لوگوی کاردون

مهم ترین نکات خرید یخچال دست دوم که باید بدانید!

The most important tips for buying a used refrigerator
فهرست محتوا

نکات خرید یخچال دست دوم

گاهی اوقات پول زیادی برای خرج کردن نداریم یا اینکه به صورت موقت به یخچال نیاز داریم. بنابراین خرید یک یخچال دست دوم ممکن است تنها گزینه ما باشد. خرید یخچال دست دوم راه خوبی برای تهیه یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه، آن هم بدون صرف هزینه زیاد است. البته ریسک خرید یخچال‌های مستعمل، بالاتر از یخچال‌های نو است. زیرا باید یخچال‌هایی را پیدا کنید که به دلایلی غیر از درست کار نکردن، به فروش می‌رسند! پس آشنایی با نکات خرید یخچال دست دوم بسیار ضروری خواهد بود.

راهنمای خرید یخچال دست دوم

Guide-to-buying-a-used-refrigerator

رعایت چند نکته برای اطمینان از خرید عاقلانه یخچال دست دوم بسیار مهم است. با رعایت 8 نکته و راهنمای خرید یخچال دست دوم می‌توانید محصول مناسبی برای خود پیدا کنید.

۱) بررسی فضا

قبل از خرید یک یخچال جدید یا هر وسیله بزرگ دیگری، باید مطمئن شوید که در آشپزخانه شما جا می‌شود. بنابراین، قبل از شروع برای جستجوی یک یخچال دست دوم، طول، عرض و عمق محل نصب دستگاه را اندازه‌گیری کنید. برای اطمینان از عملکرد صحیح یخچال، باید یک فضای باز یک اینچی در هر طرف و روی سقف آن وجود داشته باشد.

۲) تنظیم بودجه

قیمت یخچال‌های دست دوم به سن و برند آن‌ها بستگی دارد. بنابراین یک محدوده بودجه تنظیم کنید و فقط به دنبال یخچال‌هایی باشید که در آن محدوده قرار می‌گیرند. زیرا یخچال‌های دست دوم نیز با رنج قیمتی بسیار زیاد عرضه می‌شوند. یک یخچال بژ قدیمی‌تر قطعا قیمت بسیار کمتری نسبت به یک یخچال ضدزنگ مدرن دارد.

۳) انجام تحقیق

قبل از اتخاذ تصمیم نهایی باید کمی به صورت آنلاین تحقیق کنید. به دنبال وب‌سایت‌ها یا مجلاتی باشید که لوازم خانگی را بررسی می‌کنند. برخی از برندها، یخچال‌های بهتری نسبت به سایرین می‌سازند؛ بنابراین خوب است بدانید که افراد دیگر چه تجربیاتی از یخچال‌های گوناگون داشته‌اند. شهرت برند در این مورد بسیار مهم است.

شما می‌توانید یخچال‌های دست دوم را در همه جا مانند بخش آگهی‌ها در روزنامه‌های محلی، سایت‌های آنلاین مانند دیوار یا شیپور و فروشگاه‌ها و سمساری‌های لوازم دست دوم پیدا کنید. همچنین دوستان، اعضای خانواده یا همسایه‌ها ممکن است یخچال قدیمی خود را بفروشند. برخی از فروشگاه‌های محصولات نو نیز یخچال‌هایی را می‌فروشند که دارای خراش یا فرورفتگی‌های جزیی هستند یا یخچال‌هایی که قبلا تعمیر شده‌اند.

۴) سوال بپرسید

Why-should-we-not-buy-a-second-hand-refrigerator

در زمان خرید، شما باید چند سوال مهم از فروشنده بپرسید که در این بخش از راهنمای خرید یخچال دست دوم به آنها خواهیم پرداخت. پرسیدن این سوالات به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا یخچال برای شما مناسب است یا خیر. می‌توانید این سوالات را قبل از مراجعه برای دیدن یخچال از نزدیک و از طریق تلفن یا پیامک بپرسید.

چرا یخچال را می‌فروشید؟

این سوال بسیار مهم است؛ زیرا چیزهای زیادی در مورد یخچال به شما می‌گوید. اگر فروشنده در حال نقل‌مکان به خارج است یا یخچال قدیمی او برای بعد از بازسازی آشپزخانه‌اش مناسب نیست، در این صورت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

آیا یخچال مشکلی دارد؟

همیشه خوب است بدانید که آیا مشکل یا نقصی در یخچال وجود دارد یا خیر. البته فروشنده باید در این مورد با شما صادق باشد. وجود یک مشکل در یخچال دست دوم نمی‌تواند دلیلی برای نخریدن آن باشد. اما باید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید با آن کنار بیایید و اینکه مشکل یخچال قابلیت تعمیر دارد یا خیر.

آیا شما مالک اصلی یخچال هستید؟

فهمیدن اینکه فروشنده، اولین صاحب یخچال است یا خیر بسیار اهمیت دارد. قویا توصیه می‌کنیم که یخچال دارای دو یا چند صاحب قبلی را نخرید. زیرا در این صورت، دیگر دست چندم به حساب می‌آید! توصیه می‌شود خرید یخچالی را در اولویت قرار دهید که کاغذ خرید دارد. درنهایت اگر شخصی یخچال را برای مدت طولانی داشته است، به احتمال زیاد نباید یخچال بدی باشد.

یخچال چه شکلی است؟

اگر یخچال را در آگهی دیده‌اید، احتمالا تصویری از آن آپلود شده است. اگر نه، می‌توانید از فروشنده بخواهید تا در مورد رنگ، وضعیت و قفسه‌های نگهداری آن برای شما توضیحاتی ارائه دهد. همچنین می‌توانید از فروشنده بخواهید عکسی از یخچال برای شما بفرستد. زیرا آپلود نکردن عکس از محصول نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.

آیا تمام قطعات جانبی را دارد؟

بهتر است همه قطعات جانبی با یخچال ارائه شوند. از فروشنده بپرسید که آیا تمام قفسه‌ها، ظروف و دستگیره‌های درب موجود هستند یا خیر. پرسیدن این سوالات و نکات خرید یخچال دست دوم به شما کمک می‌کنند تصمیم هوشمندانه‌تری بگیرید.

۵) بررسی یخچال

important tips for buying a used refrigerator

وقتی انتخاب‌های شما به چند یخچال مناسب‌تر محدود شد، وقت آن است که آن‌ها را نزدیک مشاهده کنید. بهتر است یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را برای مشورت کردن با خود ببرید. در بازدید خود از یخچال باید به دنبال پی بردن به موارد زیر باشید.

سن یخچال

اگر یخچال بیش از 10 سال عمر کرده باشد، خیلی قدیمی است. یخچال‌های قدیمی، در مصرف انرژی خوب نیستند و ممکن است قبض برق را بالا ببرند. همچنین کمپرسور آن‌ها استهلاک بیشتری داشته است.

برودت یخچال

اگر امکان داشت، حتما دمای داخل یخچال را چک کنید. دمای یخچال باید حدود 4 درجه سانتی‌گراد باشد.

بوی یخچال

گاهی اوقات خلاص شدن از شر بوی بد یخچال واقعا سخت است. بنابراین قبل از اینکه تصمیم به خرید آن بگیرید، حتما یک بو بکشید!

مهر و موم درب یخچال

آیا درب یخچال محکم بسته می‌شود؟ سعی کنید یک تکه کاغذ بین درب و بدنه یخچال قرار دهید. اگر زمان بیرون کشیدن کاغذ کمی مقاومت احساس کردید، این نشانه خوبی است.

صدا

اگر صداهای عجیب و غریبی از یخچال به گوش می‌رسد، نمی‌تواند نشانه خوبی باشد. با این حال، بلافاصله مشکوک نشوید؛ زیرا برخی صداها هم عادی هستند.

روش نصب

اگر یخچال به صورت کج و ناتراز نصب شده است، احتمالا مدتی را در آن حالت بوده است. پس بهتر است به سراغ گزینه‌های بعدی بروید.

The most important tips for buying a used refrigerator!

آف کردن

اگر یخچال در حال کار کردن است، مدتی را صبر کنید تا ببینید آف می‌کند یا خیر. اگر بعد از چندین دقیقه آف نکرد، ممکن است کمپرسور آن دچار مشکل باشد. این یکی از ساده‌ترین و بهترین روش های تست سالم بودن موتور یخچال است.

جابجایی

حالا که یخچال دست دوم خود را خریداری کرده‌اید، باید آن را با احتیاط کامل به خانه خود منتقل کنید. یخچال را در زمان جابجایی به حالت عمودی نگه دارید، زیرا موقعیت افقی به کمپرسور آسیب می‌زند. ضمنا همه می‌پرسند که باید چند ساعت بعد از جابجایی یخچال را به برق بزنیم؟ بهتر است این کار را حداقل هشت ساعت پس از نصب یخچال در محل جدید آن انجام دهید.

موضوعات کم‌ اهمیت یخچال دست دوم

برخی نکات خرید یخچال دست دوم از بقیه کم‌اهمیت‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. به عنوان مثال، یک یخچال دست دوم واقعا خوب پیدا کرده‌اید، اما چند چیز آن را دوست ندارید. در اینجا به چند نمونه اشاره شده است.

  • رنگ: اگر رنگ یخچال را دوست ندارید، می‌توانید به راحتی آن را تغییر دهید. فقط یک قوطی رنگ اسپری بردارید و آن را به رنگ سفید یا سیاه درآورید.
  • جهت باز شدن درب:  گاهی اوقات ممکن است درب یخچال برای چیدمان آشپزخانه شما در جهت اشتباه باز شود. اما معمولا مسئله مهمی نیست.
  • قیمت: به یاد داشته باشید، همیشه می‌توان سر قیمت چانه‌زنی کرد. اگر یخچال مورد نظر از بودجه شما کمی گران‌تر است، ببینید آیا فروشنده حاضر است قیمت را کمی پایین بیاورد یا خیر. فروشندگان محصولات دست دوم معمولا انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و پای معامله، تخفیف‌های خوبی می‌دهند.

مزایا و معایب خرید یخچال دست دوم

خرید یک یخچال دست دوم به دلایل متعددی می‌تواند انتخاب عاقلانه‌ای باشد. در عین حال، خرید یخچال دست دوم برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر است. اما معایبی هم دارد که قبل از خرید باید در نظر بگیرید. در جدول زیر به بررسی برخی از مزایا و معایب خرید یخچال دست دوم می‌پردازیم. در صورتی که نیاز به بررسی یخچال و سرویس آن دارید می توانید از خدمات تعمیرات یخچال کاردون استفاده کنید.

مزایا

معایب

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش

کاهش اثرات زیست محیطی

وجود مشکلات پنهان در لحظه خرید

امکان خرید مدل‌های قدیمی‌تر

عدم بازده انرژی مثبت و مناسب

امکان مذاکره و چانه‌زنی بیشتر

طول عمر کمتر و امکان فروش مجدد پایین

سوالات متداول

هنگام خرید یخچال دست دوم به نکاتی مانند ظاهر یخچال، تاریخ تولید، معتبر بودن برند، خنک بودن داخل آن و سالم بودن آن توجه داشته باشید.

پیشنهاد ما انجام تست سالم بودن موتور یخچال توسط متخصصان و تکنسین‌های واجد شرایط است. بدین منظور می‌توانید از خدمات کاردون بهره ببرید.

به طور کلی، برندهای داخلی و خارجی خوبی در بازار یخچال‌های دست دوم وجود دارند. برندهایی مانند ال جی، سامسونگ، ویرپول، اسنوا و پارس بسیار خوب هستند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
5 ماه قبل

سلام، می‌خواستم بدونم یخچال معمولا چند سال عمر میکنه؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  حامد
5 ماه قبل

با سلام
در صورت انجام سرویس های دوره ای معمولا تا بیست سال کارایی دارند در غیر این صورت بعد از ده تا دوازده سال استفاده ممکن است دستگاه دچار ایراد فنی شود.