لوگوی کاردون

دلیل آتش گرفتن غذا در سولاردام چیست؟

the reason for food catching fire in Solardam
فهرست محتوا

آتش گرفتن غذا در سولاردام

اجاق‌های مایکروویو و سولاردام برای گرم کردن سریع و پخت آسان غذا استفاده می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات غذا در اجاق مایکروویو آتش می‌گیرد که می‌تواند به بروز موقعیت‌های خطرناک منجر شود. دلایل مختلفی برای آتش گرفتن غذا در سولاردام و مایکروویو وجود دارند. از جمله این دلایل می‌توان به گرم شدن بیش از حد، حضور اجسام فلزی در مایکروویو و حتی برخی از انواع مواد غذایی اشاره کرد. با شناخت دلیل آتش گرفتن غذا در سولاردام می‌توان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

دلایل آتش گرفتن غذا در سولاردام چه هستند؟

دلایل اصلی آتش گرفتن غذا در سولاردام به شرح زیر هستند:

۱) درجه حرارت بسیار بالا

یکی از دلایلی که باعث می‌شود غذای شما در سولاردام ‌بسوزد، این است که آن را روی قدرت بیش از حد تنظیم می‌کنید. اکثر سولاردام‌ها تنظیمات قدرت مختلف دارند. بنابراین زمانی که عجله داریم، بالاترین میزان قدرت را انتخاب می‌کنیم. این کار باعث می‌شود غذا خیلی سریع گرم شود و پس از مدتی آتش بگیرد. بنابراین، همیشه با تنظیم توان کمتر شروع کنید و حرارت را در صورت نیاز به‌تدریج افزایش دهید.

۲) زمان پخت بیش از حد طولانی

قرار دادن غذا برای مدت طولانی در سولاردام نیز یکی دیگر از دلایل رایج سوختن غذا در مایکروویو سولاردام است. پختن غذا در مایکروویو با اجاق تفاوت دارد. سولاردام غذا را از داخل به بیرون گرم می‌کند و آن را سریع‌تر از حد انتظار می‌پزد. بنابراین پختن بیش از حد غذا در سولاردام باعث خشک شدن و سفت شدن آن خواهد شد. خواندن دستورالعمل‌های روی مایکروویو بسیار مهم است. زیرا به شما می‌گوید که یک غذای معین را چه مدت در مایکروویو قرار دهید.

۳) وجود فلز در سولاردام

What is the reason for food catching fire in Solardam

یکی دیگر از دلایل رایج آتش گرفتن مواد غذایی در مایکروویو، وجود فلز در آن است. امواج مایکروویو از فلز رد می‌شوند و جرقه‌های الکتریکی تولید می‌کنند. این امر به نوبه خود باعث شعله‌ور شدن غذا و ایجاد آتش‌سوزی خواهد شد. این مشکل اغلب زمانی رخ می‌دهد که افراد هنگام گرم کردن غذا به طور تصادفی یک قاشق، کاسه یا فویل آلومینیومی فلزی را در مایکروویو رها می‌کنند.

۴) پخت برخی مواد غذایی خاص

پخت برخی از انواع مواد غذایی خاص در سولاردام نیز باعث آتش‌سوزی می‌شود. غذاهای حاوی قند بالا مانند آب‌نبات یا شکلات آن‌قدر داغ می‌شوند که مشتعل خواهند شد. علاوه بر این، غذاهای دارای سطح بیرونی خشک مانند نان نیز به راحتی آتش می‌گیرند. به خصوص هنگامی که برای مدت طولانی گرم شوند. علاوه بر این، غذاهای حاوی مقدار قابل توجهی روغن و کره نیز گاهی باعث آتش‌سوزی می‌شوند.

۵) تمیز کردن سولاردام

یکی دیگر از دلایل احتمالی آتش گرفتن مواد غذایی در مایکروویو، تمیز نبودن دستگاه است. خرده‌ها، روغن‌ها و سایر بقایای مواد غذایی به مرور زمان در فر جمع می‌شوند و عامل بروز آتش‌سوزی هستند. بنابراین مایکروویو را به طور منظم تمیز کنید و قبل از استفاده مجدد، باقی‌مانده غذا را از آن بیرون آورید. این کار به جلوگیری از آتش گرفتن غذا در سولاردام کمک زیادی خواهد کرد.

۶) دستگاه فرسوده

یک سولاردام کهنه یا فرسوده نیز خطر بروز آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. اگر دستگاه به درستی کار نکند، امواج مایکروویو به طور یکنواخت توزیع نمی‌شوند. امری که منجر به گرم شدن بیش از حد مناطق خاص در غذا و ایجاد آتش‌سوزی خواهد شد. بنابراین عملکرد مایکروویو را به طور منظم بررسی کنید و اگر به درستی کار نمی‌کند، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

۷) بارگیری بیش از حد دستگاه

یکی دیگر از دلایل آتش گرفتن غذا در سولاردام و مایکروویو بارگیری بیش از حد دستگاه است. قرار دادن بیش از حد غذا در مایکروویو به توزیع گرمای ناهموار منجر می‌شود که گرم شدن بیش از حد غذا و آتش گرفتن برخی مناطق آن را در پی دارد. پیروی از دستورالعمل‌های سازنده سولاردام و قرار دادن مقدار توصیه شده‌ از غذا در دستگاه، ضرورت دارد.

۸) استفاده از ظروف نامناسب

استفاده از برخی ظروف نیز ممکن است دلیل آتش‌سوزی مواد غذایی در سولاردام باشد. به عنوان مثال، ظروف استایروفوم یا پوشش‌های پلاستیکی ممکن است در مایکروویو ذوب شوند و آتش بگیرند. بنابراین استفاده از ظروف ایمن برای مایکروویو جهت جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی، اهمیت فراوان دارد. اگر قصد تعمیر سولاردام خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیرات سولاردام کاردون استفاده کنید.

نکات جلوگیری آتش گرفتن غذا در سولاردام

Tips to prevent food from catching fire in Solardam

استفاده از مایکروویو و سولاردام برای گرم کردن یا پختن غذا در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی می‌تواند خطرناک باشد. یکی از این خطرات، احتمال آتش گرفتن غذا در مایکروویو شما خواهد بود. بنابراین یادگیری نکات جلوگیری از آتش گرفتن غذا در سولاردام بسیار مهم است.

  • بررسی دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی ماده غذایی، قبل از قرار دادن آن در مایکروویو
  • توجه به وزن یا کمیت ماده غذایی قبل از پخت
  • اجتناب از پخت مواد غذایی حاوی روغن یا کره زیاد در مایکروویو
  • اطمینان از تمیز بودن مایکروویو قبل استفاده از آن
  • حذف هرگونه مواد فلزی مانند فویل آلومینیومی یا ظروف فلزی از مایکروویو
  • توجه و نظارت بر فرآیند پخت‌وپز
  • استفاده از ظروف مناسب برای مایکروویو مانند ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا سرامیکی
  • استفاده از پوشش پلاستیکی ایمن و مخصوص مایکروویو روی ظرف برای خروج بخار اضافی
  • بستن درست درب مایکروویو و اطمینان از سالم بودن درزگیر آن
  • نگهداری سولاردام در مکانی با تهویه و گردش هوای مناسب

آتش گرفتن غذای خشک در سولاردام

آتش گرفتن غذای خشک در سولاردام مشکل رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که غذا با تنظیمات قدرت بالا گرم شود و حرارت به طور یکنواخت در سراسر ظرف پخش نشود.

غذاهای خشک مانند ذرت بو داده یا کراکر، در صورت گرم شدن بیش از حد مشتعل می‌شوند و آتش‌سوزی را رقم می‌زنند. بنابراین هنگام استفاده از مایکروویو احتیاط کنید و از گرم کردن غذاهای خشک در تنظیمات با قدرت بالا اجتناب فرمایید. علاوه بر این، برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه باید عملکرد سولاردام را در حین پخت غذا کاملا زیر نظر داشته باشید.

انفجار کنسرو در سولاردام چگونه رخ می دهد؟

انفجار یا آتش گرفتن کنسرو در سولاردام زمانی اتفاق می‌افتد که مایع داخل قوطی در اثر حرارت زیاد، فشار بالایی را در داخل قوطی ایجاد می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، مایع با گرم شدن به گاز تبدیل می‌شود. بنابراین به سرعت منبسط خواهد شد و باعث افزایش قابل توجه فشار می‌شود. اگر فشار آزاد نشود، می‌تواند انفجار قوطی را در سولاردام در پی داشته باشد.

قوطی‌های فلزی را هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید، زیرا جرقه ایجاد می‌کنند و باعث آتش‌سوزی می‌شوند. پیروی از دستورالعمل‌های سازنده در مورد نوع بسته‌بندی ایمن برای استفاده در اجاق مایکروویو، ضرورت دارد.

روش های جلوگیری از سوختن غذا در سولاردام

اجاق‌های مایکروفر لوازم آشپزخانه مناسبی هستند، اما گاهی می‌توانند موجب سوختن غذا شوند. برای جلوگیری از سوختن غذا در مایکروویو، باید ظرف را با یک درب مخصوص مایکروویو یا پوشش پلاستیکی قابل استفاده در سولاردام بپوشانید. این کار به حفظ رطوبت داخل ظرف و جلوگیری از خشک شدن و سوختن آن کمک می‌کند.

یکی دیگر از روش‌های مفید، این است که سولاردام را در زمان نیمه‌پخته شدن غذا متوقف کنید و غذا را هم بزنید. این کار باعث می‌شود غذا به طور یکنواخت پخته شود و از سوختن آن جلوگیری خواهد شد. درنهایت، استفاده از سطح توان مناسب برای نوع غذای در حال تهیه نیز اهمیت دارد. با رعایت این روش‌ها می‌توانید از سوختن غذا در مایکروویو سولاردام جلوگیری کنید و از یک غذای خوشمزه لذت ببرید.

چه نوع غذاهایی ممکن است در سولاردام بسوزند؟

همه انواع مواد غذایی برای پخت در مایکروویو مناسب نیستند. زیرا برخی از آن‌ها ممکن است خطر آتش‌سوزی به همراه داشته باشند. غذاهایی مانند شکلات یا کره که قند یا چربی بالایی دارند، به راحتی در مایکروویو داغ می‌شوند و آتش می‌گیرند. علاوه بر این، غذاهای با محتوای آب بالا، مانند سبزیجات تازه یا میوه‌ها نیز به سرعت به نقطه‌جوش می‌رسند و می‌سوزند.

از دیگر غذاهایی که باید از گرم کردن آن‌ها در مایکروویو اجتناب کرد، کنسروها هستند. زیرا انفجار و آتش گرفتن کنسرو در سولاردام امری رایج است. غذاهایی که در فویل آلومینیومی یا ظروف فلزی پیچیده شده‌اند نیز نباید در مایکروویو قرار گیرند. زیرا باعث ایجاد جرقه و آسیب به دستگاه می‌شوند.

نحوه تمیز کردن سولاردام بعد از سوختن غذا در آن به چه صورت است؟

تمیز کردن سولاردام بعد از سوختن غذا در آن می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما برای جلوگیری از ایجاد لکه دائمی یا بوی بد، باید این کار را به درستی انجام داد. ابتدا اجازه دهید مایکروویو خنک شود، سپس تمام ذرات غذای سوخته و باقی‌مانده را با یک اسفنج یا پارچه مرطوب از دستگاه جدا کنید. می‌توانید از مخلوط سرکه و آب برای از بین بردن لکه‌های سرسخت استفاده کنید.

در مرحله بعد، قسمت داخلی سولاردام را با دقت پاک کنید و اسفنج را در آب بشویید تا باقی‌مانده آن پاک شود. فضای داخلی را با یک پارچه، تمیز و خشک کنید. درنهایت، درب دستگاه را برای چند ساعت باز بگذارید تا هوا به گردش درآید و بوی باقی‌مانده از بین برود. با انجام این مراحل ساده می‌توانید سولاردام خود را تمیز کنید و آن را تمیز و بهداشتی نگه دارید.

آتش گرفتن مایکروویو

مایکروویو یکی از دستگاه‌های خانگی پرکاربرد است که برای پخت و پز و گرم کردن غذاها استفاده می‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است جرقه زدن و‌آتش سوزی در داخل ماکروویو رخ دهد.

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده است که مایکروویو شما جرقه زده و نور و صدای زیادی داشته است. معمولاً دلیل ایجاد این اتفاق استفاده غیر اصولی از مایکروویو می‌باشد. اگر از دلایل جرقه زدن دستگاه مایکروویو جلوگیری نشود امکان اینکه مایکروویو آتش بگیرد بسیار زیاد است. یکی از موارد که باعث ایجاد جرقه‌های خطرناک در مایکروویو می‌شود، استفاده از ظروف فلزی برای گرم کردن و یا پخت و پز غذا  است.

توصیه می‌شود، می‌شود که از ظروف فلزی و براق در مایکروویو استفاده نشود که بسیار خطرناک است و به قطعات و اجزای دستگاه شما آسیب وارد می‌شود. در اثر آسیب وارد شدن به قطعه مگنترون مایکروویو، آتش سوزی در دستگاه اتفاق می‌افتد.

 جرقه زدن دستگاه مایکروفر و آتش گرفتن مایکروفر نشان دهنده یک عملکرد نادرست می‌باشد که باید بررسی دقیق شود. از عوامل بسیار مهم در جرقه زدن و آتش گرفتن مایکروویو وجود آلودگی و چربی در دستگاه می‌باشد. ممکن است در هنگام گرم کردن مایعات قسمتی از آن در دستگاه پخش شود و پس از گرم کردن غذاهای متعدد و انجام نشدن تمیزی محفظه مایکروویو ایجاد جرقه و آتش سوزی شود.

لایه چربی بر روی سقف و دیواره‌های مایکروویو باعث جرقه زدن و آتش گرفتن دستگاه خواهد شد. اگر دستگاه مایکروویو شما درگیر جرقه زدن شد فوراً دستگاه را خاموش کنید. زیرا باعث خرابی فن و دیود می‌شود و آتش سوزی مایکروویو اتفاق می‌افتد.

راه‌حل‌های جلوگیری از جرقه زدن و‌آتش گرفتن مایکروویو

استفاده از ظروف مناسب: برای جلوگیری از جرقه زدن و‌آتش گرفتن مایکروویو، باید از ظروف سرامیکی یا شیشه‌ای مناسب و پیرکس استفاده کرد. این ظروف قادر به تحمل حرارت بالا هستند و باعث جرقه زدن نمی‌شوند.

عدم استفاده از قطعات فلزی: باید از عدم وجود هر گونه قطعه فلزی در داخل مایکروویو اطمینان حاصل کرد. قطعات فلزی ممکن است باعث جرقه زدن و‌آتش سوزی شوند.

نظافت و تمیز کردن مایکروویو: باید مایکروویو را منظم و تمیز نگه داشت. ذرات غذایی روی دیواره‌ها و سقف مایکروویو ممکن است باعث جرقه زدن شوند. بنابراین، باید مایکروویو را پس از هر بار استفاده تمیز کرد.

به طور کلی، جرقه زدن و‌آتش سوزی در مایکروویو ممکن است به علت استفاده از ظروف فلزی، از بین رفتن لعاب رنگی داخل دستگاه و آتش گرفتن مایکروویو، وجود قطعات فلزی، وجود مایعات در داخل مایکروویو، خرابی مگنترون و عدم نظافت مایکروویو رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکلات، باید از ظروف مناسب استفاده کرد، از قطعات فلزی خودداری کرد، از ظروف براق استفاده نکرد و مایکروویو را تمیز نگه داشت.

سوالات متداول

بله آتش گرفتن کنسرو در سولاردام امری رایج است که در صورت سهل‌انگاری افراد رخ خواهد داد. زیرا دمای سولاردام زیاد است که برای کنسرو تحت فشار خطر دارد. ضمنا قوطی فلزی کنسروها را نباید در سولاردام قرار داد.

سولاردام غذا را از درون به بیرون می‌پزد. بنابراین رطوبت غذا را زودتر از اجاق معمولی از بین می‌برد. بنابراین هنگام قرار دادن غذای خشک در سولاردام باید احتیاط بیشتری کرد تا آتش‌سوزی رخ ندهد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازیلا
1 سال قبل

نوسان برق هم میتونه باعث آتش گرفتن سولاردام بشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  نازیلا
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
بله نوسان برق می تواند باعث سوختن و ایجاد آتش سوزی در تمام وسایل برقی شود.

امیرعلی
11 ماه قبل

ما بالا ترین قدرت را انتخاب کردیم اما اتش نگرفت