لوگوی کاردون

دستور پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام

Recipe for coffee panna cotta with chocolate sauce in Solardam
فهرست محتوا

یکی از دوست داشتنی‌ترین دسرهای ایتالیایی، پاناکوتا نام دارد. این دسر خوشمزه از خامه، شیر، شکر و ژلاتین تهیه می‌شود و طعم‌های متنوعی هم دارد. یکی از طعم‌های لذیذ پاناکوتا، پاناکوتای قهوه است. پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام بهترین و ساده‌ترین روش برای تهیه این دسر خوش طعم به نظر می‌رسد.

مواد لازم برای پخت پاناکوتا قهوه با سس شکلات در سولاردام

Ingredients for cooking coffee panna cotta with chocolate sauce in Solardam

به منظور تهیه پاناکوتا قهوه با سس شکلات در سولاردام برای 5 الی 12 نفر، به یک ظرف پیرکس و 12 دقیقه زمان نیاز است. البته پاناکوتا لازم است دو ساعت در یخچال بماند تا خود را بگیرد و آماده شود‌. به طور کلی، برای تهیه این دسر خوشمزه با قهوه و شکلات به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

خامه ساده: 300 میلی لیتر

شیر: 300 میلی‌لیتر

وانیل: ¼ قاشق چای خوری

قهوه اسپرسو: 2 قاشق چای خوری

آب: 4 قاشق سوپ خوری

پودر ژلاتین: 2 قاشق چای خوری

مورد لازم برای تهیه سس شکلات:

خامه ساده: 150 میلی لیتر

شکلات سیاه آب کرده به روش بن ماری: 55 گرم

طرز تهیه پاناکوتا قهوه در سولاردام

پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام بسیار ساده و راحت است. در این بخش، مراحل پخت این دسر عالی آورده شده‌اند:

مخلوط کردن خامه و شیر

اولین مرحله تهیه دسر پاناکوتا قهوه، ترکیب خامه و شیر است. برای این کار، شیر و خامه را در یک ظرف پیرکس نشکن بریزید. سپس به مدت 3 دقیقه اجازه دهید بدون درپوش با سیستم مایکرو قدرت 900 وات گرم شوند. سپس شکر یا ترجیحا پودر قند را به خامه و شیر اضافه کنید و اجازه دهید یک دقیقه دیگر با همان قدرت با مواد ترکیب شود. در ادامه، وانیل را هم اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید و کنار بگذارید.

آماده کردن قهوه ژلاتینی

در این مرحله از پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام نوبت به تهیه قهوه ژلاتینی می‌رسد. برای آماده کردن این ترکیب، مقداری قهوه فوری را با آب ترکیب کنید. سپس ژلاتین را هم به آب و قهوه اضافه و در دستگاه سولاردام با سیستم مایکرو قدرت 180 وات قرار دهید. مدت زمان لازم برای تهیه قهوه ژلاتینی در سولاردام، 3 الی 4 دقیقه است. توجه کنید که این میزان زمان بیشتر نشود. چون اگر ژلاتین بیش از حد حرارت ببیند، بافت ژله‌ای و توانایی خود را برای ایجاد فرم در پاناکوتا از دست می‌دهد.

در نهایت، مخلوط را از دستگاه خارج کنید، هم بزنید تا یکنواخت شود و سپس به مخلوط شیر و خامه که از قبل آماده کرده‌اید، بیفزایید.

دقت کنید میزان ژلاتین را نسبت به خامه و شیر تنظیم کنید. به طور مثال، به ازای هر فنجان شیر و خامه، یک قاشق چای خوری ژلاتین کافی است. ژلاتین زیاد باعث می‌شود بافت پاناکوتا لاستیکی و سفت شود.

ریختن مواد در قالب

در مرحله بعدی از پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام نوبت به ریختن مواد در قالب می‌رسد. شما می‌توانید همه مواد را یک‌جا در یک قالب بریزید یا در چند قالب مجزا این کار را انجام دهید. البته این مورد برای سرو راحت‌تر، خیلی بهتر است. مواد را که در قالب ریختید، به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

تهیه سس شکلات

بهترین بخش پاناکوتا قهوه، سس شکلات آن است که طعم لذیذی به دسر شما خواهد داد. تهیه سس شکلات در سولاردام خیلی راحت است و زمان کمی می‌گیرد. شکلات تخته‌‌ای را در ظرف پیرکس بریزید و در دستگاه سولاردام قرار دهید تا به روش بن ماری ذوب شود. برای بن ماری کردن، به 2 الی 3 دقیقه زمان و سیستم مایکرو قدرت 180 وات نیاز خواهید داشت. بن ماری کردن شکلات تخته‌ای به روش سنتی بیش از 10 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت!

در مرحله بعد پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام خامه را به شکلات ذوب شده اضافه کنید و اجازه دهید یک دقیقه دیگر با سیستم مایکرو قدرت 900 وات با شکلات در دستگاه بماند. سپس مواد را خارج کنید و هم بزنید تا یکنواخت شوند. اکنون سس شکلات شما آماده است! برای انجام تعمیرات سولاردام می توانید از کارشناسان کاردون کمک بگیرید

سرو پاناکوتای قهوه

بعد از دو ساعت، پاناکوتا را از یخچال خارج کنید. اگر حس کردید هنوز به اندازه کافی سفت نشده است، باز هم زمان بدهید در یخچال بماند. بعد از سفت شدن، قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید. برای سهولت این کار می‌توانید قالب را چند ثانیه در آب گرم قرار دهید تا پاناکوتا راحت‌تر از آن جدا شود. استفاده از سشوار هم در این مرحله توصیه می‌شود. بعد از اینکه پاناکوتا را در ظرف سرو قرار دادید، سس شکلات را هم روی آن بریزید و با پودر شکلات و دانه قهوه تزیین کنید.

نحوه تهیه پاناکوتا قهوه لایه لایه با سس شکلات

How to make layered coffee panna cotta with chocolate sauce

پس از پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام شما می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تزیین کنید و شکل دهید. تزیین لایه‌لایه یک روش جذاب است که می‌توانید با آن، میز پذیرایی‌تان را دلپذیرتر جلوه دهید. روش آن هم ساده است. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا مایه پاناکوتا را در سولاردام طبق دستور فوق آماده کنید. اما آن را به طور کامل در قالب نریزید.
  2. قالب یا قالب‌های خود را آماده کنید و در آن‌ها، مقداری از مایه پاناکوتا قهوه را بریزید.
  3. سپس قالب‌ها را نیم ساعت در یخچال بگذارید تا مایه پاناکوتا، خود را بگیرد.
  4. در این فاصله، اطمینان حاصل کنید که مایه اولیه پاناکوتا روی حرارت غیرمستقیم باشد تا نبندد.
  5. بعد از نیم ساعت قالب‌ها را خارج کنید و مقداری سس شکلات روی پاناکوتای تقریبا سفت شده بریزید و ده دقیقه مجددا در یخچال قرار دهید.
  6. دوباره قالب‌ها را خارج کنید و مابقی مایه پاناکوتا قهوه را روی سس شکلات بریزید و مجددا در یخچال قرار دهید.
  7. تعداد لایه‌های پاناکوتا قهوه با سس شکلات به سلیقه شما بستگی دارد.
  8. بعد از اینکه پاناکوتا خود را کاملا گرفت، قالب‌ها را برگردانید و بقیه سس شکلات را روی آن‌ها بریزید.
  9. شما می‌توانید با ترافل، پودر پسته، دانه قهوه یا حتی برش‌های میوه پاناکوتا را تزیین و میل کنید.

معرفی انواع قهوه و پودر کاکائو مناسب برای پاناکوتا

برای پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام می‌توان از انواع قهوه و پودر کاکائو استفاده کرد. انواع مختلف قهوه، درصد تلخی مختلفی دارند؛ بنابراین باید بنا به ذائقه انتخاب شوند. پرکاربردترین پودرهای قهوه شامل قهوه فوری، اسپرسو، موکا و لاته هستند. اگر به دنبال طعم ملایم‌تری در پاناکوتا هستید و نمی‌خواهید طعم تلخی آن غلبه کند، می‌توانید از پودر کاپوچینو یا نسکافه استفاده کنید.

پودر کاکائو هم از نظر درصد خلوص انواع مختلفی دارد که شامل پودر کاکائو طبیعی، پودر کاکائو تیره و پودر کاکائو هلندی است. پودر کاکائو طبیعی رنگی روشن دارد و بسیار تلخ است. پودر کاکائو هلندی، تلخی کمتری نسبت به پودر کاکائو طبیعی دارد. پودر کاکائو تیره هم رنگ تیره‌تری دارد ولی تلخی آن نسبت به دو نوع دیگر، کمتر است. معمولا پودر کاکائو تیره و پودر کاکائو هلندی برای پخت پاناکوتای قهوه با سس شکلات در سولاردام توصیه می‌شوند. البته برای تهیه سس شکلات غلیظ‌تر می‌توانید از شکلات تخته‌ای با درصد خلوص مختلف یا شکلات چیپسی استفاده کنید.

سوالات متداول

انواع قهوه فوری، نسکافه، موکا، لاته، کاپوچینو و اسپرسو برای تهیه پاناکوتا قهوه مناسب هستند.

برای براق شدن سس شکلات می‌توان از مقدار خیلی کمی پودر ژلاتین در کنار پودر کاکائو استفاده کرد. به ازای 30 گرم پودر کاکائو، 9 گرم پودر ژلاتین کافی است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها