لوگوی کاردون

دستور پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام

Recipe for meat fillet with ham in Solardam
فهرست محتوا

تنها با 500 گرم فیله گوشت و 6 برش ژامبون، می‌توانیم یک وعده غذایی عالی برای 2 الی 4 نفر آماده کنیم. طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام به 3 صورت ساده، سس قارچی یا پنیر پارمسانی امکان‌پذیر است. تنظیمات دقیق دستگاه سولاردام، نحوه پخت این غذای دل‌پذیر را بسیار ساده می‌کنند.

مواد لازم برای پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام

Ingredients for cooking meat fillet with ham in Solardam

جهت تهیه فیله گوشت با ژامبون، حتما به یک ظرف پیرکس مستطیل نیاز داریم. طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام برای 2 تا 4 نفر با استفاده از مواد اولیه زیر انجام می‌گیرد:

  • 500 گرم فیله یک تکه (خرد نشده) بدون هرگونه چربی
  • 6 برش بسیار نازک از ژامبون گوشت
  • یک دسته کوچک ریحان شسته شده
  • 2 قاشق رب گوجه‌فرنگی (قاشق غذاخوری)
  • پنیر پارمسان رنده شده 2 قاشق غذاخوری (برای دستور پخت پنیردار)
  • 125 گرم زیتون سبز بدون هسته (برای پوره زیتون)
  • 4 قاشق غذاخوری روغن‌زیتون
  • 2 حبه سیر
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه فیله گوشت ساده با ژامبون در سولاردام

دستور پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام شامل 5 مرحله از آماده‌سازی فیله تا سرو می‌شود.

۱) آماده‌سازی فیله

پیش از هر چیز، همه چربی‌ها و پوست اضافه روی فیله باید جدا شوند. سپس یک برش طولی روی آن می‌دهیم؛ بدین‌صورت که چاقو فقط تا نیمه عمق گوشت فرو رود و گوشت به دو نیم تقسیم نشود.

۲) ریختن مواد روی شکاف فیله

شکافی را که روی فیله بریده‌ایم، به‌خوبی باز می‌کنیم؛ به‌گونه‌ای که مواد در آن پایدار بمانند. ابتدا داخل شکاف را به مقدار دلخواه فلفل می‌زنیم. سپس برگ‌های ریحان را درون شکاف می‌چینیم و رب گوجه را درون آن می‌ریزیم.

در صورت تمایل، پنیر پارمسان در این مرحله با رب گوجه ترکیب می‌شود (توضیحات بیشتر در بخش بعد).

۳) آماده‌سازی جهت پخت در سولاردام

لبه‌های فیله را روی هم می‌گذاریم و نزدیک به شکل اولیه درمی‌آوریم؛ البته به‌گونه‌ای که مواد از آن بیرون نریزند. سپس دورتادور فیله را با ورقه‌های ژامبون کاملا می‌پوشانیم. سپس مطابق با طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام، یک سینی را آغشته به روغن می‌کنیم و فیله را به‌گونه‌ای که شکاف آن رو به پایین باشد، روی سینی قرار می‌دهیم. می‌توانیم درز فیله را با خلال‌دندان فیکس کنیم. روی ژامبون‌ها را با قلم‌موی مخصوص روغن می‌مالیم و آن‌ها را بدون درپوش به مدت 10 تا 12 دقیقه در دستگاه سولاردام می‌گذاریم.

تنظیمات دستگاه باید روی سیستم ترکیب مایکرو با گریل به قدرت 360 وات روی سه‌پایه کوتاه باشد. البته با توجه به ضخامت فیله، می‌توانیم درصورت نیاز 3 الی 5 دقیقه دیگر افزایش زمان دهیم. همچنین بهتر است حین پخت در سولاردام، 2 تا 3 بار دیگر روی ژامبون را با قلم‌مو به روغن آغشته کنیم.

۴) طرز تهیه پوره زیتون

یادگیری طرز تهیه پوره زیتون در کنار طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام، مهم است. پوره زیتون می‌تواند همراه با این غذا، طعمی عالی به آن ببخشد. تمامی مواد لازم برای پوره زیتون (به‌جز روغن‌زیتون) را داخل غذاساز می‌ریزیم. این مواد شامل زیتون سبز بی هسته، سیر، فلفل به مقدار دلخواه و شوید در صورت تمایل هستند. سپس آن‌ها را مخلوط می‌کنیم تا کاملا نرم شوند. در آخر، روی آن‌ها روغن‌زیتون می‌ریزیم. برای رفع مشکلات و انجام تعمیرات سولاردام خود می توانید از سرویس تعمیر سولاردام کاردون استفاده کنید.

۵) برداشتن فیله و آماده‌سازی نهایی

عصاره یا روغن اضافی فیله‌ای را که از دستگاه سولاردام درآورده‌ایم، می‌گیریم. سپس آن را به صورت برش‌های باریک درمی‌آوریم. در آخر، این دلمه‌های فیله پیچیده در ژامبون را همراه با پوره زیتون و سالاد سرو می‌کنیم.

طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون و پنیر در سولاردام

برای تهیه فیله با ژامبون و پنیر، باید در مرحله 2 از دستور پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام که بالاتر توضیح داده شد، 2 قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده را با رب گوجه ترکیب کنیم. البته میزان آن قابل تغییر است و امکان افزودن حتی 3 یا 4 قاشق وجود خواهد داشت. افزودن مقداری خامه به 2 قاشق پنیر پارمسان نیز می‌تواند دل‌چسب باشد.

طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون و سس قارچ در سولاردام

اگر قصد دارید طعم تازه‌ای به‌جز پنیر پارمسان را تجربه کنید، سس قارچ یک جایگزین عالی است. بدین منظور، به‌کلی از افزودن پنیر پارمسان در مرحله 2 از طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام چشم‌پوشی می‌کنیم. سپس در مرحله آخر، غذا را کنار سس قارچ سرو می‌کنیم.

جهت تهیه سس قارچ برای 6 نفر، ابتدا یک قاشق غذاخوری کره و 2 قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را داخل ماهی‌تابه می‌ریزیم و کمی حرارت می‌دهیم. سپس 5 فنجان قارچ خوراکی برش داده را همراه با 2 حبه سیر و مقداری آویشن می‌افزاییم و سرخ می‌کنیم تا این مواد تغییر رنگ دهند. سپس یک فنجان خامه و یک فنجان شیر ترکیب شده با ذرت را به ماهی‌تابه می‌افزاییم. حرارت را کم می‌کنیم و همه مواد ماهی‌تابه را به مدت 5 تا 10 دقیقه می‌پزیم. پس از خاموش کردن شعله، موادی چون آب‌لیمو، نمک، فلفل و جعفری را روی سس می‌ریزیم و سرو می‌کنیم.

معرفی انواع سس و مواد اولیه مناسب فیله گوشت با ژامبون

در این بخش، شرح می‌دهیم که دقیقا باید چه نوع پنیر پارمسان، ژامبون، سس یا فیله را در طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام به کار ببریم.  

انواع پنیر پارمسان

جوان‌ترین نوع پنیر پارمسان می‌تواند حتی 5 ماه سن داشته باشد. رایج‌ترین انواع پارمسان ازنظر قدمت 18 ماه، 22 ماه و بیش از 30 ماه قدمت دارند. ویژگی‌های پنیر پارمسان با توجه به قدمت، تفاوت دارند.

همچنین با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف ازجمله قدمت، طعم و ترکیبات، پارمسان را به 3 دسته دیگر تقسیم می‌کنند:

  • پارمسان رجیانو یا PARMIGIANO REGGIANO از شیر غیرپاستوریزه گاو با 30 درصد چربی تهیه می‌شود و معمولا 24 ماه قدمت به آن می‌دهند.
  • پارمسان رومانو یا PECORINO ROMANO نمکی، تیز و ترد است. این پارمسان از شیر گوسفند با 32 درصد چربی تهیه می‌شود و قدمت 5 تا 12 ماه می‌گیرد.
  • پارمسان گرانا پادانو یا GRANA PADANO نیز از شیر گاو با چربی 40 درصد و با قدمت 9 تا 20 ماه به تولید می‌رسد.

انواع ژامبون در طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام

به کالباس‌هایی که شامل حداقل 70 درصد گوشت باشند، ژامبون می‌گویند. ژامبون‌ها با انواع گوشت قابل تهیه هستند. ژامبون گوشت گوسفندی یکی از بهترین انواع ژامبون است که برای دستور پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام عالی خواهد بود. ژامبون پپرونی تولیدشده از سردست گوساله به‌عنوان گزینه خوب بعدی در طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام معرفی می‌شود. ژامبون بیکن، ژامبون گوشت گوساله و ژامبون مرغ، دیگر گزینه‌ها هستند.

بهترین انواع سس برای فیله و ژامبون

سس قارچ که طرز تهیه آن بالاتر گفته شد، یک گزینه عالی برای ژامبون و فیله است. همچنین سس کره شامل گزینه آب‌شده، آویشن، آب‌لیمو، خردل و فلفل سیاه نیز می‌تواند دل‌پذیر باشد. پس از آن، سس گیاهی سالسا ورده ایتالیایی شامل جعفری، پیاز کوهی، پونه کوهی، فلفل و سیر، طعم تازه‌ای به دستور پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام می‌بخشد. سس پیاز و سرکه ویدالیا، سس گیاهی کره-سیر و سس شیر نیز قابل‌توجه خواهند بود.

آشنایی با انواع فیله و استیک

فیله یا استیک بر اساس نوع گوشت، نوع برش و میزان چربی، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. بهترین نوع فیله در طرز تهیه فیله گوشت با ژامبون در سولاردام، فیله مینیون است. فیله مینیون از گوشت راسته گاو به دست می‌آید و بافت دل‌پذیر، برش ضخیم، چربی کم و هضم بسیار راحتی دارد. فیله استیک استریپ، تی بون و ریب آی به‌ترتیب گزینه‌های مناسب بعدی هستند.  

سوالات متداول

زمان پخت فیله گوشت با ژامبون در سولاردام برابر با 17 دقیقه و کل زمان آماده‌سازی مواد تا سرو برابر با 2 ساعت خواهد بود.

سس قارچ مناسب‌ترین گزینه است. سس کره، سس سالسا ورده ایتالیایی و سس شیر نیز گزینه‌هایی بی‌نظیر هستند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها