لوگوی کاردون

نحوه نگهداری صحیح از تلویزیون LED و LCD

How to properly maintain LED and LCD TV

آنچه در این مطلب خواهید خواند

همه ما عاشق یک دورهمی شبانه برای تماشای یک فیلم خوب یا فوتبالی هیجان‌انگیز در تلویزیون به همراه یک کاسه پاپ کورن هستیم. اما بدترین حالت این است که تلویزیون در حین تماشای فیلم یا فوتبال از کار بیفتد. برای جلوگیری از این پیشامد باید روش‌های نگهداری درست تلویزیون را بدانید.
با دانستن نحوه مراقبت تلویزیون  LED و LCD به روش درست، می‌توانید سال‌ها از تماشای فیلم در آن لذت ببرید. همچنین در هزینه تعمیر و تعویض قطعات جدید صرفه‌جویی خواهید کرد و از همه مهم‌تر، عمر تلویزیون گران‌قیمت خود را افزایش خواهید داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های افزایش عمر مفید تلویزیون‌ها و طریقه نگهداری تلویزیون، با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید.

نکات مهم در مراقبت و نگهداری از تلویزیون

Important points in the care and maintenance of the television

آیا می‌دانستید که بزرگ‌ترین دشمن هر تجهیزات الکترونیکی، گرد و غبار است؟ گرد و غبار می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه در تلویزیون شود و آسیب‌های غیرقابل تعمیر به صفحه نمایش آن برساند. بسیاری از مواقع، ساده‌ترین کارها مانند از برق کشیدن تلویزیون قبل از خواب، خرید یک محافظ ولتاژ منبع تغذیه و گردگیری به‌موقع می‌تواند عمر مفید تلویزیون شما را افزایش دهد. رعایت 5 روش زیر می‌تواند عمر مفید تلویزیون شما را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

۱) خاموش کردن تلویزیون به شکل کامل

طول عمر متوسط یک تلویزیون بسته به روش استفاده و نحوه نگهداری درست آن، بین 4 تا 10 سال (تقریبا 40 هزار تا 10 هزار ساعت) متغیر خواهد بود. بنابراین خاموش کردن کامل تلویزیون یکی از ساده‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید برای افزایش طول عمر آن انجام دهید.
بسیاری از مردم به اشتباه تلویزیون خود را در حالت استندبای قرار می‌دهند. این در حالی است که روشن نگه داشتن تلویزیون تنها به مدت 3 ساعت در حالت استندبای می‌تواند به معنای استفاده هزار ساعته از آن در سال باشد.
بنابراین زمانی که از تلویزیون خود استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم آن را کاملا خاموش کنید و در حالت آماده به کار باقی نگذارید. با جدا کردن دستگاه از برق، علاوه بر نحوه مراقبت تلویزیون به شیوه درست می‌توانید تا حد زیادی در قبض برق خود نیز صرفه‌جویی کنید.

۲) نپوشاندن سیستم تهویه تلویزیون

ایجاد گرمای بیش از حد در تلویزیون می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را آن ایجاد کند. یکی از روش‌های پیشگیری از ایجاد گرمای بیش از حد، این است که به دستگاه خود اجازه دهید نفس بکشد. این کار با قرار دادن تلویزیون روی یک پایه مناسب برای تهویه کافی و رفت و آمد هوا امکان‌پذیر خواهد شد. همچنین بین پشت تلویزیون و دیوار یا هر سطح دیگری، حداقل 10 سانتی‌متر فاصله بگذارید.
بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنند. اما نصب نادرست دستگاه روی دیوار می‌تواند عاملی برای گرم شدن بیش از حد تلویزیون شما باشد. همچنین به عنوان یک قاعده کلی، تهویه و منافذ تلویزیون نیز هرگز نباید پوشانده یا مسدود شوند. بنابراین انداختن رومیزی‌های تزئینی روی دستگاه یا قرار دادن هر شی دیگری که هواکش تلویزیون را بپوشاند، کار اشتباهی در مراقبت و نگهداری از تلویزیون خواهد بود.

۳) استفاده از محافظ یا تنظیم کننده ولتاژ

Turn off the TV completely

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا محافظ برق یا تنظیم‌کننده ولتاژ برای تلویزیون شما ضروری است یا خیر؟. بله چنین دستگاهی به عنوان یک راه ارزان برای محافظت از تلویزیون شما در برابر آسیب‌های تصادفی برق شهری عمل می‌کند. بسیاری از مردم، تلویزیون خود را مستقیما به برق متصل می‌کنند، اما این کار نمی‌تواند تضمین‌کننده محافظت در برابر مشکلات بالقوه و خطرناک الکتریکی باشد.
تنظیم‌کننده ولتاژ، در برابر نوسانات برق شهری محافظت ارائه می‌دهد و برای محافظت از اجزای الکترونیکی، ولتاژ بالا را در خط برق AC مسدود می‌کند. به طور کلی، هرچه محافظ برق شما ژول بیشتری ارائه کند، بهتر است. زیرا بدان معنا است که تلویزیون شما می‌تواند انرژی ناشی از یک نوسان بزرگ یا نوسانات کوچک‌تر را قبل از تبدیل شدن به یک نگرانی بزرگ، دفع کند. ما یک محافظ برق با ویژگی خاموش شدن خودکار و خروجی‌های کافی را برای همه ابزارهای الکترونیکی شما پیشنهاد می‌کنیم.
تنظیم‌کننده‌های ولتاژ AC ورودی را می‌گیرند، آن را تثبیت و سپس به تلویزیون وارد می‌کنند. این کار می‌تواند ولتاژ بهبودیافته و قابل اعتمادتری را به یک سیستم صوتی و تصویری ارائه دهد. اغلب تنظیم‌کننده‌های ولتاژ اتوماتیک حاوی محافظ‌های ولتاژ داخلی نیز هستند. بنابراین نگهداری درست از تلویزیون بدون خرید یک محافظ خوب نمی‌تواند کامل باشد.شما عزیزان برای دریافت خدمات حرفه‌ای و تعمیرات تلویزیون می‌توانید با کاردون تماس بگیرید.

۴) تمیز کردن تلویزیون به صورت مداوم

گرد و غبار و سایر زباله‌ها به دلیل الکتریسیته ساکن تلویزیون به راحتی روی صفحه آن جمع می‌شوند. اگر اجازه دهید گرد و غبار برای مدتی طولانی روی تلویزیون شما جا خوش کند، ممکن است با یک مشکل بزرگ روبه‌رو شوید. بنابراین مهم است که تلویزیون و محیط اطراف آن را از گرد و غبار تمیز و پاک نگه دارید تا هم تلویزیون به خوبی تهویه شود و هم از تشکیل رسوبات روی آن جلوگیری گردد.
در عین حال، تلویزیون خود را خیلی نزدیک به زمین قرار ندهید تا گرد و غبار کمتری روی آن بنشیند. کنار اجاق‌های گاز و گرمای زیاد نیز مکان ایده‌آلی برای قرار گرفتن تلویزیون شما نیست. زیرا عاملی مانند گرما نیز می‌تواند طول عمر تلویزیون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
پیشنهاد می‌کنیم تلویزیون خود را به طور مرتب و با یک پارچه میکروفیبر تمیز نمایید و با ماده شوینده ملایم و مخصوص صفحه تلویزیون، پاک کنید. هفته‌ای یک‌بار می‌تواند برای زدودن گرد و غبار از روی تلویزیون کافی باشد، البته این میزان به محل قرارگیری دستگاه بستگی دارد. مثلا اگر تلویزیون شما نزدیک به یک پنجره باشد که مرتبا باز می‌شود، احتمالا هر روز باید نسبت به گردگیری اقدام کنید. شرایط نگهداری تلویزیون در افزایش طول عمر مفید آن، بسیارموثر است.
توجه کنید که هرگز مایع شیشه پاک کن را به صورت مستقیم روی صفحه تلویزیون اسپری نکنید. اگر لکه‌ها با دستمال خشک تمیز نشد، کمی مایع را روی دستمال اسپری کنید و از آن برای تمیز کردن صفحه تلویزیون استفاده کنید.

۵) تنظیم صحیح کنتراست و روشنایی تلویزیون

Adjust the contrast and brightness of the TV correctly

تنظیم کنتراست و سطح روشنایی به شکل صحیح می‌تواند در افزایش عمر تلویزیون شما بسیار اثربخش باشد. تلویزیون‌ها معمولا به صورت پیش‌فرض برای روشنایی در سطح فروشگاه تنظیم می‌شوند. بنابراین هنگامی که آن را می‌خرید، باید سطح کنتراست و روشنایی تلویزیون را نسبت به میزان نور خانه خودتان تنظیم نمایید. دقت کنید که هرچه کنتراست و روشنایی تلویزیون بیشتر باشد، مجبور است از قدرت بیشتری استفاده کند. این امر به مرور زمان باعث کاهش طول عمر تلویزیون شما خواهد شد.
به همین دلیل، توصیه می‌کنیم کنتراست و روشنایی را متناسب با نور اتاقی تنظیم کنید که تلویزیون در آن قرار دارد. بسیاری از تلویزیون‌های مدرن مانند LCD و LED دارای ویژگی‌های نور و کنتراست از پیش تنظیم‌شده مانند «حالت فیلم» یا «اتاق تاریک» هستند. استفاده از این تنظیمات پیش‌فرض به جای تنظیم به صورت دستی می‌تواند راهکار بهتری باشد.
روش درست نگهداری تلویزیون ال ای دی با نور و کنتراست طبیعی است. بنابراین حتما از نور زیاد اجتناب کنید، چرا که هم تلویزیون و هم چشمان خودتان آسیب می‌بیند. در عین حال، قبض برق نیز افزایش خواهد یافت.

روش صحیح نگهداری از تلویزیون LED و LCD

تلویزیون‌های هوشمند LED و LCD به شما این امکان را می‌دهند که هنگام تماشای محتوای درخواستی در وب‌سایت‌هایی نظیر فیلیمو، مکث کنید. اما اگر تلویزیون هوشمند خود را برای مدت طولانی در حالت مکث قرار دهید، ممکن است به پیکسل‌های صفحه نمایش شما آسیب برسد. وضعیتی که از آن با عنوان سوختگی صفحه نمایش یاد می‌شود.
اگر این مشکل بروز کند، یک تصویر دائمی و شبح‌وار را در پس‌زمینه تصویر اصلی مشاهده خواهد شد. مدل‌های اخیر OLED فناوری پیشرفته‌ای دارند که از این مشکل جلوگیری می‌کند، اما باز هم نباید در این باره ریسک کنید. بهتر است کانال‌ها را به صورت دوره‌ای عوض کنید تا از به جا ماندن آرم‌های ثابت شبکه‌ها در صفحه‌نمایش تلویزیون جلوگیری شود.
در عین حال، بهتر است تلویزیون هوشمند خود را به ویژه در ساعات روز با حالت «صرفه‌جویی مصرف انرژی» تماشا کنید. این کار، انرژی مصرفی را به حداقل می‌رساند و درنتیجه، استهلاک قطعات داخلی دستگاه را کاهش می‌دهد.
همچنین در اکثر تلویزیون‌های هوشمند فعلی، نیازی به نصب برنامه‌ها از طریق روش ساید لود وجود ندارند. زیرا تقریبا تمام برنامه‌های مورد نیاز شما در فروشگاه‌های معتبر تلویزیونی مانند گوگل اپ استور موجود هستند. وقتی برنامه‌ها را به روش ساید لود نصب می‌کنید، خطر نفوذ بدافزار به پردازنده تلویزیون شما وجود خواهد داشت. سایر روش‌های درست نگهداری تلویزیون LED و LCD مشابه با 5 روش ذکرشده در ابتدای همین مطلب هستند.

چگونه از داغ شدن تلویزیون جلوگیری کنیم؟

How to prevent the TV from overheating

داغ شدن تلویزیون مشکلی است که توسط کاربران زیادی به کاردون گزارش می‌شود. گرمای بیش از حد می‌تواند برای همیشه به تلویزیون آسیب برساند. بارزترین نشانه گرمای بیش از حد، خاموش شدن ناگهانی آن است یا اینکه تلویزیون دیگر نمی‌تواند به درستی کار کند.
اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که تهویه تلویزیون مناسب باشد. در این حالت، رفع گرمای بیش از حد و داغ شدن تلویزیون تنها نیاز به یک گردگیری ساده دارد. اگر به بدنه پشتی تلویزیون نگاه کنید، با شیارهایی مواجه می‌شوید که به عنوان تهویه تلویزیون عمل می‌کنند. پوشیده شدن این شیارها با گرد و غبار یا هرگونه شی خارجی می‌تواند به داغ شدن تلویزیون منجر شود. سعی کنید تلویزیون را به صورت دوره‌ای و مرتب تمیز کنید.
از سوی دیگر، برخی افراد تلویزیون خود را در جایی از خانه نگه می‌دارند که نور خورشید مستقیما به آن می‌تابد. این در حالی است که نور خورشید می‌تواند آسیب زیادی به تلویزیون وارد کند. این مشکل را با کشیدن پرده‌ها در هنگام روز یا جابه‌جایی تلویزیون به محلی دور از نور خورشید می‌توان به آسانی حل نمود. کاهش سطح کنتراست و روشنایی تلویزیون نیز می‌تواند چاره کار باشد.
با این حال، اگر مشکل داغ شدن تلویزیون با راهکارهای بالا حل نشد، احتمالا تلویزیون دچار یک نقص فنی شده است. حل چنین مشکلاتی تنها از عهده متخصصان پرتجربه برمی‌آید. تکنسین‌های کاردون می‌توانند مشکل داغ شدن تلویزیون شما را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنند.

سوالات متداول

بله در زمان‌هایی که از تلویزیون استفاده نمی‌کنید، مخصوصا هنگام خواب، بهتر است برق تلویزیون را قطع کنید. با این کار هم استهلاک تلویزیون را کاهش می‌دهید و هم در مصرف برق صرفه‌جویی خواهید کرد.

کولرها دو چیز یعنی سرمای شدید و رطوبت را آزاد می‌کنند که می‌توانند به تلویزیون آسیب برسانند. دمیدن مداوم هوای سرد به تلویزیون می‌تواند از طریق دریچه‌های آن به سخت‌افزار داخلی نفوذ کند و به آن آسیب برساند. بنابراین بهتر است از وزیدن مستقیم باد کولر به تلویزیون جلوگیری شود.

بله کار درستی است، زیرا این برچسب فقط برای محافظت از تلویزیون در هنگام حمل و نقل وجود دارد و قطعا کیفیت تصویر را کاهش خواهد داد. اگر برچسب محافظ تلویزیون را جدا نکنید، در معرض خطر چسبیدن محکم، اعوجاج بیشتر در اثر گرما و مشکلات دیگر قرار خواهد گرفت. پس از شر آن خلاص شوید!

از آنجایی که اکثر ما زیاد تلویزیون تماشا می‌کنیم، این وسیله به مدت زیادی کار می‌کند. ساعت‌های روشن ماندن یک تلویزیون در روز به میزان کیفیت و مدرن یا قدیمی بودن آن بستگی دارد. اما به طور کلی، بهتر است از تلویزیون به مدت بیش از 10 ساعت متوالی استفاده نشود. استراحت دادن دو ساعته به تلویزیون پس از هر 10 ساعت استفاده از آن، ایده خوبی خواهد بود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
11 ماه قبل

با سلام ببخشید صفحه تلویزیون رو با دستمال عینک میشه تمیز کرد؟

هلما فومنی
10 ماه قبل

برای تمیز کردن تلویزیون از چه موادی استفاده کنیم؟