لوگوی کاردون

روش اصولی شستن فرش و روفرشی در ماشین لباسشویی

The basic method of washing carpets and rugs in a washing machine
فهرست محتوا

شستن فرش و روفرشی به روش اصولی تأثیر بسیار زیادی بر ماندگاری آنها می‌گذارد. زیراندازها کاربرد زیادی در خانه‌ها، به‌خصوص خانه‌های ایرانیان دارند و نظافت آنها‌ بسیار مهم است. امروزه شستن فرش و روفرشی در لباسشویی امکان‌پذیر شده است و دیگر به ‌سختی قبل نیست، اما پیش از اقدام به شست‌وشو، باید همه موارد و نکات برای دوام فرش و جلوگیری از خرابی دستگاه در نظر گرفته شوند.

آیا شست‌وشوی فرش و روفرشی در لباسشویی امکان‌پذیر است؟

Is it possible to wash carpets and rugs in the laundry

هر ماشین لباسشویی با توجه به ظرفیتی که دارد، می‌تواند وزن مشخصی از لباس را تحمل و به‌درستی شست‌وشو دهد. این امر درباره روفرشی هم صدق می‌کند. اگر وزن روفرشی خیلی زیاد و بیشتر از ظرفیت ماشین لباسشویی باشد، شست‌وشوی آن با لباسشویی امکان‌پذیر نخواهد بود.

روفرشی‌هایی که از جنس‌ پروپیلن، نایلون، پلی‌استر، ویسکوز، پنبه، خز مصنوعی و کتان ساخته شده باشند، معمولاً وزن کمتری دارند. بنابراین، شست‌وشوی آنها‌ با ماشین لباسشویی امکان‌پذیر است. البته باید در کنار جنس و سبکی، به بزرگی روفرشی هم دقت شود. روفرشی اگر خیلی بزرگ باشد، ممکن است در ماشین لباسشویی جا نشود.

مزایا و معایب شست‌وشوی فرش و روفرشی در لباسشویی

شستن فرش و روفرشی در لباسشویی با مزایا و معایبی همراه است که در ادامه، آنها را بررسی می‌کنیم:

مزایا

  • شستن فرش و روفرشی با لباسشویی زمان کمتری نیاز دارد.
  • فرش و روفرشی در لباسشویی تمیزتر می‌شوند.
  • در شست‌وشوی ماشینی نسبت به دستی، مصرف آب کمتر است.
  • هزینه استفاده از ماشین لباسشویی در مقایسه با هزینه خشکشویی، کمتر است.
  • برای افرادی که جایی مثل حیاط، پشت‌بام یا بالکن ندارند، روش راحت‌تری است.
  • زمان خشک شدن فرش و روفرشی با شست‌وشو در لباسشویی کمتر می‌شود.

معایب

  • ممکن است براثر شست‌وشوی مداوم با لباسشویی، فرش و روفرشی تغییر رنگ دهند.
  • استفاده زیاد از ماشین لباسشویی بافت فرش و روفرشی را ضعیف و عمر آنها را کوتاه‌تر می‌کند.
  • شستن فرش و روفرشی در لباسشویی به پوسیدگی الیاف و ریش ریش شدن تاروپود آنها منجر می‌شود، به‌خصوص اگر فرش و روفرشی از جنس ابریشم و پشم باشند.

مراحل شست‌وشوی فرش و روفرشی در لباسشویی

در صورتی که مراحل زیر را برای شستن فرش و روفرشی در لباسشویی دنبال کنید، مشکلی برای ماشین لباسشویی و روفرشی شما پیش نخواهد آمد:

۱) آماده کردن فرش و روفرشی برای شست‌وشو

در مرحله اول باید فرش برای شست‌وشو آماده شود. برخی فرش‌ها و روفرشی‌ها به هنگام شست‌وشو رنگ پس می‌دهند. برای اطمینان از اینکه روفرشی رنگ پس نمی‌دهد، بهتر است یک دستمال را خیس کنید و روی روفرشی قرار دهید. سپس، آن را روی روفرشی چند بار بکشید. اگر دستمال رنگ گرفت، نشان‌دهنده این است که روفرشی به هنگام شست‌وشو رنگ زیادی پس خواهد داد‌.

۲) تمیز کردن فرش و روفرشی از گردوغبار

در مرحله دوم، بهتر است گردوغبار و آشغال‌های درشت از روی روفرشی کاملاً پاک و تمیز شوند. برای این کار می‌توانید روفرشی را بتکانید یا از جاروبرقی برای گرفتن آشغال و گردوغبار آن استفاده کنید.

۳) لکه‌گیری فرش و روفرشی

در مرحله بعدی شستن فرش و روفرشی در لباسشویی باید لکه‌گیری انجام شود. اگر لکه‌ها از قبل تمیز نشده باشند، ممکن است در لباسشویی هم به نظافت موردانتظار نرسند. برای این کار یک محلول لکه‌بر درست کنید و با آن لکه‌گیری کنید.

۴) انتخاب برنامه مناسب شست‌وشو

چون  ممکن است فرش و روفرشی از الیاف ظریفی تهیه شده باشند، باید به آرامی در لباسشویی شسته شوند. در این مرحله، از برنامه شست‌وشوی مناسب فرش و روفرشی استفاده کنید.

۵) خشک کردن فرش و روفرشی

برای خشک کردن، روفرشی را از لباسشویی خارج کنید و اجازه دهید روی یک سطح شیب‌دار آب اضافی آن خارج شود. سپس، روی بند رخت یا دیوار آن را پهن کنید تا کاملاً خشک شود. شما برای تعمیر ماشین لباسشویی خود می توانید از کارشناسان کاردون کمک بگیرید.

انتخاب برنامه مناسب برای شست‌وشوی فرش و روفرشی

زمانی که فرش و روفرشی به شست‌وشو نیاز داشته باشند، راه‌های مختلفی پیش‌روی ما قرار دارند. از بین همه روش‌ها، شستن فرش و روفرشی در لباسشویی یکی از کامل‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود. اما، باید توجه کرد که برای این کار لازم است از برنامه شست‌وشوی مناسب استفاده کنید. برنامه‌های شست‌وشوی زیر برای شستن فرش و روفرشی ایدئال‌اند و باعث آسیب رسیدن به بافت آنها نمی‌شوند:

• Hand Wash Program
• Delicate
• Wool

نکات مهم قبل از شست‌وشوی فرش و روفرشی در لباسشویی

Important points before washing carpets and rugs in the laundry

برای شستن فرش و روفرشی در لباسشویی توجه به نکات زیر از الزامات است:

  • قبل از شست‌وشوی فرش یا روفرشی، آن را بتکانید و لکه‌گیری کنید.
  • به برچسب پشت فرش دقت کنید. برخی فرش‌ها و روفرشی‌ها برچسبی دارند که هشدار می‌دهد شست‌وشو با لباسشویی انجام نشود. بنابراین، نباید از لباسشویی برای شستن آنها‌ استفاده شود.
  • سعی کنید فرش و روفرشی را با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی قرار ندهید.
  • اگر فرش رنگ زیادی پس می‌دهد، بهتر است از آب سرد و شوینده خیلی ملایم برای آن استفاده کنید.
  • برای تمیزی بهتر، دو عدد حوله تمیز را با فرش و روفرشی در ماشین لباسشویی بیندازید. اصطکاک حوله‌ها با فرش باعث تمیزتر شدن آن می‌شود.
  • اندازه و وزن فرش باید متناسب با ماشین لباسشویی باشد‌. اگر وزن و اندازه فرش بیشتر از تحمل ماشین باشد، به ماشین آسیب جدی وارد می‌شود.

انتخاب شوینده مناسب برای شست‌وشوی فرش و روفرشی

برای شستن فرش و روفرشی در لباسشویی مواد شوینده متفاوتی وجود دارند. در این بخش، چند مدل مواد شوینده فرش را بررسی می‌کنیم:

مایع شست‌وشوی تخصصی

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برای شستن فرش و روفرشی در لباسشویی باید جنس آن در نظر گرفته شود. شوینده‌های تخصصی حاوی سدیم هیدروکسید، هیدروسولفید سدیم، هیپوکلرید سدیم و کلسیم هیپوکلرید، برای جلا دادن، سفید شدن ریشه‌های فرش، تمیز شدن الیاف و رنگبری گزینه‌های ایدئالی به نظر می‌رسند.

استفاده از محلول آب و سرکه

محلول آب و سرکه یک ماده شوینده طبیعی است که برای تمیزی و درخشندگی فرش و روفرشی استفاده می‌شود. شما می‌توانید در کنار ماده شوینده موردنظر، محلول آب و سرکه را هم استفاده کنید.

استفاده از آب و مایع ظرفشویی

محلول آب و مایع ظرفشویی هم گزینه خوبی برای شستن فرش و روفرشی در لباسشویی به نظر می‌رسد. البته این ماده در مقایسه با سایر مواد مورداستفاده، ملایم‌تر است و برای شستن فرش‌هایی با بافت ظریف‌تر مناسب‌تر خواهد بود.

نحوه لکه‌گیری فرش و روفرشی قبل از شست‌وشو

لکه‌های فرش و روفرشی اگر قبل از شست‌وشو به‌خوبی حذف نشوند، ممکن است به همان شکل روی فرش ماندگار شوند. نکات زیر به شما کمک خواهند کرد که لکه‌ها را از روی روفرشی و فرش پاک کنید:

  • برای تمیز کردن لکه‌ها قبل از شستن فرش و روفرشی در لباسشویی بهتر است یک سینی یا یک تشت کوچک زیر قسمت لک قرار داده شود. بدین ترتیب، الیاف و کف به هنگام تمیز کردن به قسمت‌های دیگر فرش سرایت نمی‌کنند.
  • برای از بین بردن لکه، ابتدا آن را با آب سرد خیس کنید؛ سپس با استفاده از اسفنج، آن را کاملاً به مواد شوینده آغشته کنید. شما می‌توانید از یک برس نرم یا فرچه مخصوص برای حذف کامل لکه از روی فرش بهره ببرید.
  • در نهایت هم می‌توانید محل لکه را با سشوار خشک کنید تا مطمئن شوید که لکه کاملاً حذف شده است. در صورت مشاهده آثاری از لکه می‌توانید مراحل لکه‌گیری را دوباره تکرار کنید.

راهکارهای جلوگیری از آسیب به فرش و روفرشی در لباسشویی

با اینکه شستن فرش و روفرشی در لباسشویی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، ممکن است در طولانی‌مدت هم به ماشین لباسشویی هم به فرش آسیب وارد شود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش و روفرشی در لباسشویی، راهکارهای زیر کاربردی‌اند:

  • بهتر است فرش و روفرشی هر چند ماه یک بار در ماشین لباسشویی شسته شوند.
  • به هیچ وجه از مواد شوینده بسیار قوی برای فرش‌ها و روفرشی‌هایی که جنس پشمی یا زربافت دارند نباید استفاده کرد.
  • از خشک کردن فرش و روفرشی با دور تند لباسشویی بهتر است پرهیز شود.
  • فرش و روفرشی باید قبل از شست‌وشو به‌خوبی لکه‌گیری و از گردوغبار پاک شوند.
  • برای خشک کردن فرش و روفرشی نباید از نور مستقیم آفتاب استفاده شود.

سوالات متداول

فرش‌ها و روفرشی‌هایی را که خیلی بزرگ و سنگین نباشند، می‌توان در ماشین لباسشویی شست. اگر روفرشی از جنس ویسکوز، خز مصنوعی، پنبه، پروپیلن و غیره باشد، برای شست‌وشو در لباسشویی مناسب است.

برای خشک کردن فرش و روفرشی بهتر است از روش طبیعی استفاده کنید. یعنی ابتدا اجازه دهید که آب فرش یا روفرشی گرفته شود؛ سپس آن را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها