لوگوی کاردون

پکیج هر چند وقت یکبار به سرویس نیاز دارد؟

How often does the package need service
فهرست محتوا

دستگاه پکیج در زندگی امروزه اهمیت بسیاری دارد. این دستگاه آب گرم بهداشتی را برای مصرف در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در فصول سرد سال نیز کمک به گرم کردن محیط می‌کند. نگهداری از این دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که با کمترین ایراد امکان عدم دسترسی به آب گرم و گرما در محیط زندگی وجود دارد. بهترین روش برای جلوگیری از خرابی‌هایی که معمولا هزینه‌های گزافی را به همراه دارند این است که به سرویس‌های دوره‌ای برای دستگاه پکیج اهمیت بدهیم. در این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به اهمیت سرویس‌های دوره‌ای برای پکیج پرداخته‌ایم.

سرویس پکیج چیست؟

What is the package service

در یک سرویس دقیق و منظم برای پکیج از خرابی و عیب‌های احتمالی قبل از آنکه وارد مراحل پیچیده و هزینه‌ساز شود جلوگیری خواهد شد. تکنسین متخصص با چک کردن روند کار پکیج و قطعات مهم می‌تواند شما را در وضعیت خرابی‌ها قرار دهد. از این جهت قبل از آنکه به قطعات دیگر آسیبی وارد شود از خرابی گسترده تر جلوگیری می‌شود.

مزایای سرویس دوره‌ای پکیج

از مزایای سرویس دوره ای پکیج: صرفه جویی در هزینه‌ها، عمر طولانی‌تر دستگاه و خرابی‌های کمتر است.

بهترین زمان سرویس پکیج چه زمانی می‌باشد؟

سرویس دستگاه پکیج بهتر است که هرچند ماه یکبار انجام شود یعنی زمان سرویس پکیج هر شش ماه یکبار است. تا در صورت وجود هرگونه ایراد و مشکل احتمالی در دیگر قطعات، آن خرابی مشخص شده و سریعتر بر طرف شود. در واقع پیشنهاد می‌شود تا یکبار در ابتدای فصل سرد سال با کمک گرفتن از یک متخصص سیستم گرمایشی را راه اندازی کنید و تمامی موارد از جانب تکنسین بررسی شود و یکبار هم زمانی که تصمیم به قطع کردن سیستم گرمایش پکیج می‌کنید.

سرویس پکیج شامل چه مواردی می‌شود؟

برای اینکه از اهمیت سرویس دوره‌ای پکیج آگاه شویم نیاز است تا بدانیم دقیقا چه چیزهای در یک سرویس دوره‌ای توسط متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه مهمترینِ این موارد را از نظر می‌گذرانیم.

۱. بررسی مبدل اصلی

مبدل پکیج قطعه ایست که به ‌صورت هم ‌زمان آب گرم مصرفی و آب رادیاتورها را گرم می‌کند. خرابی مبدل ارتباط مستقیمی با گرم نشدن آب پکیج دارد. با بررسی این قطعه از خرابی احتمالی اینکه تنها فقط آب گرم موجود باشد و رادیاتورها سرد و یا برعکس، جلوگیری می‌شود.

۲. کنترل منبع انبساط

مبنع انبساط از دو پوسته فلزی تشکیل شده است. درون آن یک دیافراگم لاستیکی قرار دارد که از یک سمت به آب مدار گرمایش متصل است و طرف دیگر از گاز بی اثر مانند نیتروژن با فشار 1 بار پر می‌شود. وظیفه‌ی منبع انبساط پکیج تعادل فشار آب درون سیستم است به این صورت که اگر فشار آب سیستم زیاد شود، فشار اضافه وارد منبع انبساط شده و اگر سیستم با کاهش فشار روبه رو شود این کاستی را منبع انبساط جبران کرده و فشار لازم را برقرار می‌کند و آب مورد نیاز سیستم با فشار مطلوب وارد چرخه مدار می‌شود. کنترل منبع انبساط در سرویس‌های دوره‌ای از عدم تنظیم فشار در پکیج جلوگیری می‌کند. برای رفع مشکلات پکیج خود می توانید از سرویس تعمیر پکیج کاردون استفاده کنید.

