لوگوی کاردون

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی + راه حل آن

The reason for the loud noise of the washing machine
فهرست محتوا

بررسی دلایل صدای زیاد ماشین لباسشویی

داشتن یک ماشین لباسشویی که در حین کار صدای بلندی تولید می‌کند، بسیار آزاردهنده است. زیرا نه‌تنها آرامش و سکوت خانه را به هم میزند، بلکه نگرانی‌هایی در مورد کارایی و دوام دستگاه ایجاد می‌کند. صدا دادن ماشین لباسشویی می‌تواند تمرکز بر فعالیت‌های دیگر در آشپزخانه را دشوار کند. بنابراین برای اطمینان از داشتن محیطی آرام و همچنین طول عمر دستگاه، رسیدگی سریع به این موضوع بسیار اهمیت دارد.

بررسی انواع صداهای ماشین لباسشویی

Investigating the types of washing machine noises

ماشین لباسشویی یک وسیله ضروری در اکثر خانه‌ها است. اما گاهی اوقات صداهای غیرعادی از خود بروز می‌دهد که باعث نگرانی می‌شود. این صداها می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل جزیی تا نشانه‌ای از یک نقص بزرگ باشند.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه و اطمینان از عملکرد بهینه آن، رسیدگی سریع به این صداهای غیرعادی باید در دستور کار قرار گیرد. در ادامه مطلب، برخی از رایج‌ترین دلایل متداول سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی را بررسی خواهیم کرد.

۱) علت صدای خرخر ماشین لباسشویی

علت صدای خرخر ماشین لباسشویی معمولا از شیلنگ تخلیه بر می‌آید. این صدا معمولا نشان‌دهنده مسدود شدن یا گرفتگی سیستم تخلیه دستگاه است. صدای خرخر می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که پرز، زباله یا سایر اجسام خارجی در شیلنگ جمع شده‌اند و جریان آب را مسدود کرده‌اند. پاک کردن شیلنگ یا پمپ تخلیه از هرگونه انسداد باید این مشکل را برطرف کند.

۲) علت شنیده شدن صدای کلیک از ماشین لباسشویی

علت شنیده شدن صدای کلیک از ماشین لباسشویی را می‌توان به بروز مشکل در تایمر الکتریکی نسبت داد. تایمر چرخه‌های مختلف درون دستگاه را کنترل می‌کند و اگر معیوب شود، ممکن است صدای کلیک تولید کند. در این حالت ممکن است نیاز به تعویض تایمر برقی برای رفع مشکل باشد. برای تعویض تایمر برقی، بهتر است از خدمات یک تکنسین حرفه‌ای استفاده کنید.

۳) علت شنیده شدن صدای زوزه مانند از ماشین لباسشویی

علت شنیده شدن صدای زوزه مانند از ماشین لباسشویی را باید به وجود انسداد در پمپ تخلیه نسبت داد. وقتی یک شی در میان پروانه‌های پمپ تخلیه گیر کرده باشد، در هنگام تخلیه آب صدایی زوزه مانند از خود بروز خواهد داد. ضمنا گرفتگی ممکن است در مسیر اتصال لوله خرطومی از دیگ ماشین لباسشویی به پمپ تخلیه باشد. در هر صورت، با رفع گرفتگی از پمپ تخلیه و اتصالات آن می‌توان صدای زیاد در ماشین لباسشویی را از بین برد.

۴) علت صدای وز وز ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی در حین کار خود صدای وزوز یا زمزمه بلندی تولید می‌کند، ممکن است دلیل آن به معیوب بودن موتور یا پایه موتور برگردد. موتور ماشین لباسشویی وظیفه تامین نیروی حرکت درام را بر عهده دارد. بنابراین وجود هرگونه مشکل در آن می‌تواند دلیل صدای زیاد ماشین لباسشویی باشد. در چنین مواردی باید با یک تکنسین حرفه‌ای تماس گرفت تا موتور یا پایه موتور ماشین لباسشویی را بررسی و تعمیر کند.

۵) علت صدای تق تق ماشین لباسشویی

یکی از صداهای غیرعادی و رایج ماشین لباسشویی، صدای تق تق بلند در طول چرخه شستشو است. این صدا می‌تواند ناشی از بار نامتعادل لباس‌ها در داخل دستگاه باشد. اگر بار لباسشویی به طور یکنواخت توزیع نشود، می‌تواند چرخش ناهموار درام و درنتیجه، صدای تق تق را در پی داشته باشد.

ضمنا بار نامتعادل می‌تواند علت گشاد شدن لباس در لباسشویی هم باشد. برای حل این مشکل باید مرتب کردن مجدد لباس‌ها در داخل دستگاه و اطمینان از توزیع یکنواخت وزن آن‌ها را در دستور کار قرار داد.

شنیده شدن صدای تق تق از پشت ماشین لباسشویی می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در بلبرینگ درام باشد. با گذشت زمان، یاتاقان‌ها ممکن است فرسوده شوند یا آسیب ببینند؛ امری که منجر به ایجاد صدای تق تق در حین کار خواهد شد. برای حذف این صدا ممکن است نیاز به تعویض بلبرینگ درام پیدا کنید. اگر قصد تعمیر ماشین لباسشویی خود را دارید، ما به شما استفاده از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل را پیشنهاد می کنیم.

صدای زیاد ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن

دلیل صدای زیاد ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن لباس‌ها ممکن است به یک مشکل مکانیکی برگردد. قطعات شل یا آسیب دیده، بارهای نامتعادل یا یاتاقان‌های فرسوده می‌توانند در ایجاد صداهای بلند در طول چرخه خشک کردن نقش داشته باشند. کاربرانی که صدای بلند دائمی را تجربه می‌کنند، باید با یک تکنسین حرفه‌ای برای بازرسی و تعمیر ماشین لباسشویی خود تماس بگیرند.

راهنمای شناسایی علل فنی صدای زیاد ماشین لباسشویی

اولین قدم در شناسایی علل فنی صدای زیاد ماشین لباسشویی، تعیین منبع صدا است. این کار را می‌توان با روشن کردن ماشین لباسشویی و گوش دادن دقیق به منشا و نوع صدا انجام داد. توجه به این نکته مهم است که نویز از کجا (موتور، درام یا هر قطعه داخلی) می‌آید. پس از مشخص شدن منبع صدا، تشخیص و رفع مشکل آسان‌تر می‌شود.

گاهی اوقات، صداهای بلند ممکن است ناشی از وسایلی مانند دکمه‌ها، سکه‌ها یا اجسام کوچکی باشند که داخل درام یا سایر قسمت‌های ماشین لباسشویی افتاده‌اند. با بازرسی کامل درام و برداشتن هرگونه اجسام خارجی، می‌توان مشکل را به‌سرعت حل کرد.

سطح فشار آب هم می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صداهای بلند در ماشین لباسشویی داشته باشد. اگر فشار آب بیش از حد بالا باشد، می‌تواند منجر به صدای کوبیدن شود. پس باید فشار آب وارد شده به دستگاه را بررسی کرد و در صورت لزوم، آن را کاهش داد. نصب یک تنظیم‌کننده فشار آب هم می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد. اگر مشکل فنی و ادامه‌دار بود، باید به سراغ مراحل زیر رفت.

۱) بررسی پمپ تخلیه و موتور پمپ ماشین لباسشویی

اولین مرحله، بررسی پمپ تخلیه و موتور پمپ ماشین لباسشویی است. یک موتور یا پمپ آسیب دیده می‌تواند صداهای بلندی ایجاد کند. پس باید این قطعات را برای هرگونه علائم آسیب، مانند اتصالات شل یا شکستگی قطعات بررسی کرد. در اکثر موارد، برای تعمیر یا تعویض این قطعات به کمک حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

۲) بررسی دریچه ورودی آب ماشین لباسشویی

یکی از فنی‌ترین دلایل متداول سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی معیوب بودن دریچه ورودی آب است. این دریچه وظیفه کنترل جریان آب به داخل دستگاه در طول چرخه شستشو را بر عهده دارد. اگر این دریچه خراب باشد، عملکرد نادرستی دارد و صداهای بلند ایجاد می‌کند. چرا که جریان آب به‌درستی تنظیم نمی‌شود و افزایش ناگهانی فشار آب و ایجاد صداهای مخرب را در پی دارد.

۳) بررسی کلاچ ماشین لباسشویی

کلاچ ماشین لباسشویی وظیفه انتقال نیرو بین موتور و گیربکس را بر عهده دارد تا به درام اجازه چرخش بدهد. با گذشت زمان، کلاچ ممکن است فرسوده یا خراب شود؛ امری که منجر به اصطکاک بیش از حد و ایجاد صداهای شدید در طول چرخه شستشو خواهد شد.

۴) بررسی تسمه ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل فنی بروز صداهای بلند، ماشین لباسشویی فرسوده یا آسیب تسمه محرک آن است. اگر تسمه فرسوده، ترک بخورد یا از قرقره‌ها لیز بخورد، می‌تواند صدای بلندی ایجاد کند. ضمنا می‌تواند علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی هم باشد. پس باید تسمه محرک را بررسی کرد تا به‌درستی تراز باشد و در شرایط خوبی قرار داشته باشد. در صورت لزوم، باید به فکر تعویض تسمه برای از بین بردن صدا بود.

سوالات متداول

صدای ناهنجار ماشین لباسشویی می‌تواند به تمام قسمت‌های دستگاه برگردد. اما معمولا موتور، بلبرینگ‌ها، سیستم تخلیه و تسمه بیشترین نقش را در تولید صدای غیرعادی ماشین لباسشویی دارند.

شایع ترین دلیل صدای زیاد ماشین لباسشویی را باید به پر کردن آن با بیش از ظرفیت اسمی و همچنین نامتعادل بودن لباس‌ها در درون دیگ نسبت داد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها