لوگوی کاردون

علت لرزش یخچال چیست؟

What is the cause of refrigerator vibration
فهرست محتوا

علل مختلف لرزش یخچال

یخچال‌ها را باید جزء ضروری‌ترین وسایل زندگی روزمره به حساب آورد. بنابراین خراب شدن آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را موجب شود. لرزش یخچال یکی از نشانه‌های خراب شدن این وسیله ضروری است. این پدیده نه‌تنها آزاردهنده است، بلکه در صورت بی‌توجهی بر عملکرد و طول عمر دستگاه تاثیر مخرب دارد. بنابراین شناخت دلایل لرزش بدنه یخچال و عیب‌یابی آن بسیار مهم است.

دلایل لرزش یخچال

Reasons for refrigerator vibration

دلایل لرزش یخچال را می‌توان به عوامل گوناگونی نسبت داد. برخی از این عوامل به نصب نادرست برمی‌گردند. برخی به سادگی قابل رفع هستند و برخی نیز دلایل فنی‌تری دارند. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین دلایل لرزش یخچال خواهیم پرداخت.

۱) تراز نبودن یخچال

یکی از دلایل اصلی و عمده لرزش یخچال را باید به تراز نبودن آن نسبت داد. وقتی که یخچال به طور کامل تراز نباشد، پدیده‌ای به نام توزیع ناهموار وزن به وجود می‌آید. درنتیجه، کمپرسور در عملکرد خود دچار مشکل می‌شود و باید برای حفظ دمای پایدار، بیشتر کار کند. همچنین ناتراز بودن یخچال باعث اختلال در عملکرد سایر قطعات مانند فن‌ها و کندانسورها می‌شود. همه این عوامل می‌توانند دلایل لرزش بدنه یخچال باشند.

۲) مناسب نبودن محل قرار گیری یخچال

قرارگیری در مکان نامناسب یکی از دلایل اصلی لرزش یخچال است. یخچال باید روی یک سطح کاملا صاف قرار گیرد وگرنه دچار ارتعاشات و تولید صداهای ناهنجار خواهد شد. کفپوش ناهموار یا فونداسیون نامتعادل باعث اختلال در پایداری یخچال و درنتیجه، لرزش آن می‌شود. مطالعه مقاله بررسی دلایل صدا دادن یخچال در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

یخچال نباید خیلی نزدیک به دیوار یا وسایل دیگر نصب شود. زیرا این کار باعث جلوگیری از گردش هوای کافی در اطراف یخچال خواهد شد. درنتیجه، یخچال سخت‌تر کار می‌کند و لرزش آن افزایش می‌یابد.

وجود منابع حرارتی بالا در اطراف یخچال نیز مشکل‌زا است. یخچال را نباید در نزدیکی اجاق گاز، بخاری یا هر وسیله گرمایش دیگری قرار داد. زیرا سیستم خنک‌کننده داخلی یخچال مجبور به کار بیشتر برای حفظ دمای دستگاه خواهد شد.

درنهایت باید از قرار دادن یخچال در معرض نور مستقیم خورشید نیز اجتناب کرد. همچنین یخچال را نباید در کنار پنجره‌ها یا درهای بیرونی قرار داد. زیرا دمای این مکان‌ها بیشتر در معرض تغییرات عمده قرار دارد.

۳) مشکل در قفسه های داخل یخچال

یکی از دلایل لرزش بدنه یخچال را می‌توان به بروز مشکل در قفسه‌های داخلی آن نسبت داد. هر یخچال، قفسه‌هایی دارد که مواد غذایی و سایر اقلام را در خود جای می‌دهند. این قفس‌ها معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شوند. بنابراین به مرور زمان ممکن است شل شوند یا آسیب ببینند. اگر این اتفاق رخ دهد، اقلام قرار گرفته در قفسه‌ها یا خود قفسه‌ها ممکن است دچار لرزش شوند؛ لرزشی که ممکن است به کل یخچال و بدنه آن سرایت کند.

یک موضوع دیگر مربوط به قرار دادن اقلام سنگین یا توزیع نامناسب اقلام در قفسه‌های یخچال است. پر کردن یخچال بیش از ظرفیت آن و مخصوصا قرار دادن وسایل سنگین در یخچال، منجر عدم تعادل خواهد شد. بنابراین برخی قفسه‌ها در زمان کار کردن کمپرسور دچار لرزش می‌شوند. پس قرار دادن اقلام به صورت متعادل در قفسه‌ها و پرهیز از گذاشتن اقلام بسیار سنگین در یخچال می‌تواند لرزش‌ها را کاهش دهد.

۴) مشکل در فن یخچال

یکی از راه های رفع لرزش یخچال را باید رسیدگی به فن دستگاه دانست. فن داخل یخچال وظیفه گردش هوا و حفظ دمای ثابت را بر عهده دارد. اگر فن دچار عیب یا آسیب شود، سروصدا و لرزش ناهنجار ایجاد خواهد کرد. این مشکل می‌تواند به دلایل گوناگونی مانند شل شدن تیغه فن، فرسودگی یاتاقان‌ها یا تجمع گرد و غبار روی فن رخ بدهد. به طور کلی، هرگونه اختلال در فن باعث چرخیدن همراه با سروصدا و لرزش خواهد بود.

۵) خرابی دمپر هوای یخچال

یکی دیگر از دلایل لرزش یخچال را می‌توان به خرابی دمپر هوای آن نسبت داد. دمپر هوا وظیفه تنظیم میزان هوای سرد وارد شده به یخچال از قسمت فریزر را بر عهده دارد. این قطعه یک موتور دارد که باز و بسته شدن دمپر را کنترل می‌کند. خراب شدن موتور یا هر یک از اجزای دمپر، از باز و بسته شدن آن جلوگیری می‌کند و منجر به عدم تعادل دما در یخچال می‌شود. این اختلال در گردش هوا می‌تواند باعث افزایش فشار در یخچال و لرزش آن شود.

از کار افتادن دمپر هوا در سیستم خنک‌کننده یخچال ایجاد عدم تعادل خواهد کرد. اگر دمپر بسته بماند، شاهد محدود شدن جریان هوای سرد به داخل یخچال و ایجاد فشار در فریزر هستیم. اگر دمپر هوا باز بماند، هوای سرد زیادی از فریزر وارد یخچال می‌شود. این هجوم ناگهانی هوای سرد باعث مختل شدن الگوی طبیعی جریان هوا و ارتعاش یخچال خواهد شد. برای تعمیر یخچال فریزر خود می توانید از کاردون کمک بگیرید.

۶) خرابی فیوزهای حرارتی یخچال

انواع لرزش یخچال ناشی از خرابی فیوزهای حرارتی دستگاه نیز رایج هستند. فیوزهای حرارتی یخچال کارکرد ایمنی دارند. این قطعات در یخچال نصب می‌شوند تا برق را در صورت گرم شدن بیش از حد کمپرسور برق قطع کنند. بنابراین با خراب شدن این فیوزها گرمای بیش از حد تولید می‌شود و یخچال به لرزش در می‌آید.

خرابی فیوزهای حرارتی یخچال را می‌توان به عوامل گوناگونی مانند نوسانات الکتریکی، پر کردن بیش از حد یخچال یا استهلاک در طول زمان نسبت داد. عملکرد کمپرسور بدون فیوزهای حرارتی دچار اختلال می‌شود و لرزش و صداهای آزاردهنده پدید می‌آید.

۷) مشکل در تایمر دیفراست

Defrost timer problem

یکی از دلایل لرزش بدنه یخچال را می‌توان به مشکل تایمر دیفراست یا یخ‌زدایی نسبت داد. تایمر دیفراست یکی از اجزای ضروری یخچال است که فرآیند یخ‌زدایی خودکار را تنظیم می‌کند. این دستگاه با خاموش کردن کمپرسور و فعال کردن بخاری یخ‌زدایی به صورت دوره‌ای، هرگونه تجمع یخ روی سیم‌پیچ اواپراتور را ذوب می‌کند.

هنگامی که تایمر یخ‌زدایی معیوب باشد، چرخه یخ‌زدایی نامتعادل می‌شود. بنابراین بخاری یخ‌زدایی ممکن است برای مدتی طولانی‌تر از حد لازم فعال شود. درنتیجه، سیم‌پیچ اواپراتور به‌شدت داغ می‌شود و باعث لرزش قسمت‌های اطراف یخچال خواهد شد.

۸) خرابی حسگر اندازه‌گیری دمای یخچال

یکی از راه های رفع لرزش یخچال از طریق رفع خرابی حسگر اندازه‌گیری دما ممکن می‌شود. سنسور دما مهم‌ترین نقش را در تنظیم دمای داخلی یخچال بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار نقص یا خرابی باشد، ناهماهنگی دما رخ می‌دهد و کمپرسور سخت‌تر از حد معمول کار می‌کند. درنتیجه، افزایش فشار وارد بر کمپرسور باعث لرزش بدنه یخچال خواهد شد.

خرابی سنسور دمای یخچال به دلایل گوناگونی برمی‌گردد. استهلاک در طول زمان، نقص در عملکرد الکتریکی یا آسیب فیزیکی به سنسور همگی در خرابی آن نقش دارند. علاوه بر این، تجمع گرد و غبار، انواع کثیفی یا یخ روی سنسور هم می‌تواند در دقت و عملکرد آن اختلال ایجاد کند.

نحوه یافتن علت لرزش یخچال

اگر با مشکل لرزش بدنه یخچال خود روبرو هستید، باید علت را هرچه زودتر شناسایی و آن را برطرف کنید. اولین گام برای یافتن دلایل لرزش بدنه یخچال اطمینان از تراز بودن دستگاه است. یخچال باید از همه طرف متعادل باشد و چهار پایه آن به‌خوبی سفت شده باشند. اگر این‌طور نیست، باید پایه‌ها را طوری تنظیم کرد که یخچال کاملا صاف باشد.

هر چهار طرف یخچال را باید بررسی کرد تا با هیچ یک از اشیا یا دیوارهای اطراف تماس نداشته باشند. اگر این چنین است، یخچال را به میزان چند سانتی‌متر از اجسام دور کنید و فاصله ایجاد کنید.

گام بعدی، تمیز کردن کویل‌های کندانسور پشت دستگاه است. زیرا با گذشت زمان، گرد و غبار زیادی روی کویل‌ها جمع می‌شود که باعث لرزش بدنه یخچال خواهد شد. برای رفع مشکل باید یخچال را خاموش کنید و از برق بکشید. سپس از جاروبرقی یا برس برای تمیز کردن کویل‌ها بهره ببرید.

پس از تمیز کردن کویل‌ها یخچال را دوباره به برق وصل کنید. مدتی عملکرد آن را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید که لرزش متوقف شده است یا خیر. اگر لرزش همچنان ادامه داشت، حتما با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید تا تست سالم بودن موتور یخچال و سایر اقدامات لازم را انجام دهد.

سوالات متداول

انواع لرزش یخچال می‌تواند شامل تراز نبودن دستگاه، مناسب نبودن محل قرارگیری آن، مشکل در قفسه‌های داخلی یا سایر مسائل فنی مانند خرابی دمپرهای هوا و فیوزهای حرارتی باشد.

روش تشخیص علت لرزشی یخچال با بررسی دقیق امکان‌پذیر است. مثلا باید تراز بودن یا عدم تماس یخچال با دیوار را بررسی کرد. ضمنا مسائل و مشکلاتی فنی یخچال نیز باید مورد توجه باشند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها