لوگوی کاردون

علت بوی بد ماشین لباسشویی چیست؟

What is the cause of the bad smell of the washing machine
فهرست محتوا

هیچ چیز بدتر از این نیست که درب ماشین لباسشویی خود را باز کنید و با بوی نامطبوع و بد مواجه شوید. زیرا ماشین لباسشویی مسئول تمیز نمودن لباس‌های کثیف شما است و ایجاد بوی خوش در آن‌ها نیز از لباسشویی انتظار می‌رود. در واقع لباسی که تمیز اما بدبو باشد، برای هیچ کس مناسب نخواهد بود. آیا ماشین لباسشویی شما هم بوی بدی از خود ساطع می‌کند؟. به راستی علت بو دادن ماشین لباسشویی در چه چیزی نهفته است؟. با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید تا دلیل بروز بوی بد در لباسشویی و راهکارهای آن را بررسی کنیم.

علت بوی بد در ماشین لباسشویی

The cause of the bad smell in the washing machine

برای جلوگیری از بوی بد ماشین لباسشویی، ابتدا باید منبع بروز این مشکل را بدانید. بوی بد در ماشین لباسشویی شما می‌تواند نشانه‌ای از رشد کپک، قارچ و باکتری در درون دیگ دستگاه باشد. وقتی لباس‌ها را در لباسشویی خود می‌گذارید، عرق بدن، کثیفی، مو و سایر کثیفی‌ها در دیگ لباسشویی، لاستیک دور درب و مخزن مواد شوینده آن محبوس می‌شوند.
با گذشت زمان، این معجون آلوده به همراه رطوبت محیط می‌تواند رایحه‌ای نه چندان مطبوع را در لباسشویی ایجاد کند. بنابراین بوی ماشینی که قرار است لباس‌های شما را تمیز کند، بدتر از خود لباس‌های شسته شده شما خواهد شد. در ادامه، نکات ساده‌ای را برای خلاص شدن از علت بو دادن ماشین لباسشویی ارائه کرده‌ایم.

رفع بوی بد در ماشین لباسشویی

برای از بین بردن بوی بد در ماشین لباسشویی می‌توانید از فرآیند سه مرحله‌ای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و خوشبو کردن دستگاه بهره ببرید. این سه مرحله در بازگرداندن عطر تمیز و تازه به ماشین لباسشویی بسیار موثر خواهند بود. در عین حال، مراقب باشید که مواد پاک‌کننده ناسازگار را با هم مخلوط نکنید، چراکه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مرحله ۱: تمیز کردن ماشین لباسشویی

در مرحله اول باید ماشین لباسشویی را با دقت بشویید. اگر بوی ماشین لباسشویی شما شبیه لباس‌های تازه شسته شده نیست و خیلی بدبو شده است، باید اقدام به از بین بردن این بو (که شبیه به کپک است) کنید. یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که دیگ ماشین لباسشویی را با محلول شوینده تمیز کنید. زیرا آب راکد در بین چرخه‌ها باقی می‌ماند و این آب وارد قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی می‌شود. بنابراین محل‌های مختلف ماشین لباسشویی به محل پرورش کپک تبدیل می‌گردند.
همچنین از یک مسواک قدیمی برای نفوذ به داخل کنج‌ها و شکاف‌های دیسپنسر یا پخش‌کننده مواد شوینده استفاده کنید. سپس از یک محلول لوله‌پاک‌کن برای بیرون آوردن رسوب‌های تجمع کرده در داخل لوله‌های دیسپنسر بهره ببرید. در ماشین لباسشویی اتوماتیک، حتما اطراف لاستیک درب را نیز با یک پارچه مرطوب پاک کنید. همچنین از یک سواب پنبه‌ای برای پاک کردن ضایعات انباشته شده در اطراف لباسشویی بهره ببرید. در ماشین‌های لباسشویی با ظرفیت بالا، به ترک‌ها و شکاف‌های اطراف درها که کثیفی‌ها در آن‌ها پنهان می‌شوند نیز توجه ویژه داشته باشید. وقتی تمیز کردن قطعات لباسشویی تمام شد، وقت آن است که برای رفع علت بو دادن ماشین لباسشویی به سراغ مرحله ضدعفونی بروید.

مرحله ۲: ضد عفونی کردن لباسشویی

در مرحله دوم بوزدایی باید ماشین لباسشویی بدبوی خود را با سفیدکننده کلردار، ضدعفونی کنید. سفیدکننده کلردار در هنگام بدبو شدن ماشین لباسشویی یک ماده بسیار موثر خواهد بود، زیرا بهترین راه‌حل برای از بین بردن کپک و باکتری است. هنگام استفاده از سفیدکننده حتما اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و به دلایل ایمنی، آن را با سایر پاک‌کننده‌ها مخلوط نکنید.

هشدار: قبل از استفاده از سفید کننده در ماشین لباسشویی دفترچه راهنمای لباسشویی را به دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که می‌توان از سفیدکننده در دستگاه شما استفاده کرد. پس مرحله ۲ منوط به اجازه سازنده دستگاه به استفاده از سفید کننده در دستگاه است.

مقدار سفیدکننده‌ای که باید استفاده نمایید، بستگی به اندازه و ظرفیت ماشین لباسشویی شما خواهد داشت. اما معمولا 4 فنجان سفیدکننده برای ماشین‌های لباسشویی بارگیری از بالا یا 2 فنجان برای یک ماشین‌های لباسشویی بارگیری از جلو کافی خواهد بود. سپس باید یک چرخه شستشوی بدون لباس یا خالی را در ماشین لباسشویی اجرا کنید. درجه ماشین لباسشویی را هم روی بالاترین درجه ممکن تنظیم نمایید. اجازه دهید دیگ لباسشویی پر از آب شود و پس از مخلوط شدن آب با سفیدکننده، چرخه شستشو را متوقف کنید. اجازه دهید آب و سفیدکننده به مدت 30 دقیقه در دیگ خیس بخورند و سپس چرخه را از سر بگیرید. یک چرخه آبکشی نهایی نیز می‌تواند تمام آثار سفیدکننده و همچنین علت بو دادن ماشین لباسشویی را از بین ببرد.

مرحله ۳: خوشبو کردن ماشین لباسشویی

بوهای ماندگار در ماشین لباسشویی را می‌توان با سرکه از بین برد. سرکه نه تنها یک خوشبوکننده عالی است، بلکه کیفیت اسیدی آن می‌تواند تجمع آب سخت و همچنین باکتری‌های باقی‌مانده از سفیدکننده را از بین ببرد. برای شروع مرحله خوشبو کردن باید ماشین لباسشویی خود را در داغ‌ترین حالت ممکن قرار دهید. سپس 4 فنجان از سرکه سفید ساده (نه بالزامیک یا سیب) را به یک ماشین لباسشویی دوقلو یا 2 فنجان آن را به یک مدل درب جلو یا اتوماتیک اضافه کنید. در این چرخه از مواد شوینده یا هر چیز دیگری استفاده نکنید، زیرا سرکه به تنهایی نیز ماشین لباسشویی را خوشبو می‌نماید.
در مرحله بعد اجازه دهید تا وان یا دیگ ماشین لباسشویی کاملا پر از آب شود. هنگامی که سرکه و آب در دیگ لباسشویی مخلوط شدند، چرخه شستشو را متوقف کنید. ماشین لباسشویی را پس از 30 دقیقه دوباره روشن نمایید و اجازه دهید چرخه از سر گرفته شود و به اتمام برسد. برای رفع مشکلات ماشین لباسشویی خود می توانید از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی کاردون استفاده کنید.

مرحله ۴: آبکشی کردن

تا اینجا و با استفاده از سه مرحله بالا باید توانسته باشید علت بو دادن ماشین لباسشویی را رفع کنید. در مرحله چهارم باید دیگ ماشین لباسشویی را با اجرای یک شستشوی خالی و با آب داغ آبکشی نمایید. در واقع باید دیگ را پس از اتمام شستشوی سرکه و با استفاده از برنامه سرویس شستشو دهید. سرویس شستشو در ماشین لباسشویی به عنوان چرخه شستشوی تعمیر و نگهداری یا خود تمیز کردن نیز شناخته می‌شود. این چرخه از آب داغ برای تمیز کردن داخل ماشین لباسشویی استفاده می‌کند. برخی از ماشین‌های لباسشویی جدیدتر ممکن است دارای تنظیمات شستشوی سرویس باشند. اما اگر این برنامه در ماشین لباسشویی شما وجود ندارد، می‌توانید دستگاه را روی یک چرخه شستشوی داغ و طولانی تنظیم کنید.
اجرای چرخه شستشوی سرویس، حدود یک بار در ماه می‌تواند به جلوگیری از بازگشت بوی بد در ماشین لباسشویی در آینده کارساز باشد. یادتان نرود که قبل از شروع سرویس شستشو نسبت به خالی بودن ماشین لباسشویی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید یک پاک‌کننده مخصوص ماشین لباسشویی را به این چرخه شستشو اضافه کنید. این پاک‌کننده‌های مخصوص می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها و بوهای بیشتری نسبت به آب داغ خالی کمک کند.

اگر ماشین لباسشویی شما حتی پس از تمیز کردن آن بوی بدی می‌دهد، ممکن است مشکل از گرفتگی لوله تخلیه شما باشد.

علت بوی زننده در ماشین لباسشویی

Prevent bad smell in laundry

گرفتگی سیستم زهکشی یا تخلیه ماشین لباسشویی می‌تواند باعث ایجاد بوی بسیار زننده در ماشین لباسشویی شود. در واقع اگر علت بو دادن ماشین لباسشویی به سیستم تخلیه دستگاه برگردد، با هیچ‌گونه شوینده‌ای از بین نخواهد رفت. در چنین شرایطی باید علت بوی بد رفع شود تا شاهد ادامه یافتن آن نباشیم.
اولین کار برای رفع گرفتگی ماشین لباسشویی باید با بررسی شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی انجام شود. وجود کثیفی و آلودگی در این شیلنگ می‌تواند باعث برگشت بوی بد به ماشین لباسشویی گردد. برای رفع سایر مشکلات سیستم تخلیه ماشین لباسشویی مانند پمپ تخلیه، به دانش فنی یک تکنسین نیاز هست. تعمیرات لوازم خانگی کاردون در خدمت شما است تا انواع مشکلات ماشین لباسشویی را در اسرع وقت برطرف کند.

جلوگیری از بوی بد در لباسشویی

جلوگیری از بروز بوی بد در لباسشویی با انجام چند کار امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه به برخی از این راهکارها برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی اشاره خواهیم کرد.

۱. استفاده از قرص نرم‌کننده آب سخت

اما آیا می‌دانستید که آب سخت می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در لباسشویی شود؟ مواد معدنی محلول در آب سخت پس از هر چرخه شستشو در ماشین لباسشویی باقی می‌مانند. این مواد معدنی به مرور زمان جمع می‌شوند و رسوب آهک را در دیگ لباسشویی تشکیل می‌دهند. اگر منطقه زندگی شما آب سخت دارد، می‌توانید از قرص‌های نرم‌کننده آب استفاده کنید تا از تجمع بوی بد در ماشین لباسشویی شما جلوگیری شود.
در واقع رسوب آهک می‌تواند به اجزای داخلی ماشین لباسشویی نیز آسیب برساند و باعث خرابی آن‌ها شود. علاوه بر این، رسوب آهک ممکن است علت بو دادن ماشین لباسشویی شما نیز باشد. باکتری‌هایی که در رسوبات آهکی ساخته زندگی می‌کنند، بوی بسیار بدی دارند. استفاده از قرص‌های نرم‌کننده آب، یکی از راه‌های محافظت از ماشین لباسشویی در برابر رسوبات آهکی و آسیب‌های ناشی از آنها است. این قرص‌ها می‌توانند آب موجود در لباسشویی را نرم کنند تا از تجمع آهک در آینده جلوگیری شود. همچنین آب نرم می‌تواند به کاهش مصرف مواد شوینده منجر شود که صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

۲. تغییر دمای شستشو

برخی از ماشین‌های لباسشویی هوشمند دارای عملکردهای بهداشتی خودکار برای بهتر کردن بوی لباس‌ها هستند. عملکرد بهداشتی (Hygiene) با شستشو در دمای 60 درجه سانتی‌گراد به طور خودکار فعال می‌شود. این عملکرد می‌تواند تمیز کردن عمیق لباس‌ها را در عین حفظ دمای یکسان برای کل چرخه شستشو فراهم کند.

برای لباس‌های حساس که روی لیبل آنها شستوشی با دمای ۳۰ درجه نوشته شده، از دمای بالا استفاده نکنید.

۳. استفاده از مواد شوینده صحیح

سازنده ماشین لباسشویی ممکن است در کتابچه راهنمای دستگاه به شما توصیه کند که از کدام نوع شوینده برای شستشوی لباس‌ها استفاده نمایید. اگر در لباسشویی اتوماتیک از مواد شوینده پودری استفاده کنید، ممکن است بیش از توان دستگاه شما کف تولید کند. بنابراین بو دادن ماشین لباسشویی بیشتر رخ خواهد داد. پس توصیه می‌کنیم از مواد شوینده باکیفیت و متناسب با دستگاه خود استفاده کنید تا از این علت بو دادن ماشین لباسشویی جلوگیری نمایید.

۴. خشک نمودن دیگ لباسشویی پس از چرخه

همیشه پس از پایان چرخه شستشو، باید بلافاصله لباس‌های خیس را از دیگ ماشین لباسشویی خارج کنید. اگر بعد از شستشو متوجه شدید که لباس‌هایتان هنوز بو می‌دهند، ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها را برای مدت طولانی در ماشین لباسشویی رها کرده‌اید. این کار در واقع یکی از رایج‌ترین اشتباهات شستشو است. اگر لباس‌های شسته‌شده یک شب یا بیشتر و به صورت خیس در ماشین لباسشویی بمانند، کپک و باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند.
مدت زمان دقیقی که ممکن است طول بکشد تا کپک‌ها روی لباس یا ملحفه‌های شما شکل بگیرند، بستگی به رطوبت، دما، تهویه و نوع پارچه دارد. بنابراین ساده‌ترین راه برای جلوگیری از مشکل بوی بد در ماشین لباسشویی این است که لباس‌ها را به محض اتمام چرخه شستشو، از آن خارج کنید. سپس درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا دیگ آن با هوای آزاد کاملا خشک شود. دفعه بعد که درب ماشین لباسشویی خود را پس از انجام تمام این مراحل باز کردید، از نفس کشیدن عمیق نترسید. زیرا به جای آن هوای بدبو، از بوی خوب موفقیت لذت خواهید برد!.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

How to clean the washing machine

در این بخش نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با مواد طبیعی بیان شده است. جوش‌شیرین، سرکه سفید و یک اسفنج مناسب، تنها اقلام مورد نیاز برای این کار و رفع علت بو دادن ماشین لباسشویی هستند. در مرحله اول باید جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کنید. برای این کار باید یک چهارم فنجان جوش‌شیرین را با همان میزان آب مخلوط نمایید. این محلول را به محفظه پخش مواد شوینده ماشین لباسشویی خود اضافه کنید.
در مرحله دوم هم باید سرکه را به محلول اضافه نمایید. برای این کار باید 2 فنجان سرکه سفید را به داخل دیگ لباسشویی بریزید. سپس ماشین لباسشویی را با یک چرخه خالی طولانی و با حرارت زیاد اجرا نمایید. در مرحله سوم باید دیگ لباسشویی را با یک اسفنج تمیز کنید. لکه‌های کثیف و باقی‌مانده در دیگ را با قسمت زبر یک اسفنج آغشته به محلولی از سرکه و آب تمیز کنید تا لکه‌ها از بین بروند.
برای حفظ طراوت در ماشین لباسشویی خود باید از شوینده‌های ساخته‌شده برای ماشین‌های با راندمان بالا استفاده کنید. همچنین دیگ لباسشویی را بین چرخه‌ها خشک نگه دارید و آن را هر از چند گاهی یا در صورت نیاز، تمیز کنید. تمیز کردن واشر لاستیکی درب ماشین لباسشویی را هم فراموش نکنید که محلی برای جذب کپک‌ها و باکتری‌های بدبو محسوب می‌شود.

رفع بوی زیاد در ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما لکه‌های چربی و بوی بد زیادی دارد، احتمالا دلیل آن به شستشوی تعمیر و نگهداری و سرویس دیرهنگام برمی‌گردد. اگر می‌خواهید تمیزکاری را با شدت بیشتری انجام دهید، می‌توانید یک فنجان جوش‌شیرین و نوشابه را در دیگ دستگاه بریزید و سپس شستشوی تعمیر و نگهداری را اجرا کنید. این یک راه بسیار موثر و طبیعی برای تازه کردن دستگاه شما و خلاص شدن از شر بوهای ماندگار یا رسوبات لزج خواهد بود.
استفاده از سرکه نیز جایگزینی برای این دو محلول است. از آنجایی که سرکه خواص ضد باکتریایی دارد، برای تمیز کردن و همچنین خلاص شدن از شر بو و چربی‌زدایی دستگاه شما موثر می‌باشد. برای انجام این کار، کافی است یک فنجان سرکه 100 درصد سفید را در حالی که دستگاه با آب داغ پر می‌شود، داخل دستگاه بریزید. همیشه به یاد داشته باشید که هنگام شستشوی سرویس، نباید لباسی در ماشین لباسشویی وجود داشته باشد.

هر چند وقت لباسشویی را سرویس کنیم؟

برخی از ماشین لباسشویی‌ها بعد از تعداد مشخصی شستشو پیامی مبنی بر شستسشوی درام می‌دهند. به طور معمول توصیه می‌شود که حداقل ماهی یک‌بار، یک شستشوی درام ماشین لباسشویی یا سرویس شستشو را در آن انجام دهید. البته تعداد دفعات سرویس کردن کاملا به دفعات استفاده شما از ماشین لباسشویی بستگی خواهد داشت. بنابراین اگر از ماشین لباسشویی خود زیاد استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود زمان بین شستشوی سرویس را کوتاه‌تر کنید.
سرویس دوره‌ای ماشین لباسشویی که در آن از قرص جرمگیر برای ضدعفونی و نظافت داخل دیگ ماشین لباسشویی استفاده می‌شود، همه‌ی بوهای بد ماشین لباسشویی را می‌زداید. تعمیرات لوازم خانگی کاردون با سابقه زیاد در تعمیرات لوازم خانگی می‌تواند مشاوره، تعمیرات و خدمات مناسب را به شما ارائه دهد. ما به عنوان نمایندگی‌های خدمات مورد تایید برندهای اصلی داخلی، استاندارد بالایی از خدمات و تعمیرات لوازم خانگی را مطابق با استانداردهای عملیاتی سازنده ارائه می‌دهیم. بنابراین می‌توانید با خیال راحت خدمات سرویس یا تعمیر ماشین لباسشویی خود را به ما بسپارید.

سوالات متداول

به دلیل محیط مرطوب ماشین لباسشویی و همین‌طور لباس‌های چرک و کثیف امکان رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها داخل دیگ و در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی فراهم می‌شود. میکروب‌ها دلیل اصلی بوی بد ماشین لباسشویی هستند.به دلیل محیط مرطوب ماشین لباسشویی و همین‌طور لباس‌های چرک و کثیف امکان رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها داخل دیگ و در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی فراهم می‌شود. میکروب‌ها دلیل اصلی بوی بد ماشین لباسشویی هستند.

نظافت داخل دیگ ماشین لباسشویی، نظافت لاستیک دور درب ماشین لباسشویی و همین نظافت جاپودری به همراه اجرای برنامه شستشوی ماشین با قرص جرم‌گیر یا سرکه بوی بد ماشین لباسشویی را از بین می‌برد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها