لوگوی کاردون

علت جمع شدن آب در جامیوه ای یخچال چیست؟

What is the reason for the accumulation of water in the refrigerator
فهرست محتوا

مشکل تجمع آب در جامیوه ای یخچال، هم می‌تواند ناامیدکننده و هم نگران‌کننده باشد. زیرا نه‌تنها باعث ایجاد کثیفی یخچال و آسیب به مواد غذایی می‌شود، بلکه نشان‌دهنده یک مشکل اساسی‌تر است که نیاز به توجه دارد. علت آب ریختن در جامیوه ای یخچال می‌تواند از مسدود شدن لوله تخلیه گرفته و لاستیک آسیب‌دیده تا نشت آب از مواد غذایی و دلایل دیگر باشد. با شناخت این دلایل و اجرای نکات عیب‌یابی می‌توانید به این مشکل رسیدگی کنید و از عملکرد بهینه یخچال خود اطمینان حاصل فرمایید.

علت جمع شدن آب در یخچال قدیمی یا برفکی

The cause of water accumulation in an old or frosty refrigerator

علت تجمع آب در یخچال قدیمی یا یخ‌زده را می‌توان به چند عامل نسبت داد؛ اما دو عامل، مهم‌تر از سایرین هستند. اولا یخچال‌های قدیمی‌تر معمولا یک واشر لاستیکی معیوب یا فرسوده روی درب خود دارند. این امر به هوای گرم اجازه می‌دهد تا از بیرون وارد یخچال شود.

هنگامی که این هوای گرم با سطوح سرد داخل یخچال تماس پیدا می‌کند، متراکم می‌شود و قطرات آب را تشکیل می‌دهد. ورود هوای گرم و تراکم مکرر با گذشت زمان بیشتر می‌شود که دلیل جمع شدن آب کف یخچال خواهد بود.

از طرف دیگر، یخچال‌های برفکی از سیستم یخ‌زدایی خودکار برخوردار نیستند. بنابراین اگر برفک به صورت دستی آب نشود، شروع به ذوب شدن می‌کند. این امر درنهایت منجر به جمع شدن آب در پایین یخچال و تجمع آب می‌شود.

علت جمع شدن آب در زیر یخچال بدون برفک

علت جمع شدن آب در زیر یخچال بدون برفک، اشتراک‌ها و تفاوت‌هایی با مدل‌های بدون برفک و قدیمی‌تر دارد. به طور کلی، مسدود شدن لوله تخلیه، خراب شدن واشر لاستیکی درب، مشکل در آب سرد کن و یخ ساز و نشت آب از مواد غذایی از مهم‌ترین دلایل جمع شدن آب کف یخچال بدون برفک هستند.

۱) مسدود شدن لوله تخلیه

یک دلیل جمع شدن آب کف یخچال مربوط به گرفتگی و مسدود شدن لوله تخلیه است. یخچال‌های بدون برفک مجهز به سیستم یخ‌زدایی خودکار هستند که از ایجاد برفک جلوگیری می‌کند. این یخ به طور خودکار ذوب می‌شود و از طریق یک حفره کوچک واقع در پایین یخچال تخلیه می‌شود.

اگر این حفره با زباله‌هایی مانند ذرات غذا یا یخ مسدود شود، آب نمی‌تواند به‌درستی به پایین جریان یابد. درنتیجه، آب در زیر یخچال یا جامیوه‌ای آن جمع می‌شود. نحوه رفع گرفتگی لوله تخلیه یخچال کمی زحمت دارد؛ اما حتما باید به صورت دوره‌ای انجام شود.

۲) خراب شدن واشرهای لاستیکی درب یخچال

دلیل جمع شدن آب کف یخچال را می‌توان به خراب شدن واشر لاستیک درب یخچال نیز نسبت داد. این واشر یک مهروموم قوی را بین فضای داخلی یخچال و فضای بیرونی آن به وجود می‌آورد. بنابراین برای جلوگیری از ورود هوای گرم به فضای سرد داخل یخچال و متراکم شدن آن بسیار مهم است.

واشر لاستیکی در اثر گذشت زمان و با باز و بسته شدن مکرر درب یخچال، فرسوده می‌شود. همچنین ممکن است در اثر برخورد با یک جسم نوک‌تیز، سوراخ شود. همه این‌ها باعث می‌شود تا هوای گرم وارد یخچال شود و به صورت رطوبت در کف یخچال تجمع کند.

۳) مشکل در آب سرد کن و یخ ساز یخچال

یکی دیگر از دلایل تجمع آب در یخچال بدون برفک، به معیوب بودن خط آب‌رسانی برمی‌گردد. بسیاری از یخچال‌های مدرن مجهز به آب سرد کن و یخ ساز داخلی هستند. این دو دستگاه نیاز به خط تامین آب دارند. اگر این خط آسیب ببیند یا نشتی ایجاد کند، ممکن است آب خارج شود و در زیر یخچال تجمع کند. بنابراین باید این خط آب‌رسانی را به طور منظم بررسی کرد تا اشکالات آن مرتفع شود. برای تعمیر یخچال فریزر خود می توانید از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۴) نشت آب از مواد غذایی

یک علت آب ریختن در جامیوه ای یخچال به نشت آب از مواد غذایی داخل یخچال مربوط است. شاید این مورد ساده به نظر برسد، اما بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید، اتفاق می‌افتد! اقلام غذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و حتی باقیمانده غذاها باید به‌درستی بسته باشند. در غیر این صورت، کم‌کم فاسد می‌شوند و رطوبت آزاد می‌کنند. این رطوبت به بیرون نفوذ خواهد کرد و در پایین یخچال تجمع می‌کند.

از سوی دیگر، مایعات مختلف اگر به‌درستی در یخچال نگهداری نشوند، نشت می‌کنند و به این مشکل دامن می‌زنند. برای جلوگیری از وقوع مشکل باید تمام مواد غذایی را قبل از قرار دادن در یخچال، به طور ایمن و استاندارد بسته‌بندی کنید.

۵) علت جمع شدن آب در کف فریزر

The reason for the accumulation of water in the bottom of the freezer

گاهی علت جمع شدن آب در کف فریزر، بسیار ساده است. هر بار که درب فریزر را باز می‌کنید، هوای گرم وارد می‌شود و بعد از تماس با سطوح سرد داخل آن، یخ میزند. این هوای یخ‌زده به مرور زمان باعث ایجاد یخ یا برفک روی این سطوح می‌شود.

حالا وقتی نوسانات دمای محیط کمی افزایش می‌یابد، این برفک شروع به ذوب شدن می‌کند و به آب تبدیل می‌شود. سپس این آب در کف فریزر تجمع می‌کند. علت گرم شدن داخل یخچال به موارد متعددی برمی‌گردد که عیب‌یابی آن از عهده یک تکنسین باتجربه برمی‌آید.

البته امروزه اکثر فریزرها از سیستم برفک‌زدایی خودکار برخوردار هستند. چنانچه این سیستم دچار اختلال شده باشد، جمع شدن آب در کف فریزر رخ خواهد داد. در چنین شرایطی، بهتر است از کمک یک تکنسین حرفه‌ای و واجد شرایط در تعمیرات یخچال و فریزر استفاده کنید.

سوالات متداول

علت جمع شدن آب در یخچال‌های برفکی معمولا مربوط به آب شدن برفک‌های تجمع کرده در یخچال است. اما یخچال‌های بدون برفک دلایل متعددتری دارند.

مسدود شدن لوله تخلیه یخچال به خاطر ورود مواد غذایی کوچک به درون آن است. این مشکل معمولا با مرور زمان تشدید خواهد شد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها