لوگوی کاردون

تلویزیون oled یا qled کدام یک بهتر است؟

Which is better oled or qledtv

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کدام بهتر است تلویزیون qled یا oled؟

در دنیای تلویزیون ها دو تکنولوژی جدید رقیب هم هستند. این دو تکنولوژی که بسیار هم پر سر و صدا شده اند، qled و oled هستند. اما برای اینکه بدانیم، کدام بهتر است تلویزیون qled یا oled؟ باید از ویژگی ها و کاربرد هر دو تکنولوژی در دنیای تلویزیون ها بدانیم.

برای خرید و انتخاب تلویزیون، باید اطلاعات زیادی درباره مدل های تلویزیون داشته باشید تا بر اساس نیاز و بودجه خود، بهترین خرید را داشته باشید.

در این مقاله می خواهیم سراغ دو پنل موجود در بازار که بسیار هم سر و صدا داشته اند برویم و بدانیم، چه تلویزیونی بخریم و کدام بهتر است تلویزیون qled یا oled؟ همراه ما باشید!

qled یا oled کدام یک برای خرید مناسب تر است؟

qled or oled which one is more suitable to buy

برای اینکه بدانیم، qled یا oled برای خرید مناسب تر است؟ باید ابتدا درباره هر دو نوع پنل، اطلاعاتی داشته باشیم و شناخت خود را بیشتر کنیم. اینکه، بهترین رنگ مشکی را کدام پنل دارد؟، بهترین رنگ خاکستری را کدام پنل دارد؟، کدام پنل بیشترین روشنایی را دارد؟ و گستره‌ رنگی و حجم رنگ‌ ها در کدام پنل بهتر است؟ و یا زاویه دید کدام پنل بهتر است؟ می تواند در انتخاب ما از نوع دستگاه، تاثیر گذار باشد.

Qled چیست؟

Qled  مخفف واژه Quantum Light-Emitting Diode است. این بدان معنا می تواند باشد که تلویزیون های Qled، همان Led  هستند اما از لایه‌ای به نام کوانتوم دات استفاده می کنند تا، روشنایی و رنگ ها شارپ تر شود. این تکنولوژی برای اولین بار توسط کمپانی شناخته شده سونی مطرح گشت و در سال 2013 وارد بازار شد. در ادامه دیگر شرکت ها هم به تولید و فروش تلویزیون های Qled  پرداختند. شرکت هایی که تا به امروز به تولید و فروش تلویزیون های qled  پرداخته اند، سونی، سامسونگ، ال جی، های‌ سنس و تی ‌سی ‌ال هستند.

OLED چیست؟

در ادامه مطلب، qled یا oled برای خرید مناسب تر است؟ به شناخت و دریافت اطلاعات بیشتر از پنل OLED می پردازیم.

در همین ابتدا باید بگوییم که، OLED مخفف Organic Light-Emitting Diode است که مهم ترین ویژگی منحصر به فرد و خاصش این است که، دیود ساطع‌کننده نور Light-Emitting Diode هیچگونه ارتباطی به بک‌لایت LED ندارد. این ویژگی دقیقا چیزی بر خلاف پنل های LED و QLED است.

از دیگر ویژگی هایی که درباره تلویزیون های OLED می توان اقرار نمود، اشاره به پیکسل های آن است که، LED هایی بسیار کوچک هستند. این دیود ها این قابلیت را دارند که به تنهایی، نور و رنگ را تولید کنند.

پنل های OLED نیازی به بک لایت نداشته و هر پیکسل توانایی تولید نور خودش را دارد. این تلویزیون ها می توانند به تنهایی، پیکسل هایشان را خاموش کنند.

کمپانی‌های متعددی در حال حاضر پنل‌های OLED تولید می‌کنند. علاوه بر ال جی دیسپلی که حدود 50% پنل‌های OLED بازار را به خود اختصاص داده است، سونی، سامسونگ و شارپ نیز پنل‌های OLED تولید می‌کنند.

کیفیت تصویر در تلویزیون OLED بهتر است یا QLED؟

در ارتباط با اینکه؛ کیفیت تصویر در تلویزیون OLED بهتر است یا QLED؟ باید اظهار داشت، در OLED  به دلیل قابلیت LED ها برای روشنایی و خاموش شدن فردی، تلویزیون‌های OLED  توانایی نمایش تصاویر تیره ‌تر و رنگ ‌های عمیق تر را دارند. همچنین، زاویه دید عمودی و افقی در OLED بهبود یافته است و تصاویر همچنان، با کیفیت مناسب، در زوایای دید مختلف قابل مشاهده هستند.

اما تلویزیون‌های QLED قادر به تولید رنگ‌های بسیار روشن و طبیعی هستند. با این حال، در تصاویر تیره‌تر، کنتراست و عمق رنگ کمتری نسبت به OLED دارند. همچنین، زاویه دید در تلویزیون ‌های QLED ممکن است محدودتر باشد و در زوایای دید نامناسب، تصاویر ممکن است کمی تغییر کنند.

عمر پنل QLED و OLED

پنل‌های OLED توانایی خاموش شدن کامل پیکسل‌ها را دارند، که به طور معمول احتمال پیکسل سوختگی را افزایش می‌دهد و افت کیفیت تصویر در طول زمان می‌شود. به طور کلی، عمر پنل OLED معمولاً کمتر از QLED است.

در تلویزیون‌های QLED ،LED ها با نور پس زمینه روشن می‌شوند و نیاز به روشنایی بالاتر دارند. این می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تصویر در طول زمان شود. با این حال می توان گفت که، عمر پنل QLED بیشتر از OLED است. اگر ساکن تهران هستید و می خواهید تلویزیون خود را تعمیر کنید، می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون در تهران کاردون استفاده کنید.

روشنایی و تفاوت نور زمینه تلویزیون OLED و QLED

در همین ابتدا درباره اینکه بدانیم، روشنایی و تفاوت نور زمینه تلویزیون OLED و QLED چیست؟ باید گفت، پنل های OLED توانایی رقابت با QLED را ندارند.

تلویزیون های Qled، از نظر روشنایی دارای مزیت های زیادی هستند. در این نوع پنل ها از بک لایت جداگانه استفاده می شود و می توانند به اندازه بالایی از روشنایی دست پیدا کنند.

پنل های Oled نمی توانند، مقادیری از نور را در اندازه بالا و همانند پنل های Qled تولید کنند. البته که در اتاق هایی کم نور و تاریک این مشکل وجود نخواهد داشت و فقط در محیط های روشن است که، وضوح پایینی دارند.

در محیط های پرنور، تلویزیون های Qled دارای وضوح بیشتر و بهتری هستند. البته که پنل‌های OLED اخیرا، بسیار روشن‌تر از قبل شده‌اند، اما هنوز هم قادر نیستند تلویزیون‌های QLED را مغلوب کنند.

تفاوت قیمت تلویزیون OLED و QLED؟

در تفاوت قیمت تلویزیون OLED و QLED و از لحاظ دسترسی این دو نوع پنل، می‌توان اشاره داشت که پنل‌های QLED بعد از پنل‌های LED قرار می‌گیرند و قیمت بیشتری دارند اما از پنل های OLED ارزانتر هستند.

بهترین و با کیفیت‌ترین و همچنین گران‌ترین پنل، پنل OLED می‌باشد. اگر برای شما قیمت اهمیت ندارد می‌توانید خرید تلویزیون OLED را داشته باشید. اما بهتر است که ابتدا به نیازهای خودتان توجه داشته باشید و بهترین پنل را با توجه به عملکردش انتخاب نمایید.

تفاوت های اساسی تلویزیون OLED و QLED

The main differences between OLED and QLED TVs
  • در نمایش رنگ خاکستری تلویزیون‌های QLED در برابر تلویزیون‌های OLED با مشکل قابل توجهی مواجه هستند. در پنل‌ های QLED اولیه رنگ خاکستری در کناره ها و در وسط صفحه کمی با یکدیگر تفاوت دارند.
  • در نمایش حجم رنگ ‌های نمایشگر، تلویزیون های QLED دارای عملکرد بهتری در برابر تلویزیون های OLED هستند. رنگ ها در حالت های مختلف تیره تا روشن، با حجم مناسبی نمایش داده می شوند.
  • تلویزیون های OLED می توانند رنگ هایی تیره تولید کنند و پادشاه سطوح رنگ مشکی هستند. اما در تلویزیون های QLED نور قسمت های تاریک می‌تواند تحت تاثیر نور در قسمت های روشن مجاور قرار گیرد که پدیده ای به نام Light Bleed ایجاد می شود و این از تفاوت های اساسی تلویزیون OLED و QLED است.
  • نرخ بروزرسانی در تلویزیون‌های QLED به مراتب پایین‌تر از نوع OLED است و اگر گیمر حرفه ای هستید، بهترین تلویزیون برای شما، نوع OLED است.

سوالات متداول

تلویزیون های QLED قیمت پایین تر و مناسب تری نسبت به نوع OLED  دارند.

نرخ بروزرسانی و مدت پاسخ دهی در تلویزیون‌های OLED بالاتر از نوع QLED است و برای گیم مناسب تر هستند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها