لوگوی کاردون

تلویزیون LED یا LCD کدام انتخاب بهتری است؟

LED or LCD TV which is a better choice

آنچه در این مطلب خواهید خواند

این روزها سرعت رشد تکنولوژی به قدری بالا رفته است که هر سال شاهد معرفی محصولات جدید در حوزه‌های مختلف هستیم. وضع در دنیای تلویزیون‌ها نیز همین گونه است؛ تکنولوژی‌های مختلف تلویزیون با سرعت بالا معرفی می‌شوند؛ در حالی که هنوز تلویزیون‌های نسل‌های قبل در بازار موجود هستند. حتما بسیاری از افراد این سوال را در ذهنشان داشته باشند که فرق LED یا LCD در چیست و اگر قصد خرید داشته باشند می‌خواهند بدانند که تلویزیون LED یا LCD را بخرند؟

تلویزیون LED یا LCD؟

انتخاب در میان تلویزیون‌های گوناگون بسیار دشوار شده است. تلویزیون‌های LED در واقع نسل بعدی تلویزیون‌های LCD و به روز‌تر هستند و اگر واقعیتش را بخواهید شاید به سختی بتوانید تلویزیون LCD در بازار پیدا کنید.

در ابتدا باید بدانید که تلویزیون‌های ال ای دی مشابه همان تلویزیون‌های ال سی دی هستند؛  اما با این تفاوت که تلویزیون‌های LED از تکنولوژی لامپ‌های LED به عنوان بک‌لایت استفاده می‌کنند ولی تلویزیون‌های LCD از لامپ فلورسنت در تولید نور بهره می‌برند.

با شناخت از ویژگی‌های تلویزیون LED و LCD و مقایسه این دو محصول با یکدیگر می‌توان متوجه شد که تلویزیون‌های ال‌سی‌دی بهتر است یا ال ای دی؟ در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید و بهترین و مناسب ترین تلویزیون را خریداری نمایید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت تلویزیون‌های LED با LCD بپردازیم و آنها را از لحاظ معیارهای مختلف مانند تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون LCD و LED، تفاوت مصرف انرژی تلویزیون LCD و LED و تفاوت در زاویه دید تلویزیون LCD و LED و موارد دیگر بررسی کنیم و در پایان شما به طور کامل تفاوت این دو آشنا می‌شوید و می‌توانید تصمیم بگیرید که تلویزیون LCD یا LED  بخرید؟

What is the difference between LCD and LED TV technology

تکنولوژی تلوزیون LCD و LED چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تکنولوژی اصلی در صفحه نمایش تلویزیون‌های LCD و LED با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. هر دو از صفحه کریستال مایع یا Liquid Crystal Display استفاده می‌کنند. تنها تفاوت در این دو، منبع نور دستگاه یا بک لایت است.

تلویزیون ال سی دی یا LCD (Liquid Crystal Display) از تکنولوژی کریستال مایع استفاده می‌کند. در این نوع تلویزیون، یک لایه نازک از کریستال مایع بین دو لایه شیشه قرار دارد. وقتی برق به تلویزیون متصل می‌شود، کریستال مایع به شکل‌های مختلف، خمیده یا راست می‌شوند. نور پس زمینه از طریق لامپ‌های فلورسنت از کریستال مایع عبور می‌کند و سپس از طریق فیلترهای مختلف به رنگ‌های مختلف تبدیل می‌شود و تصویر ساخته می‌شود.

تلویزیون ال ای دی یا LED (Light Emitting Diode) نیز از تکنولوژی نورپردازی با دیودهای الکترولومینسانس استفاده می‌کند. در این نوع تلویزیون، دیودهای الکترولومینسانس در قسمت پس زمینه تلویزیون قرار دارند و نور را به صورت مستقیم منتشر می‌کنند. این نور سپس از کریستال مایع عبور می‌کند و همانند مکانیسمی که در مورد LCD گفتیم، تصویر نمایش داده می‌شود.

با توجه به دو پاراگراف پیشین به تفاوت تصویری تلویزیون LCD و LED پی بردیم که تفاوت اصلی در این دو مدل تلویزیون لامپ یا نور پس زمینه تلویزیون است.

تفاوت کیفیت تصویر در تلویزیون LCD و LED

کیفیت و وضوح تصویر از آیتم های مهم در انتخاب و خرید تلویزیون است. بیشتر افراد در هنگام خرید تلویزیون به کیفیت تصویر توجه می کنند و این موضوع برایشان بسیار اهمیت دارد. در مقایسه تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی، می توان به تفاوت کیفیت تصویر در تلویزیون LCD و LED اشاره کرد.

وقتی در مقایسه تصویری تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی قرار می گیریم، باید گفت که سطح نمایش تیره با کنتراست بالا و دقت رنگ‌ها در تلویزیون های ال ای دی بیشتر است. همچنین صفحه نمایش ال ای دی با سرعت بالاتری به تغییرات تصویر پاسخ می‌دهد در اصطلاح نرخ به‌روزرسانی تصویر (Refresh Rate) بالاتری دارد و حرکت‌ها به صورت واضح و روان نمایش داده می‌شوند.

 اما زاویه دید تلویزیون های ال ای دی و ال ای سی دی، خیلی با هم تفاوتی بسیاری ندارند و در این مورد تفاوت ذچندانی دیده نمی شود و البته که این مسئله به کیفیت پنل مورد استفاده هم ارتباط دارد.

در تلویزیون‌های ال ای دی، کنتراست و زاویه دید و روشنایی بسیار بالا است و این تلویزیون‌ها توانایی نشان دادن تصاویر با رنگ مشکی با عمق زیاد را دارند.

در تلویزیون های ال ای دی، آرایه های لامپ در اطراف و پشت پنل قرار دارند که با روشن شدن آن‌ها نور به صفحه می‌تابد و تصویر ایجاد می‌شود. این لامپ‌ها اندازه بسیار کوچکی هم دارند و به همین خاطر، تلویزیون ال ای دی نازک‌تر است.

تفاوت مصرف انرژی تلویزیون LCD و LED

از مواردی که می‌توان در مقایسه دو نوع تلویزیون ال ای دی و ال سی دی به آن پرداخت، تفاوت مصرف انرژی تلویزیون LCD و LED است.

از آنجایی‌که لامپ‌های ال ای دی مصرف کمتری دارند، تلویزیون‌های ال ای دی هم کم مصرف‌تر هستند و در مقابل، تلویزیون‌های ال سی دی، مصرف انرژی بیشتری دارند.

از مزیت‌های تلویزیون‌های LED مصرف کمتر انرژی است تا جایی‌که در حدود 40% کاهش مصرف انرژی دارند. اما تلویزیون‌های ال سی دی LCD، در دسته تلویزیون‌های پرمصرف در انرژی قرار می‌گیرند.

تفاوت در زاویه دید تلویزیون LCD و LED

همان‌طور که در پاراگراف‌های پیشین اشاره شد، خیلی تفاوت در زاویه دید تلویزیون LCD و LED وجود ندارد اما از آنجایی‌که، تلویزیون‌های ال ای دی پیشرفته نوع ال سی دی هستند، مقدار زاویه دید هم تغییراتی داشته و بهتر شده است.

تلویزیون‌های LCD نمی توانند زاویه‌های کمتر از 30 درجه از لبه تصویر را پوشش دهند اما در تلویزیون‌های LED، این اندازه بهتر شده است و با تلویزیون‌های پلاسما رقابت می‌کند.

تصویر در تلویزیون ال ای دی در زوایای مختلف به صورت یکسان و با رنگ و روشنایی مناسب نمایش داده می‌شود.

تلویزیون LED برای بازی بهتر است یا LCD؟

در پاسخ به اینکه، LED برای بازی بهتر است یا LCD؟ باید گفت، حتما مانیتورهای ال ای دی برای بازی انتخاب بهتری است!

نور پس زمینه ال ای دی به عنوان استاندارد شناخته شده است که، باعث ساخت مانیتورهایی کم مصرف‌تر و نازک‌تر و با گرافیک بهتر شده است.

در انتخاب مانیتوری مناسب برای بازی، علاوه بر در نظر داشتن نور پس زمینه، عواملی چون، FreeSync و HDR را هم باید در نظر داشت و به آنها بسیار اهمیت داد. برای انجام تعمیرات تلویزیون خود می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید.

تفاوت اندازه در تلویزیون های LED و LCD

با توجه به اینکه در تلویزیون های ال ای دی لامپ های ال ای دی کارگذاشته شده است که اندازه کوچکی دارند، باریک‌تر هستند و صفحه نمایش هم نازک‌تر می شود. حال اگر ال ای دی ها در لبه نمایشگر، قرار بگیرند، صفحه نمایش نازک‌تری هم شاهد خواهیم بود. صفحه نمایش edge-lit LED به دلیل قرارگیری لامپ ها در لبه نمایشگر، بسیار نازک‌تر از دیگر مدل‌ها هستند.

مزایای تلویزیون ال ای دی نسبت به ال سی دی

  • تلویزیون‌های ال ای دی برق کمتری مصرف می‌کنند زیرا در آنها از لامپ‌های ال ای دی کم مصرف استفاده شده است.
  • عمر تلویزیون‌های ال ای دی به دلیل به کارگیری لامپ‌های ماندگارتر و قوی‌تر ال ای دی بیشتر است. در تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت استفاده شده است که عمر کمتری دارند.
  • زاویه دید در تلویزیون‌های ال ای دی از بالا، پایین، چپ و راست بهتر است و تصاویر واضح‌تر دیده می‌شوند.
  • ‌تلویزیون‌های ال ای دی دارای کنتراست بهتری هستند. تفاوت تاریک‌ترین جای تصویر با روشن‌ترین جای تصویر بسیار زیاد است و به همین دلیل رنگ‌ها واقعی‌تر دیده می‌شوند. رنگ‌های سفید و مشکی در تلویزیون ال ای دی بهتر نمایش داده می شوند.
  • وجود لامپ‌های ال ای دی در پس زمینه باعث ایجاد کنترل بهتری در روشن کردن تصاویر می‌شود.
  • پنل تلویزیون LED به دلیل کوچک بودن لامپ‌های LED، ضخامت کمی دارد.
  • وزن تلویزیون‌LED بسیار سبک است و به آسانی روی دیوار نصب می گردند.
  • تلویزیون های‌ LED دربرابر LCD درجه بروزرسانی بالاتری دارد، یعنی در هر ثانیه امکان نمایش تصاویر بیشتر وجود دارد.

 

در جدول زیر تفاوت‌های LED و LCD را  در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید.

 LCD

LED

شاخص مقایسه

ال سی دی چون از یک لامپ فلورسنت استافده می‌کند، کنتراست کمتری دارد.

ال ای دی به دلیل لامپ‌های جداگانه کنتراست بالاتری دارد.

کنتراست

زاویه دید کمتری به نسبت LED دارد.

زاویه دید در LED‌های Full Array بیشتر از LCD است، در حالی که در EDGE زاویه دید کمتر است.

زاویه دید

سرع پاسخگویی در LCD کمتر است.

سرعت پاسخگویی در LED به طور کلی بیشتر است.

سرعت پاسخگویی

ضخامت LCD بیشتر از LED است.

ضخامت تلویزیون‌های LED کمتر از LCD است.

ضخامت تلویزیون

مصرف انرژی آن بیشتر است.

مصرف انرژی کمتری دارد

مصرف انرژی

عمر کمتری دارد.

عمر بیشتری دارد.

عمر تلویزیون

همانطور که از جدول بالا متوجه می‌شویم، تلویزیون LED ارزش خرید بالاتری به نسبت تلویزیون‌‌های LCD دارند. ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان عمده تلویزیون تولید تلویزیون LCD را متوقف کرده‌اند و آن را به طور کامل با LED جایگزین کرده‌اند.

جمع‌بندی

به طور کلی، تلویزیون ال ای دی نسبت به ال سی دی کیفیت تصویر بهتری دارد، زمان پاسخگویی صفحه نمایش کمتری دارد، زاویه دید بزرگتری دارد و مصرف انرژی کمتری هم دارد؛ اما هزینه خرید تلویزیون ال ای دی معمولاً بیشتر است. در نهایت، انتخاب بین این دو نوع تلویزیون بستگی به نیاز و بودجه شما دارد.

سوالات متداول

تلویزیون ال ای دی دارای کیفیت تصویر بهتری است، زمان پاسخگویی صفحه نمایش کمتری دارد، زاویه دید بزرگتری دارد و مصرف انرژی آن بهینه می باشد. همچنین تلویزیون‌های ال ای دی برای بازی انتخاب بهتری هستند.

عمر تلویزیون‌های LED به دلیل استفاده از لامپ‌های ماندگارتر ال ای دی، بیشتر از تلوزیون های LCD است.

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها