لوگوی کاردون

علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی چیست؟

What is the reason behind the delay of Solardam LG watch
فهرست محتوا

یکی از مشکلات رایج دستگاه سولاردام الجی، عقب ماندن ساعت آن است. بسیار گزارش می‌شود که ساعت سولاردام هر چند ماه یا حتی هر 24 ساعت یک بار، 5 الی 60 دقیقه جابجا شود. اما چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند؟ علت اصلی را می‌توان در مشکلات نوسان برق شهری یا فرکانس برق جستجو کرد. البته دلایلی مانند خرابی برد، خرابی باتری و تداخل با دیگر وسایل الکترونیکی نیز رایج هستند.

بررسی علل عقب ماندن ساعت سولاردام الجی

Investigating the reasons behind the delay of Solardam LG clock

ساعت سولاردام برخی خریداران این دستگاه، هر هفته 2 الی 3 دقیقه عقب می ماند. حتی عده‌ای گفته‌اند که ساعت سولاردام با هر 5 دقیقه کار، 5 دقیقه نیز به عقب می‌افتد! اما واقعا چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند؟

رایج‌ترین علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی در 80 درصد موارد، نوسان برق است. این مشکل معمولا خفیف است و ساعت سولاردام هر 3 ماه یک بار تنها 30 تا 120 ثانیه به عقب خواهد افتاد. کشیدن دستگاه از برق به مدت 15 ثانیه، ریست کردن دستگاه و تنظیم مجدد ساعت معمولا این مشکل را حل می‌کند.

خرابی برد کنترل، یک علت رایج دیگر برای عقب ماندن ساعت سولاردام ال جی به شمار می‌رود. تداخل الکترونیکی با دیگر لوازم برقی آشپزخانه، خرابی باتری، نقل‌مکان و مشکلات آی سی می‌توانند چهار دلیل احتمالی دیگر باشند. مراجعه به یک تعمیرکار متخصص و معتبر، بهترین راه برطرف سازی علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی است.

۱) قطعی برق و نوسان برق شهری

مشکلات منبع برق در بیش از 80 درصد مواقع، علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی هستند. از آنجایی که تنظیم ساعت سولاردام ال جی به فرکانس برق وابسته است، فرکانس نامناسب می‌تواند آن را به هم بریزد. برای مثال، فرکانس برق مطمئن برای برخی مدل های سولاردام روی 60 هرتز تنظیم شده است؛ اما برخی منابع برق شهری 50 هرتز فرکانس دارند. همچنین قطع و وصل ناگهانی برق شهر می‌تواند تنظیم ساعت را خراب کند. البته حتی بدون قطع برق، نوسانات روزمره منبع برق نیز روی ساعت سولاردام اثر می‌گذارند.

این مشکل با بررسی پیوسته ساعت سولاردام و تنظیم مجدد در صورت عقب ماندن حل می‌شود. اگر در توان ما هست، می‌توانیم منبع تغذیه برق را چک کنیم تا مطمئن شویم که چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند. قرار دادن دستگاه در یک مدار برقی مطمئن، به‌احتمال‌زیاد مشکل را حل خواهد کرد.

۲) برد کنترل

اتصالی کردن برد کنترل سولاردام می‌تواند عملکرد ساعت آن را مختل سازد. خرابی برد سولاردام به‌راحتی قابل‌حل نیست و حتما باید توسط یک متخصص بررسی شود. تعمیر برد سولاردام معمولا انجام‌شدنی نخواهد بود. بنابراین، تعویض برد باید انجام گیرد. یکی از نشانه‌های اتصالی برد سولاردام، بروز مشکلات دیگر در دستگاه علاوه بر عقب ماندن ساعت است. برای مثال، صفحه‌نمایش ایراداتی پیدا می‌کند یا برخی دکمه‌ها کار نمی‌کنند.

۳) تداخل الکترونیکی

برخی افراد، دستگاه سولاردام را در کنار دیگر لوازم‌خانگی برقی قرار می‌دهند. در این مواقع، اتصالات ناخواسته برقی روی می‌دهند. این اتصالات، می‌توانند یکی از علت‌هایی باشند که چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند. برای حل این مشکل، می‌توانیم دستگاه سولاردام را از دیگر لوازم برقی فاصله دهیم.

همچنین گاه دستگاه سولاردام هم‌زمان با چند وسیله برقی به منبع برق مشترک مانند یک سه‌راهی متصل می‌شوند. اگر این منبع مشکلاتی داشته باشد، آنگاه برق ورودی به سولاردام نیز اختلال پیدا می‌کند. در این صورت، می‌توانیم سولاردام را به‌طور جداگانه به یک پریز مطمئن وصل کنیم.

۴) خرابی باتری

باتری لیتیوم یونی در دستگاه سولاردام، وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. باتری می‌تواند با گذشت زمان، فرسوده شود و ظرفیت خود را از دست بدهد. اگر دیگر علت‌ها بررسی شده‌اند و هنوز نمی‌دانید که چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند می‌توانید برای تعویض باتری اقدام فرمایید. خرید باتری سولاردام از طریق نمایندگی های الجی مطابق با مدل سولاردام شما به‌راحتی قابل انجام است.

۵) نقل‌مکان

مهاجرت از شهری به شهری یا کشوری دیگر، ساعت سولاردام را عملا بلااستفاده می‌سازد؛ زیرا ساعت شهر جدید متفاوت خواهد بود. البته جریان برق شهری در محل جدید نیز می‌تواند نوسان‌های غیرمنتظره‌ای داشته باشد و علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی محسوب شود. آسیب به برد، آی سی ها، باتری‌ها یا سیستم انتقال توان دستگاه هنگام جابجایی را نیز نباید نادیده بگیریم. برای رفع مشکلات و سرویس سولاردام خود می توانید از سرویس تعمیر سولاردام کاردون استفاده کنید.

۶) دیگر علت‌ها

به‌جز 5 مورد بالا، تعمیرکاران متخصص موارد دیگری را به‌عنوان علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی ذکر کرده‌اند. قدیمی بودن و فرسودگی دستگاه می‌تواند یک علت عمده باشد. در این صورت، تعویض برد سولاردام، تعمیر و سرویس اساسی دستگاه یا خرید سولاردام ال جی جدید، تنها راهکارهای باقی‌مانده خواهند بود. مشکلات آی سی نیز علت دیگری هستند که چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند. در این حالت، فقط یک تعمیرکار معتبر یا مرکز تعمیرات تخصصی می‌تواند به ما کمک کند.

تایمر دستگاه سولاردام می‌تواند به‌تنهایی و فارغ از دیگر قطعات، از کار بیفتد. این مسئله روی عملکرد ساعت و تایمر تاثیر می‌گذارد. ایراد ولوم سکتور و نشت اشعه به بخش‌های الکترونیکی، از دیگر دلایل خرابی ساعت سولاردام الجی هستند.

نحوه تنظیم ساعت عقب افتاده سولاردام ال جی

How to set the back clock of Solardam LG

پیش از بررسی نحوه تنظیم ساعت سولاردام، ابتدا دستگاه باید مطابق با کاتالوگ راهنما به‌درستی نصب و راه‌اندازی شده باشد. پس از اطمینان از نحوه نصب دستگاه سولاردام ال جی، به سراغ تنظیم ساعت آن می‌رویم. دستورالعمل‌های زیر مربوط به سولاردام مدل MP9489SC هستند. دیگر مدل‌های سولاردام الجی شبیه به همین دستورالعمل‌ها را خواهند داشت.

بعضی از افراد نگران هستند که چرا ساعت سولاردام ال جی عقب می ماند؛ اما مسئله این است که ساعت آن‌ها عقب نیست، بلکه فقط به‌درستی تنظیم نشده است. اشتباهات ساده این‌چنینی در بسیاری از موارد علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی هستند. بنابراین، یادگیری نحوه تنظیم ساعت سولاردام به‌طور صحیح اهمیت دارد. همچنین پس از تعمیر دستگاه سولاردام و ساعت آن، نیاز به تنظیم مجدد خواهیم داشت.

تنظیم ساعت عقب افتاده سولاردام

جهت تنظیم ساعت سولاردام، ابتدا دکمه STOP/CLEAR را می‌زنیم. سپس دکمه ENTER/CLOCK را یک بار فشار می‌دهیم. آنگاه دستگیره آنالوگ را می‌چرخانیم تا عدد ساعت به عدد موردنظر ما، مثلا ساعت 14:00 درآید. سپس یک بار دیگر دکمه ENTER/CLOCK را فشار می‌دهیم. این بار، دستگیره آنالوگ را می‌چرخانیم و دقیقه را روی عدد دلخواه مثلا 14:35 تنظیم می‌کنیم. یک بار دیگر ENTER/CLOCK را می‌فشاریم. ساعت تنظیم می‌شود و شمارش آن از همین زمان آغاز خواهد شد.

اگر برای بار اول از دستگاه سولاردام استفاده می‌کنیم یا برق قطع و وصل شده است یا دستگاه را ریست کرده‌ایم، ساعت به‌طور پیش‌فرض روی 12 تنظیم خواهد بود. اگر هنگام روشن‌سازی دستگاه، علامت‌های عجیب روی صفحه‌نمایش پدیدار شدند، باید یک بار دستگاه را از پریز درآوریم و دوباره به برق وصل کنیم. احتمالا مشکل حل خواهد شد. اگر می‌خواهیم ساعت دستگاه از حالت 24 ساعته خارج شود و به‌صورت AM/PM یا 12 ساعته باشد، می‌توانیم همان بار اول در ابتدای تنظیم، گزینه ENTER/CLOCK را دو بار فشار دهیم.

سوالات متداول

باتری‌ها عمدتا قابل تعمیر نیستند یا ارزش تعمیر ندارند. بنابراین، در صورت خرابی باتری سولاردام، باید جهت خرید باتری سولاردام به یکی از نمایندگی های ال جی در ایران مراجعه کنیم.

نوسانات برق، اصلی‌ترین علت عقب ماندن ساعت سولاردام الجی هستند. اگر نوسانات فرکانس یا ولتاژ برق شدید باشند، علاوه بر به هم ریختن ساعت، آسیب‌هایی را نیز برای قطعات دستگاه به همراه دارند. البته نوسانات خفیف، معمولا آسیب‌های جدی ایجاد نمی‌کنند و تنها در درازمدت اثرات جزئی خواهند داشت.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها