لوگوی کاردون

علت تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون {بررسی دلایل آن + راه حل آن}

The cause of half of the TV screen being dark

آنچه در این مطلب خواهید خواند

امروزه فناوری تلویزیون‌ها به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. با این حال، کاربران هنوز با مشکلاتی مانند تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون روبرو می‌شوند. این پدیده را می‌توان به عوامل گوناگونی مانند خرابی ساده کابل‌ها گرفته تا خرابی‌های سخت‌افزاری داخلی و مشکلات مربوط به پنل و برد تلویزیون نسبت داد. حل آن نیز گاه با اقداماتی ساده مانند بررسی تنظیمات تصویر، اتصالات و به‌روزرسانی نرم‌افزار و گاه با اقداماتی پیچیده توسط تکنسین واجد شرایط میسر است.

مشکلات مربوط به پنل

مشکل تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون می‌تواند ناشی از خرابی پنل تلویزیون باشد که قطعه مسئول نمایش تصاویر روی صفحه است. همان‌طور که پنل قدیمی می‌شود یا آسیب می‌بیند، ممکن است پیکسل‌های مرده یا نور ناهموار درست کند. درنتیجه، قسمت‌هایی از صفحه تاریک‌تر یا کاملا سیاه به نظر می‌رسد. در برخی موارد، مشکل ممکن است مربوط به اتصال معیوب بین پنل و سایر اجزای داخلی تلویزیون باشد که به اختلال در نمایشگر می‌انجامد.

بررسی و جابه‌جایی کابل‌هایی که پنل را به مدار تلویزیون متصل می‌کند، ممکن است در رفع مشکل موثر باشد. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، برای تشخیص و تعمیر پنل تلویزیون خود از متخصصان امر کمک بگیرید. در برخی موارد، ممکن است یک پنل جایگزین برای بازیابی عملکرد کامل صفحه تلویزیون مورد نیاز باشد.

مشکلات مربوط به برد

برد اصلی تلویزیون که به‌عنوان مادربرد یا برد مدار نیز شناخته می‌شود، وظیفه کنترل عملکردهای دستگاه را برعهده دارد. اگر این برد خراب باشد یا آسیب ببیند، مشکلات مختلفی مانند تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون رخ خواهد داد. مشکلات برد می‌تواند ناشی از شل شدن اتصالات، قطعات معیوب یا آسیب الکتریکی به خود برد باشد.

برای عیب‌یابی و رفع این مشکل، ابتدا باید اتصالات بین برد اصلی و پنل نمایشگر بررسی شود. کابل‌های شل یا آسیب‌دیده نیز جریان اطلاعات بین قطعات را مختل می‌کنند و منجر به نیمه سیاه شدن صفحه‌نمایش می‌شوند. اگر اتصالات ایمن هستند، باید هرگونه علائم قابل مشاهده مانند اجزای سوخته در برد اصلی بررسی شود. تشخیص و تعمیر مشکلات مربوط به برد تلویزیون نیاز به مشاوره با یک تکنسین حرفه‌ای دارد.

مشکلات مربوط به کابل ها و اتصالات

مشکل تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون، معمولا به دلیل مشکل در کابل‌ها و اتصالات بین تلویزیون و هرگونه دستگاه خارجی متصل به آن ایجاد می‌شود. هنگامی که کابل‌ها شل باشند یا آسیب بینند، سیگنال بین تلویزیون و دستگاه خارجی به‌درستی مخابره نمی‌شود. درنتیجه، صفحه‌نمایش تلویزیون به حالت نیمه‌سیاه در می‌آید. در این حالت، باید کابل‌ها را مورد بررسی قرار دهید و در صورت خرابی با مدل مشابه جایگزین کنید.

خرابی لامپ های LED یا بک لایت

لامپ‌های LED یا بک لایت، برای روشن کردن صفحه‌نمایش و ایجاد تصاویر تلویزیون استفاده می‌شوند. بنابراین، اگر به‌درستی کار نکنند، مشکل تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون رخ می‌دهد. دلیل این مشکل را باید اختلال در عملکرد لامپ‌ها و بک لایت یا فرسودگی آن‌ها در طول زمان دانست. در برخی موارد، این مشکل با تعویض لامپ‌های معیوب یا بک لایت قابل تعمیر است. اما در موارد دیگر، ممکن است تعویض تلویزیون مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

آسیب فیزیکی به پنل

آسیب فیزیکی به پنل، می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه از یک جسم خارجی یا فشار واردشده به صفحه‌نمایش رخ دهد. ناحیه سیاه‌شده، ممکن است نشان‌دهنده نقص در صفحه‌نمایش یا اجزای داخلی تلویزیون باشد. در برخی موارد، این آسیب از طریق خدمات حرفه‌ای قابل تعمیر است. اما در برخی موارد دیگر، ممکن است نیاز به تعویض کامل پنل وجود داشته باشد. برای جلوگیری از خراب شدن بیشتر صفحه‌نمایش و اطمینان از عملکرد بهینه تلویزیون، رسیدگی سریع به این موضوع بسیار مهم است.

ایراد در پاور برد

تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون می‌تواند نشانه‌ای از نقص در پاور برد است. پاور برد جزو مهمی است که برق کل سیستم تلویزیون را تامین می‌کند و در صورت خرابی، موجب بروز مشکلات مختلف نمایشگر می‌شود. این مشکل ممکن است به دلیل سوختگی خازن، سیم‌کشی معیوب یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق رخ دهد. درخواست کمک از یک تکنسین حرفه‌ای، برای تشخیص و تعمیر پاوربرد توصیه می‌شود. در صورتی که ساکن تهران هستید می توانید از سرویس تعمیرات تلویزیون در تهران مجموعه کاردون بهره مند شوید.

خرابی برد مین

برد مین، وظیفه کنترل عملکردها و نمایشگر تلویزیون را برعهده دارد، بنابراین در صورت خرابی آن با مشکلاتی مانند تاریک شدن نیمی از صفحه‌نمایش مواجه می‌شوید. برای رفع این مشکل، حتما باید از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید. تکنسین می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و در صورت لزوم برد مین را تعویض کند.

شل شدن یا پارگی کابل های LVDS

یکی از دلایل احتمالی تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون مربوط به شل شدن یا پارگی کابل های LVDS است. LVDS مخفف عبارت Low Voltage Differential Signaling به معنای سیگنال‌دهی دیفرانسیل ولتاژ پایین است.

این کابل‌ها، وظیفه انتقال سیگنال‌های ویدیویی از برد اصلی به صفحه‌نمایش را برعهده دارند. اگر کابل‌های LVDS شل شوند یا آسیب ببینند، منجر به از دست رفتن سیگنال نیمی از صفحه می‌شود و آن را سیاه می‌کند. این مشکل، معمولا با اتصال مجدد یا تعویض کابل‌های LVDS قابل حل است.

عیب یابی و اقدامات اولیه

حالا که با دلایل احتمالی تاریک شدن نصف صفحه در تلویزیون آشنا شدید، بیایید برخی راه‌های عیب‌یابی و اقدامات اولیه را بررسی کنیم.

۱) بررسی تنظیمات تصویر

نسبت تصویر، وضوح یا سایر تنظیمات صفحه‌نمایش ممکن است به‌اشتباه پیکربندی شده باشند. بنابراین، کاربران می‌توانند منوی تنظیمات تلویزیون خود را مورد بررسی قرار دهند و همه تنظیمات تصویر را به‌درستی پیکربندی کنند. برگرداندن تنظیمات تصویر تلویزیون به تنظیمات پیش‌فرض می‌تواند مشکل تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون را حل کند.

۲) بررسی اتصالات

کاربران باید تمام اتصالات میان کابل‌ها و تلویزیون را بررسی کنند تا مطمئن شوند که سالم و در شرایط خوب قرار دارد. اگر به نظر می‌رسد کابل‌ها آسیب دیده‌اند، باید آن‌ها را تعویض کنید تا ببینید آیا مشکل را حل می‌کند یا خیر.

ضمنا، بررسی اتصالات در سیم‌کشی یا اجزای داخلی تلویزیون هم لازم است. اتصالات نادرست بک لایت، پاور برد یا سایر اجزای داخلی می‌تواند عامل تاریک شدن صفحه تلویزیون باشد. در این حالت، نیاز به تماس با یک تکنسین واجد شرایط لازم برای تشخیص و تعمیر مشکل اتصالات تلویزیون خواهید داشت. از باز کردن و تعمیر قطعات داخلی تلویزیون بدون آموزش مناسب خودداری کنید، زیرا باعث آسیب بیشتر به تلویزیون می‌شود.

۳) به روز رسانی نرم افزار

در برخی موارد، تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون ممکن است به دلیل یک مشکل نرم‌افزاری یا سیستم عامل ایجاد شود. اگر نرم‌افزار تلویزیون دارای باگ یا قدیمی شود، این اتفاق می‌افتد و مشکلاتی در نمایشگر تلویزیون ظاهر می‌شود. برای رفع این مشکل، باید نرم‌افزار تلویزیون را به آخرین نسخه به‌روز کنید یا تلویزیون را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

سوالات متداول

عواملی مانند خرابی برد، پنل، کابل‌ها و اتصالات، لامپ‌های LED یا بک لایت، آسیب فیزیکی، ایراد در پاور برد، خرابی برد مین و شل شدن یا پارگی کابل‌های LVDS علت تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون هستند.

برای عیب‌یابی مشکل تاریک شدن نصف صفحه تلویزیون به بررسی تنظیمات تصویر، بررسی اتصالات و به‌روزرسانی نرم‌افزار بپردازید. چنانچه مشکل حل نشد، با یک تکنسین حرفه‌ای تلویزیون مشورت کنید.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها