لوگوی کاردون

علت استارت نزدن یخچال چیست؟

علت استارت نزدن یخچال
فهرست محتوا

یخچال یکی از وسایل مهم خانه است. هر گونه اختلال در کار این دستگاه باعث نگرانی شما خواهد شد. بنابراین بهتر است درباره این دستگاه اطلاعاتی داشته باشید. برای مثال اگر علت استارت نزدن یخچال را بدانید می‌توانید تا حدودی از خراب شدن موتور آن جلوگیری کنید. تصور کنید یک روز از خواب بیدار می‌شوید و متوجه روشن نشدن یا استارت نزدن یخچال می‌شوید؛ در این زمان چه اقدامی می‌کنید؟

علت استارت نزدن یخچال چیست؟

What is the reason for the refrigerator not starting

در صورتی که یخچال شما استارت نمی‌خورد یا موتور آن دیگر روشن نمی‌شود، ابتدا لازم است مواردی که می‌دانید از آن این استارت نزدن یخچال سرچشمه می‌گیرد را بررسی کنید. ابتدا از سالم بودن پریز برق خود مطمئن شوید. در بعضی مواقع ممکن است همین دلایل کوچک شما را نگران کند و پس از آن دنبال راه‌حل باشید.

ممکن است مشکل استارت نخوردن یخچال از روشن نشدن موتور یخچال یا اختلال پیدا کردن کمپرسور یخچال باشد. ممکن است برای شما سوال پیش بیایید که از کجا باید تشخیص داد مشکل از موتور یخچال است؟ راه تشخیص آن بسیار ساده است. تنها کافیست درب یخچال را باز کنید. اگر چراغ روشن شد اما صدایی از موتور به گوش شما نرسید مشکل از موتور یخچال شما است. پس از شناسایی دلیل استارت نزدن یخچال باید با متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید. اگر یخچال شما دارای نمایشگر است می‌توانید ارور مربوطه را شناسایی کنید تا در صورت خرابی موتور یخچال اقدام به تعمیر آن کنید. در بعضی از موارد استارت نزدن یخچال به خاطر خرابی قطعات دیگر است که می‌تواند باعث اختلال در کارکرد موتور شود و شما را به اشتباه بیندازد. ممکن است خرابی از قطعه رله استارت باشد و باعث به شک افتادن شما شود.

چرا موتور یخچال استارت نمی خورد؟

از دیگر موارد استارت نزدن یخچال خرابی در برد یخچال است. برد الکترونیکی را می‌توان قلب هر دستگاه برقی دانست که این مورد برای یخچال نیز صدق می‌کند. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود سایر قطعات نیز از کار میفتند. در نتیجه کل یخچال از کار خواهد افتاد. در صورت تعمیر یا تعویض یخچال باید از یک متخصص کمک گرفت زیرا تنها او است که دانش فنی و مهارت این کار را دارد.

اکنون سوالی در ذهن شما ممکن است شکل ببندد این است که از کجا بفهمیم موتور سوخته است؟

در صورتی که موتور یخچال شما استارت می‌خورد و پس از چند دقیقه یا چند ثانیه قطع می‌شود، یعنی استارت نزدن یخچال اتفاق افتاده است. ممکن است زمان استارت زدن یخچال، موتور یخچال فیوز را بپراند. دلیل این مشکل سوختن کمپرسور است. یکی دیگر از دلایل استارت نزدن یخچال داغ شدن بیش‌از حد آن است که به این معناست که موتور یخچال دچار مشکل شده است. در صورت مشاهده یکی از این موارد با متخصص تماس بگیرید.

اگر یخچال شما از برند امرسان است و دچار مشکل شده، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال امرسان کاردون استفاده کنید.

علت روشن نشدن یخچال و روش حل مشکل

The reason why the refrigerator does not turn on

ممکن است یه روز از خواب بیدار شوید و متوجه استارت نزدن یخچال خود شوید یا یخچال در حال کار کردن است و به طور ناگهانی خاموش شود و دیگر روشن نشود. مسلما این مشکل شما را سردرگم خواهد کرد و از خود می‌پرسید چه اتفاقی برای یخچال من افتاده است؟ ما در اینجا علت استارت نزدن یخچال را بررسی خواهیم کرد. جواب تمامی سوالات شما درباره استارت نزدن یخچال در این مقاله است. با ما تا پایان آن همراه باشید.

علت دیر روشن شدن یخچال چیست؟

از اختلالاتی که در یخچال خانه شما ایجاد می‌شود، دیر روشن شدن یخچال است. دیر روشن شدن یخچال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

حتماً به این مورد برخورد کرده‌اید که وقتی یخچال فریزر را جابجا کرده‌اید و یا اینکه یک یخچال نو خریده‌اید، دیر روشن می‌شود. دقت کنید برای روشن کردن آن باید چند ساعتی در انتظار باشید.

در هنگام جابجایی یخچال با صبر کردن چند ساعتی به عملکرد بهتر یخچال کمک خواهید کرد. عملکرد یخچال با کمی دیر روشن شدن با ثبات بیشتری انجام می‌شود.

این موضوع به آن علت است که روغنی در کمپرسور دستگاه وجود دارد. دقت کنید که اگر این روغن به سیستم تبریت نشت کند باعث مسدود شدن آن می‌گردد.

از مهم ترین دلیل دیر روشن شدن یخچال روغن کمپرسور است که وظیفه آن خنک کاری و روغن کاری در زمانی است که دمای کمپرسور بالا می‌رود. در واقع در هر قسمتی که دمای آن زیاد شود، روغن کاری و خنک کاری را بر عهده دارد.

با وجود روغن کمپرسور سایش درون کمپرسور کاهش می‌یابد و عمر یخچال و فریزرها هم بیشتر می‌شود .

دلایل دیگر دیر روشن شدن یخچال

دیگر علت دیر روشن شدن یخچال وجود محافظ است. محافظ برق هنگامی که ولتاژ برق ثبات ندارد دستگاه را خاموش نگه می‌دارد تا به دستگاه صدمه وارد نشود.

استفاده از محافظ برق برای همه دستگاه‌های الکترونیکی توصیه می‌شود. در واقع هنگام روشن کردن یخچال و متصل شدن آن به برق مقداری زمان نیاز وجود دارد تا یخچال آرام آرام شروع به کار کند.

از دیگر مشکلات دیر روشن شدن یخچال وجود اختلال در اتومات یخچال است. طراحی یخچال‌ها طوری است که کمپرسور دائم در حال خاموش و روشن شدن است. کمپرسور با استفاده از سنسورهای مختلف دمای محیط را بررسی می‌کند و در صورت نیاز خاموش و روشن می‌گردد.

 در برخی از مواقع مشکل در سیستم اتومات یخچال باعث می‌شود تا کمی تاخیر بین خاموش و روشنی دستگاه وجود داشته باشد.

خرابی در قسمت سنسور یخچال‌ها نیز می‌تواند باعث دیر روشن شدن آن شود. دقت داشته باشید که در صورت این اختلال اطلاعات درست به برد اتوماتیک فرستاده نشده و یخچال دیر روشن میشود.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستن

از علت استارت نزدن یخچال می‌توان به روشن نشدن یخچال بعد از شستن اشاره داشت. ممکن است یخچال فریزر خود را با آب شسته و الان به برق زده‌اید و می‌بینید که روشن نمی‌شود.

در نظر داشته باشید که یخچال فریزرهای مدرن و امروزی قطعات الکترونیکی مانند برد و سنسور دارند.

وقتی که شما دستگاه خود را با آب می‌شویید به برد دستگاه آسیب وارد می‌شود و باعث می‌شود یخچال فریزر روشن نگردد در بسیاری از موارد برد فرمان می‌سوزد. اگر این مشکل برای یخچال فریزر شما ایجاد شده است و دستگاه را به برق زده‌اید و روشن نشده توصیه می‌شود فوراً آن را از برق بکشید تا خسارات بیشتری وارد نگردد.

توصیه می‌شود اگر یخچال فریزر خود را با آب شست اید و دستگاه روشن نمی‌شود موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • دستگاه را به برق نزنید
  • مواد غذایی را از یخچال فریزر خارج کنید تا خسارت بیشتری وارد نشود
  • خشک کردن آب از روی برد فرمان و نمایشگر انجام شود. باید بدانید که برد در کجای یخچال فریزرقرار دارد تا آن را با سشوار خشک کنید
  • بهترین کار برای جلوگیری از خسارات بیشتر در اثر شسته شدن یخچال و سوختگی برد با تعمیرکاران مجرب کاردون در ارتباط باشید

شستن یخچال با شیلنگ آب کاری نادرست و غیر اصولی و غیر استاندارد است که باعث می‌شود خسارت مالی و جانی ایجاد شود. از شستن یخچال با شیلنگ آب جلوگیری نمایید.

علائم خرابی رله استارت یخچال

از قسمت‌های مهم و کاربردی یخچال رله استارت یخچال می‌باشد که جریان الکتریکی را در مدار برقی یخچال عبور می‌دهد. رله استارت یخچال قطعه‌ای الکترومکانیکی است که وظیفه کارکرد و راه اندازی این دستگاه را بر عهده دارد.

از دلایل استارت نزدن یخچال خرابی رله استارت یخچال نیز می‌باشد. زیرا برای کمک به راه اندازی موتور کمپرسور یخچال، مسئولیت تامین انرژی سیم پیچ را دارد.

با ایجاد اختلال و خرابی شدن در رله استارت، یخچال کمپرسور دیگر کار نمی‌کند و گازی که در آن وجود دارد خالی می‌گردد.

 از علائم خرابی رله استارت یخچال  میتوان به سرو صدای زیاد و غیر طبیعی آن اشاره داشت.

منجمد نشدن مواد غذایی در یخچال و خنک نبودن هوای درون دستگاه نیز، از مهمترین علائم خرابی رله استارت یخچال است.

نوسان و اختلالات در جریان برق ورودی نیز از دلایل اصلی خرابی رل استارت یخچال می‌باشد. بهتر است که از محافظ یخچال استفاده نمایید تا مشکلات این چنینی وجود پیدا نشود.

دلایل و علت استارت نزدن یخچال

  • مشکل در جریان برق ورودی به یخچال
  • خرابی موتور یا کمپرسور یخچال
  • خرابی برد الکترونیکی یخچال
  • اتصالات سیم کشی یخچال
  • ترموستات یخچال

۱) مشکل در جریان برق ورودی به یخچال

برق پریز (جریان برق ورودی) توسط دو شاخه برق به آن وصل می‌شود. در بیش‌تر موارد علت استارت نزدن یخچال همین موضوع ساده است.

برای اینکه این اتفاق برای شما نیفتد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فیوز و کنتور برق را بررسی کنید.
  • از سالم بودن پریز اطمینان لازم را حاصل کنید.
  • از سالم بودن سیم برق دو شاخه یخچال مطمئن شوید.

۲) فیوز و کنتور برق را بررسی کنید

امکان دارد مشکل برق از پریدن و از جا درآمدن فیوز یا کنتور برق باشد. اولین حرکت سر زدن به فیوز یا کنتور است تا از درستی هر دو مطمئن شدن شوید.

برای تعمیر یخچال خود می توانید از متخصصین با تجربه کاردون کمک بگیرید.

۳) از سالم بودن بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید

یکی از ساده‌ترین مشکلات، مشکل پریز است. در صورتی که پریز دچار سوختگی باشد، برای تست سالم بودن آن یک وسیله‌ی برقی دیگر را به آن وصل کنید. با این حرکت از سالم بودن پریز برق خود اطمینان حاصل خواهید کرد.

۴) از سالم بودن سیم برق دو شاخه یخچال مطمئن شوید

مورد دیگر در صورت درست بودن پریز برق، سیم برق است که باید از سالم بودن آن مطمئن شوید. در بیش‌تر موارد سیم برق دو شاخه از جایی که وارد یخچال می‌شود دچار قطع شدگی یا آسیب می‌شود.

۵) خرابی موتور یا کمپرسور یخچال

دیگر دلایل استارت نزدن یخچال موتور یا کمپرسور یخچال است. این مورد را می‌توان گفت یکی از بیش‌ترین دلایل روشن نشدن یخچال فریزر و ساید بای ساید است. در صورت استارت نزدن یخچال، یخچال عملا بی استفاده است. از کجا بفهمیم کمپرسور یا موتور دچار مشکل شده است؟ برای جواب این سوال درب یخچال را باز کنید در صورت روشن شدن لامپ یخچال و نیامدن صدایی، مشکل از موتور است. در صورتی که یخچال شما دارای نمایشگر است. نمایشگر یخچال روشن می‌شود.

در صورتی که استارت نزدن یخچال از موتور نباشد از قطعات یخچال است یکی از اصلی‌ترین قطعات که باعث استارت نزدن یخچال می‌شود قطعه رله استارت یا اور لود است. این دو قطعه بر روی جریان برق ورودی به کمپرسور قرار دارند. ممکن است مشکل از این قطعات باشد. برای مطمئن شدن فقط با تماس به یک متخصص  جهت بررسی یخچال می‌توان اطمینان حاصل کرد.

موارد دیگر مانند برد الکترونیکی که در مطالب بالا درباره آن گفتیم و اتصالات داخلی. هم‌چنین خرابی ترموستات مواردی هستند که باعث استارت نزدن یخچال می‌شوند.

در بالا چند مورد از استارت نزدن یخچال را باهم بررسی کردیم در صورتی که یکی از این موارد مشکل شما بود بهتر است خود اقدام به شناسایی و تعمیر نکنید و کار را به متخصص این کار بسپارید. امیدواریم با مطالب بالا به شما جهت شناسایی دلیل استارت نزدن یخچال کمکی کرده باشیم.

سوالات متداول

ممکن است مشکل استارت نخوردن یخچال از روشن نشدن موتور یخچال یا اختلال پیدا کردن کمپرسور یخچال باشد.

برای جواب این سوال درب یخچال را باز کنید در صورت روشن شدن لامپ یخچال و نیامدن صدایی، مشکل از موتور است. در صورتی که یخچال شما دارای نمایشگر است. نمایشگر یخچال روشن می‌شود.

در صورتی که استارت نزدن یخچال از موتور نباشد از قطعات یخچال است یکی از اصلی‌ترین قطعات که باعث استارت نزدن یخچال می‌شود قطعه رله استارت یا اور لود است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبدالله جهانی
1 ماه قبل

باسلام من از موتور یخچال برای پمپ باد استفاده میکنم برق وارد موتور میشود ولی آرمیچر نمیچرخد علت آن چه میباشد؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  عبدالله جهانی
1 ماه قبل

باسلام
تست و بررسی آرمیچر نیاز به اطلاعات فنی دارد و باید توسط تکنسین فنی بررسی شود.
باتشکر