لوگوی کاردون

علت ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون

The cause of the white spot on the TV picture

آنچه در این مطلب خواهید خواند

همه ما در هنگام نشستن پای تلویزیون انتظار تماشای تصاویری درجه یک را داریم. خوشبختانه، اکثر تلویزیون‌های امروزی، این کیفیت را به‌خوبی ارائه می‌دهند؛ اما گاه، این تجربه لذت‌بخش با مشکلاتی مانند ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون مختل می‌شود. در چنین مواردی، شناسایی علت این مشکل می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. اما، نگران نباشید؛ ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا ریشه این مشکل را بیابید و آن را برطرف کنید.

لکه‌های سفید روی تلویزیون LCD، LED و OLED: علل و راه‌حل‌ها

White spots on LCD, LED and OLED TVs causes and solutions

عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد لکه‌ها یا نقاط سفید روی صفحه‌نمایش تلویزیون‌های LCD، LED و OLED نقش داشته باشند. در این بخش، هفت دلیل بالقوه برای این پدیده را بیان می‌شود.

۱) پیکسل‌های مرده

پیکسل‌های مرده، معمولا در نتیجه نقص‌های ساخت یا استهلاک تلویزیون به وجود می‌آیند. در این حالت، یک یا چند پیکسل تلویزیون به‌کلی می‌سوزد و از کار می‌افتد. بدین ترتیب، با پدیده ظهور لکه‌های سفید روی صفحه تلویزیون مواجه می‌شوید. متاسفانه، این مشکل معمولا قابل اصلاح نیست و باید با آن کنار آمد.

۲) پیکسل‌های گیر کرده

پیکسل‌های گیرکرده، زمانی به‌وجود می‌آید که یک رنگ به‌طور دائم نشان داده شود. این مشکل، می‌تواند به‌صورت لکه‌ها یا نقاط سفید نیز ظاهر شود. استفاده از ابزار رفع پیکسل، ممکن است به بازیابی این پیکسل‌ها کمک کند. این ابزار، با چشمک زدن رنگ‌های مختلف روی صفحه با سرعت بالا کار می‌کند.

۳) گرد و خاک

تجمع گرد و غبار روی سطح صفحه نمایش، می‌تواند به توهم ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون دامن بزند. مشکل تجمع گرد و غبار، اغلب ناشی از عوامل محیطی یا بی‌توجهی کاربر به تمیز کردن تلویزیون است. تمیز کردن تلویزیون با یک پارچه نرم میکروفیبر و محلول‌های مخصوص پاک‌سازی صفحه‌نمایش تلویزیون‌های LCD، LED و OLED این مشکل را به‌سادگی حل می‌کند.

۴) حرارت بالا

استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون یا عبور هوای ناکافی در اطراف آن، به گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌انجامد. امری که موجب آسیب رسیدن به پنل LCD و درنتیجه ظاهر شدن لکه‌های سفید روی صفحه آن خواهد شد.

۵) خسارت ناشی از ضربه

ضربه فیزیکی به تلویزیون مانند افتادن یا ضربه خوردن در زمان جابه‌جایی، ممکن است به ایجاد لکه‌ها یا نقاط سفید روی صفحه‌نمایش آن بینجامد. مشکلی که رفع آن اغلب نیاز به تعویض پنل صفحه نمایش تلویزیون خواهد داشت. بنابراین، در هنگام جابه‌جایی دستگاه حتما باید جوانب احتیاط را به‌طور کامل رعایت کنید.

۶) تداخل الکتریکی

برخی دستگاه‌های خارجی مانند مایکروفر از خود امواج الکتریکی و الکترونیکی منتشر می‌کنند. این امر، می‌تواند در تداخل الکتریکی با تلویزیون به وجود لکه‌ها یا نقاط سفید روی صفحه دستگاه منجر شود. امری که با جابه‌جایی دستگاه‌های مزاحم از اطراف گیرنده شما برطرف خواهد شد.

۷) فرسودگی تلویزیون

درنهایت، ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون ممکن است ناشی از فرسودگی تلویزیون باشد. با بالا رفتن زمان استفاده از تلویزیون‌ها، ممکن است به دلیل کاهش کارایی پنل، به‌طور طبیعی لکه‌ها یا نقاط سفید در آن‌ها ایجاد شود. در حالی که این مشکل غیرقابل‌اجتناب است؛ اما، تعمیر و نگهداری مناسب می‌تواند توسعه این روند را به تاخیر بیندازد.

آیا تعویض تلویزیون ضروری است؟ بررسی راه‌حل‌های مقرون به صرفه برای لکه‌های سفید

تعویض تلویزیون، به دلیل ایجاد لکه‌های سفید همیشه امری ضروری نیست. درواقع، چند راه‌حل مقرون‌به‌صرفه وجود دارد که امتحان آن‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای خرید تلویزیون جدید بی‌ضرر است. برخی از روش‌های رفع مشکل ایجاد لکه‌های سفید روی صفحه تلویزیون در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱) ابزار تعمیر پیکسل و فشار دستی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

۲) روش فلاشینگ و بوت سرد

سعی کنید تلویزیون خود را به‌طور مکرر روشن و خاموش کنید تا پیکسل‌ها بازنشانی شوند. همچنین، برای تنظیم مجدد تلویزیون خود از یک بوت سرد سیستم کمک بگیرید. این کار، ممکن است مشکلات نرم‌افزاری به‌وجودآورنده لکه سفید روی تصویر تلویزیون را برطرف کند.

۳) بررسی کابل HDMI و به‌روزرسانی سیستم‌عامل

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

۴) تنظیمات تصویر و بازتاب نور

تنظیمات تصویر خود را تغییر دهید یا به حالت پیش‌فرض برگردانید. زیرا، گاهی اوقات وجود لکه‌های سفید ممکن است به تنظیمات نادرست تصویر برگردد. اگر مشکل به دلیل وجود بازتاب نور باشد، می‌توانید محل قرارگیری تلویزیون را عوض کنید.

۵) تعمیر و سرویس حرفه‌ای

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، تعمیر حرفه‌ای اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید تلویزیون جدید است. البته، به شرطی که از خدمات تکنسین‌های واجد شرایط استفاده کنید و مشکل تلویزیون ارزش تعمیر کردن را داشته باشد.

در نهایت، نگهداری و سرویس منظم تلویزیون مانند تمیز کردن صفحه نمایش آن با یک پارچه میکروفیبر و استفاده از محافظ برق نیز در جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید موثر خواهد بود.

پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید روی تلویزیون

پیشگیری از ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون شما، در درجه اول مستلزم نگهداری و مدیریت صحیح تلویزیون با استفاده از نکات زیر است:

  • از لمس صفحه نمایش خودداری کنید. این کار در طول زمان، می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های سفید روی صفحه‌نمایش شود.
  • صفحه‌نمایش تلویزیون را هر از گاهی با استفاده از یک پارچه میکروفیبر نرم و خشک، به‌آرامی پاک کنید.
  • تلویزیون را در محیطی عاری از گردوغبار قرار دهید و به‌طور مرتب اطراف آن را گردگیری کنید. همچنین، در صورت عدم استفاده به‌مدت طولانی، آن را با یک ملحفه بپوشانید.
  • گردش و جریان هوای کافی در اطراف تلویزیون شما ضرورت دارد. همچنین، مسدودسازی دریچه‌های پشت بدنه تلویزیون ممنوع است.
  • هنگام جابه‌جایی تلویزیون، آن را به‌آرامی و ترجیحا دونفره حمل کنید.
  • قرار گرفتن طولانی‌مدت تلویزیون در معرض نور مستقیم خورشید، باعث آسیب به صفحه نمایش آن خواهد شد. بنابراین، تلویزیون را دور از پنجره‌ها قرار دهید یا از پرده برای جلوگیری از نور خورشید در طول روز بهره ببرید.
  • تلویزیون را با استفاده از ریموت کنترل از راه دور یا دکمه پاور خاموش کنید و آن را مستقیما از برق نکشید. شب‌ها بهتر است پس از خاموش کردن تلویزیون، آن را از منبع برق جدا کنید.

بهترین روش برای رفع لکه‌های سفید تلویزیون

The best way to remove white spots on TV

بهترین روش برای رفع لکه‌های سفید تلویزیون، با اجرای یک ویدیوی ثابت‌کننده پیکسل یا استفاده از ابزار تجدیدکننده پیکسل صورت می‌گیرد. این ابزارها، برای تحریک پیکسل‌ها و کمک به بازگشت آن‌ها به عملکرد طبیعی خود طراحی شده‌اند.

یکی دیگر از دلایل رایج ایجاد لکه‌های سفید روی صفحه تلویزیون، وجود گرد و غبار روی صفحه یا داخل تلویزیون است. در این حالت، تمیز کردن ملایم صفحه نمایش با پارچه‌ای نرم و بدون پرز یا استفاده از هوای فشرده برای تمیز کردن گرد و غبار داخل تلویزیون، ممکن است موثر واقع شود.

در برخی موارد، وجود لکه سفید روی تصویر تلویزیون می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سخت‌افزاری باشد که نیاز به تعمیرات حرفه‌ای دارد. اگر روش‌های تجدیدکننده پیکسل مشکل شما را حل نکرد، لازم است برای راهنمایی بیشتر با مرکز پشتیبانی سازنده تلویزیون یا تکنسینی تعمیرات حرفه‌ای تماس بگیرید. برای رفع مشکلات تلویزیون خود می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون در منزل کاردون استفاده نمایید.

تاثیر نوع پنل تلویزیون (LCD ،LED ،OLED) بر ایجاد لکه‌های سفید

نوع پنل تلویزیون، درواقع می‌تواند بر تشکیل لکه‌های سفید تاثیر بگذارد. در این بخش، نحوه تاثیرگذاری انواع گوناگون پنل‌ها بر این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

پنل‌های LCD

  • تلویزیون‌های LCD اغلب از نور پس‌زمینه LED با بازتابنده (رفلکتور) برای پخش یکنواخت نور استفاده می‌کنند. اگر این بازتابنده‌ها به دلیل کیفیت پایین یا گرمای بالا از کار بیفتند، باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند.
  • پنل‌های LCD، ممکن است از پیکسل‌های مرده نیز رنج ببرند. هنگامی که این پیکسل‌ها خاموش نمی‌شوند، به‌صورت لکه‌های سفید قابل‌مشاهده خواهند بود.

پنل‌های LED

  • پنل‌های LED به‌ویژه آن‌هایی که دارای نور پس‌زمینه جانبی هستند، ممکن است بیش از حد گرم شوند. این امر، باعث از کار افتادن صفحه پلاستیکی رسانای نور در پشت پنل و درنتیجه ایجاد لکه‌های سفید خواهد شد.
  • افزایش ناگهانی ولتاژ یا جریان برق، می‌تواند به‌ویژه تلویزیون‌های LED را تحت تاثیر قرار دهد و به‌طور بالقوه به ایجاد لکه‌های سفید ختم شود.

پنل‌های OLED

  • تلویزیون‌های OLED، دارای مشکل افتادگی رفلکتور نیستند؛ اما، سوختگی پیکسل را تجربه می‌کنند. جایی که تصاویر استاتیک در صفحه می‌سوزند و به مرور زمان به‌صورت لکه‌های تغییر رنگ داده یا سفید باقی می‌مانند.

به‌طور کلی، پنل‌های LCD و LED معمولا به دلیل مشکلات فیزیکی مانند افتادگی رفلکتورها یا داغ شدن بیش از حد در معرض خطر لکه سفید روی تصویر تلویزیون هستند. در حالی که پنل‌های OLED، ممکن است به دلیل نمایش طولانی‌مدت تصاویر ثابت به مشکلات مشابهی دچار شوند.

تنظیمات غلط و مشکلات نرم افزاری که باعث ایجاد لکه سفید می شوند

گهگاه تنظیمات نادرست و مشکلات نرم‌افزاری هستند که به ایجاد لکه‌های سفید روی صفحه نمایش تلویزیون می‌انجامند. در این قسمت، برخی از مشکلات و راه‌حل‌های رایج مربوط به تنظیمات و نرم‌افزار بررسی می‌شود که احتمالا در رفع لکه‌های سفید موثر هستند.

مشکلات مربوط به تنظیمات

  • روشنایی/کنتراست: تنظیمات روشنایی یا کنتراست خیلی بالا، می‌تواند عامل ایجاد لکه‌های سفید روی صفحه‌نمایش تلویزیون باشد.
  • تنظیم نور پس‌زمینه: تنظیم نور پس‌زمینه نادرست، می‌تواند منجر به نور ناهموار و درنتیجه ایجاد لکه‌های سفید شود.
  • شارپنس: تنظیمات وضوح تصویر بیش از حد، ممکن است عیوب معمولی صفحه را برجسته کند و آن‌ها را به‌صورت لکه‌های سفید تغییر دهد.

مشکلات مربوط به نرم افزار

  • اشکال‌های میان‌افزار: سیستم‌عامل قدیمی یا خراب، به بروز مشکلاتی در صفحه نمایش ازجمله نقاط سفید می‌انجامد.
  • تداخل سیگنال: گهگاه کیفیت ضعیف یا تداخل سیگنال را باید عامل به‌وجودآورنده لکه‌های سفید به‌خصوص در پخش دیجیتال دانست.
  • اشکال‌های نرم‌افزار: برخی از اشکالات نرم‌افزاری، می‌توانند بر نحوه نمایش پیکسل‌ها تاثیر منفی بگذارند و منجر به ایجاد لکه سفید روی تصویر تلویزیون به شکل مربع شوند.

راه‌حل‌ها

  • تنظیمات تصویر: تنظیمات تصویر مانند روشنایی، کنتراست و وضوح را تغییر دهید یا به حالت پیش‌فرض برگردانید.
  • به‌روزرسانی نرم افزار: هرگونه به‌روزرسانی نرم‌افزاری موجود را برای تلویزیون هوشمند خود نصب کنید.
  • بازنشانی کارخانه: برای بازیابی تنظیمات اولیه، می‌توانید از بازگشت به تنظیمات کارخانه بهره ببرید که گاهی اوقات مشکلات مربوط به نرم‌افزار را برطرف می‌سازد.
  • کالیبراسیون حرفه‌ای: برای اطمینان از تنظیمات تصویر بهینه، تلویزیون خود را به‌طور حرفه‌ای کالیبره کنید.

اگر تنظیمات و به‌روزرسانی نرم‌افزار خود را با موفقیت انجام داده‌اید و مشکل کماکان ادامه دارد، احتمالا یک مشکل سخت‌افزاری وجود دارد. در چنین مواردی، مشاوره با یک تکنسین حرفه‌ای تنها راه‌حل موجود خواهد بود.

جمع بندی

لکه سفید روی تصویر تلویزیون، مسئله‌ای چندوجهی است که اغلب از نقص‌های سخت‌افزاری مانند پیکسل‌های مرده، رفلکتورهای افتاده یا اشکالات نرم‌افزاری ناشی می‌شود. در حالی که این مشکل بسیار آزاردهنده به‌شمار می‌رود؛ اما، همیشه نیازی به خرید یک تلویزیون جدید ندارید. گاهی اوقات راه‌حل‌های ساده مانند ابزار تعمیر پیکسل، تنظیمات تصویر، سرویس و نگهداری و تعمیرات مناسب مشکل را حل خواهد کرد. اگر این لکه‌ها باقی ماندند، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید.

سوالات متداول

رایج‌ترین دلیل ایجاد لکه‌های سفید روی تلویزیون، معمولا مربوط به آسیب‌های فیزیکی مانند ضربه یا فشار به صفحه نمایش است. گاهی اوقات نیز مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری در تلویزیون وجود دارد.

اگر آسیب‌دیدگی صفحه نمایش زیاد است یا هزینه تعمیرات توجیه اقتصادی ندارد، تعویض تلویزیون به جای تعمیر آن برای رفع مشکل لکه‌های ضروری خواهد بود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها