لوگوی کاردون

علت نشت آب در پکیج چیست؟

What is the cause of water leakage in the package
فهرست محتوا

پکیج وسیله‌ای است که وظیفه‌ی گرم کردن آب مصرفی در ساختمان را به عهده دارد. در فصول سرد سال نیز آب داخل رادیاتورها را گرم کرده و باعث می‌شود رادیاتورها فضا را گرم کنند. در مقابل موتورخانه‌های سنتی که معمولا در سازه‌های قدیمی‌تر مورد استفاده بودند پکیج‌ها در بسیاری از موارد جایگزین بهتری هستند، زیرا هم فضای کمتری را اشغال می‌کند و هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. شبیه به تمامی دستگاه‌‌ها پکیج هم دچار اختلال در عملکرد و خرابی می‌شود. یکی از متداول ترین ایرادهایی که یک پکیج ممکن است به آن دچار شود، نشت آب در پکیج است که در این مقاله از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به بررسی این مشکل خواهیم پرداخت.

نشتی آب در پکیج به چه معناست؟

What does water leakage in the package mean

ساختار اولیه این دستگاه به طوری است که با ورود و خروج آب درون تعدادی لوله شکل می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که بر اثر گذشت زمان، نصب نادرست و یا فرسودگی، پکیج دچار نشتی آب شود. این اختلال از تمام مسیرهایی که آب در پکیج جریان دارد ممکن است رخ بدهد. بنابراین برای اینکه مسیر دقیق نشتی را پیدا کنیم باید راه‌های ورود و خروج آب در پکیج را چک کنیم.

دلایل مختلف نشتی آب از زیر پکیج

اگر شاهد نشتی آب از پکیج هستید خیلی جای نگرانی نیست این یک مشکل متداول است اما باید به سرعت رفع شود تا به سایر نقاط این دستگاه صدمه‌ای نزند. در این قسمت برای آشنایی بیشتر با دلایل نشت آب از پکیج مواردی را بررسی می‌کنیم.

۱. خوردگی و فرسایش لوله ها

به مرور زمان تمامی وسیله‌هایی که با آب در تماس هستند دچار فرسودگی می‌شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که درون لوله‌ها و قطعاتی که با آب سر و کار دارند مرطوب است و املاح درون آب نیز سبب خوردگی و فرسایش لوله‌ها می‌شود. اگر فرسایش در جایی رخ بدهد که قطعه یا لوله را بتوان تعویض کرد جای نگرانی وجود ندارد اما گاهی این خوردگی در ساختار داخلی پکیج اتفاق می افتد و احتمال دارد با تشخیص متخصص مجبور به تعویض پکیج شوید. با وجود فرسودگی در هر قسمت از لوله‌های به کار برده شده در پکیج، احتمال نشتی و چکه کردن آب از دستگاه وجود دارد.

۲. خرابی پمپ

پمپ در دستگاه پکیج برای چرخیدن آب و به حرکت در آوردن آب در این سیستم تعبیه شده است. نام دقیق این پمپ سیرکولاتور است. اگر این قطعه خراب شده یا نیم سوز شود معمولا سرو صدای زیاد و آبریزی پکیج اتفاق می‌افتد. ممکن است پمپ پکیج در اثر کارکرد بدون وجود آب بسوزد و یا خرابی قابل توجهی در پی آن باشد که در این صورت نیاز به تعویض آن است. به منظور تعویض پمپ پکیج از تعمیرکار مجرب کمک بگیرید و از او بخواهید ضمن بررسی و تعمیر پمپ پکیج از سالم بودن پرشر آب سوئیچ نیز اطمینان حاصل کند؛ چرا که اگر این قطعه سالم باشد، در صورت نرسیدن آب به پکیج، عملکرد پکیج مختل و نیاز به تنظیم فشار آن خواهد بود.

3. عدم فشار صحیح پکیج

اگر فشار آب داخل پکیج زیاد از حد تحمل دستگاه باشد باعث سرریز شدن آب پکیج می‌شود. این اتفاق برای این رخ می‌دهد که مازاد آب باعث ترکیدگی در دستگاه نشود و فشاری را که پکیج متحمل شده است، خارج کند. سوپاپ‌های این دستگاه برای ایجاد ایمنی در دستگاه با ایجاد نشتی آب و سر ریز شدن آن از محلی مشخص طراحی شده‌اند. معمولا عقربه‌ی فشار آب در پکیج در حالت عادی باید بین اعداد 1 تا 2 را نشان دهد اگر بیشتر از 2 باشد حتما دچار نشت آب از زیر پکیج می‌شود.

4. عدم توجه به جوش آوردن دستگاه

جوش آوردن پکیج می‌تواند هم در فصول سرد و هم در فصول گرم رخ بدهد. پس اگر در فصل گرما دستگاه شما جوش آورد تعجب نکنید. اما شایع ‌ترین زمان برای این اتفاق معمولا زمستان است. در برخی مواقع مشکل جوش آوردن به دلیل تشکیل رسوب هست که منجر به مسدود شدن مسیر جریان آب در پکیج دیواری می‌شود. این اختلال سبب خواهد شد تا آب به درستی در مدار پکیج در جریان نباشد. دلیل دیگر می‌تواند برای هوای داخل پکیج باشد که باید هواگیری شود. عدم توجه به هواگیری در پکیج هم موجب جوش آوردن دستگاه می‌شود. همچنین وجود مشکل در پمپ، عدم تنظیم دما و معیوب بودن شیر موتور نیز باعث این اتفاق است. عدم توجه به هر یک از دلایل جوش آوردن پکیج موجب می‌شود تا دستگاه مدام خاموش شده و از کار بیفتد و در نهایت به سیستم کلی پکیج آسیب وارد شود. پس بهترین راه حل این است در این مواقع از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

۵. شل شدن اتصالات لوله

چکه آب از پکیج به علت شل شدن اتصالات در لوله‌ها نیز می‌تواند باشد. این مشکل برای این به وجود می آید که اتصالات و لوله‌ها مدام در حال انقباض و انبساط هستند یعنی با سرد و گرم شدن این قطعات امکان فرسودگی و شل شدن وجود دارد. زمانی که این اتصالات شل شده باشند و در جای درست خود قرار نگرفته باشند به راحتی نشت آب در پکیج را سبب می‌شود. بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکل این است که از درست بود اتصالات مطمئن شوید سرویس سالیانه می‌تواند از بروز چنین خرابی‌هایی جلوگیری کند.

۶. نصب ضعیف پکیج

گاهی نصب نامناسب اتصالات دستگاه باعث می‌شود چکه آب از پکیج رخ بدهد. پکیجی که به درستی نصب شده باشد نباید نشتی داشته باشد یا آبریزی پکیج باید به دلایل فنی دیگری اتفاق بیوفتد. در برخی مواقع لوله‌ها به درستی نصب نمی‌شود برای اینکه با مشکل نصب ضعیف پکیج مواجه نشویم باید از یک تکنسین حرفه‌ای کمک گرفت. یک تکنسین حرفه‌ای پکیج، معمولاً می‌تواند اتصالات لوله‌ها را به درستی انجام دهد. اما منظور از نصب ضعیف در این قسمت به تراز نبودن دستگاه در محل نصب مربوط می‌شود در این حالت به مرور زمان اجزای داخلی پکیج دچار خرابی و ایراد خواهد شد.

۷. خرابی در مبدل دستگاه

اغلب پکیج‌ها به دو نوع تک مبدل یا دو مبدل تقسیم می‌شوند. هرگونه آسیب در مبدل از ترک یا شکاف گرفته تا از دست دادن حالت استاندارد این قطعه می‌تواند علت نشت آب در پکیج باشد. در نوع تک مبدل آبریزی پکیج به ندرت اتفاق می‌افتد یا احتمال آن بسیار کم است. یکی از نشانه‌های بارز معیوب بودن مبدل بالا رفتن مصرف آب است. در نوع دو مبدل آسیب در هر قسمت از مبدل موجب آبریزی پکیج می‌شود.

۸. خراب شدن شیر اطمینان (تخلیه) یا (خرابی شیر تخلیه)

شیر اطمینان در واقع شیر خروجی دستگاه است. این شیر به تنظیم فشار داخلی دستگاه کمک می‌کند. یعنی در مواقعی که فشار آب در پکیج بالا باشد از بار اضافی تحمیل شده به دستگاه کم می‌کند. اگر از عمر شیر اطمینان مدتها گذشته باشد یا دلایلی چون دمای بالا و رسوب در این قطعه موجب شده باشد تا ترک یا سوراخی ایجاد شود به طور حتم ریزش آب از پکیج رخ می‌دهد. با تعویض این قطعه در دستگاه به راحتی این مشکل بر طرف خواهد شد.

۹. وجود ترک یا سوراخ در شیر ورودی دستگاه

There are cracks or holes in the inlet valve of the device

نشتی و چکه کردن آب از پکیج را می‌تواند به علت اتصال نادرست واشر یا اختلال در اورینگ شیر ورودی یا شیر پرکن دستگاه دانست. در صورتی که شیر ورودی دستگاه موجب آسیب‌هایی نظیر سوراخ شدن یا ترک شده باشد راهی جز تعویض این قطعه وجود ندارد. همانطور که قبل ‌تر نیز اشاره کردیم رسوب آب سبب اینگونه آسیب‌ها به شیر، لوله و اتصالات می‌شود.

۱۰. پاره شدن لوله و اتصالات درون دستگاه

واضح است که هر دستگاه و اجزای تشکیل دنده آن دارای یک عمر مشخصی است و قبل از اینکه دچار ایرادات سنگین یا مشکل ساز شود بهتر است قطعات جدیدی را جایگزین نمود. اگر سرویس‌های دوره‌ای را برای دستگاه پکیج در نظر نگیرید ممکن است پاره شدن لوله های درون دستگاه، اتفاقی نظیر سر ریز شدن آب پکیج، نشتی و چکه کردن آب را رقم بزند. معمولا ریزش آب از پکیج به علت پاره شدن لوله و اتصالات زمانی رخ می دهد که مدتی از عمر مصرفی دستگاه گذشته باشد.

۱۱. عدم آب بندی صحیح لوله و اتصالات

از دیگر علت‌های سر ریز شدن آب پکیج، آب بندی نادرست چپقی، زانو و شیلنگ پیسواری دستگاه است. در صورت زیاد بودن میزان نشتی، ضمن بستن و قطع جریان شیر ورودی ساختمان، باید تعمیر یا تعویض قطعه معیوب را هرچه سریعتر انجام داد دقت کنید که بستن شیر ورودی آب ساختمان ضروری است و در غیر اینصورت تعمیر و تعویض اتصالات امکان ناپذیر است. وقتی پکیج توسط تکنسین نصب می‌شود با ورود آب درون لوله‌ها متوجه این نکته خواهد شد که نشت آب در پکیج وجود دارد یا نه، در صورت نشتی و یا حتی چکه آب از پکیج تمامی اتصالات را آب بندی خواهد کرد. در هنگاه تحویل گرفتن پکیج باید کلیه این نکات را بررسی کنید تا در استفاده از این دستگاه دچار مساله نشت آب از زیر پکیج نشوید.

چه زمانی نشتی آب از پکیج و رادیاتور اتفاق می‌افتد؟

در مواردی که گفته شد علت های اصلی نشت آب از زیر پکیج و سر ریز شدن آب پکیج را بررسی کردیم اما نشتی آب تنها به پکیج در این سیستم محدود نمی شود و گاهی رادیاتورها نیز موجب نشتی و چکه کردن آب می‌شوند. برای رفع مشکل نشتی آب در رادیاتورها باید ابتدا علت را پیدا کرد و سپس به تعمیر آن پرداخت. اگر در بدنه رادیاتور سوراخ ایجاد شده باشد، با حذف پره آسیب دیده می‌توان از آب دادن و چکه کردن جلوگیری کرد. در مورد رادیاتورهای پره ای برخی اوقات نشتی از واشر بین دو پره است که با بازکردن رادیاتور و تعویض واشر یا سفت کردن پره ها نشتی آب بر طرف شود. دلیل دیگر مربوط به نشتی شیر رادیاتور یا اتصالات اطراف آن است. دقیقا مطابق با پکیج، رادیاتور هم به علت اینکه درون خود جریان آب را داراست سبب پوسیدگی و فرسودگی می‌شود در بیشتر مواقع اگر نشتی ها چکه ای باشند به مرور رسوب آب از ریزش آب جلوگیری می‌کند اما به طور کلی راه حل، تعویض اتصالات معیوب است.

علت نشتی آب از فیلتر پکیج چیست؟

معمولا زمانی که سیستم قدیمی موتورخانه را در ساختمان قطع می‌کنند و تصمیم می‌گیرند از پکیج برای آب گرم مصرفی استفاده کنند توصیه می‌شود تا لوله کشی‌های قدیمی نیز تعویض شود به این علت که رسوبی که طی سالیان متمادی در لوله‌ها و رادیاتورها نشست کرده است سبب مشکلات جدی در دستگاه پکیج خواهد شد. برای جلوگیری از ورود این رسوبات و رسوب آب شهری به درون دستگاه یک فیلتر سختی گیر پلی فسفات در ورودی آب سرد به پکیج نصب می‌شود. این فیلترها برای وصل شدن به ورودی آب سرد پکیج دارای اتصال و واشر هستند، حال اگر واشر و مغزی اتصال دهنده فیلتر رسوب گیر به پکیج هرز و پوسیده شده باشد، خود می‌تواند علت ریزش آب از پکیج را سبب شود. برای تعمیر پکیج خود می توانید از کارشناسان کاردون کمک بگیرید.

علت نشت آب از پکیج ایران رادیاتور چیست؟

تقریبا تمامی دستگاه‌های پکیج از یک قانون پیروی می‌کنند و با اندکی تغییرات ناچیز به یکدیگر شباهت دارند. اما گاهی برخی از پکیج‌ها در برندهای مختلف دارای نقاط ضعف مشخص‌تری هستند در پکیج ایران رادیاتور معمولا این ایراد از دریچه دما و یا دیافراگم منبع انبساط سرچشمه می‌گیرد. وظیفه منبع انبساط در پکیج متعادل کردن میزان تغییرات فشار در مدار گرمایشی است که این کار را به کمک دیافراگم موجود در منبع انبساط انجام می‌دهد. اگر دیافراگم منبع انبساط مشکل پیدا کند، علت نشت آب در پکیج خواهد بود.

علت نشت آب از پکیج بوتان چیست؟

What is the cause of water leakage from the butane package

بیشترین گزارش خرابی در دستگاه پکیج بوتان به علت زنگ زدگی مبدل و پوسیدگی قطعات داخلی بوده است. در صورت اهمیت به سرویس‌های دوره‌ای در سال و همچنین قبل از زمستان و راه اندازی رادیاتورها تا مقادیر بسیاری می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

آیا نشتی و سر ریز شدن آب پکیج خطرناک است؟

دستگاه پکیجی که دچار نشتی و چکه کردن آب شده باشد ممکن است خسارات بسیاری را به بار آورد. امکان دارد با چکه آب از پکیج برد الکتریکی دستگاه دچار نقص شده و اتصال کوتاه در آن اتفاق افتد. این امر سبب سوختن و یا اتصالی در مدار می گردد. علاوه بر اینکه دستگاه پکیج با ورودی آب سرد و گاز سر و کاردارد به برق هم برای روشن شدن نیاز دارد ممکن است این نشت آب در پکیج به سیم کشی برق پریز اطراف پکیج نیز نفوذ کند. همچنین متناسب به جایی که پکیج شما قرار دارد و اینکه میزان نشتی آب چقدر گسترش یافته است، می‌تواند به فرش، کابینت مبلمان و سایر وسایل برقی آسیب برساند. نشتی آب در پکیج می‌تواند از میزان فشار آب دستگاه بکاهد در این صورت پکیج به درستی کار نکرده و عملکر آن با مشکل رو به رو می‌شود.

سوالات متداول

اگر آب از شیر اطمینان خارج می‌شود و قطع نمی‌شود، احتمالاً این قطعه دچار مشکل شده است و باید تعمیر یا تعویض شود.

فرسودگی و سوراخ شدن پره‌ها و لوله‌ها یا شل شدن اتصالات، می‌تواند علت چکه آب از رادیاتور پکیج باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها