لوگوی کاردون

بررسی کامل تغییرات یخچال ها از گذشته تا کنون

Changes in refrigerators from the past to now
فهرست محتوا

تغییرات یخچال ها از گذشته تا کنون

یخچال ها از گذشته تا به امروز دچار تغییرات و تحولات زیادی بوده اند. یخچال، دستگاهی است که دارای یک وسیله سرد کننده است تا، گرما را از داخل محفظه، به بیرون هدایت کند. در این میان از عایق حرارتی هم برای این انتقال گرما استفاده می شود. اگر علاقه مند به بررسی کامل تغییرات یخچال ها تا کنون هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

تکامل فن آوری در صنعت یخچال سازی از گذشته تا به امروز

بشر از زمان های بسیار دور، برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن تلاش کرده و دست به ابتکارات زده است. در ابتدا از چشمه ها و غارها و چاه ها برای این کار استفاده می شده است.

بسیاری از شما واژه آب انبار و یخدان به گوشتان خورده است. حتما هم از بزرگترها و مادربزرگ و پدربزرگ ها درباره کاربرد آن ها شنیده اید! بله در این یخدان ها و آب انبارها، آب یخ نگهداری می کرده اند. بیشتر هم در فصل تابستان کاربرد داشت.

در قرن 11 بود که، ابن سینا با اختراع مبرد توانست قدمی بزرگ و موثر در تکنولوژی تقطیر بردارد و برای تقطیر بخار از آن استفاده شد.

اولین یخچال، در سال 1748 میلادی طراحی و ساخته شد. این یخچال به دست ویلیام کولین ساخته شد.

اولیور ایوانس به عنوان پدر یخچال شناخته شده است. این مخترع امریکایی، یخچال بخار فشرده را اختراع کرد اما نتوانست فرایند خواسته شده و مربوطه را طی نماید. در ادامه فردی امریکایی با نام فلوریدا این پروسه را پیش برد و بر اساس طرح اولیه ایوانس، یخچالی را اختراع کرد که، از ان برای ساختن یخ جهت بیماران تب زرد استفاده می شد.

در سال 1853 بود که یخچالی تولید شد که می توانست در طول روز، یک تن یخ بسازد و این اختراع به دست یک دانشمند و استاد آمریکایی ثبت شد که قسمتی از تکامل فن آوری در صنعت یخچال سازی از گذشته تا به امروز است.

اگر بخواهیم از نقطه عطف تغییرات یخچال ها از گذشته تا کنون بگوییم و پیشرفت تکنولوژی در این زمینه را به رخ بکشیم باید به دهه 50 اشاره داشته باشیم. در دهه 50 موتور یخچال ها در قسمت پایین قرار گرفت و یخچال ها با طراحی ها و رنگ های متنوع وارد بازار شدند. دیگر قطعات یخچال ها محدود به موتور یخ ساز نبوده و فن آوری جدید وارد این صنعت شده است. از فن آوری جدید در صنعت یخچال می توان به، وجود یخ ساز و سیستم دیفراست اشاره داشت. سیستم دیفراست همان برفک زدایی خودکار است.

با گذر زمان و در سال های بعد، هم ظاهر یخچال ها تغییر نمود و هم تکنولوژی در آن ها پیشرفته تر شد. تغییر در طراحی و شکل ظاهری یخچال ها از گذشته تا کنون بسیار زیاد و در خور توجه بوده است.

تغییرات در ظرفیت یخچال ها از گذشته تا کنون

Changes in the capacity of refrigerators from the past to now

در بررسی کامل تغییرات یخچال ها تا کنون باید به موضوع تغییرات در ظرفیت یخچال ها از گذشته تا کنون هم اشاره داشت.

هنگامی که به تاریخچه یخچال ها می نگریم، متوجه می شویم که تغییر در طراحی و شکل ظاهری یخچال ها از گذشته تا کنون و تغییرات در ظرفیت یخچال ها از گذشته تا کنون بیشتر از موارد دیگر بوده است. تغییرات و به روزرسانی ها مربوط به اندازه و شکل و ظرفیت بوده که روز به روز در جهت آسایش بشر، پیشرفت نموده است.

می دانیم که از موارد مهم در خرید یخچال، اندازه و گنجایش ان است که با واحد فوت اندازه گیری می شود.

یخچال های قدیمی ظرفیتی بین 10 تا 14 فوت را داشتند یعنی حجمی برابر با 283 تا 394 لیتر را داشتند. معمولا در یخچال های قدیمی، فضای داخلی ان به دو قسمت تقسیم می شد که بخش یخچال و فریزر نام داشت. از یخچال برای نگهداری و قرار دادن مواد غذایی استفاده می شد . از فریزر برای نگهداری مواد یخ زده استفاده می شده است.

یخچال های جدید معمولا بین 14 تا 25 فوت، ظرفیت دارند که حجم داخلی یخچال های جدید بین 394 تا 707 لیتر است. تغییرات در ظرفیت یخچال ها از گذشته تا کنون به این ترتیب بوده است.

مصرف انرژی در یخچال ها از گذشته تا کنون

در بررسی کامل تغییرات یخچال ها تا کنون ، به مصرف انرژی در یخچال ها از گذشته تا کنون می پردازیم.

همان طور که اشاره شد، از مهم ترین موارد در طراحی و ساخت یخچال ها، پرداختن به ظاهر و شکل آن ها بود اما طراحان کم کم، دریافتند که، با باز و بسته شدن زیاد یخچال ها، مصرف برق هم بیشتر می شود و در نتیجه به این فکر افتادند که، موضوع کاهش مصرف انرژی را در طراحی و ساخت یخچال ها در نظر داشته باشند. مصرف انرژی در یخچال ها از گذشته تا کنون بسیار چشمگیر بوده است تا جاییکه، یخچال های مجهز به کمپرسور اینورتر طراحی شدند که تا 45% از مصرف انرژی را کاهش می دهند. برای تعمیر یخچال خود، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال کاردون استفاده کنید.

تغییر در طراحی و شکل ظاهری یخچال ها

اولین یخچال های الکتریکی در سال 1927 توسط کمپانی جنرال الکتریک، اختراع و تولید شد و ظاهر و شکل و زیبایی یخچال را تا دهه 1940 مشخص نمود.

در سال 1950، یخچال ها با طراحی جدید و فانتزی وارد بازار شدند. یخچال هایی با طراحی جدید و مدرن و هماهنگ با دکوراسیون خانه و آشپزخانه وارد بازار گشت.

در سال 1970 یخچال ها مکعبی تر شدند و شکل جعبه ای و مینیاتوری پیدا کردند. محبوبیت این یخچال ها بسیار زیاد بود.

در سال 1980 طراحی یخچال ها بر اساس استحکام بیشتر انجام شد و منفعت طلبی بیشتر در نظر گرفته می شد.

در سال 1990 دیگر خبری از یخچال های بزرگ و سفید نبود و درهای سبک فرانسوی وارد طراحی نوین یخچال ها در این دوره شدند.

در سال 2000 طراحی یخچال ها متفاوت گشت و تغییر در طراحی و شکل ظاهری یخچال ها به سمت سبک کلاسیک رفت. یخچال های امروزی از اصول همان طراحی دهه 2000 پیروی می کنند.

در یخچال های امروزی از ویژگی های کاربردی و طراحی های مختلف استفاده شده تا انواع مدل ها و طرح ها از یخچال فریزر وارد بازار شود. طراحی ساید بای ساید و یخچال فریزر دو قلو و ساید بای ساید door in door از نمونه های طراحی های امروزی است که راحتی کاربران در کنار زیبایی محصول در نظر گرفته شده است.

پیشرفت در دستگاه های خنک کننده و فریزها

وظیفه خنک کردن محفظه داخل یخچال و فریز بر عهده گازها است. گاز یخچال است که محفظه داخلی را خنک می کند و اگر گاز یخچال خالی شود، خنک سازی یخچال و فریز هم با اختلال رو به رو شده و انجام پذیر نخواهد بود.

در زمان های قدیم که سوخت یخچال با نفت بود، از گاز آمونیاک برای خنک کردن یخچال ها استفاده می شد. اما امروزه به دلایل زیادی از این گاز برای خنک کردن یخچال استفاده نمی شود. پیشرفت در دستگاه های خنک کننده و فریزها به این صورت است که، امروزه از گاز فرئون استفاده میشود که خطرات گاز آمونیاک را ندارد و کاملا ایمن است. تنها ایرادش این است که می تواند بر روی لایه اوزون اثر گذارد.

استفاده از فن آوری هوشمند در یخچال های جدید

در بررسی کامل تغییرات یخچال ها تا کنون باید به استفاده از فن آوری هوشمند در یخچال های جدید اشاره کرد.

مدرن ترین یخچال فریزرها در قرن21 طراحی و تولید شدند. در همین زمان، یخچال های هوشمند وارد بازار شدند و برای اولین بار، استفاده از اینترنت، دوربین، نمایشگر و دیگر موارد، در یخچال فریزرهای سامسونگ و ال جی رواج پیدا کرد. مدل ها بسیار متنوع و مدرن شد و مصرف انرژی این محصولات به حداقل خود رسید.

تغییر در استفاده از مواد اولیه در تولید یخچال ها

در حدود 60% از متریال بدنه یخچال ها از فلز است. از آلومینیوم و آلیاژ های دیگر هم در طراحی و ساخت یخچال ها استفاده می شود. با توجه به نوع و مدل یخچال از پلاستیک و آلومینیوم و حتی استیل هم در تولید یخچال ها به کار برده می شود. یخچال هایی که از متریال استیل ساخته می شوند، گرانتر هستند.

در یخچال های جدید از فولاد ضد زنگ هم برای ساخت بدنه یخچال استفاده می شود. متریال در یخچال های جدید سبک تر و قابل حمل تر از انواع قدیمی است.

تاثیر تغییرات صنعت یخچال سازی بر زندگی ما

The impact of changes in the refrigeration industry on our lives

هدف از تغییرات صنعت یخچال سازی و هوشمندسازی ان این است که بر زندگی ما، تاثیرات مثبتی گذارد که همانا راحتی و آسایش بیشتر افراد مد نظر است. برای بهینه سازی زندگی بشر، تغییرات صنعت یخچال سازی ایجاد گشته است. دسترسی راحت تر به یخچال، راحتی کاربران و مصرف بهینه انرژی از مهم ترین تاثیرات از تغییرات صنعت یخچال سازی است.

سوالات متداول

یخچال های جدید دارای فن آوری جدید و پیشرفته هستند و عمر بیشتری دارند اما در حالت کلی عمر یخچال به نحوه استفاده و نگهداری از ان برمی گردد.

وجود فناوری یخچال های هوشمند از بیشترین پیشرفت در یخچال های جدید است که، این فناوری برتر یخچال، برای تازه‌تر نگه‌داشتن مواد غذایی و راحتی کاربر و مصرف بهینه انرژی، ایجاد گشته است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها