لوگوی کاردون

بررسی کامل دلایل پاک شدن کانال های تلویزیون +‌ نحوه رفع آن

Reasons for deleting TV channels

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دلایل پاک شدن کانال های تلویزیون

آیا کانال‌های تلویزیونی شما به طور پیوسته در حال کاهش هستند و روزبه‌روز کمتر می‌شوند؟ کاهش کانال‌های موجود در صفحه تلویزیون بسیار مایوس‌کننده است. پاک شدن کانال های تلویزیون برنامه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اما علت این روند ناخوشایند چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ همچنین پس از پاک شدن کانال‌ها، چه راه‌هایی برای برگرداندن آن‌ها وجود دارد؟ آیا تنها راه‌حل ما اسکن دوباره کانال‌ها است؟

علت پاک شدن کانال های تلویزیون

The reason for deleting TV channels

حذف خودکار کانال‌های تلویزیونی می‌تواند برای بینندگان بسیار خسته‌کننده باشد و تجربه تماشای آن‌ها را مختل کند. این مشکل به دلایل مختلفی مانند نقص فنی، به‌روزرسانی سیستم یا تغییر در فرکانس‌های پخش رخ می‌دهد. شناخت علل حذف خودکار کانال‌های تلویزیونی به ما کمک می‌کند تا این مشکل را زودتر برطرف کنیم و به حداقل برسانیم.

۱) نقص فنی

یک علت پاک شدن کانال های تلویزیون به نقص فنی برمی‌گردد. شبکه‌های تلویزیونی برای انتقال سیگنال‌های خود به سیستم‌های پیچیده مانند فرستنده، گیرنده و آنتن متکی هستند. اگر هر یک از این اجزا دچار نقص عملکرد شوند، برخی کانال‌های خاص از دست می‌روند. به عنوان مثال، یک آنتن معیوب از دریافت فرکانس‌های خاص جلوگیری می‌کند و کانال‌های مربوطه را به طور خودکار حذف خواهد کرد.

۲) به‌روزرسانی سیستم

به‌روزرسانی سیستم، یکی دیگر از دلایل حذف خودکار کانال‌های تلویزیونی است. ارائه‌دهندگان خدمات شبکه‌ها اغلب به‌روزرسانی‌هایی را برای سیستم‌های خود منتشر می‌کنند. این کار برای بهبود عملکرد یا اضافه کردن ویژگی‌های جدید صورت می‌گیرد. گاهی اوقات این به‌روزرسانی‌ها باعث حذف موقت کانال‌ها می‌شوند؛ زیرا سیستم باید با تغییرات سازگار شود.

۳) تغییر در فرکانس‌های پخش

گاهی تغییر در فرکانس‌های پخش نیز پاک شدن کانال های تلویزیون را در پی دارد. با گذشت زمان، این فرکانس‌ها ممکن است برای تطبیق با فناوری‌ها یا خدمات جدید دچار تغییراتی شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، کانال‌های تلویزیونی که قبلا از این فرکانس‌ها استفاده می‌کردند، به فرکانس‌های جدید منتقل می‌شوند. درنتیجه، این کانال‌ها برای بینندگانی که کانال‌ها را دوباره اسکن نکرده‌اند، به طور خودکار حذف خواهند شد.

۴) اسکن مجدد کانال‌ها

گاهی اوقات، کاربران برای به‌روزرسانی تلویزیون خود یا دریافت مجدد کانال‌های گم شده، اسکن مجدد انجام می‌دهند. در طی این فرآیند، سیستم فرکانس‌های موجود را اسکن می‌کند و کانال‌های شناسایی نشده را به طور خودکار حذف می‌کند. اگر تلویزیون در تشخیص کانال‌های خاص دچار مشکل شود یا اگر کاربر اسکن مجدد را به طور تصادفی و بدون آگاهی از عواقب آن آغاز کند، مشکل‌ساز خواهد بود.

دیگر علت پاک شدن کانال های تلویزیون به تنظیمات اسکن خودکار برمی‌گردد. امروزه کانال‌های بسیار زیادی می‌آیند و می‌روند. اگر گزینه اسکن خودکار روشن باشد، تلویزیون کانال‌ها را بدون اطلاع شما اضافه یا حذف خواهد کرد.

۵) خرابی آنتن تلویزیون

گاهی اوقات ممکن است دلیل ناپدید شدن ناگهانی کانال‌های تلویزیون شما به خرابی آنتن تلویزیون برگردد. در این حالت، باید آنتن را به تلویزیون دیگری متصل کنید. اگر آن تلویزیون همچنان کانال‌های گم شده را با همان اتصال دریافت می‌کند، پس آنتن مشکلی ندارد.

اما اگر تلویزیون دیگر هم نتوانست هیچ کانالی دریافت کند، قطعا مشکل از آنتن است. به یاد داشته باشید که آنتن شما زمانی بهترین کارایی را دارد که رو به ارسال‌کننده سیگنال باشد و هیچ ساختمان یا شی مسدودکننده سیگنال، سر راه آن قرار نگیرد.

بد نیست نگاهی به خود آنتن و اجزای آن نیز بیندازید؛ اینکه آیا آسیب فیزیکی مانند شکستگی یا کج شدن آن وجود دارد. هوای طوفانی، باد شدید و زمین‌لرزه همگی می‌توانند به تنظیمات و اجزای آنتن آسیب برسانند. اگر مشکلی مشاهده کردید، باید آنتن را تعویض کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل‌ها به درستی به آنتن وصل شده باشند.

۶) مشکلات سیگنال

گاهی پیامی با عنوان «سیگنال وجود ندارد» روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود. این پیام ممکن است به دلیل آب‌وهوای بد مانند مه، باران یا باد شدید رخ دهد. همچنین، ساختمان‌های بلند و حایل بر آنتن شما نیز باعث اختلال در سیگنال دریافتی خواهند شد. برای رفع این علت پاک شدن کانال های تلویزیون شاید لازم باشد آنتن خود را به نقطه دیگری منتقل کنید تا سیگنال بهتری دریافت شود.

۷) به هم خوردن جای آنتن

با تغییر محل آنتن، هرچند جزیی، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. اگر آنتن در نقطه مناسب نباشند، می‌تواند کانال‌های تلویزیون را به هم بزند. حتی یک تغییر کوچک در موقعیت آنتن می‌تواند بر میزان دریافت سیگنال آنتن و نحوه پخش کانال‌ها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، قبل از شروع به تنظیم مجدد تلویزیون خود، مطمئن شوید که آنتن در پشت‌بام یا بالکن در جای مناسبی قرار دارد. سعی کنید آن را به سمت مرکز سیگنال‌دهی بگیرید تا بهترین فرکانس‌ها را دریافت کند.

۸) جابجا شدن کانال‌ها

مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که کانال‌های تلویزیون خود را به هم ریخته ببینید. این یک مشکل نسبتا رایج است که معمولا خود به خود یا با دستکاری ناخواسته کاربران به وجود می‌آید. گاهی اوقات شماره کانال‌ها به هم می‌ریزد و بالا و پایین می‌شود. بنابراین شما به‌اشتباه فکر می‌کنید که کانال پاک شده است. در حالی که فقط شماره آن تغییر کرده است. با سرچ نام کانال در قسمت جستجوی کانال‌ها می‌توانید شبکه حذف شده را پیدا کنید.

برگرداندن کانال های پاک شده تلویزیون

آیا در مورد نحوه برگرداندن کانال های پاک شده تلویزیون دچار ابهام شده‌اید؟ بازگرداندن کانال‌های حذف شده در تلویزیون شما معمولا یک فرآیند ساده دارد. استفاده از قابلیت بازیابی کانال‌ها، انجام یک اسکن مجدد، ریست نرم تلویزیون یا بازنشانی به تنظیمات کارخانه، برخی راه‌حل‌های متعدد این مشکل هستند.

۱) استفاده از ویژگی بازیابی کانال‌ها

اولین قدم برای بازیابی کانال‌های حذف شده این است که ببینید آیا تلویزیون شما ویژگی بازیابی کانال دارد یا خیر. بسیاری از تلویزیون‌های مدرن دارای این عملکرد داخلی هستند. عملکردی که به کاربران امکان می‌دهد تا کانال‌های حذف شده را تنها با چند دکمه بازیابی کنند.

برای یافتن این ویژگی، به منوی تلویزیون بروید و به دنبال گزینه تنظیم کانال یا مدیریت کانال بگردید. اگر این ویژگی را پیدا کردید، احتمالا یک منوی فرعی با عنوان «بازیابی کانال» یا چیزی مشابه خواهید دید. اگر تلویزیون شما قابلیت بازیابی کانال داخلی ندارد، لطفا روش‌های بعدی را امتحان کنید.

۲) اسکن مجدد

از دیگر روش‌های برگرداندن کانال های پاک شده تلویزیون باید به انجام اسکن مجدد اشاره کرد. این فرآیند اساسا تمام کانال‌های موجود در منطقه شما را جستجو و آن‌ها را به مجموعه شبکه‌های تلویزیون اضافه می‌کند.

برای انجام یک اسکن مجدد، دکمه منو روی کنترل از راه دور تلویزیون خود را فشار دهید. سپس به دنبال گزینه مربوط به اسکن یا تنظیم کانال بگردید. با انتخاب این گزینه، تلویزیون شما به طور خودکار کانال‌های موجود را جستجو می‌کند. پس از تکمیل اسکن، کانال‌های حذف شده (در صورت ادامه فعالیت) به فهرست شبکه‌های تلویزیون شما بازگردانده می‌شوند.

هنگام اسکن مجدد کانال‌های تلویزیون خود، احتیاط کامل به خرج دهید. درواقع، وقت گذاشتن برای تنظیم دستی می‌تواند شما را از زحمت بازیابی و ویرایش تمام کانال‌ها در آینده نجات دهد. با تنظیم دستی می‌توانید فرستنده‌ای را انتخاب کنید که قوی‌ترین سیگنال را برای منطقه شما ارائه می‌دهد. به این ترتیب، بهترین کیفیت تصویر و صدا را دریافت خواهید کرد. به علاوه، می‌توانید فرکانس همه کانال‌های مورد علاقه خود را ذخیره کنید تا هر بار به دنبال آن‌ها نگردید.

۳) ریست نرم

A full review of the reasons for deleting TV channels

در برخی موارد، یک ریست نرم یا چرخه برق ساده تلویزیون ممکن است کانال‌های پاک شده تلویزیون را برگرداند. برای این کار باید تلویزیون یا رسیور خود را خاموش کنید و برای حدود یک دقیقه آن را از برق جدا نگه دارید. سپس تلویزیون را دوباره به منبع برق وصل و روشن کنید. این کار می‌تواند به تازه‌سازی سیستم تلویزیون و بازیابی کانال‌های حذف شده کمک کند.

۴) افزایش قدرت سیگنال

اگر با پاک شدن کانال های تلویزیون روبرو هستید، تغییر جهت آنتن می‌تواند کمک‌کننده باشد. این کار با بالا بردن ارتفاع آنتن در حدود 1.5 متر امکان‌پذیر است. با این کار می‌توانید امکان دریافت سیگنال را افزایش دهید و با مشکل کانال‌های ناپدید شده خداحافظی کنید. فقط پس از جابجایی آنتن، کانال‌ها را دوباره اسکن کنید.

۵) بازنشانی کارخانه

اگر هیچ یک از روش‌های قبلی جواب نداد، ممکن است ارزش این را داشته باشد که تلویزیون خود را به حالت کارخانه بازنشانی کنید. به خاطر داشته باشید که این کار باید آخرین راه‌حل شما باشد. زیرا تمام تنظیمات تلویزیون شما را پاک خواهد کرد.

برای انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه، به منوی تلویزیون بروید و بخش مربوط به سیستم یا تنظیمات را جستجو کنید. در این منو، باید گزینه‌ای برای بازنشانی تلویزیون به تنظیمات کارخانه وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که با این کار، همه کانال‌ها و تنظیمات ذخیره‌شده حذف می‌شوند. بنابراین حتما دفترچه راهنمای تلویزیون یا منابع آنلاین را در دسترس داشته باشید تا نحوه تنظیم مجدد آن را یاد بگیرید. در صورتی که مشکل همچنان پابرجا بود می توانید از تعمیرکاران حرفه ای کاردون با استفاده از سرویس تعمیرات تلویزیون کمک بگیرید.

سوالات متداول

اسکن دوباره و خودکار تلویزیون را باید ساده‌ترین راه‌حل بازیابی کانال‌های پاک شده دانست. اگر مشکل از این طریق حل نشد، به سراغ امتحان راه‌های دیگر بروید.

بله اگر آنتن، اتصالات، کابل و تلویزیون شما هیچ مشکلی ندارند، احتمالا مشکل پاک شدن کانال‌های تلویزیون به ارائه خدمات و فرستنده برمی‌گردد.

اگر مشکل پاک شدن کانال های تلویزیون شما مدام تکرار می‌شود، احتمالا خود تلویزیون‌ با مشکلات جدی‌تری روبرو شده است. بنابراین باید قطعات داخلی تلویزیون توسط یک تکنسین واجد شرایط عیب‌یابی شود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها