لوگوی کاردون

12 اشتباه رایج در استفاده از لباسشویی

Common mistakes in using laundry
فهرست محتوا

ماشین لباسشویی یکی از لوازم اصلی اکثر خانه‌ها است که شستشوی روزانه لباس‌ها را به یک کار بسیار ساده تبدیل می‌کند. با این حال، چند اشتباه رایج وجود دارد که بسیاری از افراد هنگام استفاده از ماشین لباسشویی خود مرتکب می‌شوند. این اشتباهات منجر به نتایج ضعیف در تمیز کردن، آسیب دیدن لباس‌ها و حتی خرابی خود دستگاه می‌شوند. برای کمک به جلوگیری از این اشتباهات و اطمینان از موفقیت کامل شما در شستشوی لباس‌ها، فهرستی از اشتباهات رایج در استفاده از لباسشویی را گردآوری کرده‌ایم.

اشتباهاتی که ممکن است به ماشین لباسشویی آسیب برساند

Mistakes that may damage the washing machine

برای بررسی 12 مورد از اشتباهاتی که ممکن است به ماشین لباسشویی آسیب برسانند، با ادامه مطلب همراه باشید.

۱) بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی

افراد معمولا برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، تا حد امکان لباس‌ها را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهند. اما بار بیش از حد می‌تواند اثرات منفی متعددی به همراه داشته باشد. مثلا لباس‌ها به درستی تمیز نمی‌شوند، زیرا آب یا مواد شوینده کافی برای دور زدن وجود ندارد. بارگذاری بیش از حد، به موتور و یاتاقان‌های دستگاه فشار بیشتری وارد می‌کند که می‌تواند باعث فرسودگی سریع‌تر آن‌ها و تعمیرات گران‌قیمت شود.

۲) استفاده از مواد شوینده اشتباه

انتخاب مواد شوینده مناسب، بخش مهمی از تمیز کردن لباس‌ها است، اما استفاده از نوع نامناسب آن، از اشتباهات رایج در استفاده از لباسشویی محسوب می‌شود. بنابراین مواد شوینده‌ای را انتخاب کنید که برای نوع ماشین لباسشویی شما طراحی شده باشد. به خرید شوینده‌ای که سازگار با محیط‌زیست است، فکر کنید؛ به خصوص اگر پوست حساس یا آلرژی دارید. با توجه به اندازه باری که دستگاه می‌شوید و میزان کثیفی لباس‌ها، از مقدار توصیه شده مواد شوینده استفاده کنید.

۳) نادیده گرفتن برچسب‌های مراقبت از پارچه‌ها

برچسب‌های مراقبت از پارچه اطلاعات مهمی در مورد نحوه مراقبت از لباس ارائه می‌دهند، اما اغلب نادیده گرفته یا به‌اشتباه درک می‌شوند. مثلا فرض می‌شود تمام لباس‌ها را می‌توان با آب گرم شست. اما بسیاری از پارچه‌های ظریف باید در آب سرد شسته شوند تا از چروک شدن یا آسیب دیدن به آن‌ها جلوگیری شود.

۴) مرتب نکردن لباس‌ها در لباسشویی

مرتب نکردن لباس‌ها در لباسشویی را باید یکی از بزرگترین اشتباهات در استفاده از ماشین لباسشویی دانست. زیرا یک مرحله ضروری برای اطمینان از تمیز و سالم بیرون آمدن لباس‌ها از ماشین است. مثلا برای جلوگیری از رنگ دادن لباس باید سفیدها را جدا از رنگی‌ها بشویید. همچنین لباس‌های تیره را از لباس‌های روشن جدا کنید تا آن‌ها را لکه‌دار نکنند.

۵) جا گذاشتن وسایل در جیب لباس

همه ما این اشتباه را مرتکب شده‌ایم! عجله برای شستن لباس‌ها معمولا به فراموش کردن بررسی جیب‌ها منجر می‌‌شود. جا گذاشتن وسایلی مانند دستمال‌کاغذی، رسید کارتخوان یا پول در جیب شما می‌تواند به لباس‌ها و ماشین لباسشویی شما آسیب برساند.

۶) استفاده بیش از حد نرم‌کننده

نرم‌کننده پارچه می‌تواند استفاده از لباس‌های شما را نرم‌تر و راحت‌تر کند، اما کاربرد افراطی آن باعث آسیب خواهد شد. این کار باعث چرب شدن لباس‌ها و جذب بیشتر کثیفی و گردوغبار می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند الیاف لباس را ضعیف کند و باعث پاره شدن سریع‌تر آن‌ها شود. این موضوع از اشتباهات رایج در استفاده از لباسشویی است که به هدررفت پول شما منجر می‌شود.

۷) بی‌توجهی به تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی ممکن است کار بیهوده‌ای به نظر برسد، اما بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. با گذشت زمان، ماشین لباسشویی باکتری و کپک ایجاد می‌کند که باعث ایجاد بوی نامطبوع و حتی مشکلات سلامتی خواهد شد. غفلت از تمیز کردن دستگاه می‌تواند باعث خرابی آن و منجر به تعمیر ماشین لباسشویی یا تعویض پرهزینه شود.

۸) گذاشتن لباس‌های ظریف کنار لباس‌های سنگین

مخلوط کردن لباس‌های ظریف با سنگین‌ترها یکی از اشتباهات رایج هنگام استفاده از لباسشویی است که می‌تواند باعث آسیب جدی شود. اقلام سنگین مانند شلوار جین و حوله به پارچه‌های ظریف مانند ابریشم یا توری آسیب می‌رسانند. اصطکاک آن‌ها می‌تواند باعث پارگی شود و وزن اقلام سنگین باعث کشیده شدن یا تغییر شکل لباس‌های ظریف خواهد شد.

۹) دکمه پیراهن‌ها را باز نمی‌کنید

اگر دکمه‌های پیراهن خود را به صورت بسته رها کنید، نخ‌های اطراف دکمه‌ها ضعیف و درنهایت باز می‌شوند. فقط کافی است قبل از قرار دادن پیراهن دکمه‌دار در ماشین لباسشویی، دکمه‌های آن‌ها را باز کنید.

۱۰) استفاده از تنظیمات نادرست

اگر از آن دسته افرادی هستید که هرگز به دفترچه راهنمای محصولات خریداری‌شده نگاه نمی‌کنید، بهتر است چند دقیقه وقت بگذارید و راهنمای استفاده از ماشین لباسشویی جدید خود را بخوانید. مطمئنا یک بخش در آن‌ها وجود دارد که برای شما مفید خواهد بود؛ خواه این اطلاعات مربوط به نوع نگهداری باشد یا یک نکته ساده عملیاتی که نادیده گرفته‌اید.

۱۱) باز گذاشتن زیپ لباس‌ها

از دیگر اشتباهات رایج در استفاده از لباسشویی باز گذاشتن زیپ لباس‌ها است. قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین، حتما زیپ آن‌ها را ببندید. به این ترتیب، از گیر افتادن سایر لباس‌ها در دندانه‌های زیپ جلوگیری خواهد شد.

۱۲) استفاده بیش از حد از مواد شوینده

لباسشویی‌های مدرن معمولا فقط به یک درپوش کوچک از شوینده‌ها نیاز دارند. ممکن است فکر کنید شستن لباس‌های بدبو به شوینده بیشتری نیاز دارد. اما درواقع شوینده زیاد می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و اثر آن روی لباس‌های شما باقی بماند. حتی در مواردی مشاهده شده است که این کار به ماشین لباسشویی هم آسیب می‌رساند.

Prohibited items in using the dryer in the laundry

موارد ممنوع در استفاده از خشک‌کن در لباسشویی

دقت کنید که برخی از پارچه‌ها را باید در هوای آزاد خشک کرد تا آسیب‌دیده یا چروکیده نشوند. برخی از پارچه‌ها مانند پلی‌استر یا اسپندکس ممکن است در اثر حرارت زیاد خشک‌کن، ذوب شوند یا آسیب ببینند. عدد کنار نماد اتو روی برچسب لباس می‌تواند به عنوان راهنمایی برای دمای مناسب استفاده شود.

سوالات متداول

از مهم ترین اشتباهاتی که عمر لباسشویی را کاهش می دهد، می‌توان به قرار دادن بیش از حد لباس در آن و بی‌توجهی به تمیز کردن دوره‌ای ماشین لباسشویی اشاره کرد.

سوتین، لباس‌های بدنسازی و لباس شنا از موارد ممنوع در استفاده از خشک‌کن در لباسشویی هستند. اسپندکس و سایر مواد الاستیک هم نباید در خشک‌کن لباسشویی قرار داده شوند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شکرگزار
3 ماه قبل

باسلام وتشکر
ذکات علم وتجربه؛ نشر ها ؛ ان شاءالله عاقبت بخیر شوید:
?- لباس شوئی آل جی ما(جای پودراش سه قسمت ) است .
از سمت چپ :
اولی – شویند اصلی ؟ مقدار پودر یا مایع چه اندازه است.
دومی ‘ نرم کنند ه ؟ مقدار نرم کننده‌ چه اندازه است.
سومی: برای خیس شدن است مقدار پودر چه اندازه است.
چهارمی- هرسه ؛ قبل روشن ریخته شود .
پنجمی- چطور گردن پیراهن های سفید ؛
تمیز کرد. و کدام شماره شستشوی مربوطاست .

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  شکرگزار
3 ماه قبل

باسلام
قسمت اول از سمت چپ برای پودر هست که چون برای شستشو اولیه استفاده می شه باید مقدار پودر کمتری داخلش بریزید
قسمت دوم برای شستشو اصلی است که باید میزان بیشتری پودر نسبت به قسمت اول بریزید
قسمت سوم مربوط به نرم کننده است. مقدار هر سه مورد بستگی به میزان لباسی است که داخل دستگاه میریزید دارد و کاملا تجربی به دست میاد و هر سه مورد بهتر است قبل از روشن کردن به دستگاه اضافه شود. در مورد یخه هم برای شستشو بهتر پیشنهاد می شه یخه لباس را قبل از قرار دادن داخل دستگاه با فرچه کمی تمیز کنید.
باتشکر