لوگوی کاردون

بررسی عملکرد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی؛ مراحل و نحوه تست

Washing machine drain pump performance test
فهرست محتوا

آموزش تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

اگر متوجه شدید که ماشین لباسشویی شما آب را به‌خوبی گذشته تخلیه نمی‌کند، احتمالأ مشکل به پمپ تخلیه برمی‌گردد. برای تشخیص مشکل باید با علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی آشنا باشید. سپس، امکان تست پمپ تخلیه برای عیب‌یابی آن وجود دارد. این تست را می‌توان به دو صورت دستی یا با استفاده از مولتی‌متر انجام داد.

مراحل اساسی بررسی عملکرد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

Learning to test the drain pump of the washing machine

پمپ تخلیه یک جزو ضروری از ماشین لباسشویی است که به حذف آب اضافی از دستگاه کمک می‌کند. اگر ماشین لباسشویی شما آب را به‌درستی تخلیه نمی‌کند، باید با انجام مراحل و چگونگی عیب‌یابی پمپ تخلیه لباسشویی آشنا باشید. در ادامه به مراحل اساسی بررسی عملکرد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

۱) قطع برق

اولین قدم در تست و آزمایش پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باید قطع منبع برق باشد؛ زیرا ایمنی شما در طول فرایند تست بسیار مهم است. پس ماشین لباسشویی را خاموش و دوشاخه آن را از پریز برق جدا کنید. همچنین اگر در مسائل فنی سررشته ندارید، کار تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را به یک تکنسین حرفه‌ای و واجدشرایط بسپارید.

۲) یافتن پمپ تخلیه

در مرحله بعد باید پمپ تخلیه را در ماشین لباسشویی خود پیدا کنید. این پمپ معمولاً در پشت دستگاه و نزدیک به پایین لباسشویی قرار دارد. برای دستیابی به پمپ تخلیه احتمالاً باید پنل پشتی ماشین لباسشویی را بردارید.

۳) جدا کردن شیلنگ تخلیه

مرحله سوم از چگونگی عیب‌یابی پمپ تخلیه لباسشویی به جداسازی شیلنگ تخلیه از پمپ اختصاص دارد. توصیه می‌شود حتماً یک سطر یا حوله کهنه را زیر محل اتصال شیلنگ تخلیه به پمپ تخلیه قرار دهید. با این کار از ریختن آب کثیف روی کف محل نصب ماشین لباسشویی جلوگیری می‌شود. شیلنگ تخلیه را پس از جداسازی آن به‌خوبی بررسی کنید تا دچار گرفتگی نباشد. بهتر است آن را در حیاط و با فشار آب بشویید تا هرگونه انسداد احتمالی‌اش برطرف شود.

۴) تست پمپ تخلیه

پس از جداسازی شیلنگ تخلیه می‌توانید پمپ تخلیه را تست کنید. لباسشویی را دوباره به برق وصل و یک چرخه کوتاه را اجرا کنید. در اینجا باید به صداهای غیرمعمولی از پمپ مانند ساییدن یا تق‌تق گوش دهید؛ چراکه پمپ تخلیه در حالت ایده‌آل باید بدون سروصدای اضافی کار کند.

هرگونه سروصدای غیرعادی یا کار نکردن پمپ تخلیه نشان‌دهنده معیوب بودن آن است. در این موارد بهتر است پمپ تخلیه با یک مدل جدید جایگزین شود. با این حال، توصیه ما قبل از هرگونه اقدام، مشورت با متخصصان در تعمیرات ماشین لباسشویی است.

نحوه تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با اهم متر

یک راهکار دیگر نیز برای تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی وجود دارد و آن استفاده از اهم متر است. ابتدا باید ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید؛ سپس سیم‌ها و شیلنگ‌های متصل به پمپ تخلیه را جدا کنید. حالا اهم متر را روی صفر قرار دهید و مقدار اهم پمپ تخلیه را با آن اندازه بگیرید. اگر عدد مشاهده‌شده بین ۵ تا ۱۵ اهم باشد، پمپ تخلیه لباسشویی مورد خاصی ندارد، اما اگر عدد صفر یا بی‌نهایت به نمایش درآید، باید برای تعویض پمپ تخلیه اقدام شود.

علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

Symptoms of washing machine drain pump failure

شناخت علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی برای رسیدگی سریع‌تر به آن بسیار مهم است؛ زیرا رسیدگی نکردن بموقع به پمپ تخلیه می‌تواند به سایر بخش‌های ماشین لباسشویی آسیب برساند، امری که هزینه تعمیرات را تا حد زیادی بالا خواهد برد. در ادامه به بررسی این علائم و نشانه‌ها خواهیم پرداخت.

۱) تخلیه نشدن آب

اولین و رایج‌ترین نشانه خرابی پمپ تخلیه را باید تخلیه نشدن آب از ماشین لباسشویی دانست. اگر پس از پایان چرخش شست‌وشو مقدار قابل‌توجه آب در درام لباسشویی باقی مانده باشد، نشانه واضحی از عدم کارکرد درست پمپ تخلیه است.

۲) سروصدای زیاد

از دیگر علائم خرابی پمپ تخلیه می‌توان به صدای زیاد و ناهنجار اشاره کرد. صدای خراش، ساییدن، تق‌تق یا زمزمه بلند در هنگام کارکرد ماشین لباسشویی احتمالاً به خرابی پمپ تخلیه برمی‌گردد. البته این صداها می‌تواند نشان‌دهنده انسداد در پمپ تخلیه نیز باشد که نیازمند توجه سریع است.

۳) تخلیه کند آب

تخلیه نشدن سریع آب نیز می‌تواند از علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باشد. اگر تخلیه آب از لباسشویی بیشتر از حد معمول طول می‌کشد، احتمالاً پمپ تخلیه توان لازم را برای مکش آب از دست ‌داده است. این مشکل می‌تواند ناشی از گرفتگی پمپ یا خرابی پروانه‌های آن باشد.

۴) نشت آب

نشت آب از ماشین لباسشویی نیز یکی دیگر از علائم رایج خراب شدن پمپ تخلیه دستگاه است. مشکل نشت آب می‌تواند به خرابی کاسه نمد پمپ تخلیه برگردد.

۵) بوی نامطبوع

شنیده شدن بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی پمپ تخلیه باشد؛ چراکه اگر عملکرد پمپ تخلیه دچار اختلال باشد، مقداری آب به‌صورت راکد در لباسشویی باقی می‌ماند. آب راکت نیز بوی نامطبوعی را در هنگام باز کردن درِ ماشین لباسشویی در فضا پخش خواهد کرد.

۶) توقف ناگهانی لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی به‌صورت ناگهانی در وسط چرخه خاموش شود، احتمال خراب شدن پمپ تخلیه وجود دارد؛ زیرا سنسور دستگاه ممکن است مشکلی را در پمپ تخلیه تشخیص داده باشد. از این رو، برای به خطر نیفتادن ایمنی دستگاه آن را خاموش می‌کند.

۷) لرزش و ارتعاشات لباسشویی

لرزش و ارتعاشات لباسشویی در حین شستن لباس‌ها معمولاً به نصب نادرست و ناتراز بودن آن برمی‌گردد؛ با این حال گاهی اوقات نیز می‌تواند از علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باشد. اگر پمپ تخلیه با مشکلات مکانیکی روبه‌رو شود، احتمال به لرزش انداختن ماشین لباسشویی را دارد.

متداول‌ترین مشکلات پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

The most common washing machine drain pump problems

برخی مشکلات پمپ تخلیه ماشین لباسشویی رایج‌تر از بقیه‌اند. یکی از این مشکلات رایج گرفتگی پمپ تخلیه است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که زباله‌های لباس مانند پرز یا مو در پمپ گیر کند، مشکلی که سرعت فرایند تخلیه را کاهش می‌دهد و در برخی موارد به‌طور کلی از کار می‌اندازد. یکی دیگر از مشکلات رایج پمپ تخلیه خرابی موتور آن است. خرابی موتور پمپ تخلیه ناشی از عوامل گوناگونی نظیر فرسودگی، استهلاک یا بروز مشکلات الکتریکی است.

برای جلوگیری یا رفع علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی می‌توان به چند اقدام دست زد. اول از همه تمیز کردن منظم فیلتر پمپ تخلیه باید در دستور کار قرار گیرد. این کار را می‌توان با برداشتن پنل دسترسی به فیلتر تخلیه در نزدیکی پایین ماشین لباسشویی انجام داد.

علاوه بر این، باید از بارگذاری بیش‌ازحد ماشین لباسشویی اجتناب کرد؛ زیرا این کار می‌تواند احتمال گرفتگی پمپ تخلیه را افزایش دهد. اگر به هر دلیلی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شد، بهتر است از خدمات یک تکنسین واجدشرایط استفاده کنید. برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

نشانه‌هایی چون تخلیه نشدن آب، کاهش سرعت تخلیه آب، سروصدای زیاد و غیرعادی، و بوی نامطبوع از لباسشویی بیانگر آن است که پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نیاز به تست یا تعمیر دارد.

برخی از ماشین‌های لباسشویی مدرن‌تر در صورت بروز مشکل در پمپ تخلیه اقدام به نمایش کد خطا یا ارور می‌کنند. کد ارور روی نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها