طبیعی است که همه یخچال ها مقداری صدا تولید می کنند، به خصوص زمانی که دمای یخچال بالا می رود و موتور فعالیت خود را افزایش می دهد.

مسئله صدای یخچال زمانی مهم می شود که یخچال دائماً خاموش و روشن شود و صدای یخچال آن قدر بلند شود که فکر کنید هر زمان ممکن است موتور یخچال بسوزد. در این زمان برای تعمیر موتور یخچال حتماً از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بخواهید. مسئله صدای بیش از حد یخچال مشکلی نیست که بتوان با راه حل های ساده آن را حل کرد.

۷) زیر یخچال آب وجود دارد

یکی از علائم بسیار مهمی که می تواند نشان دهنده خرابی یخچال باشد، وجود آب در زیر آن است. زمانی که یخچال را از جای خود تکان دادید و متوجه شدید که زیر آن آب وجود دارد، حتماً از یک تعمیر کار بخواهید که یخچال شما را بررسی کند.

تعمیر موتور یخچال با تعمیر کاران حرفه ای کاردون

What are the common symptoms of a burnt refrigerator

همان طور که می دانید یخچال یکی از وسایل بسیار مهم خانه است و در صورت وجود اشکال باید از یک تعمیر کار حرفه ای برای عیب یابی یخچال کمک بخواهید. استفاده از تعمیر کاران حرفه ای مزایای بسیار زیادی دارد. وقتی کار تعمیر یخچال را به یک فرد حرفه ای می سپارید، می توانید خیال خود را از بابت درست تعمیر شدن یخچال راحت کنید. تعمیر کاران حرفه ای می توانند به راحتی با پیدا کردن مشکل یخچال آن را به بهترین نحو ممکن تعمیر کنند.

چگونه یک تعمیر کار خوب پیدا کنیم؟

احتمالاً بعد از وجود مشکل در یخچال با جست و جو در اینترنت به دنبال تعمیر کاری معتبر برای تعمیر موتور یخچال خود خواهید گشت؛ اما مسئله مهم اینجاست که چگونه می توان تعمیر کار مناسب را پیدا کرد؛ زیرا پس از جست و جو در اینترنت با نتایج بسیار زیادی رو به رو خواهید شد. برای اینکه بتوانید یک سرویس تعمیر معتبر انتخاب کنید، به نکات زیر توجه کنید:

اولین و مهم ترین نکته این است که سرویس تعمیراتی مورد نظر شما چقدر سابقه دارد. هر چه سابقه سرویس مورد نظر بیشتر باشد، بهتر است.
برای اینکه بتوانید کیفیت سرویس دهی شرکت مورد نظر را بررسی کنید تا ببینید تا چه حد در عیب یابی یخچال و تعمیر آن ماهر است، نظرات کسانی که قبلاً از این سرویس استفاده کرده اند را مشاهده کنید.
قطعاً تعمیر موتور یخچال نیاز به دانش فنی و تخصص دارد؛ به همین دلیل شرکت موردنظرتان باید متخصصان و تعمیر کارانی داشته باشد که گواهینامه ایمنی و تخصصی دارند.
تعمیر کاری که برای تعمیر یخچال، به شما مراجعه می کند باید تمامی وسایل کار را داشته باشد تا بتواند به خوبی یخچال شما را تعمیر کند.

از چه نشانه هایی متوجه سوختن موتور یخچال شویم؟

۱) صدای زیاد

اولین و مهم ترین نشانه ای که برای عیب یابی یخچال باید به آن توجه کنید، صدای بیش از حد موتور یخچال است. حداکثر صدایی که باید از یخچال بشنوید، صدای زمزمه ای آرام است که نهایتاً با گرم شدن یخچال کمی صدای آن زیاد می شود. هنگامی که این صدا زیاد می شود و از حد طبیعی بیشتر می شود، می توان گفت که موتور یخچال آسیب دیده است و دچار مشکلی جدی شده است.

در این مواقع معمولاً صدای موتور یخچال به حدی زیاد می شود که می توانید صدای آن را حتی از اتاق های مختلف خانه نیز بشنوید. یکی از نشانه هایی که می تواند به شما هشدار دهد که باید برای تعمیر موتور یخچال سریع تر اقدام کنید، صدای تق تقی است که در موتور ایجاد می شود.

صدای زمزمه یا وزوز بلند معمولاً نشان دهنده از کار افتادن موتور است. در این زمان باید از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بخواهید که موتور یخچال شما را نگاه کند و مشکل آن را بررسی کند. بعد از بررسی معمولاً تعمیر کار به شما می گوید که تعمیر یخچال ارزش خواهد داشت یا خیر.

۲) موتور سریع خاموش می شود

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند نشان دهنده وجود خرابی در یخچال باشد، خاموش شدن سریع موتور است. در این مواقع بعد از عیب یابی یخچال معمولاً مشخص می شود که اشکال از رله استارت یخچال است و موتور آن اشکالی ندارد. رله استارت برق مورد نیاز موتور را تأمین می کند. اگر این قطعه به درستی کار نکند، موتور معمولاً روشن نمی شود و در صورت روشن شدن نیز به سرعت خاموش می شود؛ به همین دلیل اگر متوجه شدید که موتور به درستی کار می کند؛ اما یخچال به اندازه کافی خنک نیست، باید رله استارت آن را تعویض کنید.

خبر خوبی که وجود دارد، این است که خاموش شدن موتور اغلب نشان از سالم بودن موتور است و نیازی به تعمیر موتور یخچال و هزینه های زیاد نیست. در صورت خاموش شدن موتور می توانید به راحتی و با هزینه کم رله استارت موتور را تعویض کنید.

۳) موتور بیش از حد داغ می کند

یکی دیگر از عواملی که می تواند نشان دهد موتور یخچال شما مشکل دارد، بیش از حد داغ بودن موتور است. دمای موتور هیچ گاه نباید از حد تعیین شده توسط سازنده بالا تر برود و در صورت بالا رفتن بیش از حد دما باید از یک تعمیر کار بخواهید که برای عیب یابی یخچال به شما کمک کند. تعمیر کار در این مواقع معمولاً مبرد یخچال را بررسی می کند و در صورت وجود اشکال آن را برای شما تعمیر یا تعویض می کند.

۴) هزینه های برق شما به شدت افزایش یافته است

اگر متوجه شده اید که چند وقت اخیر هزینه برق شما به شدت افزایش یافته است در صورتی که شما طبق معمول برق مصرف می کنید، باید ابتدا به یخچال خود شک کنید.

در این مواقع معمولاً موتور یخچال بیش از حد طبیعی برق مصرف می کند و به همین دلیل شما باید برای تعمیر موتور یخچال خود هر چه سریع تر کاری انجام دهید؛ زیرا گاهی اوقات موتور یخچال در صورت خرابی هنوز هم می تواند طبق معمول یخچال را سرد نگه دارد؛ اما برای این کار به برق بیشتری نیاز دارد که این باعث می شود هزینه های برق شما افزایش پیدا کند.

معمولاً می توانید مشکلات موتور را تعمیر کنید؛ اما بهترین کار این است که در صورت بروز مشکل، قطعات را تعویض کنید. برای تعویض قطعات باید فریون یخچال را با احتیاط خارج کنید و از یک مشعل دمنده استفاده کنید. برای عیب یابی و تعمیر یخچال آن باید قسمت های مختلف را لحیم کنید و تعویض ها را انجام دهید که برای شما هزینه زیادی خواهد داشت.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که تعمیر یا تعویض موتور یخچال کاری نیست که بتوانید خودتان آن را در خانه انجام دهید؛ زیرا بسیار خطرناک است. برای مثال گاز مبرد می تواند منفجر شود یا از یخچال خارج شود و محیط خانه شما را آلوده کند؛ به همین دلیل بهترین کار، تعویض قطعات توسط تکنیسین های معتبر است.

چگونه موتور یخچال را عوض کنیم؟

How to change the refrigerator motor

معمولاً می توانید مشکلات موتور را تعمیر کنید؛ اما بهترین کار این است که در صورت بروز مشکل، قطعات را تعویض کنید. برای تعویض قطعات باید فریون یخچال را با احتیاط خارج کنید و از یک مشعل دمنده استفاده کنید. برای عیب یابی و تعمیر یخچال آن باید قسمت های مختلف را لحیم کنید و تعویض ها را انجام دهید که برای شما هزینه زیادی خواهد داشت.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که تعمیر یا تعویض موتور یخچال کاری نیست که بتوانید خودتان آن را در خانه انجام دهید؛ زیرا بسیار خطرناک است. برای مثال گاز مبرد می تواند منفجر شود یا از یخچال خارج شود و محیط خانه شما را آلوده کند؛ به همین دلیل بهترین کار، تعویض قطعات توسط تکنیسین های معتبر است.

نحوه تعمیر موتور یخچال چگونه است؟

۱) برداشتن موتور قدیمی

  • اولین مرحله برای تعمیر موتور یخچال این است که یخچال را خالی کنید.
  • در مرحله بعد باید یخچال را بیرون بیاورید تا بتوانید به موتور دسترسی پیدا کنید.
  • در مرحله سوم باید صفحه محافظ را بیرون بیاورید. بعد از بیرون آوردن آن اجازه دهید که یخچال کمی خنک شود.
  • در مرحله چهارم باید موتور خراب یخچال را بردارید. برای این کار به آچار های مخصوصی نیاز خواهید داشت.
  • در مرحله پنجم باید از موتور و تمامی قسمت های آن عکس بگیرید تا در هنگام عیب یابی یخچال برای دفعه بعد و نصب موتور جدید بدانید هر سیم را باید در کجا قرار دهید.

۲) نصب موتور جدید

در مرحله اول باید سیم کشی را انجام دهید. موتور را در جای خود قرار دهید. هر سیم را به دقت به جای خود وصل کنید.
در مرحله دوم باید مبرد را اضافه کنید. تمامی یخچال ها برای خنک نگه داشتن نیاز به مبرد دارند. برای پیدا کردن مبرد مناسب از شرکت سازنده یخچال کمک بخواهید.
در مرحله سوم باید تمامی دریچه ها را به هم وصل کنید. می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
مرحله چهارم مرحله مهمی در تعمیر موتور یخچال است. در این مرحله باید موتور یخچال خود را به دقت بررسی کنید و ببینید که آیا به درستی کار می کند یا خیر. یخچال را به برق متصل کنید و تمامی کار های لازم را انجام دهید. ببینید که آیا یخچال خنک می شود یا خیر. چک کنید که تمامی لوله ها و سیم ها به درستی قرار گرفته باشند و مشکلی در آن ها وجود نداشته باشد. صدای یخچال را نیز چک کنید.

تست موتور نیم سوز یخچال چگونه انجام می شود؟

۱) تست سیم پیچ کمپرسور

برای عیب یابی یخچال معمولاً تست سیم پیچ موتور انجام می شود. برای این کار از یک مولتی متر دیجیتال استفاده می شود. با استفاده از مولتی متر به خوبی تمامی قسمت های آن را بررسی می کنند و در صورت وجود مشکل آن را تعمیر می کنند.

۲) تست کنترل ترموستاتیک

یکی از قسمت هایی که در تست نیم سوز موتور یخچال مورد توجه قرار می گیرد، کنترل ترموستاتیک است. این قسمت را معمولاً بعد از بررسی و وجود مشکل تعمیر نمی کنند و آن را به سرعت تعویض می کنند.

روش تعمیر موتور یخچال

Refrigerator motor repair method

۱) تعمیر صدای یخچال

برای تعمیر موتور یخچال و صدای آن، باید فن را تعمیر کنید. برای این کار در فریزر را باز بگذارید. اگر مشکل درست نشد، فن موتور را بررسی کنید. در صورت وجود اشکال پیچ های آن را باز کنید.

۲) برداشتن فن

اگر صدای یخچال شما را آزار می دهد، باید فن آن را بردارید. پیچ فن را از دیواره پشتی فریزر باز کنید و سیم ها را از برق بکشید.

۳) تعویض فن

بعد از برداشتن فن یخچال در مرحله قبل، باید فن جدید را به پایه نصب ببندید و سیم ها را در جای خود نصب کنید.

تعمیر یکسره کار کردن موتور یخچال

برای عیب یابی یخچال و تعمیر یکسره کار کردن آن، باید کویل های کندانسور یخچال را تمیز کنید. کویل های کندانسور یکی از بخش های مهم یخچال هستند که یخچال شما را خنک نگه می دارند. یکی از دلایل یکسره کار کردن یخچال، کثیف بودن این کویل ها است.

برای تمیز کردن آن ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یخچال را از برق بکشید.
  • یخچال را از جای خود تکان دهید.
  • پوشش سیم پیچ کندانسور را بردارید.
  • کویل های کندانسور را با جاروبرقی یا پارچه تمیز، تمیز کنید.
  • پوشش را تعویض کنید.
  • یخچال را به برق بزنید و به جای خود برگردانید.

در چه صورت تعمیر موتور یخچال مقرون به صرفه است؟

In which case is it cost-effective to repair the refrigerator motor

۱) عمر یخچال

برای اینکه متوجه شوید تعمیر موتور یخچال ارزش دارد یا خیر، باید به عمر یخچال خود نگاه کنید. اگر یخچال شما قدیمی شده است و از عمر آن حدود 10 سال می گذرد، بهتر است که از تعمیر آن منصرف شوید.

۲) تعمیرات دیگر قطعات

اگر یخچال شما قبلاً خراب شده است و باز هم نیاز به تعمیر دارد، احتمالاً بعد از تعمیر نیز دوباره بعد از مدتی نیاز به تعمیر مجدد خواهد داشت. در این مواقع بهترین راه تعویض است و تعمیر ارزش ندارد.

در صورتی که از یخچال برند ال جی استفاده می کنید، می توانید جهت تعمیر آن، از سرویس تعمیرات یخچال ال جی کاردون استفاده کنید.

علت یک سره کار کردن یخچال

برای عیب یابی یخچال و پیدا کردن علت یکسره کار یخچال، دلایل زیادی وجود دارد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می شود:

  • کثیفی کندانسور ها
  • خرابی تایمر یخ زدایی
  • خرابی بخاری یخ زدایی یخچال
  • خرابی ترموستات یخ زدایی
  • خرابی واشر درب یخچال یا فریزر که منجر به گرم شدن بیش از حد یخچال می شود.
  • خرابی موتور فن کندانسور
  • خرابی موتور فن اواپراتور

موتور های پیستونی؛این مدل از موتور های یخچال به عنوان ساده ترین و رایج ترین نوع موتور یخچال شناخته می شود.

خرابی کمپرسور های سه فاز موتور و عدم ثبات ولتاژ است.

میانگین عمر یک یخچال استاندارد و با کیفیت را چیزی حدود 14 سال می توان دانست.

به تعمیر یخچال نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی یخچال

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها