لوگوی کاردون

دمای ایده‌آل برای یخچال و فریزر در تابستان و زمستان

Ideal temperature for refrigerator and freezer in summer and winter
فهرست محتوا

دمای ایده‌آل یخچال

به طور کلی، دمای مناسب برای یخچال حدود ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد (۳۷ تا ۴۰ درجه فارنهایت) است. این دما  برای حفظ سلامت غذا در یخچال ایده‌آل به شمار می‌رود؛ زیرا رشد باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را با تأخیر روبه‌رو می‌کند. دمای بالاتر از ۴ درجه سانتی‌گراد منجر به فاسد شدن سریع‌تر غذاها خواهد شد، در حالی که دمای زیر ۳ درجه نیز برای برخی از مواد غذایی آسیب‌زاست. بنابراین، بهترین راهکار برای شما، نگه داشتن دمای یخچال در این محدوده است.

بهترین دما برای یخچال چیست؟

What is the best temperature for the refrigerator

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بهترین دما برای یخچال بین ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. این محدوده دمایی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی فاسدشدنی بسیار ایده‌آل است؛ زیرا رشد باکتری‌های مضر در یخچال را کند می‌کند و احتمال فساد مواد غذایی را به حداقل می‌رساند.

توجه به این نکته ضروری است که طبقات مختلف یخچال ممکن است شرایط دمایی یکسانی نداشته باشند؛ زیرا هرچه به‌سمت طبقات بالای یخچال حرکت کنیم، اندکی از میزان دما کاسته می‌شود. علاوه بر این، انتخاب محدوده دمایی مناسب کفایت نمی‌کند، بلکه باید با انجام اقدامات لازم، دمای یخچال را در حالت ایده‌آل نگه داشت. به عنوان مثال، باز و بسته کردن بیش‌ازاندازه درِ یخچال، تعداد اقلام درون آن و دمای اطراف دستگاه بر دمای داخلی یخچال تأثیر می‌گذارند.

دماسنج درونی یخچال ابزاری مفید برای چک کردن و انتخاب دمای مناسب آن است. اگر هم دماسنج یخچال با مشکل مواجه است، می‌توانید از یک دماسنج بیرونی سالم برای این کار بهره ببرید. به طور کلی، تنظیم یخچال روی بهترین دما به نگهداری بهتر مواد غذایی کمک می‌کند؛ ضمناً مصرف برق را کاهش می‌دهد و استهلاک اجزای داخلی یخچال و به‌خصوص کمپرسور آن را پایین می‌آورد.

درجه فریزر در تابستان و زمستان روی چند باید باشد؟

دمای فریزر بدون توجه به فصل باید در طول سال ثابت بماند. دمای ایده‌آل برای فریزر منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد (صفر درجه فارنهایت) است. در فصل تابستان که دمای محیط به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، تنظیم فریزر روی دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی بسیار اهمیت دارد.

به همین ترتیب، در فصل زمستان که دمای محیط کاهش می‌یابد، دمای فریزر باز هم باید روی منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. بنابراین، بدون توجه به فصل سال باید دمای فریزر را ثابت نگه دارید.

درجه یخچال در تابستان و زمستان روی چند باید باشد؟

What should be the temperature of the refrigerator in summer and winter

درجه دمای مناسب یخچال در فصل تابستان ۴ درجه سانتی‌گراد است. این محدوده دما برای تازه و ایمن نگه داشتن غذاها در فصل تابستان توصیه می‌شود. اما، در طول تابستان که دمای محیط اطراف یخچال به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، می‌توانید یخچال را روی دمای ۱ تا ۲ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. این کار به جبران دمای اضافی کمک می‌کند.

برخی مواد غذایی ممکن است به دمای متفاوتی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، اقلام زود فاسدشونده مانند گوشت خام و مرغ باید در دمای صفر درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. با این حال، اگر می‌خواهید آنها‌ را بلندمدت نگهداری کنید، باید حتماً در فریزر قرار داده شوند.

درجه دمای مناسب یخچال در فصل زمستان نیز همان ۴ درجه سانتی‌گراد است. البته اگر دمای محیط اطراف یخچال به‌طور محسوسی کاهش یافته است، می‌توانید یخچال را روی دمای ۶ تا ۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید؛ زیرا سرد بودن محیط اطراف یخچال به سخت‌تر شدن کار کمپرسور منجر می‌شود. بنابراین، ممکن است دمای یخچال را به‌طور طبیعی بسیار پایین‌تر بیاورد. همچنین، این کار می‌تواند مدت زمان اتومات یخچال فریزر را به حالت طبیعی برگرداند.

دمای مناسب بستنی برای نگهداری در فریزر

نگهداری بستنی در دمای مناسب برای حفظ کیفیت و بافت آن بسیار اهمیت دارد. به طور کلی، بهتر است بستنی را در دمای حدود منفی ۱۸ تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. بستنی در این دما به‌خوبی نگهداری می‌شود و بلورهای یخ نیز روی آن شکل نمی‌گیرند. همچنین این دما به حفظ قوام بستنی کمک می‌کند، در حالی که دمای بالاتر می‌تواند باعث جدا شدن چربی‌های بستنی و تشکیل بافت‌های دانه‌ای در آن شود.

نگهداری بستنی در دمای مناسب یخچال فریزر برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها نیز ضرورت دارد. بنابراین، اگر دمای فریزر خیلی پایین باشد، بستنی بیش‌ازحد سفت می‌شود و جذابیت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

دمای مناسب گوشت برای نگهداری در فریزر

نگهداری گوشت در دمای مناسب برای حفظ کیفیت آن در مدت زمان طولانی اهمیت ویژه‌ای دارد. دمای توصیه‌شده برای نگهداری گوشت در فریزر به نوع آن وابسته است. البته بیشتر گوشت‌ها مانند گوشت گاو و گوشت گوسفند را می‌توان در دمای ایده‌آل منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد.

فریز کردن گوشت در این دما باعث جلوگیری از رشد باکتری در آن می‌شود، باکتری‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند عامل بیماری‌های مختلفی در انسان باشند. همچنین این دما طعم، مواد مغذی و بافت گوشت را حفظ می‌کند تا پس از ذوب و پخته شدن، خوشمزه و مقوی باقی بماند.

نگهداری گوشت در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد تشکیل کریستال‌های یخ را به حداقل می‌رساند. بنابراین، دمای مناسب یخچال فریزر مانع از آسیب به ساختار سلولی و رطوبت گوشت خواهد شد.

دمای مناسب میوه و سبزیجات برای نگهداری در فریزر

The right temperature for fruits and vegetables to store in the freezer

دمای مناسب میوه و سبزیجات برای نگهداری در فریزر منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. یخ زدن میوه و سبزیجات در این دما باعث کاهش سرعت فعالیت آنزیم‌ها و رشد میکروارگانیسم‌های عامل فساد مواد غذایی خواهد شد.

با این حال، نباید این نکته را فراموش کرد که میوه‌ها و سبزیجات گوناگون دارای سطوح مختلفی از تحمل یخ‌زدگی هستند. بیشتر میوه‌ها می‌توانند دمای انجماد را به‌خوبی تحمل کنند، اما برخی سبزیجات حساس‌ترند و احتمالأ قبل از انجماد نیاز به بلانچ کردن دارند.

بسته‌بندی مناسب محصولات قبل از قرار دادن آنها‌ در فریزر نیز اهمیت فراوانی دارد. استفاده از کیسه‌های مخصوص فریزر برای جلوگیری از قرار گرفتن سبزیجات در مجاورت رطوبت و اکسیژن راهگشاست. ضمناً کیفیت و کارایی فریزر نیز در این موضوع نقش دارد.

جمع‌بندی

دمای ایده‌آل برای حفظ سلامت غذا در یخچال معمولاً ۴ درجه سانتی‌گراد است. اگر می‌خواهید یخچال شما به‌خوبی کار کند و از عمر مفید آن کاسته نشود، سعی در حفظ دما در محدوده ذکرشده داشته باشید. با این حال، در فصل‌های گرم و سرد می‌توانید با توجه به دمای محیط اطراف، درجه یخچال را کمتر یا بیشتر کنید.

سوالات متداول

دمای ایده‌آل برای یخچال دقیقأ ۴ درجه سانتی‌گراد است. این دما برای نگهداری انواع غذاها، کاهش مصرف انرژی و فشار بر کمپرسور یخچال ایده‌آل است.

اگر دمای یخچال را خیلی سرد تنظیم کنید، در مصرف مواد غذایی نگهداری‌شده در آن با مشکل مواجه می‌شوید؛ زیرا خوردن و نوشیدن محصولات با دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد برای انسان ناخوشایند است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها