لوگوی کاردون

مهم ترین دلایل هنگ کردن تصویر تلویزیون + نحوه رفع کردن آن

The most important reasons for hanging the TV image

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مهم ترین دلایل هنگ کردن تصویر تلویزیون

هنگ کردن تصویر تلویزیون یک پدیده رایج و ناامیدکننده است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که تصویر روی صفحه تلویزیون شما به طور ناگهانی متوقف شود و به‌اصطلاح گیر کند. این مشکل می‌تواند تجربه تماشای برنامه‌ها را مختل کند. بنابراین عیب‌یابی موثر و رسیدگی به این مشکل در لحظه وقوع آن بسیار اهمیت دارد. مخصوصا اگر درست در لحظه زدن ضربه پنالتی در یک مسابقه حساس فوتبال رخ دهد!

۱) کابل‌ها یا پورت‌های HDMI معیوب

hdmi problem

یکی از عوامل متداول فریز شدن یا هنگ تصویر در تلویزیون، وجود کابل‌ها یا پورت‌های HDMI معیوب است. این کابل‌ها وظیفه انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری بین تلویزیون و دستگاه‌های دیگر مانند کنسول‌های بازی یا دستگاه‌های پخش را بر عهده دارند. اگر کابل HDMI یا پورتی که به آن وصل می‌شود، دارای مشکل باشد، ثابت شدن تصویر رخ خواهد داد. بنابراین، قدرت اتصال با یک کابل HDMI خوب را دست کم نگیرید.

۲) نرم‌افزار قدیمی یا دچار باگ

درست مانند گوشی هوشمند یا کامپیوتر، تلویزیون هوشمند شما هم روی یک نرم‌افزار کار می‌کند. نرم‌افزار تلویزیون منسوخ یا دچار باگ می‌تواند تجربه تماشا با آن را خراب کند و باعث هنگ کردن تصویر تلویزیون شود. پس باید نرم‌افزار تلویزیون خود را به‌روز نگه دارید و گاهی وجود هرگونه به‌روزرسانی برای سیستم‌عامل آن را بررسی کنید.

۳) مشکلات مربوط به ست تاپ باکس‌ها و دستگاه‌های DVR

ست تاپ باکس‌ها و دستگاه‌های DVR به شما امکان می‌دهند برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کنید. با این حال، آنها می‌توانند منبع مشکلات فریز کردن تصویر تلویزیون نیز باشند. مشکلاتی مانند سیستم‌عامل قدیمی، خرابی سخت‌افزار یا حافظه ناکافی، همگی باعث ایجاد وقفه در پخش ویدیو می‌شوند. بنابراین صفحه‌نمایش شما فریز می‌شود و احساس سرخوردگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۴) تداخل الکترومغناطیسی (EMI)

گاهی اوقات، مقصر گیر کردن تصویر تلویزیون شما ممکن است خارج از آن باشد. تداخل الکترومغناطیسی (EMI) می‌تواند سیگنال‌های بین تلویزیون و منبع پخش را مختل کند. سیگنال EMI می‌تواند توسط دستگاه‌های الکتریکی مجاور نظیر مایکروفر، تلفن‌های بی‌سیم یا حتی سیم‌کشی برق در دیوارهای خانه ایجاد شود. بنابراین مایکروفر پاپ کورن ساز خود را دور از تلویزیون نگه دارید؛ شاید از هنگ کردن‌های خسته‌کننده جلوگیری شود.

۵) تداخل فرکانس رادیویی (RFI)

تداخل فرکانس رادیویی (RFI) هم می‌تواند در سیگنال تلویزیون اختلال ایجاد کند و منجر به فریز کردن تصویر آن شود. سیگنال RFI توسط سیگنال‌های رادیویی نزدیک، روترهای Wi-Fi یا حتی کابل‌های ضعیف ایجاد می‌شود. رفع سیگنال RFI شامل کاهش منابع تداخل با جابجایی دستگاه‌ها یا استفاده از تکنیک‌های محافظت، مانند استفاده از کابل‌های کواکسیال با کیفیت بالا یا تقویت‌کننده سیگنال است.

۶) اتصالات کابل شل یا آسیب‌دیده

اتصالات کابلی شل یا آسیب‌دیده یکی از عوامل رایج هنگ کردن تصویر تلویزیون در هنگام استفاده از خدمات کابلی یا ماهواره‌ای است. اگر کابل‌های متصل‌کننده تلویزیون شما به رسیور ماهواره یا پریز دیواری به طور ایمن وصل نشده باشند یا اگر خود کابل‌ها آسیب فیزیکی دیده باشند، در انتقال سیگنال اختلال ایجاد می‌شود. بنابراین، اتصالات کابل را دوباره بررسی کنید و برای جلوگیری از هرگونه سکسکه در انتقال، آن‌ها را با مدل بهتر تعویض کنید.

۷) قدرت سیگنال ناکافی

Insufficient-TV-signal-strength

گاهی اوقات، مسئولیت گیر کردن تصویر تلویزیون بر عهده ارائه‌دهنده سیگنال به تلویزیون است. اگر با فریزهای مکرر روبرو شده‌اید و مشکل سخت‌افزاری یا اتصالات وجود ندارد، احتمالا قدرت سیگنال ناکافی است. عواملی مانند شرایط آب‌وهوایی شدید یا مشکلات فنی در اتصالات می‌توانند بر کیفیت سیگنالی که به تلویزیون شما می‌رسد، تاثیر بگذارند. در چنین مواردی، تماس با ارائه‌دهنده خدمات آنتن برای ارزیابی و بهبود قدرت سیگنال موثر خواهد بود.

۸) جریان هوا و اتلاف گرما ناکافی

آیا تا به حال با هنگ کردن تصویر تلویزیون پس از تماشای طولانی‌مدت آن روبرو شده‌اید؟ یکی از مقصران احتمالی در این ماجرا می‌تواند گرم شدن بیش از حد تلویزیون باشد. تلویزیون‌ها هنگام استفاده، گرمای زیادی تولید می‌کنند. اما اگر نتوانند گرما را به‌درستی دفع کنند، منجر به ثابت شدن تصویر خواهد شد. جریان هوای ناکافی در اطراف تلویزیون و عدم تهویه درست، از علل شایع گرمای بیش از حد تلویزیون هستند.

گردوغبار به مرور زمان در دریچه‌های تنفس هوای تلویزیون جمع می‌شود و روند خنک‌سازی آن را مختل می‌کند. این تجمع گردوغبار به عنوان یک پتو عمل می‌کند که گرما را در داخل تلویزیون به دام می‌اندازد و باعث هنگ کردن آن می‌شود.

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، باید از تهویه مناسب تلویزیون اطمینان حاصل کنید. کمی فضا به آن بدهید و مطمئن شوید که هیچ مانعی در اطراف آن وجود ندارد. دریچه‌های آن را به طور منظم تمیز کنید و گردوغبار روی بدنه آن را پاک کنید.

۹) مشکلات مربوط به آنتن

TV-antenna-related-problems

اگر برای دریافت سیگنال‌های تلویزیون به آنتن هوایی متکی هستید، سیگنال ضعیف منجر به هنگ کردن تصویر تلویزیون خواهد شد. قرار دادن و تنظیم صحیح آنتن برای بهبود کیفیت سیگنال بسیار مهم است. آنتن باید در یک موقعیت مرتفع، به دور از هرگونه مانع مانند ساختمان‌ها یا درختان قرار گیرد. آنتن را با زوایا و جهت‌گیری‌های مختلف آزمایش کنید تا مکان بهینه را بیابید.

در مناطقی با سیگنال ضعیف، استفاده از تقویت‌کننده‌ها می‌تواند دریافت سیگنال تلویزیون را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این دستگاه‌ها، سیگنال‌های آنتن را تقویت می‌کنند تا قوی‌تر و پایدارتر شوند.

اگر حتی پس از قرار دادن صحیح آنتن و استفاده از تقویت‌کننده سیگنال، همچنان با مشکل فریز مواجه هستید، ممکن است عوامل دیگری بر دریافت سیگنال تاثیر بگذارند. اتصالات شل شده بین آنتن و تلویزیون و همچنین کابل‌های آسیب‌دیده را بررسی کنید. درنهایت اگر نتوانستید مشکل را برطرف کنید پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیرات تلویزیون در تهران کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

هنگ کردن تصویر تلویزیون ممکن است به دلایل مختلفی مانند مشکلات کابل‌ها یا نرم‌افزار قدیمی، تداخل سیگنال، مشکلات اتصال کابل و ماهواره، گرمایش بیش از حد، تهویه نامناسب و سیگنال ضعیف آنتن رخ دهد.

برای جلوگیری از گرمایش تلویزیون باید تهویه مناسب اطراف تلویزیون، دور نگه داشتن آن از فضاهای بسته یا زدودن گردوغبار از روی دریچه‌ها را در نظر بگیرید.

برای بهبود دریافت سیگنال، آنتن خود را در جهت بهینه قرار دهید و آن را تراز کنید تا سیگنال قوی‌تری دریافت کند. ضمنا فیش و کابل آنتن هم باید به‌درستی متصل شده باشند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها