لوگوی کاردون

علت زود خاموش روشن شدن یخچال چیست؟

What is the reason for turning on the refrigerator early
فهرست محتوا

بررسی دلیل زود خاموش روشن شدن یخچال

یخچال یک وسیله ضروری در خانه‌ها است که غذای ما را تازه و نوشیدنی‌ها را خنک نگه می‌دارد. با این حال، روشن و خاموش شدن زودتر از حد انتظار یخچال می‌تواند نگران‌کننده باشد. این رفتار غیرعادی منجر به مختل شدن ذخیره‌سازی مواد غذایی و آسیب نهایی به خود یخچال شود. بنابراین شناخت دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال، همراه با نکات عیب‌یابی و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل بسیار مهم است.

دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال

Reasons for turning off the refrigerator engine early

زود خاموش و روشن شدن موتور یخچال را می‌توان به عوامل گوناگونی نسبت داد. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین این دلایل خواهیم پرداخت.

۱) خرابی یا شل شدن فن موتور

خرابی یا شل شدن فن موتور می‌تواند از دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال باشد. فن موتور جزء مهمی در سیستم تبرید است؛ زیرا به گردش هوا و حفظ دمای مطلوب در داخل یخچال کمک می‌کند. اگر فن موتور شل شود، آسیب ببیند یا خراب شود، خنک‌سازی نادرست و الگوهای آف کردن نامنظم پدید می‌آید.

این موضوع را نباید دست کم گرفت؛ زیرا می‌تواند منجر به بروز مشکلات بیشتری شود. یک تکنسین حرفه‌ای، در چنین مواردی می‌تواند مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد و کار تعمیر یا تعویض فن موتور را به انجام برساند.

۲) خرابی یا شل شدن تسمه موتور

یکی از مقصران احتمالی زود خاموش روشن شدن موتور یخچال می‌تواند خرابی یا شل شدن تسمه موتور باشد. یخچال برای گردش هوا و خنک نگه داشتن غذاها به یک موتور متکی است. این موتور به اجزای مختلفی ازجمله تسمه موتور متصل است. با گذشت زمان، این تسمه ممکن است به دلیل استفاده مداوم یا نصب نادرست یخچال فرسوده یا شل شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، یخچال به طور متناوب و به‌سرعت روشن و خاموش می‌شود.

۳) خرابی یا شل شدن یاتاقان موتور

درون یخچال شما یک کمپرسور قرار دارد که به عنوان قلب دستگاه عمل می‌کند. این کمپرسور است که وظیفه پمپاژ مبرد را در سراسر سیستم بر عهده دارد. یاتاقان‌های موتور وظیفه پشتیبانی از محورهای چرخان کمپرسور را بر عهده دارند. بنابراین خرابی یا شل شدن یاتاقان موتور می‌تواند از دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال باشد. برای انجام سرویس ها و تعمیرات یخچال خود می توانید از خدمات تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

۴) کمبود گاز مبرد

سریع‌تر شدن مدت زمان اتومات یخچال فریزر می‌تواند ناشی از کمبود گاز مبرد هم باشد. وجود گاز مورب در فرآیند خنک‌سازی یخچال بسیار حیاتی است. زیرا گرما را از داخل یخچال جذب و به خارج هدایت می‌کند.

در نتیجه این فرایند است که دمای مطلوب در داخل یخچال حفظ می‌شود. بنابراین کمبود گاز مبرد، فرآیند خنک‌سازی یخچال را با مشکل مواجه می‌کند. درنتیجه، کمپرسور یخچال باید سریع‌تر روشن و خاموش شود تا دمای مورد نظر را حفظ کند.

۵) وجود نشتی در سیستم مبرد

کمبود گاز مبرد که در مبحث قبلی دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال به آن اشاره شد، معمولا در اثر وجود نشتی در سیستم مبرد به وجود می‌آید. با گذشت زمان، سیستم مبرد ممکن است دچار نشتی و درنتیجه، خروج گاز مبرد از آن شود.

متاسفانه وجود هرگونه سوراخ ریز در این سیستم به‌راحتی قابل تشخیص نیست. بنابراین در طول زمان گازها از سیستم خارج می‌شوند و مبرد دستگاه کاهش می‌یابد. در اثر نبود مبرد کافی، کمپرسور یخچال با مشکل روشن و خاموش شدن زود به زود مواجه خواهد شد. ضمنا تکان شدید به یخچال نیز می‌تواند موجب بروز نشتی در سیستم مبرد شود. بنابراین همیشه باید چند ساعت بعد از جابجایی یخچال را به برق بزنیم.

۶) شل شدن یا شکستگی پایه های یخچال

Loose or broken refrigerator legs

یکی از دلایل زود خاموش روشن شدن موتور یخچال می‌تواند ناشی از شل شدن یا شکستگی پایه‌های دستگاه باشد. صحیح و سالم بودن پایه‌های یخچال برای ایجاد پایداری و تراز کردن دستگاه ضروری است. بنابراین شل یا شکسته شدن آن‌ها منجر به عدم تعادل در یخچال می‌شود. به طوری که یخچال در زمان کار کردن موتور دچار تکان می‌شود.

در نتیجه این تکانه‌ها است که ترموستات داخلی یخچال کمپرسور را خاموش می‌کند تا از آسیب‌های ناخواسته جلوگیری شود. سپس با کاهش دما موتور دوباره روشن می‌شود و این چرخه مدام تکرار خواهد شد.

شل شدن یا شکستگی پایه‌های یخچال ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. اولا باز و بسته کردن درب یخچال در طول زمان می‌تواند پایه‌ها را شل کند. به‌خصوص اگر این بازو بسته کردن درب یخچال با شدت بیش از حد صورت گیرد. همچنین نقص در تولید، نصب نادرست یا حمل و نقل بدون ملاحظه نیز می‌توانند به پایه‌های یخچال آسیب برسانند. بنابراین بهتر است قبل از نصب یخچال، پایه‌های آن را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

۷) نامناسب بودن سطحی که یخچال روی آن قرار دارد

درنهایت، زود خاموش روشن شدن موتور یخچال می‌توان به نامناسب بودن سطح زیر یخچال هم نسبت داد. یخچال باید روی یک سطح کاملا صاف و ثابت نصب شود. در غیر این صورت، عملکرد اجزای داخلی مانند موتور و مبرد دچار مشکل خواهد شد.

یک سطح ناهموار از تعادل یخچال جلوگیری می‌کند. بنابراین موتور ‌بیشتر از حد لازم کار می‌کند و چرخه‌های مکرر روشن و خاموش شدن به وجود می‌آید. این نه‌تنها بر عملکرد و کارایی یخچال تاثیر منفی دارد، بلکه باعث افزایش مصرف انرژی فرسودگی قطعات یخچال می‌شود. همچنین در زمان کار کردن یخچال با لرزش‌ها و صداهای غیرعادی روبرو خواهید شد.

راه های رفع زود خاموش روشن شدن یخچال

حالا که دلایل بروز مشکل زود خاموش روشن شدن یخچال را شناختید، بهتر مهم‌ترین راه‌حل‌ها را هم بررسی کنیم.

۱) عیب یابی و تعمیر موتور یخچال

عیب یابی و تعمیر موتور یخچال معمولا یکی از مهم‌ترین راه های رفع زود خاموش روشن شدن یخچال است. موتور یخچال وظیفه گردش در سیستم را بر عهده دارد؛ امری که باعث خنک شدن یخچال می‌شود. بنابراین استهلاک آن از سایر قطعات بیشتر است و باید بیشتر هدف نگهداری و تعمیرات لازم باشد. تمیز کردن منظم سیم‌پیچ‌های کندانسور از گرد و خاک می‌تواند بر راندمان کمپرسور تاثیر بگذارد. ضمنا مشکلاتی مانند خرابی رله استارت یا کارکرد بیش از حد موتور باید به‌سرعت برطرف شوند.

۲) بررسی پایه های یخچال و تغییر آن ها

پیش از این اشاره کردیم که پایه‌های یخچال باید کاملا محکم و متوازن باشند؛ به طوری که یخچال به صورت کاملا تراز شده در سر جای خود محکم شود. بنابراین بررسی پایه‌های یخچال و تغییر آن‌ها در صورت نیاز، یکی از راه های رفع زود خاموش روشن شدن یخچال است. پس نگاهی به پایه‌ها بیندازید و در صورت نیاز، آن‌ها را محکم کنید. اگر تجربه یا وقت کافی برای رسیدگی به این کار ندارید، می‌توانید از خدمات تکنسین‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

۳) انجام به موقع سرویس های یخچال

یخچال‌ها مانند هر وسیله دیگری در طول زمان خراب می‌شوند یا مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما رسیدگی سریع به این مشکلات و رفع آن‌ها توسط تکنسین‌های حرفه‌ای بسیار مهم است. انجام به موقع سرویس های یخچال نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بلکه از آسیب بیشتر نیز جلوگیری می‌کند.

انجام ندادن سرویس و تعمیرات کوچک به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها وسوسه‌برانگیز است. با این حال، تاخیر در درازمدت معمولا منجر به تعمیرات گران‌تر می‌شود. به عنوان مثال، یک نشتی کوچک در مبرد، فشار اضافی روی کمپرسور ایجاد می‌کند و آسیب‌های جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

تکنسین‌ها با رسیدگی سریع به چنین مشکلاتی می‌توانند آن را قبل از تشدید و پرهزینه‌تر شدن آن برطرف کنند. بنابراین راه های رفع زود خاموش روشن شدن یخچال حتما از مسیر انجام سرویس‌های منظم مانند تمیز کردن کویل‌ها و تعویض فیلترها می‌گذرد؛ امری که علاوه بر آن به حفظ کارایی یخچال، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش قبوض برق نیز کمک می‌کند.

۴) آیا زود خاموش روشن شدن یخچال خطرناک است؟

بله زود خاموش روشن شدن یخچال می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. اولا منجر به دمای ناسازگار و ناپایدار در داخل یخچال می‌شود که کیفیت و ایمنی مواد غذایی ذخیره شده را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این، خاموش روشن شدن مکرر می‌تواند فشار بیش از حدی را روی کمپرسور وارد کند. ضمنا چرخه روشن خاموش سریع منجر به افزایش مصرف انرژی و گران‌تر شدن قبض برق می‌شود. بنابراین باید هر چه سریع‌تر مشکل را شناسایی و راه‌حلی برای رفع آن پیدا کرد.

سوالات متداول

عواملی مانند خرابی یا شل شدن فن، تسمه یا یاتاقان موتور، کمبود و نشتی گاز مبرد، خرابی پایه‌های یخچال و نصب نادرست باعث زود خاموش روشن شدن یخچال می‌شوند.

بله زود خاموش روشن شدن یخچال می‌تواند خطراتی را برای مواد غذایی و خود دستگاه به همراه داشته باشد. ضمنا مصرف برق راه هم افزایش می‌دهد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها