لوگوی کاردون

بررسی کامل علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی + راه حل آن

The reason for the washing machine timer not moving forward
فهرست محتوا

علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی چرخه‌های مختلفی دارد که همگی آن‌ها توسط یک قطعه به نام تایمر کنترل می‌شوند. درواقع تایمر به ماشین لباسشویی می‌گوید که تا چه مدت در هر قسمت از چرخه شستشو بماند و همچنین در چه زمانی به مرحله بعدی چرخه برود. اگر تایمر خراب شود، ماشین لباسشویی نمی‌تواند چرخه شستشو را به‌درستی جلو ببرد. اما چگونه متوجه مشکل تایمر ماشین لباسشویی خود شوید و راه‌حل عیب‌یابی آن چیست؟

اصلی ترین دلایل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

The main reasons for the washing machine timer not moving forward

قبل از شناخت دلایل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی، باید با علائم خرابی آن آشنا شوید. گاهی بارگیری لباس‌ها را شروع می‌کنید، اما چرخه شستشو طولانی‌تر از حد معمول می‌شود. در این حالت، ممکن است اشکال از تایمر باشد که در چرخه شستشو گیر کرده است.

بنابراین باید دستگیره تایمر را به صورت دستی بچرخانید تا مرحله بعدی چرخه شستشو آغاز شود. البته حتی چرخاندن دستگیره هم ممکن است چرخه شستشوی شما را جلو نبرد. ضمنا اگر ماشین لباسشویی در اواسط چرخه کاملا متوقف می‌شود، باز هم نشانه عملکرد نادرست تایمر ماشین لباسشویی است.

مشکلات تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از چند چیز متفاوت باشد. دلیل اصلی این است که دستورات الکتریکی درون تایمر با هم جمع نمی‌شوند تا از حرکت لباسشویی به قسمت بعدی چرخه جلوگیری نشود. همچنین احتمال دارد خود موتور گرداننده دستگیره تایمر خراب شده باشد.

در برخی موارد، ممکن است مشکل از خود تایمر نباشد. خرابی مکانیسم قفل درب، یکی دیگر از دلایل احتمالی است. زیرا درب باید سیگنالی به تایمر مبنی بر ایمن بودن ادامه کار به قسمت بعدی چرخه ارسال کند. اگر تایمر تشخیص ندهد که درب لباسشویی به طور کامل بسته شده است، حرکت نخواهد کرد.

ایراد در شیر ورودی آب ماشین لباسشویی

تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل مختلفی خراب شود که یکی از آن‌ها، مشکل در شیر ورودی آب است. تایمر در ماشین لباسشویی، چرخه‌ها و زمان‌های مختلف فرآیند شستشو را کنترل می‌کند. اما با از کار افتادن شیر ورودی آب دچار اختلال خواهد شد.

شیر ورودی آب وظیفه پر کردن ماشین لباسشویی را در طول چرخه شستشو بر عهده دارد. بنابراین اگر تایمر گیر کرده باشد یا به درستی کار نکند، از دریافت سیگنال‌های لازم برای باز یا بسته شدن شیر ورودی آب جلوگیری خواهد شد.

ایراد در شیر ورودی آب ماشین لباسشویی می‌تواند عواقب قابل توجهی برای عملکرد دستگاه به دنبال داشته باشد. اگر این شیر یا دریچه ورودی آب در صورت لزوم باز یا بسته نشود، آب به طور مداوم و بدون توقف به داخل لباسشویی جاری می‌شود یا اصلا وارد دستگاه نخواهد شد.

اگر دریچه باز بماند، با سرریز شدن ماشین لباسشویی روبرو خواهید شد. از طرف دیگر، اگر هم دریچه باز نشود، لباسشویی آب کافی برای ادامه چرخه شستشو نخواهد داشت و درنتیجه، عملکرد نادرست تایمر ماشین لباسشویی رخ می‌دهد. بنابراین، خرابی تایمر مستقیما با خرابی دریچه ورودی آب مرتبط است و این دو اجزای لباسشویی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

ایراد در قطعه میکروسوئیچ و سوپاپ درب ماشین لباسشویی

ایراد در قطعه میکروسوئیچ و سوپاپ درب ماشین لباسشویی اغلب می‌تواند به مشکلات عمده‌تر در عملکرد دستگاه منجر شود. میکروسوئیچ یک قطعه الکترونیکی کوچک است که وظیفه تشخیص موقعیت درب ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. این قطعه فقط زمانی به ماشین لباسشویی اجازه کار می‌دهد که درب آن به درستی بسته و ایمن شده باشد.

اگر میکروسوئیچ ایراد پیدا کند یا از کار بیفتد، از روشن شدن ماشین لباسشویی و ادامه کار تایمر جلوگیری می‌شود. همچنین ممکن است تایمر را در میانه یک چرخه شستشو متوقف کند. خرابی در قطعه میکروسوئیچ و سوپاپ معمولا به دلیلی فرسودگی در طول زمان، قرار گرفتن در معرض رطوبت یا آسیب فیزیکی ایجاد می‌شود. تعمیر و تعویض آن هم نیاز به یک تکنسین حرفه‌ای دارد.

ایراد در موتور تایمر و دکمه تایمر ماشین لباسشویی

Fault in the timer motor and timer button of the washing machine

در این بخش از راهنمای عیب یابی تایمر ماشین لباسشویی به ایراد در موتور تایمر و دکمه تایمر می‌رسیم. موتور و دکمه تایمر نقش مهمی در عملکرد ماشین لباسشویی ایفا می‌کنند. تایمر وظیفه کنترل زمان و ترتیب عملکردهای مختلف چرخه شستشو مانند پر کردن، هم زدن، آبکشی و تخلیه را بر عهده دارد.

اگر موتور تایمر خراب شود، دستگاه گیر می‌کند و باید به صورت دستی چرخانده شود. علاوه بر این، دکمه تایمر معیوب هم می‌تواند کاربر را از تنظیم دقیق مدت زمان شستشو یا انتخاب گزینه‌های مختلف چرخه شستشو باز دارد.

تایمر ماشین لباسشویی دارای یک سری از کنتاکت‌های الکتریکی است که توسط یک موتور تایمر پیشرفته فعال می‌شوند. همچنین برخی از این کنتاکت‌های تایمر، برای کنترل خود موتور تایمر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اگر تایمر ماشین لباسشویی شما جلو نمی‌رود، ممکن است دکمه تایمر یا موتور تایمر مشکل داشته باشند.

ایراد در قطعه هیدروستات ماشین لباسشویی

مشکل تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند به دلیل خرابی قطعه هیدروستات هم رخ دهد و عملکرد دستگاه را مختل کند. هیدروستات که به عنوان سوئیچ تشخیص سطح آب نیز شناخته می‌شود، وظیفه تنظیم مقدار را بر عهده دارد؛ آبی که در هر چرخه شستشو وارد دستگاه می‌شود. اگر هیدروستات معیوب باشد، قادر به تشخیص دقیق سطح آب نیست و درنتیجه، آب کافی یا بیش از حد به دستگاه اضافه می‌شود. این مشکل می‌تواند کار تایمر ماشین لباسشویی را در فرآیند شستشو مختل کند.

نقص در هیدروستات باعث نشت یا سرریز آب هم می‌شود. زیرا اگر سوئیچ نتواند در هنگام رسیدن به سطح مورد نظر مانع از ورود آب شود، بیرون ریختن آب از دستگاه رخ خواهد داد. این امر نه‌تنها باعث آسیب به کف آشپزخانه می‌شود، بلکه خطرات ایمنی را هم در پی دارد. در صورتی که لباسشویی شما دچار مشکل شد می توانید از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در تهران کاردون استفاده کنید.

خرابی قطعه دستگیره برنامه ماشین لباسشویی

دستگیره برنامه ماشین لباسشویی یا صفحه تایمر آن به شفت تایمر متصل است. این دستگیره با پیشروی تایمر در یک چرخه شستشو می‌چرخد. همچنین می‌توان از دکمه تایمر برای شروع چرخه با بیرون کشیدن دستگیره استفاده کرد که کلیدی را در داخل تایمر فعال می‌کند.

دستگیره تایمر معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌شود که با یک درج فلزی کلیددار به شفت تایمر متصل شده است. استفاده مداوم می‌تواند باعث ترک خوردن یا استهلاک این دستگیره شود و دیگر با شفت تایمر نچرخد. این مشکل با عملکرد نادرست تایمر ماشین لباسشویی همراه است و همچنین باعث نچرخیدن صفحه تایمر با محور تایمر می‌شود.

ایراد در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

وظیفه خارج ساختن آب اضافه ماشین لباسشویی در طول و پس از اتمام چرخه شستشو و آبکشی بر عهده پمپ تخلیه قرار دارد. اما اگر این پمپ کار نکند، ماشین لباسشویی متوجه نمی‌شود که آب تخلیه شده است و به قسمت بعدی چرخه نمی‌رود. بنابراین، اگر تایمر ماشین لباسشویی شما در وسط چرخه شستشو یا مرحله آبکشی گیر کرد، باید بررسی شود که آیا پمپ تخلیه کار خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر.

برخی از ماشین‌های لباسشویی مدرن در صورت خراب شدن شیر تخلیه یک کد ارور خاص را به نمایش می‌گذارند. پس اگر کد خطایی را مشاهده کردید که روی دستگاه شما چشمک می‌زند، باید معنای آن را در فهرست کدهای ارور رایج ماشین لباسشویی ما جستجو کنید تا بفهمید چه مشکلی دارد.

راهنمای تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

Washing machine timer repair guide

تایمر ماشین لباسشویی بخش ضروری هر دستگاه شوینده خانگی است؛ زیرا چرخه‌ها و عملکردهای مختلف دستگاه را کنترل می‌کند. اما تایمر هم مانند هر قطعه مکانیکی دیگری، ممکن است به مرور زمان فرسوده شود و نیاز به تعمیر داشته باشد.

به طور جدی توصیه می‌شود که کار تعمیر تایمر ماشین لباسشویی را به متخصصان امر واگذار کنید. زیرا خطر برق‌گرفتگی در زمان کار با ماشین لباسشویی بسیار جدی است. ضمنا در صورت نداشتن دانش کافی ممکن است آسیب‌های بیشتری را به ماشین لباسشویی خود وارد کنید. بنابراین کاردون هیچ‌گونه مسئولیتی درباره اقدامات شما بر اساس این راهنما را بر عهده ندارد. در ادامه راهنمای تعمیر تایمر ماشین لباسشویی با مراحل عیب‌یابی و تعمیر این قطعه آشنا می‌شوید.

۱) عیب‌یابی

اولین قدم در تعمیر تایمر ماشین لباسشویی به شناسایی مشکل برمی‌گردد. زیرا می‌تواند یک خرابی کامل باشد، جایی که تایمر اصلا حرکت نمی‌کند، یا خرابی جزیی که در مراحل خاصی از چرخه شستشو گیر می‌کند. مرحله بعدی پس از مشخص شدن علت مشکل، به جمع‌آوری ابزارهای لازم مانند مجموعه پیچ‌گوشتی و مولتی متر برای تست تایمر اختصاص دارد.

۲) اقدامات ایمنی

قبل از شروع تعمیر، بسیار مهم است که منبع تغذیه ماشین لباسشویی را قطع کنید تا از هرگونه حادثه یا برق‌گرفتگی جلوگیری شود. پس از انجام این کار باید پانل کنترل را با باز کردن پیچ‌ها یا گیره‌های آن برداشت. با این کار به پشت تایمر دسترسی خواهید داشت؛ جایی که می‌توانید سیم‌های متصل به آن را جدا کنید.

۳) جداسازی تایمز

سپس، تایمر را با دقت از محفظه آن جدا کنید و به موقعیت هر سیم توجه داشته باشید. عکس گرفتن با گوشی هوشمند می‌تواند در ثبت دقیق اتصالات تایمر مفید باشد؛ به‌خصوص اگر با آن‌ها آشنایی نداشته باشید. تایمر ماشین لباسشویی را برای هرگونه علائم آشکار آسیب‌دیدگی مانند سیم‌های سوخته یا ترک‌خوردگی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، تایمر باید به طور کامل تعویض شود.

۴) تست تداوم

اگر آسیب قابل مشاهده‌ای وجود ندارد، باید تایمر را با استفاده از مولتی متر آزمایش کنید. مولتی متر را روی نقاط پیوستگی سیم‌ها و اتصالات قرار دهید و پروب‌ها را با پایانه‌های تایمر لمس کنید. عدم وجود تداوم برق، نشان‌دهنده یک تایمر معیوب است. اما اگر تایمر این آزمایش را با موفقیت پشت سر بگذارد، ممکن است مشکل در جای دیگری مانند خرابی موتور یا برد کنترل باشد.

نحوه تعویض تایمر ماشین لباسشویی

در صورتی که تایمر ماشین لباسشویی خراب شده باشد، معمولا چاره‌ای جز تعویض آن با مدل مشابه جدید باقی نمی‌ماند. در این صورت باید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱) خرید تایمر جدید

اگر مشخص شد که تایمر ماشین لباسشویی واقعا معیوب است، قدم بعدی خرید تایمر جایگزینی است که با مدل ماشین لباسشویی شما سازگار باشد. پس از رسیدن تایمر جدید، سیم‌های آن را مطابق با عکس‌هایی که قبلا گرفته‌اید، دوباره وصل کنید. تایمر را دوباره در محفظه خود قرار دهید و پانل کنترل را دوباره در سر جای خود وصل کنید.

۲) تست تایمر جدید

در آخر، ماشین لباسشویی را دوباره به منبع تغذیه برق وصل کنید و آن را با اجرای یک چرخه شستشو تست کنید. به هرگونه بی‌نظمی یا ناهنجاری در رفتار لباسشویی توجه کافی داشته باشید؛ زیرا می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز نبودن تعمیر یا وجود مشکلات اضافی در ماشین لباسشویی باشد.

نحوه تعویض تایمر ماشین لباسشویی در صورتی که مشکل به درستی شناسایی شود و اقدامات لازم انجام شوند، می‌تواند فرآیندی ساده باشد. با این حال، اگر از انجام تعمیرات مطمئن نیستید یا وقت و حوصله انجام آن را ندارید، همیشه بهتر است از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید. در این صورت، از انجام با دقت و ایمن کار مطمئن خواهید شد.

سوالات متداول

شایع ترین دلیل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از معیوب بودن موتور تایمر، گیرکردن کنتاکت‌های کنترل‌کننده موتور یا معیوب بودن چرخ دنده‌های محرک آن باشد.

بله در صورت خراب بودن تایمر قدیمی می‌توان آن را تعویض کرد. بهتر است کار تعویض تایمر ماشین لباسشویی را در صورت عدم آشنایی با مسائل فنی، به متخصصان امر واگذار کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها