لوگوی کاردون

بررسی مشکلات شایع سولاردام

بررسی مشکلات شایع سولاردام
فهرست محتوا

مایکروفر سولاردام SolarDOM تا 3 برابر سریع‌تر از اجاق‌های معمولی، پخت‌و‌پز می‌کند. سولاردام اولین اجاق موج سبک در جهان می‌باشد که فناوری‌های معمولی اجاق گاز و مایکروفر را ترکیب کرده است و عملکرد و طراحی عالی را ارائه می‌دهد. نتیجه این ترکیب را می‌توان رسیدن به پخت‌و‌پز با کیفیت بالاتر نسبت به مایکروفر دانست. در این مقاله وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون به بررسی مشکلات سولاردام و نحوه عیب یابی سولاردام خواهیم پرداخت.

سولاردام چیست؟

سولاردام اجازه می‌دهد تا طعم غنی غذا در یک اجاق معمولی را با سرعت یک مایکروفر معمولی به دست آورید. با کاهش زمان پخت و افزایش دما، رطوبت و مواد مغذی در غذا باقی می‌مانند و درنتیجه غذایی مغذی، لطیف و آبدار خواهید داشت. اجاق سولاردام از یک سیستم گرم‌کن مگا و ایجادشده توسط ترکیبی از انواع مختلف بخاری هالوژن، غلاف و سرامیک استفاده می‌نماید. این دستگاه با استفاده از امواج نور با عمق حرارتی متفاوت از پخت یکنواخت غذا اطمینان حاصل می‌کند.
گرما در سولاردام به دلیل حفره گرد و بازتابنده نور که امواج نور را روی غذا متمرکز می‌کند، کارآمدتر به گردش در می‌آید. سولاردام را می‌توان تنها در پنج دقیقه تا 320 درجه سانتی‌گراد گرم کرد که نیاز به پیش گرم کردن مایکروفر را از بین می‌برد. این دستگاه معمولاً با نمایشگر راهنمای هوشمند (Smart Guide) ارائه می‌شود. آیکون‌های روی یک پنل LCD رنگی شما را از وضعیت پخت و پز و همچنین ارائه دستورالعمل‌های گام به گام مطلع می‌کنند. حفره گرد مایکروفر سولاردام نیز به راحتی تمیز خواهد شد.

اجزای اصلی سولاردام

اما اجزای اصلی سولاردام چیست و این اجاق از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ در ادامه به مهم‌ترین اجزا و قطعات این وسیله مفید پخت و پز اشاره خواهیم کرد. شناخت این اجزا و قطعات اصلی می‌تواند برای درک بهتر مشکلات سولاردام و عیب یابی آن مفید باشد.

Review of common solar dam problems

۱) مگنترون سولاردام (magnetron)

مگنترون سولاردام از یک لوله خلأ مانند و یک آهنربای بسیار قوی تشکیل شده است و در سمت برد کنترل دستگاه قرار دارد. مانند مغز انسان که پیام‌هایی را به بدن می‌فرستد، مگنترون‌ها امواج ماکروویو تولید می‌نمایند که از طریق موج‌ بر عبور می‌کنند. سپس از داخل المنت‌های سولاردام به مولکول‌های آب موجود در غذا وارد می‌شوند. این امواج ریز باعث ارتعاش مولکول‌های آب می‌گردند. اصطکاک مولکول‌های ارتعاشی، گرما تولید می‌کند و درنتیجه غذا پخته می‌شود.

۲) رله سولاردام

اکثر سولاردام‌ها برای گرم کردن غذا به حداقل 3000 تا 4000 ولت انرژی نیاز دارند. اما پریزهای استاندارد حدود ۲۲۰ ولت برق توزیع می‌کنند. رله سولاردام با ولتاژ بالا می‌تواند ولتاژ پایین‌تر را به انرژی بالاتر برای پختن غذا تبدیل ‌کند. مانند هر قطعه دیگری، اندازه و سطح قدرت بسته به نوع سولاردام شما و توان آن، متفاوت خواهد بود.

۳) مقاومت سولاردام

مقاومت‌ها، پایانه‌ها و تضعیف‌کننده‌های RF در سولاردام با قدرت بالا به این منظور طراحی شده‌اند تا 250 وات توان پیوسته را تحمل کنند. سولاردام با مقاومت‌های بین 10Ω تا 200Ω و ساختارهای موجود در بسته‌های ارزان، نصب سطحی، سربی و فلنجی عرضه می‌شود.

۴) سینی سولاردام

سینی پخت سولاردام به عنوان صفحه گردان یا صفحه سولاردام نیز شناخته می‌شود. عملکرد این سینی در نگهداری و چرخاندن مواد غذایی حین استفاده از دستگاه است تا اطمینان حاصل گردد که غذا به طور یکنواخت گرم یا پخته می‌شود. این سینی پخت و پز از شیشه شفاف ساخته‌شده است و در صورت ترک یا شکستگی نیاز به تعویض خواهد داشت.
سینی شکسته ممکن است از چرخش آن جلوگیری کند و سه دایره جزئی در پایین سینی به درایور صفحه گردان متصل نشوند. این قطعه به صورت تکی فروخته می‌شود و قطر آن تقریباً 30 سانتیمتر است.

اگر سینی سولاردام شما نمی‌چرخد، توصیه می‌شود برای عیب یابی سولاردام کوپلینگ درایو یا درایور صفحه گردان را بررسی کنید.

۵) جوجه گردان سولاردام

جوجه گردان یکی از قطعات سولاردام است که گوشت را در حین پخت دائماً در حال چرخش نگه می‌دارد. برخی از رستوران‌ها از جوجه گردان برای بریان کردن مرغ کامل (مرغ کنتاکی) استفاده می‌نمایند.
جوجه گردان از یک سیخ بلند یا میله فلزی استفاده می‌کند که تکه بزرگی از گوشت را در خود جای می‌دهد. سپس میله به وسیله سولاردام می‌چرخد تا گوشت به طور یکنواخت بپزد و دائماً در آب خودش بجوشد. این وسیله بیشتر برای پختن مرغ استفاده می‌شود اما از آن می‌توان برای پخت گوشت، غذاهای دریایی یا سبزیجات نیز بهره برد.

علت نچرخیدن سینی سولاردام ال جی چیست؟

سینی جوجه‌گردان سولاردام ال جی به صورت خودکار و با استفاده از موتوری که در داخل آن قرار دارد، چرخش می‌کند. اگر سینی سولاردام ال جی شما نمی چرخد و یا به صورت نامنظم چرخش داشته باشد، ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی باشد که در زیر به برخی از این دلایل اشاره می‌کنم:

  • مشکل در موتور: اگر موتور سینی جوجه‌گردان سولاردام ال جی دچار مشکل شده باشد، ممکن است سینی به صورت نامنظم چرخش داشته باشد یا اصلاً نچرخد. خرابی موتور می‌تواند به دلیل خرابی قطعات داخلی موتور، قطعی در سیم‌های مربوط به موتور، نیاز به تعویض موتور و یا کمبود برق باشد.
  • مشکل در سیستم چرخش: در سینی جوجه‌گردان سولاردام ال جی، یک سیستم چرخش وجود دارد که به وسیله‌ی موتور کنترل می‌شود. اگر این سیستم دچار مشکل شود، ممکن است سینی به صورت نامنظم چرخش داشته باشد یا اصلاً نچرخد.
  • مشکل در موقعیت سینی: در برخی موارد، سینی جوجه‌گردان سولاردام ال جی ممکن است در موقعیت نادرستی قرار بگیرد که باعث شود چرخش آن نامنظم شود یا به صورت کلی نتواند چرخش کند. برای رفع این مشکل، سینی را به موقعیت درستی بچرخانید.
  • مشکل در بار سینی: اگر باری که روی سینی جوجه‌گردان قرار دارد، بیشتر از حد مجاز باشد، ممکن است سینی نتواند به صورت مناسب چرخش کند. در این صورت، باید بار را کمتر کنید و یا در صورت لزوم از چند سینی جوجه‌گردان استفاده کنید.
  • مشکل در تعادل سینی: سینی جوجه‌گردان سولاردام ال جی باید به صورت تعادل‌دار چرخش کند تا جوجه‌ها به صورت یکنواخت در آن قرار بگیرند. اگر سینی به صورت نامنظم چرخش داشته باشد، ممکن است به دلیل عدم تعادل در بار روی سینی باشد. در این صورت، باید بار را به صورت تعادل‌دار بر روی سینی قرار داده و سپس سینی را چرخانید.

عیب یابی سولاردام و مشکلات رایج آن

پس از آشنایی با برخی از اجزای اصلی سولاردام بهتر است به مشکلات رایج این وسیله پخت و پز سریع نیز بپردازیم. این مشکلات تقریباً بین تمامی مدل‌های سولاردام یکسان هستند و به یک شکل رفع می‌شوند.

Solardam troubleshooting and its common problems

۱) گرم نشدن غذا در سولاردام

گرم نکردن سولاردام یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد به کاردون گزارش می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل پشت این مشکل آزاردهنده مربوط به خرابی مگنترون سولاردام است. همان‌طور که اشاره شد، یک مگنترون از ولتاژ بالا برای تولید فرکانس مورد نیاز سولاردام برای پختن غذا استفاده می‌کند.
یکی از دلایل رایجی که باعث سوختن مگنترون سولاردام می‌شود، این است که دستگاه در حالت خالی روشن باشد. همچنین استفاده بیش از حد از سولاردام می‌تواند فشار زیادی به مگنترون آن وارد کند. یک مگنترون سوخته حتماً باید تعویض شود زیرا قابل تعمیر نخواهد بود. از دیگر دلایل احتمالی مشکلات سولاردام در گرم نکردن غذا می‌تواند به دیودهای معیوب، سوختن خازن، معیوب بودن سوئیچ درب و خرابی ترانسفورماتور (رله) آن اشاره کرد.
تمامی این قطعات، از اجزای داخلی سولاردام هستند و تعمیر و تعویض آن‌ها تنها از عهده یک تکنسین مجرب در عیب یابی انواع سولاردام بر می‌آید. شما عزیزان در صورت مواجهه با مشکل گرم نشدن غذا در سولاردام می‌توانید با کاردون تماس حاصل فرمایید.

۲) جرقه زدن سولاردام

جرقه زدن در داخل سولاردام از مشکلات رایجی است که البته نشان‌دهنده خرابی دستگاه پخت و پز شما نخواهد بود. در صورت مشاهده جرقه در سولاردام حتماً باید بلافاصله دستگاه خود را خاموش کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید. از دلایل احتمالی ایجادکننده مشکل جرقه زدن سولاردام می‌توان به آسیب دیدگی پوشش موج‌بر (WaveGuide)، سوختن دیود، پشتیبانی از قفسه آسیب‌دیده یا رنگ فرسوده در دیوارهای داخلی سولاردام اشاره کرد.
موج‌بر یک لوله فلزی توخالی است که از مگنترون تا فن خنک‌کننده سولاردام امتداد دارد. این لوله، جریان امواج را از مگنترون به محفظه پخت هدایت می‌کند. در حالی که این امواج منتقل می‌گردند، از دیواره‌های داخلی منعکس می‌شوند و غذا را می‌پزند. یک موج‌بر شامل یک پوشش نازک پلاستیکی یا مقوایی است تا از اجزای داخلی در برابر مواد غذایی و پاشیدن امواج در هنگام پخت محافظت کند.
موج‌بر در همان سمت کنترل پنل قرار دارد. اما اگر لایه محافظتی آن جدا شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ امواج سولاردام شما ممکن است به بردهای مدار آسیب برسانند و علاوه بر ایجاد جرقه، باعث از کار افتادن دستگاه نیز خواهند شد. بنابراین در صورت مشاهده این مشکل، فوراً دستگاه را خاموش کنید و از یک متخصص کمک بخواهید.

۳) روشن نشدن سولاردام

از دیگر مشکلات سولاردام می‌توان به روشن نشدن دستگاه اشاره کرد. اولین و اصلی‌ترین علت کار نکردن سولاردام، مشکل خط فیوز است. اگر برق بیش از جریان مورد نیاز از مدار سولاردام عبور کند، خط فیوز از کار می‌افتد. برای اینکه بفهمید این علت اصلی است یا خیر، می‌توانید از مولتی متر برای تست پیوستگی فیوز استفاده کنید. اگر پیوستگی وجود نداشته باشد، باید آن را تعویض کنید.
مشکل در برد کنترل اصلی، یکی دیگر از دلایل بالقوه کار نکردن سولاردام است. گاهی اوقات برد کنترل اصلی معیوب می‌شود، اما قبل از بررسی برد کنترل اصلی باید تمام قسمت‌های دیگر بررسی گردند. وقتی مطمئن شدید که اتصالات، سیم‌کشی‌ها و سایر قسمت‌های سولاردام به خوبی کار می‌کنند، تنها در این صورت باید برد کنترل اصلی را مورد بررسی قرار دهید.
مشکل دیگری که ممکن است در سولاردام ایجاد شود، مشکل فیوز حرارتی است. فیوز حرارتی در صورت گرم شدن بیش از حد دستگاه، برق آن را قطع می‌کند. اگر می‌خواهید بفهمید که فیوز حرارتی از کار افتاده است یا خیر، می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید. اگر متوجه شدید که پیوستگی وجود ندارد، ممکن است نیاز به جایگزین کردن آن باشد. با این حال، اگر تداوم وجود داشت، باید از تکنسین کاردون کمک بگیرید تا سایر علل تخصصی بروز این مشکل را بررسی کند.

۴) صدای زیاد سولاردام

شایع‌ترین دلیل ایجاد صدای زیاد در سولاردام، مشکل در سینی چرخش آن است. استفاده مداوم و همچنین سن زیاد می‌تواند سینی چرخش سولاردام را مشکل‌ساز و احتمالاً خراب کند. برای حل این مورد از مشکلات سولاردام می‌توانید سینی را بیرون بیاورید و با یک مدل جدید تعویض کنید.
اگر هنگام پختن یا گرم کردن غذا صدایی در حال افزایش یا بلند از سولاردام می‌شنوید، این صدا ممکن است نشانه‌ای دال بر خرابی لوله مگنترون باشد. این لوله اساساً کار ایجاد فرکانس پختن غذا را انجام می‌دهد. هنگامی که در شرایط خوبی باشد، دستگاه بی‌صدا کار می‌کند، اما هنگامی که دستگاه سر و صدا دار می‌شود، نیاز به تعمیر یا تعویض این لوله خواهد بود. مگنترون ممکن است از کار بیفتد یا در حال سوختن باشد. برای تعمیر یا تعویض مگنترون احتمالاً به دانش فنی و تجربه یک تکنسین مجرب کاردون نیاز خواهید داشت.
یکی دیگر از مسائل احتمالی نیز می‌تواند به مشکلات موتور همزن برگردد. همزن چیزی نیست جز یک تیغه فلزی که انرژی سولاردام را با چرخش توزیع می‌کند. این امر منجر به گرم شدن یا پخت یکنواخت غذا می‌شود، اما موتور همزن وقتی کهنه می‌گردد، می‌تواند عملکرد پایینی پیدا کند و ممکن است شروع به انتشار یک نوع صدا کند. در این مورد نیز ممکن است لازم باشد با مراجعه به یک متخصص نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

۵) درب سولاردام باز و بسته نمی‌شود

اگر درب سولاردام شما بسته نمی‌شود، احتمالاً لولاها یا فنرهای معیوبی دارد که شل شده‌اند. برای رفع این مشکل، ابتدا باید لولاها و فنرهای درب را بررسی کنید تا ببینید مشکلی دارند یا خیر. در صورت نیاز باید آن‌ها را تعویض کنید. اگر این اجزا سالم هستند، باید خود قفل درب مورد بررسی قرار گیرد.
این مورد از مشکلات سولاردام بیشتر در مورد دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که دارای کلید درب فشاری اتوماتیک هستند. اکثر سولاردام‌ها برای باز کردن درب، یک دستگیره یا اهرم دستی دارند. راهنمای کاربری سولاردام را برای یادگیری نحوه باز کردن دستی سولاردام مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که درب سولاردام را باز کردید، مجموعه چفت را برای هر گونه نشانه ساییدگی و شکستگی بررسی کنید. اگر مجموعه چفت ایراد نداشت، مکانیسم باز کردن دکمه باید مورد بررسی قرار گیرد که تنها از عهده یک تکنسین برمی‌آید.

Solardam buttons not working

۶) خرابی لامپ سولاردام

یک لامپ کوچک در داخل سولاردام شما واقع در پشت گریل آن وجود دارد که هنگام روشن شدن سولاردام، به طور خودکار روشن خواهد شد. اگر لامپ سولاردام کار نمی‌کند، ممکن است بر اثر حرارت زیاد دستگاه ذوب شده باشد. یکی دیگر از دلایل احتمالی خرابی لامپ سولاردام می‌تواند به معیوب بودن سوکت لامپ و سیم‌کشی بد دستگاه برگردد.
اگر خود لامپ، سوکت و سیم‌کشی آن هیچ مشکلی ندارند، باید نسبت به بررسی برد کنترل اصلی سولاردام اقدام شود. اگر برد کنترل دستگاه سولاردام خراب شده باشد، نمی‌تواند ولتاژ مورد نیاز را به سوکت لامپ ارسال کند. خرابی لامپ سولاردام در عملکرد کلی دستگاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما می‌تواند قابلیت‌های سولاردام را محدود کند.
لامپ سولاردام خراب باید با مدل جدید و کاملاً مشابه آن تعویض گردد که به ‌احتمال‌ زیاد خودتان از پس این کار بر خواهید آمد. اما در صورت نیاز می‌توانید با کاردون تماس بگیرید تا تکنسین‌های ما مشکلات سولاردام شما را در اسرع وقت برطرف کنند.

۷) نچرخیدن سینی سولاردام

در سولاردام شما یک موتور دوار در زیر صفحه یا سینی آن وجود دارد که وظیفه چرخش صفحه چرخان را بر عهده دارد. بنابراین محتمل‌ترین علت نچرخیدن سینی سولاردام می‌تواند به فرسودگی یا سوختن موتور دستگاه برگردد. توجه داشته باشید که موتور سولاردام را نمی‌توان به راحتی تعویض کرد.
اما اگر موتور معیوب نباشد، نچرخیدن سینی سولاردام می‌تواند از بروز ایراد در برد کنترل اصلی نشات گیرد. اگر برد کنترل اصلی هم مشکلی نداشته باشد، باید صفحه لمسی یا پانل کنترل را عیب یابی کرد.
سولاردام دارای یک کنترل پنل است که به شما امکان می‌دهد تنظیمات پخت خود را انتخاب کنید. بسته به مدل سولاردام، می‌توانید از دکمه‌های کنترل پنل برای تعیین زمان پخت، قدرت پخت و پز یا حالت پخت آن استفاده کنید. بیشتر سولاردام‌ها شامل تنظیم یخ‌زدایی، تایمر و ساعت هستند. دکمه عملکرد چرخش سولاردام نیز روی همین برد قرار دارد و به احتمال زیاد خرابی آن موجب نچرخیدن سینی آن خواهد شد.

اگر سولاردام شما دچار مشکل شده است و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از سرویس تعمیر سولاردام کاردون استفاده کنید.

۸) خاموش شدن سولاردام

یکی از مشکلات سولاردام این است که دستگاه روشن می‌شود، اما مدتی پس از آن به صورت ناگهانی خاموش می‌گردد و از کار می‌افتد. از دلایل احتمالی بروز این مشکل می‌توان به معیوب بودن سوئیچ درب، خرابی ترانسفورماتور، معیوب بودن پد لمسی و معیوب بودن موتور فن سولاردام اشاره کرد.
سوئیچ درب سولاردام باید به طور محکم بسته شود تا دستگاه به درستی کار کند. اگر سولاردام چند ثانیه کار کند و سپس خاموش شود، ممکن است سوئیچ درب معیوب یا شل شده باشد. گاهی اوقات گرم شدن بیش از حد کلیدهای درب باعث می‌شود که سولاردام به طور مؤثر کار نکند.
برخی از سولاردام‌ها نیز دارای مهر و موم یا واشر در اطراف درب دستگاه هستند. اگر مهر و موم یا واشر شکسته شود، سولاردام نیز مدام خاموش می‌گردد. در صورت دیدن این مشکلات سولاردام و خاموش شدن دائمی آن می‌توانید با کاردون تماس بگیرید تا یکی از تکنسین‌های ما مشکل را برطرف کند.

۹) کار نکردن دکمه‌های سولاردام

اگر دکمه‌های سولاردام کار نمی‌کنند، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که صفحه لمسی یا پانل کنترل دستگاه معیوب شده یا به کلی از کار افتاده است. دلیل احتمالی دیگر برای کار نکردن دکمه‌های سولاردام می‌تواند به معیوب بودن برد کنترل اصلی نیز برگردد.
برخی از مدل‌های سولاردام دارای دکمه‌های مکانیکی هستند، در حالی که برخی دیگر از صفحه لمسی بهره می‌برند. سولاردام‌های دارای پد لمسی در مقایسه با دیگر دستگاه‌های دارای صفحه‌کلید، از نظر فناوری پیشرفته‌تر اما حساس‌تر نیز هستند. بنابراین اگر عملکرد صفحه لمسی سولاردام شما به طور ناگهانی متوقف شود، ممکن است در پنل کنترل پد لمسی قطعی وجود داشته باشد.

رفع مشکلات دکمه‌ها یا پد لمسی سولاردام از کارهای دقیق و پیچیده محسوب می‌شود. بنابراین هنگام مواجهه با مشکلات سولاردام در این زمینه حتماً با تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس حاصل فرمایید.

Solardam tray not rotating

جمع‌بندی

سولاردام یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی شما است. بنابراین وقتی خراب می‌شود، بسیار آزاردهنده خواهد بود. تعمیر سولاردام‌ها بسیار خطرناک است، زیرا آن‌ها هزاران ولت برق را در خازن‌های خود ذخیره می‌کنند. بنابراین حتی پس از اینکه آن‌ها را از برق جدا کردید نیز باید مدتی صبر کنید. خطر وقوع شوک الکتریکی در سولاردام بسیار زیاد است. اگر آموزش درستی ندیده‌اید، نباید برخی از مشکلات سولاردام را خودتان عیب یابی و تعمیر کنید. در عوض، با کاردون تماس بگیرید تا یک تکنسین واجد شرایط، این مشکلات را مورد بررسی قرار دهد.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سولاردام اتفاق بیفتد، گرم نکردن غذا است. اگر سولاردام غذا را گرم نمی‌کند، ممکن است مگنترون دستگاه شما مشکل داشته باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساسان
10 ماه قبل

ببخشید در سولاردامم مثل سابق کیپ نمیشه، میتونم خودم اوکیش کنم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ساسان
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
از آن جایی که بسته نشدن درب سولاردام به صورت کامل میتونه بسیار خطرناک باشه پیشنهاد می کنیم که حتما از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. برای این کار میتونید از سرویس تعمیر سولاردام کاردون هم استفاده کنید.

علیرضا
10 ماه قبل

با سلام
ببخشید من سولاردامو که به صورت مستقیم به برق میزنم جرقه میزنه اما با محافظ اینجوری نمیشه دلیلش چی میتونه باشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  علیرضا
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
احتمال زیاد نوسان برق دارین البته ممکن هست مشکل از خود سولاردام هم باشه که پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از حوادث احتمالی از یک کارشناس بخواید دستگاه رو بررسی کنه، همچنین میتونین از سرویس تعمیر سولاردام کاردون هم استفاده کنید.