لوگوی کاردون

۱۱ علت جرقه زدن مایکروفر

۱۱ علت جرقه زدن مایکروفر
فهرست محتوا

مایکروفر و سولاردام از لوازم خانگی پرکابردی هستند که زندگی و آشپزی را برایتان آسان می‌کنند. با این وجود ممکن است گهگاهی خراب شوند و به تعمیر نیاز داشته باشند. یکی از مشکلات رایجی که در مایکروفرها دیده می‌شود جرقه زدن است. اگر برای مایکروفر یا سولاردم شما این اتفاق افتاد وحشت نکنید. اگر تصور می‌کنید با جرقه زدن مایکروفر، دستگاهتان دیگر از کار افتاده و باید به فکر خرید دستگاه جدید باشید سخت در اشتباه هستید. کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون در این باره راهنمایی می‌کنند و ۱۱ علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام را به شما می‌گویند تا از بروز این اتفاق جلوگیری شود. با کاردون همراه باشید.

علت‌های مختلف جرقه زدن مایکروفر

برای حل این مشکل باید موارد مختلف را در دستگاهتان بررسی کنید تا به دلیل این مشکل پی ببرید. یادتان باشد تحت هر شرایطی دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید تا جرقه زدن‌های پیاپی بیشتر به دستگاهتان آسیب نزند. پس از این که دلیل بروز این جرقه‌ها را پیدا کردید می‌توانید قطعه خراب را تعمیر و یا تعویض کنید. کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند در این باره کمکتان کنند.

۱) گذاشتن ظروف فلزی و استیل در مایکروفر

شاید برایتان پیش آمده باشد که از روی حواس‌پرتی ظرفی را به همراه قاشق توی مایکروفر گذاشته باشید و دستگاه جرقه بزند. یا شاید هم اصلاً نمی‌دانستید که نباید ظروف استیل و فلزی را توی مایکروفر بگذارید. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که فضای داخلی دستگاه را با سیم ظرفشویی تمیز می‌کنیم، قسمت‌هایی از سیم توی دستگاه می‌ماند و دردسرساز می‌شود. فویل‌های آلومینیومی که در تهیه فست فود و غذاهای مختلف استفاده می‌شوند هم می‌توانند عامل اصلی این مشکلات باشند. جالب است بدانید حتی ذره‌ای فلز توی مایکروفر و سولاردام می‌تواند جرقه و آتش سوزی ایجاد کند.
در چنین شرایطی دستگاه جرقه می‌زند و خاموش می‌شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. در صورتی که وسیله فلزی همچنان توی فر بماند ممکن است به انفجار دستگاه منجر شود. بعد از این که وسیله را خارج کردید بهتر است دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید آسیب ندیده است. متخصصین ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند کمکتان کنند. پس فراموش نکنید که قبل از روش کردن مایکروفر و سولاردام فضای داخلی آن را خوب بررسی کنید تا مطمئن شوید از ذرات فلزی کوچک‌ترین اثری نیست.

۲) پخت مواد غذایی سرشار از نیترات

اکنون که مطمئن هستید هیچگونه شی فلزی در دستگاه وجود ندارد، پس جالب است بدانید برخی از مواد غذایی حین پخت در مایکروفر و سولاردام جرقه ایجاد می‌کنند. برای مثال، انگور یکی از مواد غذایی است که هرگز نباید در مایکروفر و سولاردم گذاشته شود. به طور کلی، قرار دادن خیلی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است منجر به انفجار داخل مایکروفر شود.
مواد غذایی سرشار از نیترات که نباید در مایکروفر قرار بگیرند عبارتند از:
۱. اسفناج/ سبزیجات برگ سبز
۲. کرفس
۳. کاهو
۴. شلغم
۵. لوبیا سبز
پس حین انتخاب مواد غذایی برای پخت در مایکروفر خوب دقت کنید و هر میوه و سبزیجاتی را توی دستگاه نگذارید.

The cause of the microwave sparking

۳) خراب شدن مگنترون

مگنترون مایکروفر یکی از بخش‌هایی است که شاید کمتر آسیب ببیند، با این وجود در صورت خرابی آن دستگاه شما جرقه می‌زند. از آنجایی که مگنترون اشعه لازم برای گرم شدن غذا را تأمین می‌کند، خراب بودن آن دستگاه را از کار می‌اندازد. یکی از نشانه‌های خرابی این قسمت خوب گرم نشدن غذا است، بنابراین می‌توانید مگنترون را به موقع عوض کنید تا دستگاهتان حین کار جرقه نزند.
می‌توانید با مولتی متر مگنترون دستگاه را بررسی کنید. البته فراموش نکنید که ابتدا دستگاه خاموش شود و بعد دست به کار شوید. مگنترون یکی از بخش‌های مهم دستگاه است و خراب شدن آن می‌تواند دردسرساز باشد. به همین دلیل حتماً تعویض یا تعمیر این قطعه را به متخصص بسپارید. کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند این قسمت را برایتان تعویض کنند.

۴) خرابی کاور انتشار امواج

کاور انتشار اشعه یک پوشش مستطیلی شکل است که در دیواره داخلی دستگاه وجود دارد و انرژی گرمایی و حرارت را از مگنترون به مرکز دستگاه هدایت می‌کند تا ظرف غذای شما خوب پخته شود. این بخش از نفوذ روغن، چربی و ذرات مواد غذایی به داخل مگنترون جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل تمیز نکردن دستگاه قطره‌های روغن و مواد غذایی روی این کاور را بپوشد. این مواد روی هم انباشته می‌شوند و هر بار بار بیشتر و بیشتر می‌سوزند.
در عین حال، حرارت خارج شده از آن مواد غذایی را می‌سوزاند و مایکروفر هم جرقه می‌زند. در این شرایط دستگاه را خاموش کنید و کاور را با دستمال مرطوب تمیز کنید. سپس در مایکروفر را باز بگذارید تا خشک شود. در صورتی که باز هم دستگاه جرقه زد باید دستگاه را به تعمیرکار بسپارید تا کاور را برایتان تعویض کند. کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند این کار را برایتان انجام دهند.

۵) خرابی فن گردش هوا

فن گردش هوا در مایکروفر، همانطور که از نامش پیداست، به گردش هوا در دستگاه کمک می‌کند. گردش هوا و توزیع حرارت در دستگاه باعث می‌شود مواد غذایی خوب گرم شود و تمام قسمت‌های غذا بپزد. گاهی اوقات این فن از کار می‌افتد و گرما در دستگاه به دام می‌افتد. گرما و حرارت بیش از حد می‌تواند به جرقه زدن مایکروفر منجر شود. بهتر است پیش از جرقه زدن فن دستگاه را تعمیر کنید تا از بروز چنین اتفاقی پیشگیری شود.

۶) سوختگی دیود

دیود یکی از بخش‌های مهم مایکروفر است که سیگنال‌های دستگاه را شناسایی و فعال می‌کند. این بخش دستگاه زیاد استفاده می‌شود و در نتیجه زیاد هم آسیب می‌بیند. حتی گاهی اوقات دیده شده که دیود مایکروفر بر اثر استفاده زیاد از دستگاه دو شاخه می‌شوند. در این شرایط ممکن است صدای وزوز از دستگاهتان بلند شود. در بیشتر موارد بالا بودن ولتاژ دیود به آن آسیب می‌رساند. در صورتی که دیود مایکروفر بسوزد بوی سوختگی حس می‌شود و ممکن است جرقه‌هایی ببینید. برای دسترسی به دیود باید ابتدا دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید و بعد بدنه بیرونی مایکروفر را بردارید.
برای بررسی دیود به مولتی متر نیاز دارید. در صورتی که مقاومت یک طرف بالا و مقاومت طرف دیگر پایین باشد، پس دیود درست کار می‌کند. اگر مقاومت دو طرف دیود پایین است پس باید دیود دستگاه را تعویض کنید. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا دیود دستگاه را تعویض کند.

۷) روغن یا مایعات در داخل مایکروفر

هر بار که از مایکروفر استفاده می‌کنید و غذایی را درون آن می‌پزید، چربی و روغن و ذرات مواد غذایی توی آن جمع می‌شود و به دیواره‌ها می‌چسبد. این مواد چسبنده و روغنی می‌توانند جریان الکتریکی را هدایت کنند و به جرقه زدن دستگاه منجر شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم بعد از هر بار استفاده از دستگاه آن را خوب تمیز کنید. بهترین راه این است که بعد از استفاده قسمت داخلی دستگاه، دیواره‌ها، سقف و کف را با دستمال مرطوب تمیز کنید. در صورتی که قسمتی از دستگاه جدا می‌شود، آن را خارج کرده، بشویید، خشک کنید و سپس سر جایش قرار دهید.

The reason for sparking solardam

۸) آسیب دیدگی پایه فلزی داخل مایکروفر

در بسیاری از مایکروفرها یک پایه فلزی وجود دارد که دستگاه را به طبقات مختلف تقسیم می‌کند. این پایه فلزی ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود. فرسودگی پایه فلزی یا از بین رفتن پلاستیک زیر پایه‌ها می‌تواند یکی از علت‌های جرقه زدن مایکروفر باشد. گاهی اوقات هم ممکن است دستگاه نو باشد، اما به دلیل بی کیفیت بودن پایه فلزی آسیب دیدگی آن زودتر اتفاق بیفتد. در هر صورت باید پایه فلزی مایکروفر را تعویض کنید تا از جرقه زدن و آسیب دیدن دستگاه جلوگیری شود.
البته در بیشتر موارد از پایه‌ی فلزی دستگاه مایکروفر برای گریل به کار می‌‎‌رود و نه مایکرو.

۹) از بین رفتن لعاب دیواره

لعاب دیواره قسمتی از دستگاه است که روی سطح زیرین دیواره قرار می‌گیرد و از دستگاه محافظ می‌کند. با گذشت زمان و استفاده زیاد از دستگاه ذرات روغن و چربی به دیواره می‌چسبند و آن را فرسوده می‌کنند. کثیف بودن دستگاه و بخش‌های مختلف آن و جرقه‌های ناشی از وجود روغن و چربی می‌تواند به مرور زمان لعاب دیواره دستگاه را از بین ببرد.
با سوختگی لعاب دیواره فلز زیرین آن هم بیرون می‌زند و می‌تواند به جرقه زدن بیشتر دستگاه منجر شود. چون این فلز جریان الکتریکی را هدایت می‌کند و کارکرد دستگاه مختلف می‌شود. پس بهتر است قبل از جرقه زدن دستگاه و با مشاهده از بین رفتن لعاب دیواره با کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید.

۱۰) المنت دستگاه

در مایکروفر و سولاردام المنت دستگاه در زیر سینی و قسمت بالا وجود دارد. این المنت‌ها حرارت و گرمای لازم را تولید می‌کنند. زمانی که دستگاه جرقه می‌زند، آن را بررسی کنید و ببینید اگر از نقطه اتصال المنت‌ها جرقه ایجاد شده پس المنت دستگاه شما خراب است. پیش از این که آن را به تعمیرکار بسپارید اول خودتان آن را تمیز کنید. در صورتی که با این کار مشکل حل شد و دستگاه دیگر جرقه نزد، پس کثیف بودن المنت مشکل ساز شده است. اگر با تمیز کردن المنت هنوز دستگاه جرقه می‌زند پس المنت خراب است و باید آن را به تعمیرکار بسپارید.

۱۱) خرابی همزن دستگاه

در برخی از مدل‌های مایکروفر همزن اشعه وجود دارد که انرژی مگنترون را به خوبی در دستگاه پخش می‌کند تا تمام قسمت‌های غذای شما خوب بپزد. در صورتی که قطعه همزن دستگاه خراب باشد، انرژی گرمایی مگنترون به خوبی در دستگاه توزیع نشده و در یک قسمت جمع می‌شود. تجمع این انرژی گرمایی در یک نقطه می‌تواند به سوختگی و جزقه زدن مایکروفر منجر شود. تعمیرکار می‌تواند این قطعه را تعمیر و یا تعویض کند.

اگر سولاردام شما دچار مشکل شده و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از سرویس تعمیر سولاردام کاردون استفاده کنید.

Different causes of microwave sparking

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت جرقه زدن مایکروفر یا سولاردام برای شما خطرساز نیست.. اما حتماً در صورتی که دستگاهتان جرقه زد، فوری آن را خاموش کنید و هر گونه شی فلزی را از آن خارج کنید. چون این جرقه‌ها می‌توانند به فضای داخلی مایکروفر آسیب بزنند. لازم به ذکر است که گاهی اوقات ظروف استفاده شده در مایکروفر مناسب دستگاه نیستند و می‌توانند جرقه اجاد کنند. در این شرایط به تعمیر دستگاه نیازی نیست و فقط باید نوع ظرف را عوض کنید.
در صورت جرقه زدن مایکروفر و سولاردم فوری دستگاه را خاموش کنید تا بیشتر آسیب نبیند. درب دستگاه را باز کنید تا مطمئن شوید وسیله فلزی مثل قاشق توی آن جا نمانده باشد. در صورتی که وسیله فلزی توی دستگاه نیست، دیواره دستگاه را خوب بررسی کنید. هر گونه فرسودگی و آسیب می‌تواند عامل جرقه باشد. در صورت سالم بودن دیواره، مشکل از دیود یا المنت‌ها خواهد بود. در صورتی که با برداشتن فلز جا مانده در دستگاه، تمیز کردن دیواره و کاور و پخت غذاهای مناسب در دستگاه، دیگر جرقه تکرار نشد، دستگاه شما به تعمیرات نیاز ندارد.
با این وجود، در صورت وجود اشکالات ناشی از خود دستگاه هر چه زودتر به فکر تعمیر آن باشید. کارشناسان ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند مایکروفر یا سولاردام شما را بررسی کرده و مشکلات آن را رفع کنند.

بله. اگر داخل مایکروفر شما جرقه می‌زند، امکان دارد به بدنه و دیگر قطعات داخل مایکروفر آسیب برسد. پس این مشکل را حتماً باید برطرف کنید.

با دیدن جرقه داخل مایکروفر ابتدا آن را خاموش و دوشاخه را از برق بکشید. سپس ببینید که داخل مایکروفر قطعه فلزی نباشد. در صورت عدم وجود شی فلزی باید با تکنسین تعمیر مایکروفر تماس بگیرید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهناز
11 ماه قبل

ببخشید قرار دادن ظروف خیس هم داخل مایکروفر میتونه باعث جرقه زدن مایکروفر بشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  مهناز
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله و امکان آتش سوزی هم وجود داره، باید سعی کنید همیشه ظروفی که داخل مایکروفر قرار میدین خشک باشن.