۳. نظافت پمپ و هواگیری خودکار

هنگامی که آب گرم توسط پکیج تولید شد و در لوله‌های کف و رادیاتورها جریان یافت، حرارت خود را به محیط داده و سرد می‌شود. حال این آب سرد بایستی دوباره به پکیج برگردد، گرم شود و در لوله‌ها جریان پیدا کند. این چرخه با عملکرد قطعه‌ای به نام پمپ پکیج تکمیل می‌شود. این پمپ، آب گرم را در رادیاتورها به حرکت درآورده و از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتورها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، اگر فشار آب گرم کم باشد، پمپ پکیج فشار را بالا می‌برد تا گردش آب به صورت یکسان و یکنواخت صورت گرفته و فضا سرد نشود. اگر پمپ پکیج دچار رسوب گرفتگی شود، در دراز مدت گریپاژ کرده و دیگر توانایی به جریان انداختن آب را نخواهد داشت. توجه کنید که اگر مدت زمان طولانی از پکیج استفاده نکنید، املاح آب می‌تواند درون پمپ رسوب کند و سبب خرابی شود. همچنین پکیج های دیواری هر سال باید هواگیری و سرویس شوند . زیرا به مرور زمان هوا وارد لوله ها شده و باعث عدم کارکرد صحیح و ایجاد صدا خواهد شد. بنابراین با سرویس دوره‌ای پکیج توسط تکنسین هم به نظافت پمپ رسیدگی می‌شود و هم از عدم وجود هوا در پمپ مطمئن می‌شوید.

۴. اطمینان و بررسی تمیز بودن فیلتر

Ensure and check that the filter is clean

فیلتر پکیج در داخل مبدل پکیج دیواری و در مسیر آب گرم نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن جلوگیری از چسبیدن سختی آب یا رسوب به قطعاتی که در مسیر آب قرار دارند است. وقتی رسوب داخل لوله‌ها جمع می‌شود آب گرم در لوله‌ها کاهش دما پیدا می‌کند و دستگاه برای گرم کردن آب مصرفی باید انرژی بیشتری را صرف کند. به همین دلیل این امر می‌تواند باعث سوختن و حتی از کار افتادن منبع و برخی قطعات شود. اهمیت به بهترین زمان سرویس پکیج موجب می‌شود از تمیز بودن فیلتر پکیج اطمینان حاصل کنید.

۵. رسوب زدایی در سرویس پکیج و رسوب گیری مبدل

رسوب گیری پکیج و مبدل از جمله اقدامات مهم و ضروری هستند که پیش از به راه انداختن شوفاژها باید به فکر آن باشید. اگر افت فشار آب گرم را احساس کردید یا زمان زیادی برای گرم شدن آب نیاز بود، حتما به رسوب زدایی پکیج و مبدل نیاز دارید. رسوب گیری سرویس کامل پکیج باید به صورت تخصصی انجام شود و نمی‌توان آن را به افراد بی تجربه سپرد. زیرا اگر رسوب گیری پکیج به درستی انجام نشود ، باعث گرفتگی و حرکت رسوب به قسمت‌های دیگر شده و مجبور خواهید شد یکبار دیگر هزینه رسوب گیری پکیج را بپردازید. رسوب گیری پکیج و مبدل را جدی بگیرید، زیرا حتی ممکن است پکیج و شوفاژ‌ها را کاملا از کار بیندازد و شما را وادار به تعمیر پکیج نماید.

۶. بررسی عدم نشتی شیر در پکیج

پکیج از جمله دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که دارای چندین شیر برای ورودی و خروجی آب به سیستم است. با توجه به اینکه این شیرآلات بنا به این دلیل که در معرض جریان آب هستند امکان دارد به سبب پوسیدگی یا نصب نامناسب دچار نشتی در پکیج شوند. این شیرآلات اعم از: شیر اطمینان، شیر برقی، شیر سه طرفه، شیر پرکن و شیر دو طرفه است. سرویس کامل پکیج برای جلوگیری از نشتی و خرابی در این شیرآلات توسط متخصص مربوطه صورت می‌گیرد.

۷. بررسی مبدل ثانویه در دستگاه‌های دو مبدله

در دستگاه‌های دو مبدله، یک مبدل به نام مبدل ثانویه یا صفحه‌ای وجود دارد. وظیفه مبدل اصلی یا اولیه گرم کردن آب مدار گرمایش و وظیفه مبدل صفحه ای یا ثانویه گرم کردن آب مصرفی است. مبدل اصلی گرمای خود را مستقیما از شعله‌های مشعل می‌گیرد و آب را گرم می‌کند و سپس آب گرم شده به داخل مبدل ثانویه هدایت شده و آن را گرم خواهد کرد و دوباره به مبدل اصلی برگشت داده می‌شود. به عبارت دیگر مبدل اصلی گرمای خود را مستقیما از شعله های مشعل گرفته و مبدل ثانویه گرمای خود را از آب گرم مبدل اصلی می‌گیرد. مبدل‌های ثانویه در دستگاه‌های دو مبدله جای مبدل‌های بزرگ کویلی و دوجداره را به خوبی پر کرده‌اند اما به علت کم بودن فاصله بین صفحات داخلی آنها احتمال گیر کردن رسوب و مواد زائد وجود دارد و لذا باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود مواد معلق به داخل این مبدل در نظر گرفته شود. توجه به بهترین زمان سرویس پکیج دیواری یکی از همین تمهیدات است.

۸. بررسی دودکش و فن پکیج

تمامی پکیج‌ها دارای فن و دودکش نیستند، معمولا آن دسته از پکیج‌هایی که در داخل آشپزخانه نصب می‌شوند از نوع بدون فن هستند، اما منظور ما در این قسمت پکیج‌هایی است که دارای فن و دوکش هستند و همچنین نصب آنها در فضای باز صورت گرفته است. وظیفه فن در پکیج خارج کردن دود از داخل سیستم احتراق، کمک به بهتر سوختن شعله پکیج، امنیت بالای پکیج ، جلوگیری از آتش سوزی و خفگی در اثر گاز دی اکسید کربن و جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دما در منطقه احتراق پکیج است. دود و گاز ناشی از کارکرد پکیج از طریق دودکش از دستگاه خارج می‌شود. یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی پکیج این است که دود به درستی از سیستم احتراق خارج نشده و شعله را خاموش می‌کند. با در نظر گرفت سرویس دوره ای پکیج یا بهتر است بگوییم اهمیت به بهترین زمان سرویس پکیج دیواری می‌توان تا حد بسیاری از وقوع چنین اختلالی جلوگیری کرد. سرویس مجموعه فن پکیج در واقع شامل سرویس خود فن و کلیه قطعاتی که به نحوی با اگزوست فن تخلیه دود پکیج در ارتباط هستند صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر سرویس و شستشوی پروانه فن پکیج و تمیز کردن و بررسی سالم بودن شیپوری فن و همچنین دو شیلنگه کردن و تمیز کردن شیلنگ‌های فن پکیج و بررسی سلامت پرشر سوئیچ هوا و در نهایت بررسی و تعویض (در صورت نیاز) لاستیک های صداگیر فن پکیج است.

۹. عملکرد مدار گرمایشی

وقتی از مدار گرمایشی پکیج صحبت می‌کنیم تقریبا بیشتر قطعات آن را در بر می‌گیرد. این مدار دارای: رله، ترانس تغذیه، ترمیستور، فلوسوئیچ، NTC یا سنسور حرارتی، گیج دما و فشار و سیستم ضد یخ پکیج است. عملکرد مدار گرمایشی دستگاه پکیج به این قطعات و مواردی که در این متن پیش تر گفتیم خلاصه می‌شود. سرویس‌ کامل پکیج در واقع بررسی عملکرد مدار گرمایشی پکیج است. در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم گرمایشی تولید آب گرم با مشکل مواجه خواهد شد.

۱۰. هواگیری

معمولا در زمان راه اندازی پکیج در زمستان برای گرم کردن رادیاتورها امکان محبوس شدن هوا داخل مدار پکیج و همچنین رادیاتورها وجود دارد. دقت کنید که اگر این هوا کم و ناچیز باشد به طور اتومات از محلی در پکیج خودکار خارج می‌شود. اما اگر مقدار آن زیاد و قابل توجه باشد از مدار پکیج خارج شده و به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود و در نتیجه تعدادی از رادیاتورها نیمی گرم یا کلا سرد خواهند بود. با هواگیری در سرویس دوره‌ای پکیج می‌توان رادیاتورها را به دمای مطلوب رساند و مشکل سرد بودن رادیاتورها برطرف می‌شود.

۱۱. تنظیم حرارت پکیج

درجه پکیج به ولوم پلاستیکی گفته می‌شود که توسط آن قادر به تنظیم دمای پکیج هستید. البته روی پانل پکیج معمولا دو ولوم قرار دارد که یکی برای آب گرم مصرفی و دیگری برای تنظیم دمای رادیاتورها است. در پکیج‌های دیجیتال با چرخاندن ولوم روی نمایشگر عدد تنظیم شده نمایش داده می‌شود و دقیقا خواهید دانست دما روی چه عددی تنظیم شده است ولی در پکیج آنالوگ متأسفانه تشخیص عدد دمای تنظیم شده می‌بایست به صورت حدسی و تجربی صورت بگیرد. میزان دمای پکیج در زمستان و تابستان متفاوت است، ضمن اینکه امکان دارد با برهم خوردن تنظیمات دمای پکیج در تولید آب گرم و گرمایش رادیاتورها اختلال وارد شود. بهترین زمان سرویس پکیج در واقع همان 6 ماه یکبار و در تغییر فصل صورت می‌گیرد در سرویس دوره‌ای پکیج، تکنسین حرارت پکیج را با توجه به فصل تنظیم و یا ایرادات آن را بر طرف می‌کند.

۱۲. کنترل فشار آب

فشار آب یا همان بار پکیج به طور معمول توسط عقربه مانومتر موجود بر روی پکیج نشان داده می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که فشار آب بین 1 تا 2 تنظیم شود و بهترین حالت آن این است که عقربه بار بر روی 1.5 باشد. بالاتر بودن بار پکیج از عدد 2 نشان‌دهنده فشار بالای آب است که می‌تواند به دلیل رسوب‌گیری قطعات داخلی و خرابی شیرهای پکیج اتفاق بیفتد. وجود نشتی در لوله‌ها، مبدل و مدارهای گرمایشی نیز می‌تواند فشار آب را از عدد 1 پایین‌تر بیاورد و مشکل ایجاد کند. کنترل فشار آب در سرویس دوره‌ای پکیج از این مساله نیز جلوگیری خواهد کرد.

چگونه از رسوب در پکیج جلوگیری کنیم؟

How to prevent precipitation in the package

اولین عامل در رسوب پکیج سختی آب منطقه است. هر چقدر املاح موجود در آب منطقه بیشتر باشد مسیرهای آب در پکیج رسوب خواهند گرفت. اولین نکته برای جلوگیری از ایجاد رسوب در پکیج استفاده از دمای آب پایین‌تر است هر چقدر بتوانیم از دمای آب پایین‌تر در دستگاه استفاده نماییم یعنی زیر 70 درجه، جرم‌گیری مبدل‌ها و مسیر آب کمتر خواهد بود. همچنین برای جلوگیری از ایجاد رسوب می‌توان از فیلترهای سختی‌گیر پکیج استفاده نمود.

سرویس دوره‌ای با سرویس کامل پکیج تفاوت دارد؟

در واقع سرویس دوره‌ای طی یک دوره مشخص یا بهترین زمان سرویس پکیج یعنی هر 6 ماه یکبار صورت می‌گیرد. در این سرویس دوره‌ای پکیج یک بررسی کلی و سرویس کامل توسط تکنسیت انجام شده و تمامی مواردی که در این مطلب نام برده شد چک می‌شود.

سوالات متداول

در سرویس دوره‌ای پکیج تمام قطعات اصلی دستگاه و عملکرد آنها بررسی می‌شود و کارهایی نظیر تنظیم دما، فشار، بررسی دودکش و فن، رسوب زدایی در آن انجام می‌شود.

در صورتی که لوله‌ها و مبدل پکیج رسوب گرفته باشد، باید رسوب‌زدایی شود. این عمل توسط تکنسین متخصص در زمان سرویس دوره‌ای انجام می‌شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nader
1 سال قبل

سرویس پکیج اگر سالیانه انجام بشه مشکلی داره؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  nader
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
بهتر هست که سرویس پکیج هر ۴ الی ۶ ماه انجام بشه.