لوگوی کاردون

نحوه تراز کردن یخچال ساید بای‌ ساید

How to align the refrigerator side by side
فهرست محتوا

تراز کردن یخچال ساید بای ساید، یکی از مراحل اساسی در نگهداری و استفاده بهینه از این دستگاه مهم در هر خانه است. حفظ کیفیت غذاها و عملکرد بهینه دستگاه، به ترازبودن یخچال بستگی دارد. به همین دلیل، تراز کردن یخچال ساید بای ساید از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

اهمیت تراز کردن یخچال ساید بای‌ ساید

The importance of leveling the refrigerator side by side

درصورتی‌که اخیرا یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید خود را خریده‌اید، حتما به ترازبودن آن توجه کنید. زیرا در غیراین‌صورت، علاوه‌بر وجود مشکلات مختلف، پس از مدتی با صدای بلند و لرزش در قسمت‌های مختلف آن مواجه خواهید شد. درواقع، ترازنبودن یخچال می‌تواند به کمپرسور آسیب برساند و باعث صدای بلند آن هنگام استارت شود. همین موضوع، به لرزش در بدنه درب و طبقات یخچال می‌انجامد.

علاوه‌براین، برای باز و بسته‌شدن صحیح درب یخچال نیز باید آن را تراز کنید. زیرا در غیراین‌صورت، درب تا انتها باز خواهد شد و استفاده از یخچال را دشوار خواهد ساخت. به‌همین‌دلیل، ترازکردن یخچال بسیار اهمیت دارد.

مشکلات ناشی از تراز نبودن یخچال

ترازنبودن یخچال، می‌تواند مشکلات متعددی را به‌همراه داشته باشد. لرزش و صدای بلند یخچال، نشت آب از آن، عدم کارایی صحیح یخچال و فاسدشدن مواد غذایی، ازجمله این مشکلات هستند. لرزش یخچال، به‌مرورزمان به کمپرسور و سایر اجزای آن آسیب می‌رساند و عمر آن را کوتاه می‌کند. همچنین لرزش و صدای بلند یخچال، می‌تواند آزاردهنده باشد و آرامش محیط خانه را برهم زند.

نشت آب از یخچال نیز می‌تواند به کابینت‌ها و کف آشپزخانه آسیب برساند. عدم کارایی صحیح یخچال، منجربه فاسدشدن مواد غذایی خواهد شد. بنابراین ترازکردن یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بلافاصله پس از نصب یخچال انجام شود.

معرفی ابزارهای لازم برای تراز کردن یخچال

برای ترازکردن یخچال، ابزارهای زیر لازم است:

  • دستگاه ترازسنج: یک دستگاه ترازسنج، برای اندازه‌گیری تراز و افقی‌بودن یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه، معمولا شامل یک محفظه هوا و یک قیاسگر است که به شما کمک می‌کند تا ترازبودن دستگاه خود را بررسی کنید.
  • آچار: برای باز و بسته‌کردن پیچ‌های پایه‌های تنظیم ارتفاع یخچال، احتمالا به یک آچار نیاز دارید. این آچار، برای تنظیم ارتفاع پایه‌ها و ترازکردن یخچال بسیار مفید است.
  • پایه‌های تنظیم ارتفاع: برخی از یخچال‌ها، دارای پایه‌های قابل‌تنظیم هستند که می‌توان آن‌ها را برای ترازکردن یخچال به‌کار برد. به‌عنوان‌مثال، پایه‌های قابل‌تنظیم می‌توانند با چرخش، ارتفاع یخچال را تنظیم کنند.

استفاده از این ابزارها، به شما کمک می‌کند تا یخچال خود را به‌صورت صحیح و دقیق تراز کنید و کارایی بهتر آن را تجربه نمایید.

مراحل تراز کردن یخچال

تراز کردن یخچال ساید بای ساید، کار پیچیده‌ای به‌نظر نمی‌رسد؛ اما به‌دقت و توجه نیاز دارد. یخچال‌ها، دارای پایه‌های تنظیم ارتفاع هستند که ترازکردن آن‌ها به این پایه‌ها وابسته است. برای انجام این کار، ابتدا باید شبکه جلوی یخچال باز شود تا پایه‌های تنظیم ارتفاع قابل‌مشاهده باشند.

شبکه جلوی یخچال را می‌توانید با بازکردن پیچ‌های موجود روی آن جدا سازید یا در برخی از مدل‌ها که شبکه به‌وسیله زبانه‌ای به یخچال متصل شده است، با بازکردن زبانه، شبکه را از یخچال جدا کنید. اگر به مشکلی برخوردید، حتما دفترچه راهنمای یخچال را بخوانید.

سپس به پایه‌های تنظیم ارتفاع نگاه کنید. این پایه‌ها، معمولا یک میله پیچی دارند که برای ترازکردن یخچال باید آن پیچ‌ها را باز و بسته شوند تا ارتفاع موردنظر خود را به‌دست آورید. این پیچ‌ها، معمولا در جهت مخالف عقربه‌های ساعت می‌چرخند که می‌توانید با استفاده از آچار یا حتی دست، آن‌ها را بچرخانید.

برای این‌که ارتفاع پایه‌ها را افزایش دهید، پیچ‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و برای کاهش ارتفاع، آن را درخلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که مطمئن شوید یخچال شما تراز شده است. درنهایت، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی از ترازبودن یخچال خود اطمینان حاصل کنید.

انتخاب محل مناسب برای یخچال

Choosing the right place for the refrigerator

انتخاب محل مناسب برای یخچال، اولین قدم برای ترازکردن آن است. محل مناسب برای یخچال، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • سطح صاف و هموار: یخچال، باید روی سطحی صاف و هموار قرار بگیرد تا تراز باشد. اگر سطح زمین ناهموار باشد، می‌توانید از یک تراز برای پیداکردن صاف‌ترین نقطه استفاده کنید.
  • فضای کافی: یخچال به فضای کافی برای بازشدن درب‌ها نیاز دارد. هنگام انتخاب محل یخچال، به این نکته توجه کنید که فضای کافی برای این کار وجود داشته باشد.
  • دور از منابع گرما: یخچال، باید دور از منابع گرما مانند اجاق‌گاز، فر و بخاری قرار بگیرد. گرمای زیاد، می‌تواند به یخچال آسیب برساند و عمر آن را کوتاه کند.
  • دور از نور مستقیم خورشید: یخچال، باید دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. نور مستقیم خورشید، می‌تواند به رنگ یخچال آسیب برساند.
  • محل تهویه مناسب: یخچال، به تهویه مناسب نیاز دارد. محل یخچال را طوری انتخاب کنید که در اطراف آن فضای کافی برای تهویه وجود داشته باشد.

تنظیم پایه ‌های جلویی یخچال

روش‌های تراز‌کردن یخچال‌های ساید بای ساید و یخچال‌فریزرهای معمولی، ساده و آسان هستند و در دفترچه راهنمای دستگاه به‌صورت کامل شرح داده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، یکی از این روش‌ها، استفاده از پایه‌های جلویی برای ترازکردن یخچال است. برای تنظیم پایه‌ها، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قطعه‌ شبکه‌ای فلزی یا پلاستیکی، در پایین یخچال‌فریزرها وجود دارد که با پیچ به بدنه دستگاه متصل است. این قطعه را از یخچال جدا کنید تا به پایه‌های جلویی دسترسی داشته باشید.
  • یخچال را کمی به‌سمت عقب خم کنید تا پایه از روی زمین جدا شود.
  • سپس با چرخاندن پایه در جهت عقربه‌های ساعت، می‌توانید ارتفاع آن را افزایش دهید و با چرخش در جهت مخالف، ارتفاع آن را کمتر کنید.

تنظیم پایه‌ های عقبی یخچال

باتوجه‌به نوع و مدل یخچال‌فریزر، روش‌های مختلفی برای ترازکردن آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، در برخی از مدل‌های یخچال‌فریزر، نوعی غلتک در پایین پایه‌های عقبی آن وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، یخچال را تراز کرد. روش ترازکردن یخچال با استفاده از غلتک، به‌شرح زیر است:

  • ابتدا مانند روش قبل، صفحه شبکه‌ای فلزی پایین یخچال را جدا کنید.
  • سپس پیچ غلتک پایه‌های عقبی را در جهت چرخش عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جلوی یخچال به بالا حرکت کند. با چرخاندن پیچ غلتک در جهت مخالف، ارتفاع آن کاهش می‌یابد.

بررسی تراز یخچال با استفاده از ترازسنج

برای ترازکردن یخچال، می‌توانید از ابزار ترازسنج استفاده کنید که راحت‌ترین روش برای انجام این کار است. این ابزار را در بالای دستگاه خود قرار دهید یا بر روی یکی از طبقات آن بگذارید. سپس، بادقت به آن نگاه کنید و ببینید آیا مایع موجود در محفظه مرکزی در حالت تراز قرار دارد یا نه. اگر مشاهده کردید که مایع کمی به سمت جلو متمایل است، این امر، نشان‌دهنده نیاز به تنظیم و ترازکردن دستگاه شما خواهد بود.

با تنظیم غلتک‌ها یا پایه‌های تنظیم موجود زیر یخچال، می‌توانید دستگاه را شل یا سفت کنید تا درنهایت مایع مرکزی در وسط محفظه قرار گیرد. این مورد، نشان خواهد داد که یخچال به‌طور کامل تراز شده است و می‌توانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.برای رفع مشکلات یخچال خود می توانید از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

نکات مهم در تراز کردن یخچال

برای ترازکردن یخچال‌هایی که هم غلتک دارند و هم‌ دارای پایه‌های تنظیم ارتفاع هستند، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • درصورتی‌که یخچالی که تهیه کرده‌اید غلتک و هم‌پایه‌های تنظیم ارتفاع دارد، ابتدا باید ارتفاع پایه‌های آن را به‌اندازه‌ای بالا ببرید تا بتوانند وزن دستگاه را تحمل کنند. همچنین، غلتک‌ها نیز باید از زمین فاصله بگیرند.
  • در وضعیت عادی، ارتفاع یخچال از سطح زمین باید حدود 13 میلی‌متر باشد. اگر ارتفاع بیشتر از این مقدار باشد، باید پایه‌های تنظیم مورد بررسی قرار گیرند.

تشخیص تراز نبودن یخچال

برای اطمینان از ترازشدن یخچال، می‌توانید از چند روش ساده استفاده کنید که عبارت‌اند از:

  • قراردادن یک لیوان آب در بالای یخچال‌فریزر و مشاهده این‌که آیا آب درون لیوان به یک سمت کج شده است یا خیر. اگر آب درون لیوان صاف باشد، می‌توانید از ترازبودن یخچال اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از دستگاه ترازسنج، درصورت دسترسی به آن. این دستگاه را درون یکی از طبقات یخچال قرار دهید و سپس بررسی کنید آیا مایع درون آن به یک سمت متمایل شده است یا خیر. درصورتی‌که یخچال تراز باشد، این مایع روی یک خط صاف قرار می‌گیرد و به جلو متمایل نمی‌شود.

دلایل تراز نبودن یخچال

دلایل مختلفی می‌توانند باعث ترازنبودن یخچال شوند. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • نصب نادرست: در صورت عدم نصب مناسب یخچال، ممکن است تراز نباشد.
  • سطح ناهموار: اگر سطح زمین ناهموار باشد، یخچال نیز تراز نخواهد بود.
  • جابه‌جاشدن یخچال: اگر یخچال جابه‌جا شده باشد، ممکن است تراز خود را از دست بدهد.
  • مشکل در پایه‌های تنظیم ارتفاع: اگر پایه‌های تنظیم ارتفاع یخچال مشکل پیدا کنند، ممکن است یخچال تراز نباشد.

راه‌ حل‌ های رفع مشکل تراز نبودن یخچال

برای حل مشکل ترازنبودن یخچال، باید ابتدا دلیل آن را پیدا کنید. راه‌حل‌های مختلف برای ترازنبودن یخچال، عبارت‌اند از:

  • نصب صحیح: اگر دلیل تراز نبودن یخچال نصب نادرست باشد، باید از یک تکنسین مجرب برای نصب صحیح آن کمک بگیرید.
  • تنظیم پایه‌ها: اگر دلیل ترازنبودن یخچال مشکل در پایه‌های تنظیم ارتفاع باشد، می‌توانید پایه‌ها را تنظیم کنید. برای تنظیم پایه‌ها، به یک آچار آلن یا پیچ‌گوشتی نیاز دارید.
  • استفاده از تراز: برای ترازکردن یخچال، می‌توانید یک تراز را مورد استفاده قرار دهید. با قراردادن تراز روی یخچال، پایه‌ها را تنظیم کنید تا یخچال در حالت تراز قرار بگیرد.
  • جابه‌جاکردن یخچال: اگر دلیل ترازنبودن یخچال جابه‌جاشدن آن باشد، می‌توانید یخچال را دوباره جابه‌جا کنید و به ترازکردن آن بپردازید.

سوالات متداول

ترازکردن یخچال ساید بای ساید، مهم است؛ زیرا این کار باعث حفظ کیفیت غذاها، عملکرد بهینه دستگاه و جلوگیری از خطرات مرتبط با عدم ترازبودن آن می‌شود.

اگر درب یخچال به‌سختی باز و بسته می‌شود، مواد غذایی داخل یخچال به‌طور نامتعادل قرار می‌گیرند و وجود لرزش و صدای زیاد یخچال هنگام کار می‌توان به ترازنبودن دستگاه شک کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
@دانش صفری@
26 روز قبل

سلام خسته نباشید یخچال ما یخ تولید نمیکند وقتی دستی ریست میکنم یخ را جدا میکنه و مجدد آب پر می‌شود ولی اتومات یخ تولید نمیکند، مجبورم همیشه نیار داشتنی از دکمه ریست استفاده میکنم

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  @دانش صفری@
3 روز قبل

باسلام
مشکلات در کمپرسور یا مایع خنک کننده می تونه باعث ایجاد مشکلات در سیستم خنک کننده و یخساز شود و باید دستگاه توسط متخصص بررسی شود.